Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 190

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kaffeflicka - Ej medlem längre2011-07-31 15:03
Antal inlägg: 915

Challe_B

2011-07-31 14:32

Det är väl de måtten jag också går efter.

uffew2011-07-31 15:04
Antal inlägg: 530

Läste fel i ditt inlägg nyckelpiga.

uffew2011-07-31 15:09
Antal inlägg: 530

Som Måns var inne på. Lätt att man inte "förstår".
Har själv nämnt det för läkare, sjuksköterska att inte säga ett glas till någon som ligger i riskgruppen.
Likadant med ätandet. Om man har problem med vikten: äter ju bara en tallrik. Inget om hur stor tallrik eller hur högt man lägger på.

Oden102011-07-31 15:46
Antal inlägg: 44

Har jag en hel bag in box hemma så kan jag inte låta bli att små smutta varje dag tills boxen är slut.. Men jag kan låta bli att köpa hem nytt på länge sen.. VIN är gott =)

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-07-31 16:07

Problemätare kan ju bygga pyramider på samma fat som anorektikern tunt brer ut maten över och båda påstår sig ha ätit en tallrik. Där kan ju Viktväktarna bistå med mycket, då måltiderna är planerade och storleksbestämda.
Bra är väl också att bestämma i förväg hur mycket man får dricka och när det är slut så är det slut.
Med de BIB-vanor man läser att folk kan ha välkomnar jag ett förbud mot dem och förordar butelj istället. Helst med skruvkork så att det är lätt att spara innehåll till nästa vecka.
Jag stöder då inte gapande om totalförbud och alkoholistskräck men nordiskt supande i kombo med kontinentalt middagsdrickande kan vara förödande.
Om man tycker väldigt, väldigt mycket om vin kan man ju oftast köpa alkoholfritt. Det smakar också mycket bra men ger inget rus med biverkningar.

öhmöh - Ej medlem längre2011-07-31 16:55
Antal inlägg: 675

- Och apropå vinkonsumtionen exempelvis i Frankrike....
Det stooora folkhälsoproblemet med deras skrumplevrar är väl ändå ganska allmänt känt även här hos oss?
Så att använda deras måltids-vindrickande som ett bra argument FÖR en daglig vinkonsumtion, tycker i varjefall inte jag är så lyckat.

Och myten om vinets nyttighet är inte heller så kul.

Jag menar alltså myten på det sättet, att OM man verkligen, verkligen vill, så GÅR det naturligtvis att hitta även nyttiga beståndsdelar i vin, men då får man allt ta det nyttiga tillsammans med det onyttiga. :)
För de nyttiga ingredienserna i vin går även att hitta (och få i sig) i en mängd olika födoämnen och då alltså utan några som helst av vinets bieffekter.

Detta sagt utan att jag nu på något sätt skulle mena att folk helt skulle behöva avstå från alkoholhaltiga drycker. Men man kanske kan dricka lite mer medvetet?
Och alltså medvetet eller omedvetet, så tycker i varjefall jag att två glas vin om dagen är helt åt skogen för mycket (oavsett kön - men kvinnor tar större skada av två glas än vad männen gör).

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-07-31 17:23
Antal inlägg: 143

Det går tydligen inte att vara positiv till vindrickande utan att vara alkoholist eller ligga i riskzonen för att bli alkoholist. Ungefär samma fenomen som att man inte kan ifrågasätta invandringspolitik utan att vara rasist.
Själv dricker jag vin varje dag på semestern, 1-3 glas sisådär. Jag njuter av det såsom jag njuter av all annan god mat. Jag har varit berusad några gånger i mitt vuxna liv men det är inget eftersträvansvärt tillstånd. Tvärtom, att vara full är direkt obehagligt, så om jag känner att jag är på väg dit så sluter jag omedelbart att dricka, eventuellt ersätter jag alkoholen med läsk eller juice. Mitt alkohol-klimax är smalt, det är inte många cl mellan "lagom" och illamående. Jag anser att jag varken är alkoholist eller ligger i farozonen för att bli det trots flera glas vin varje dag under semestern och annars några glas på fredag/lördag.

öhmöh - Ej medlem längre2011-07-31 17:34

Är du på semestern just nu Mandelbrot? ;)

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-07-31 17:54

Är väl ungefär så man dricker i Italien och Frankrike. Man klarar att göra det man ska och är aldrig full men hur bra t ex levern mår i det långa loppet kan ju vara en annan historia och kanske värt att kolla upp hos doktorn. Man kan ju aldrig köra bil kvällstid heller då.

les fleurs2011-07-31 18:26
Antal inlägg: 290

Jag kan tycka att det är vettigt att avstå från alkohol just med omtanke på de som inte kan hantera det, man kan iaf anstränga sig för att inte normalisera drickande. Ha alternativ på fester, inte ifrågasätta om någon inte dricker osv. Berusade människor är dessutom ofta jobbigare än när de är nyktra samtidigt som de tror att de är charmiga och roliga.

