Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 18 975 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-09-03 23:16 | |
![]() | sluta yra kurt-inger. Vem har pratat om ond? hehe, gör nu inte detta till en större (läs satans-fråga) än vad det är bara för att du själv känner dig skyldig. (?). Jag har inte nämnt nåt om ond. Kan du inte hantera att läsa om hur bra bröstmjölk är, så sluta läs ist. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-09-03 23:16 | |
![]() | Jag vet att amning är bra. Men jag är övertygad om att en trygg och glad mamma är bättre. Der är faktiskt helt ok att känna att man inte vill amma sitt barn. Man behöver inte ens skämmas. Sen kan du göra ditt bästa för att mammor, som väljer en alternativ linje till den du gjort,skäms som hundar. <frågan är då bara vad du uppnår? Ska vi inte stärka varandra i besluten vi gör? Du kan inte ändra på hur folk väljer. Ge dom då rätten i att dom fattar rätt beslut. | |
| le-lou | 2011-09-03 23:20 | |
![]() | jo. om folk som väljer bort amning för att brösten blir fula fattar.... att det inte är amningen som gör det. så skulle de inte välja bort amningen, vilket är positivt. Eller hur? | |
| Midna79 | 2011-09-03 23:21 | |
![]() | Så det är endast om någon väljer bort amningen pga att brösten blir fula som du tycker det är fel? Alla andra skäl är OK för dig? | |
| le-lou | 2011-09-03 23:21 | |
![]() | äh skäms som hundar? varför? Så du menar att folk som väljer bort amningen blir illa till mods när vi pratar fördelar med den, Tvålis? Vi kanske ska undvika att tala om det alls? Stoppa undan alla broschyrer på BVC? Låtsas som allt är en myt? | |
| le-lou | 2011-09-03 23:22 | |
![]() | Midna - skäl som är ok? Lägg ner nu. Du vet exakt vad jag syftar på. | |
| Midna79 | 2011-09-03 23:24 | |
![]() | Nej faktiskt inte - du skrev till mig att du fördömer alla som väljer bort en fungerande amning på samma vis som du dömer folk som slår sina barn. Jag undrar vart du drar din gräns? När är det försvarbart för dig att välja bort amning om den fungerar rent fysiskt? När man har en depression? Att det känns fel? Att man tycker det är obehagligt? | |
| le-lou | 2011-09-03 23:31 | |
![]() | i trådar där folk diskuterar just att de inte vill amma, så beskriver kvinnor sida upp och sida ner hur äckligt det skulle kännas av att ha en unge som diar där, tanken på ett barn vid bröstet är äckligt. Brösten är bara mina, för mitt sexliv, den enda jag vill ha där är min man... osv. Det är klart att det känns underligt i början, det är ju nytt. Men folk kräver att få typ dostinex direkt efter förlossningen på BB så att mjölken ska upphöra, de testar ju inte ens. Ammarna kanske blir i minioritet till slut, det verkar vara en bra utveckling, huvudsaken är att man får behålla sin integritet och valmöjligheter. Jag fattar inte vad som gått snett ärligt talat. Det som att vi tappat kontakten med naturen totalt. Jag tycker det är tragiskt, inte att de känner så men vad det är som får en människa att känna att det onaturligt att amma. | |
| Midna79 | 2011-09-03 23:33 | |
![]() | Det besvarade iofs inte min fråga, men ok. Jag tror det är ytterst få som väljer bort amning direkt - jag känner ingen. Beror kanske på i vilka kretsar man umgås. Hursomhelst, när vi ändå pratar om fakta - vart finns källor på att så många kvinnor väljer bort amning pga fåfänga etc? | |
| le-lou | 2011-09-03 23:38 | |
![]() | inte konstigt att det diskuteras alls. Det är en folkhälsofråga. "Det totala antal mammor som inte alls ammar har ökat från cirka 2 till cirka 3 procent, enligt statistiken. Anna Herting tror att andelen som inte ammar är större. – I undersökningar där mammorna får vara anonyma ser siffrorna annorlunda ut. Där är andelen mammor med barn 0–6 månader som inte ammar alls eller delvis cirka 13 procent." Här tar de upp anledningarna till att amningen minskar för övrigt. www.viforaldrar.se/a...sk a-mammo/ | |
| Midna79 | 2011-09-03 23:42 | |
