Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 693

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-09-09 17:10
Antal inlägg: 37631

biehtse,vilket land bor du i ?

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-09 17:12

skolmaten var inte dålig då jag gick i skolan men potatisen var i grönaste laget,och skolmaten är inte dålig men kanske inte alltid god

Resurrection - Ej medlem längre2011-09-09 17:13
Antal inlägg: 11463

Gud älskar skolmaten

popsomfan2011-09-09 17:14
Antal inlägg: 74

Ttiittii

Det är såna som dig som får mig att tveka på att skaffa barn överhuvudtaget, självklart ska ungarna äta, även de tjocka men speciellt det överaktiva/dampiga.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-09 17:33

om du bara tvekar pga mig,så tänk om,men eftersom jag inte vill göra Bitte mer arg så kommer jag inte ens att kommentera,förlåt Bitte det var inte min mening du vet att jag har problem med skriveri och kan ha formulerat mig galet men det var inte meningen att trampa på någon

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-09 17:34

Res du kan inte skriva så för du tror inte

crooked rain - Ej medlem längre2011-09-09 17:36
Antal inlägg: 6334

Men Gud älskar ju alla sina skapelser, och fiskpanette med remouladsås är faktiskt en av dem.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-09 17:36

jag skulle aldrig kunna säga till mina barn nu ska vi äta en kvart ingen får lov att gå här i från,alla sitter kvar,och dessutom försöka truga i en morot till en smörgås till,varför ?

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-09 17:39

vegetarian,men ungarna i den skolan jag gick tyckte om fiskpanetter,dom har eldat upp min skola var dit i somras och kollade lite inte mycket kvar av den

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-09 17:40
Antal inlägg: 493

Barn behöver få i sig fett(smör, oliv- och rapsolja samt fettränder i kött) och grönsaker men stärkelse, socker (godis) och mjölmat klarar dom sig alldeles utmärkt utan.
Lugn och ro i skolan är nog en bristvara trots stillasittandet som det får nog av framför datorn ändå.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-09 17:44

skolmaten är väl balanserad.

Lillsiss2011-09-09 17:45
Antal inlägg: 14

Helt rätt. Barn tar sig inte alltid tid att känna efter att de är hungriga utan lek och stoj känns viktigare för dem. Måltiden är inte bara ett mål mat utan även en stund för samtal och lugn och ro..

Kirkelina2011-09-09 17:47
Antal inlägg: 972

I den skolan jag arbetar i så har varje matlag 30 minuter i matsalen därefter är det 30 minuters rast. Barnen får gå ut när det är 10 minuter kvar av mat-tiden. De sitter alltså vid borden i ca 20 minuter. All personal bör äta i matsalen tillsammans med barnen vilket innebär att det finns en vuxen vid nästan varje bord. Det är lugnt och man sitter och småpratar vid borden - inget spring och skrik förekommer. Anledningen till att barnen inte får gå ut tidigare är, förutom matron, att det måste finnas rastpersonal ute på gården när barnen kommer ut och även dessa behöver ju äta.

blue_moon2011-09-09 17:50
Antal inlägg: 9713

Mat är inte bara nåt man slänger i sig i hast, ett nödvändigt ont!
Mat är byggstenar för kroppen, för att reparera skador och stärka immunförsvaret!

blue_moon2011-09-09 18:02
Antal inlägg: 9713

God matkultur är både omsorgsfull tillagning och att njuta av måltiden. Att tugga maten väl är att underlätta matsmältningen och att förebygga mag-tarmproblem.

Kirkelina2011-09-09 18:09

Precis, blue_moon, och där tycker jag att vi har lyckats i "min" skola. Det är absolut inte en plåga att sitta i matsalen och äta utan man sitter där och samtalar lugnt med barnen. Och då är det ändå mellan 60 och 90 barn per matlag.

Spira - Ej medlem längre2011-09-09 18:31
Antal inlägg: 310

Låter jättebra tycker jag Kirkelina. Jag har inte orkat läsa hela tråden men det är inte skolmaten barn blir tjocka av, inte fett i maten heller (barn behöver fett, de ska helst dricka standardmjölk också) utan om de inte äter mast ordentligt så blir det godis senare. Matro är jätteviktigt och vuxen närvaro vid maten. Om man som förälder slänger i sig maten på 3 min lär man inte få några bra matstunder hemma heller... ttittii jag tycker du ska satsa på God matkultur enligt blue-moons recept.

slånbär2011-09-09 18:31
Antal inlägg: 5539

Kirkelina-verkar som att ni verkligen har lyckats på din skola. Är det låg och mellanstadium? Barnens ålder har en stor påverkan på ljudnivån har jag märkt men om man som ni verkligen har personal som sitter med och äter och samtidigt faktiskt jobbar och ser till att barnen är lugna så är det det absolut optimala. Så borde det vara överallt.

Ttiittii- hos oss är middagen en viktig del av dagen och det är väldigt sällan vi inte äter tillsammans. Nu är vi visserligen bara fyra och killarna är idag 17 och 19 men om någon av dom är och tex tränar och är sen och vi andra inte har väntat med att äta så blir ha skitsur. För dom är det inte trivsamt alls att sitta ensam och äta. Man skapar ju själv den tillvaron man vill ha. Jag hoppas att mina barn tar med sig sin matkultur vidare i livet. Dom har för övrigt aldrig haft några problem med att äta maten i skolan bortsett från att dom möjligen har tyckt att det har varit lite för stressigt nu på gymnasiet.

Kirkelina2011-09-09 18:48

Ja, vi har två-parallelligt från förskoleklass upp till femman med mellan 24 och 30 barn i klasserna.

Pingvinfrack - Ej medlem längre2011-09-09 19:37
Antal inlägg: 71

"Är det rätt att skolan tvingar barn att sitta i matsalen en kvart ? (10 åringar)dom får inte gå ut och leka fören alla suttit en kvart och då kanske dom äter en morot till eller en smörgås,var lärarens motivering,varför truga barn att äta mer när så många ungar har övervik ?är det inte bättre dom är ute och leker ?"

Var det lärarens ENDA motivering? Inget mer än det? Och är det här bara en lärares klass det gäller? Inte hela skolan? Jag skulle gärna vilja veta hela bakgrunden!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?