Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 473

Forumkategorier

Användare Inlägg  
recidivfara - Ej medlem längre2012-06-19 22:58
Antal inlägg: 2385

Nej.

apbur2012-06-19 23:01
Antal inlägg: 9699

Jag har inte sagt att de ska finnas på andra platser. Personligen är jag inte speciellt sentimental så jag har inget intresse av att vargen ska finnas kvar som art.

limpan__22012-06-19 23:06
Antal inlägg: 2847

Att det skulle vara sentimentalt att värna den biologiska mångfalden var något nytt, men i så fall är jag nog sentimental.

Vad finns det då för syfte att bevara älg (kostar ofantliga summor för skogsbolag och trafikanter), rådjur (sprider fästingar och andra parasiter och förstår skog) eller något annat djur som inte direkt ingår i mat eller pälsproduktion?

apbur2012-06-19 23:22

Mycket konstigt argument att vilja bevara den biologiska mångfalden utefter något påhitt vad det är. Som jag sa tidigare verkar det ha gått alldeles utmärkt att vara utan varg i över 100 år. Vad eller vem bestämmer vad som ska ingå i den biologiska mångfalden? Är det balans och harmoni i faunan? Isåfall är det ju inga problem.

Minta2012-06-19 23:30
Antal inlägg: 20042

Då får du ju i konsekvensens namn också utrota björnen, järven och lodjuret. Någon kan vara rädd för dem och de kan ställa till skada och det händer att de skadar och dödar människor. Döda dem, de är ju inte till någon nytta för människan. Eller?

apbur2012-06-19 23:32

Tror det hade varit svårt för människan att ersätta alla rovdjurens roll.

Minta2012-06-19 23:45
Antal inlägg: 20042

Men det går nog. Det verkar ske fler skador från björn. Om vi vill eliminera skaderisk är det bättre att utrota björnen. Och fästingen.

limpan__22012-06-20 07:00

"Mycket konstigt argument att vilja bevara den biologiska mångfalden utefter något påhitt vad det är"

Vad är påhittet?

Och varför stanna vid vargen, det finns ju en rad andra djur som andra vill bli av med. En del ogillar fåglar, andra avskyr hundar eller katter så var ska vi stanna när vi ska finna den minsta gemensamt accepterbara djuruppppsättningen?

apbur2012-06-20 07:15

Vi diskuterar vargen och den behövs bevisligen inte i de svenska skogarna. Så länge du inte kan ge ett vettig förklaring till vilka kriterier som ska uppfyllas för biologisk mångfald utan bara hänvisar till begreppet som något givet bra där vargen har sin självklara plats kommer jag avfärda det som ett sentimentalt känsloargument.

limpan__22012-06-20 07:38

Vadå behövs bevisligen inte? Behövs något djur? Toppredatorernas roll i ekosystemen är viktig och det faktum att vi hade få rovdjur är en av förklaringarna bakom älgexplosionen på 1980-talet. Något som kostade livet på fler människor per år än vad rovdjuren totalt sett klarat av i modern tid.

När du klart kan beskriva ett djurs roll i ekosystemet och peka på alla konsekvenser vid en utrotning, då ska jag sluta förespråka biologisk mångfald. Tills dess låter jag försiktighetsprincipen gå före eventuella känsloargument baserad på rädsla och fördomar.

apbur2012-06-20 07:47

I Sverige reglerar jägare älgstammen och eftersom det skulle handla om utrotning inom Sveriges gränser kan du inte prata om total utrotning i ett ekosystem. Jag hoppas du är lika mån om den biologiska mångfalden i ditt lilla ekosystem i ditt hem.

limpan__22012-06-20 07:56

Så om vi har jägare som reglerar stammen, har vi då något behov av något rovdjur? Då är vi tillbaka på frågan om vilka andra djur du vill bli av med? Sluta hänvisa till att vargen varit utrotad, den finns här nu och ska du åter utrota den måste du motivera varför du inte tar björnen eller något annat djur med.

Och är det samma jägare som årligen skadeskjuter fler personer än var rovdjuren dödat de senaste hundra åren du syftar på?

Schalke_042012-06-20 08:04
Antal inlägg: 391

"Den finska människogenpoolen behöver också fräschas upp. Synd att man bara tar emot åtta invandrare om året. Typ.

SylviaPlath:
Vad har en djurskötares död på Kolmården med invandrare att göra igentligen??? Att hålla sig till ämnet är kanske ingen dum idé?

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-06-20 08:27
Antal inlägg: 31064

Humor är förresten en av de egenskaper som är önskvärda i den uppdaterade genpoolen.

jonisk - Ej medlem längre2012-06-20 10:21
Antal inlägg: 7985

Eftersom människan har en särställning i förhållande till andra djur så anser jag att den önskvärda biologiska mångfalden är en som är så fri från vår påverkan som möjligt. Ergo, argumentet om att vi klarade oss bra utan vargen för hundra år sedan och att detta skulle vara en naturlig utveckling av vår fauna köper jag inte, eftersom det var vår påverkan som ledde till det.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-06-20 10:27
Antal inlägg: 31064

Låter rimligt, Jonisk. Instämmer.

nippertippan2012-06-20 10:32
Antal inlägg: 792

Jag bor med varg och björn inpå knuten och jag har inte sett varg ännu, trots att jag är ofta ute i skogen.
Dock har jag sett många vargspår på vintern. Jag skulle nog vara mer rädd att stöta på björnen.

En ensam varg skulle jag klara av att möta, men i flock blir dom modigare och samarbetar.

hundbiten - Ej medlem längre2012-06-20 10:53
Antal inlägg: 2225

Bra skrivet, jonisk.
Jag är glad över att debatten i denna tråd och samhället i övrigt har varit sansad.
Det finns inga belägg för att våra rovdjur oprovocerat eller av hunger skulle döda eller ens skada människor. Ömsesidig respekt måste förstås gälla från alla parter.
Man kan ju hoppas att även en romantiserad föreställning av vilddjur försvinner i och med den här oerhört tragiska händelsen i Kolmården. Man ska inte leka med vilddjur, särskilt inte i en så onaturlig sammansättning. Man kan inte domesticera en djurart på någon eller några få generationer.
Det är välkänt sen långa tider att hybrider varg/hund är bland det farligaste djur som finns och det är olagligt med hundar med varginblandning.
Jag lever också med rovdjuren tätt inpå och känner varken skräck eller hat. Har senaste veckan sett 6 olika individer av björn.
Och ja, många människor kunde behöva inslag av både genförnyelse och humor.

Schalke_042012-06-20 13:22
Antal inlägg: 391

I dagens tidning: Samtidigt byter parken ut sin slogan "större, starkare, vildare". Efter det som hände vill man focusera på andra budskap. (TT)

Hmm, varför ens byta ut en slogan som helt överensstämmer med verkligheten, den är ju saklig och helt sann! Samtidigt om man läser mellan raderna, lek inte med vilda djur...

bobo flux2012-06-20 17:01
Antal inlägg: 11371

Var går gränsen för den mänskliga inverkan på den biologiska mångfalden? Vid direkt dödande då vi aktivt kan avgöra mängden döda?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?