Och pojken som startade tråden har definitivt problem som jag ser det. Tre liter vin om dagen, oh me!
Om någon skulle röka gräs var dag så skulle folk väl honom som pundare?
Även om jag inte tror gräs är så mycket farligare än alkohol (Nu varken röker eller dricker jag eller brukar några andra berusningsmedel f ö)

morsan30 - Ej medlem längre2011-07-31 19:08
Antal inlägg: 129

Det låter inte bra att du druckit vin tre veckor på raken och känner sug efter det. Då behöver du ett uppehåll som många andra skriver.
Dricker själv så sällan och köper aldrig bag in box. Då köper jag hellre en flaska.

Tvålis - Ej medlem längre2011-07-31 19:17
Antal inlägg: 4429

JAg tror att definitionen på alkoholism varierar rätt brutalt på dom som gör inlägg i tråden.

ANDERStG2011-07-31 19:18
Antal inlägg: 7560

Någon som vill dra den ovanför en vinlåda per dag, objektivt eller subjektivt?

dominanta692011-07-31 19:36
Antal inlägg: 5

jag dricker en bag in box om dagen men anser att det gör mig till en gladare och positiv människa. Jag var nykter i flera år och var väldigt inåtvänd och klarade inte av de alldagliga sakerna i livet. Men nu tack vare vinet är jag egenföretagare och självsäker med 45 anställda.
Livet leker and thank good for bag in box. Jag hoppas ni också väljer en gladare livssyn och låter bag in box förgylla er vardag med :D

svanesång - Ej medlem längre2011-07-31 19:37
Antal inlägg: 4

"Det är inte hur mycket och hur ofta du dricker utan vad alkoholen gör med dig som har betydelse"

Om det räcker med två glas för att få den där avslappnade känslan idag är risken stor att det behövs tre om några veckor, sen fyra, fem, sex...

Bara att tycka om smaken kräver en viss tillvänjning, hur många njuter av sin allra första öl eller det första glaset vin. Inte jag, men jag höll ut!
Samma sak med cigarretter för övrigt.

öhmöh - Ej medlem längre2011-07-31 20:41

2011-07-31 19:36
Hahhahha :))

Visst, visst. :D

Captain762011-07-31 21:00
Antal inlägg: 99

Min morfar var alkoholist, och andra i släkten också. Jag har själv haft perioder då jag druckit för mycket, och jag tror att jag nog var på god väg att få rejäla problem. Jag upptäckte att jag inte kunde ha alkohol hemma utan att dricka av den. Jag drack ofta mest av mina kompisar osv. Däremot har jag aldrig tyckt om att vara full och finner det svårbegripligt att nån kan finna nöje i att vara plakatpackad.

Jag slutade köpa hem. Köpte bara en lagom mängd för de tillfällen som det skulle grillas eller kollas match eller nåt sånt.
I efterhand kan jag se att mycket av det där hängde ihop med mitt känsloliv och hur jag var som person. En mycket rastlös och flyktig figur. Fylld av idéer och energi men utan förmåga att finna ett vettigt utlopp för det. Idag har jag en mycket klok hustru, två barn och en rent allmänt mer balanserad tillvaro. Jag är lugnare och mer tillfreds. I och med det så är alkoholen mindre intressant, jag har inget att fly ifrån. Jag vill vara där jag är. Alkohol finns alltid hemma, men den räcker otroligt mycket längre. Jag äter och dricker gott, älskar en bra middagsbjudning och tycker att en öl, ett glas vin eller en drink verkligen är en krydda och något som kan komplettera utsökta tillfällen på ett fantastiskt sätt.

Jag är glad att jag kom på det annalkande problemet i tid och kan njuta av det som är positivt med alkohol.

Jag tror alkolberoende eller alkoholmissbruk, eller andra missbruksbeteenden i inledningsfasen ofta är kopplade till känslolivet. Är man i obalans i sitt känsloliv så är alkoholen ingen hjälp på vägen. Självklart kan man dricka sig till ett kemiskt beroende av alkohol, men det tror jag man får ligga i för. Frågan är varför man tog de första stegen mot beroende, missbruk och kemiskt beroende.

cizma2011-07-31 21:02
Antal inlägg: 109

njäe..

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-07-31 21:09

Men seriöst, ca 6000,- i månaden då förutom att man bryter ner kroppen i förtid?

Tänkvärt, Captain76.

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-07-31 21:32
Antal inlägg: 143

Nastase och öhmö: Jodå, jag har semester och befinner mig just nu på mitt sommarställe i Bohuslän. Efter en dag med salta bad från en klippa och ett kvällsdopp i insjön så tar jag ett glas Amarone. Första och förmodligen enda glaset idag. Och ja - jag tycker mycket om vin och skulle i princip kunna dricka vin varje dag. Men precis som godis, choklad, snacks, glass eller varför inte oxfilé, hummer eller löjrom så tycker jag inte vin ska konsumeras ohämmat även om man har råd med det. Det skulle lätt gå inflation i mumsigheterna så jag sparar de till semester och helger. Att för mycket alkohol, fett och salt kan inverka negativt på hälsan spelar också roll. Som vanligt är lagom bäst!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?