Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 40 |
Inloggade | 72 |
Mobilspel
Pågående | 19 767 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
apbur | 2012-01-27 10:30 | |
![]() | Jag har en fråga angående likmas. Drabbas sår och liknande bara av likmask under sommaren här i norden? | |
bobo flux | 2012-01-27 10:56 | |
![]() | om jag har fattat tråden rätt så beror det nog på sårets bf-datum. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-27 10:59 | |
![]() | Likmask är ju eg spyflugelarver, så jag antar att det här att göra med tillgången på spyflugor. De lockas till lik (och sår då) av föruttnelseprocessen, som kanske är vanligare i sår sommartid pga värme & luftfuktighet. | |
Observer | 2012-01-27 11:09 | |
![]() | Apbur skriver: "Förr i tiden var man heller inte så kinkig utan åt halvruttna, mögelangripna livsmedel." Det kan ju till en stor del förklaras med att det p.g.a fattigdom inte fanns något allternativ, och att kasta någon form av mat var inte att tänka på. Därimot var bränvin och öl billigt så det mesta gick att skölja ner. | |
Salthatten - Ej medlem längre | 2012-01-27 11:20 | |
![]() | Gröten på mjölken 14 dagar över bf-datum blev god. Ifall jag avlider av matförgiftning så lovar jag att meddela detta på denna lista. | |
ASif | 2012-01-27 12:08 | |
![]() | Vissa här är ju pinsamt okunniga! BF är inget annat än tillverkarnas sätt att ha ryggen fri. När jag läser en del inlägg så blir det klart att inte alla blivit begåvade med sunt förnuft. Eller miljötänk för den delen... | |
Liltif_Nomad | 2012-01-27 13:06 | |
![]() | Har bästföre-datumet som riktlinje, inget annat. Sedan kollar jag själv om maten är tjänlig. Har aldrig blivit magsjuk pga min egen mat. Saker kan ju bli dåliga före bästföre också, bröd främst kan mögla innan. Beror ju lite på hur det förvaras, luftfuktighet osv. Ska jag behöva äta mögligt bröd bara för att det inte gått ut? Innan bästföre hade vi sista förbrukningsdag. Den var satt efter det som blev bästföre, men alla började behandla bästföre som sista förbrukningsdag. Känns lite som det var meningen att vi skulle reagera så och kasta mer mat och köpa mer. Enda som man ska vara försiktig med förutom färskt kött, skaldjur och liknande är konserver eftersom de bakterierna som frodas utan syre (botulism) är de allra farligaste, dessutom luktlösa. Främst förr var det hemkonserverat som kunde vara utsatt. Med plåtburkar ska man vara försiktig med de som förvarats fel och börjar de bukta sig, då är de fulla med farliga bakterier.... Vissa saker står sig ju för de har konserveringsmedel eller blivit bestrålade, men det finns mat som står sig helt naturligt, ketchup konserveras med sitt socker och ättika t ex. Kommer inte på någon mat som jag tycker blir godare som gammal, däremot så gillar jag halvsmält glass bra mycket mer än den som precis kommit ur frysen. | |
Pottränad - Ej medlem längre | 2012-01-27 13:11 | |
![]() | Tycka bättre om utgången mat? Näppeligen. | |
earthfaerie | 2012-01-27 13:16 | |
![]() | Liltif_Nomad, mycket bra skrivet. Att tycka bättre om något som har utgånget datum vet jag inte, men fil, yoghurt och smör vet jag kan hålla bra länge efter utgångsdatum. Sen är ett bra tips att lägga in chokladkakor i frysen om de börjar bli gamla. Det brukade jag om min bror leka när vi var mindre; "Gissa utgångsdatum", haha. :D Man ska inte vara rädd för gammal mat, men det betyder heller inte att man inte ska vara försiktig. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-01-27 15:28 | |
![]() | Äggsmet: Jag vet ju inte hur just denna tacosås är tillverkad, men vid 120 grader så har de flesta bakterier och sporer dött, så om den är upphettad dit är den väldigt säker. Industrin har ju rätt bra koll på vad som kan förstöra mat och hur man bekämpar det. Inte bara med kemikalier, utan också med olika värmebehandlingar och/eller sänkning av pH eller tillsättande av salt eller socker. Bäst före-datum är naturligtvis en bra märkning om man förstår vad den betyder och vad en given produkt har för risker förknippad med den. | |
apbur | 2012-01-27 15:40 | |
![]() | "Enda som man ska vara försiktig med förutom färskt kött, skaldjur och liknande är konserver eftersom de bakterierna som frodas utan syre (botulism) är de allra farligaste, dessutom luktlösa." Nu är det ju inte så att alla anaeroba bakterier bildar detta toxin. Ville bara klargöra det. Men farligt är det i allra högsta grad. Nu är jag visserligen inte alls säker på det här men borde inte chilin i tacosåsen verka ganska hämmande i sig? | |
Furios | 2012-01-27 16:25 | |
![]() | Det är allmänt känt att dagsgammla ostbågar är signifikant godare än färska. | |
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-27 16:55 | |
![]() | De flesta ostar mår bara bra av lite extra lagring. Godare blir de också. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-27 17:25 | |
![]() | Det här är så förskräckligt hemskt. Stackars, stackars alla sveriges fattigpensionärer som måste äta gammalt. Salthatten, hur mår du nu? Säg bara till så skickar jag ambulansen... | |
slånbär | 2012-01-27 17:28 | |
![]() | Du äggsmet-med tanke på alla pengar han sparar på att faktiskt ta till vara på det han har i sina förråd så har han säkert råd att ta taxi. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-27 17:33 | |
![]() | laizah 2012-01-27 08:19 "Om en mjölk är dålig du du öppnar den men utgångsdatum är imorgon - dricker du den ändå??" Vad ÄR det med dagens pensionärer? *muttrar* En sån där tossig fråga är det väl bara en pensionär som kan ställa - hoppas jag. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-27 17:36 | |
![]() | slånbär RÅD? Det handlar väl för helskotta inte om RÅD. Det handlar om liv och död! | |
Triss - Ej medlem längre | 2012-01-27 17:44 | |
![]() | Vi testar på hunden. Äter hon är maten OK även om datumet gått ut | |
Zizzi | 2012-01-27 18:53 | |
![]() | När det gäller godis så gillar jag när både "Polly" och "Center" är lite gamla, för då blir innehållet lite segare.. | |
krillo18442 | 2012-01-27 23:04 | |
![]() | youhurt rätt förvarad varken tappar smak eller blir dålig 6 mån efter bäst före datum, men troligen inte heller bättre. | |