![]() | Ok - jag vet att amning är bra, men jag tror ändå att det viktigaste är att både mamma,pappa och barn mår bra. hur de väljer är upp till varje par och jag dömer ingen. Jag tror inte att folk kommer sluta upp med amning i framtiden. Nu lämnar jag den här tråden, vilken dag som helst kommer mitt första barn till världen så lite sömn är på sin plats. | |
| wickz | 2011-09-03 23:52 | |
![]() | Om man låter bli att amma för att man vill få snyggare bröst, är man inte lite lurad då? Mig veterligt är det graviditeten, inte amningen som påverkar formen? Och ja trotts gifterna är amning nyttigare. Men folk väljer en massa saker som är sämre för barnen av bekvämlighet och jag ser inte att amning är värre än annat. Däremot tycker jag det är tråkigt. Däremot så blir jag sur över alla påståenden som dyker upp för att lätta samvetet. nej alla kan inte amma, men de absolut flesta. Mjölken sinar inte på det sätt som folk påstår och hur mycket man kan klämma ut med en pump är inte så relevant. Jag blir helt enkelt trött på är man gör amningen till något stort och svårt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-04 00:12 | |
![]() | Att säga att alla anledningar till att välja bort amning är godtagbara... Jag hade skrivit under på det om inte för att valet påverkar en värnlös varelse som inte har möjlighet att påverka det som sker. Därför tycker jag det är okej att "moralisera" kring valet. För övrigt tror jag nog denna generositet är till stor del en plattityd. Tror inte ni skulle vara särskilt välvilligt inställda till den familj som väljer bort amning för att pappan ser sin kvinnas bröst som en sexuell ägodel han inte vill dela med ett barn. | |
| YRRA - Ej medlem längre | 2011-09-04 00:16 | |
![]() | Men det är ju inte hans bröst! Vi som kvinnor däremot har ju givetvis rätt att välja själva vad vi utsätter vår kropp för. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-04 00:18 | |
![]() | Men Midna skriver ju: "Ok - jag vet att amning är bra, men jag tror ändå att det viktigaste är att både mamma,pappa och barn mår bra. hur de väljer är upp till varje par och jag dömer ingen." | |
| YRRA - Ej medlem längre | 2011-09-04 00:21 | |
![]() | Men i slutändan finns de ändå bara en som kan avgöra vad som känns bäst,nämligen mamman. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-04 09:39 | |
![]() | jag tror att den främsta anledningen man väljer bort amning utan att ha fysiska problem med den är att mamman har problem att knyta an. tyvärr accepteras och understöds en sådan hållning till barnet på ett farligt och ohälsosamt sätt. att prata egentid och integritet (jämte mot spädbarnet) som ny förlossad mamma är att inte ha accepterat och tagits upp av den för barnet livsviktiga symbiosen. själv har jag inte ammat, den första ammades i tre mardrömsmånader den andra i en vecka. för oss var det inte möjligt och mina barn är kärnfriska idag. även om jag tror på sambanden mellan fysisk hälsa och amning tror jag ännu mer på sambandet mellan utebliven symbios (där oviljan att amma är ett symtom, inte orsak) och psykisk ohälsa. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-04 10:08 | |
![]() | Mycket bra formulerat, recidivfara. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-04 16:19 | |
![]() | min gammel mormor fick 10 barn mellan 1921 0ch 1943 då fans inte ersättning utan dom vispade ihop smör vatten och mjöl hällde det i en glasflaska och satt på en napp,det var inte många som ammade då,på 1960 talet ammades nästan inga barn,då hade findus gjort sin första välling och vi överlevde,och nu ammar inte 3 %,och några av dom ammar inte för att dom skäms och vill inte erkänna det,tragiskt det är inte helt lätt att komma igång med ammning det är extrem smörta nör eftervärkarna sätter i gång det gör så ont att tårarna sprutar det är nog det varnligaste varför en del ger upp efter 3 månader, smärtorna,men dom går över det tar ca 3 månader,vi har alla olika smärt trösklar,men att försöka vara människa och amma samtidigt och ha extrema smärtor är inte lätt för alla,men att kvinnor ka behöva ljuga för att det är så fult att inte amma 2011 det är sjukt | |
| Gautama | 2011-09-04 16:33 | |
![]() | Det måste ju ändå finnas någon mening med att kvinnor har bröst som producerar mjölk när man får barn. | |