Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 852

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bobo flux2012-12-20 19:56
Antal inlägg: 11371

Sin Corazon har en poäng. Upptar man bara en plats så kan man få sitta hur försjunken man vill i vilka ärenden man vill. Upptar man mer än en plats så får man se till att vara med lite på noterna.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-20 20:02
Antal inlägg: 31064

Det är ingen som tuggar fradga här vad jag kan se, och såna här scenarier handlar i väldigt liten utsträckning om att folk dagdrömmer sig bort och blir onåbara. Människor är generellt jävligt bra på att läsa sociala koder - vi är programmerade att göra det - men vissa tycker de kan kosta på sig att strunta i tillmötesgå andras behov. Sånt tål jag bara inte.

uffew2012-12-20 20:10
Antal inlägg: 530

Läs var Sylviap skriver. Kloka ord.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 20:21
Antal inlägg: 6334

Tyckte nog att de flesta verkade ganska förnärmade men jag kanske bara feltolkade koden då. Sånt händer ju.

Hmm nä, kan fortfarande inte relatera till "problemet" att behöva verbalisera önskemål då och då, det kostar mig inte mer att signalera mha ord än kroppsspråk, ögonkontakt etc. Så tråkigt att tal ska ses som en uppoffring, turligt nog är den inställningen inte så himla vanlig, särskilt inte bland unga människor och de allra äldsta.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-20 20:29

Crooked: Förnärmade av en hypotetisk situation i en forumdiskussion? Du misstolkade koden, ja. Förstår inte varför ditt fokus ligger på vad den som kliver på bör göra och inte, istället för på den som sitter och ockuperar flera platser. Kanske har du en poäng i att det är en generationsfråga. Bara att beklaga att unga människor har mentaliteten att man-tar-vad-man-vill-ha istället för att försöka se vad man kan ge. Det ger ett så mycket trevligare klimat.

magnusito2012-12-20 20:34
Antal inlägg: 4983

Bra Sylvia! Du får bära Dagmars tradition vidare.
Nej jag bara skojar. Att ens folk ifrågasätter utgångspunkten att det är den som breder ut sig som i första hand har ansvaret att bereda plats när folk stiger på är ju bara för konstigt.
Visst sitter en del i andra tankar, lyssnar i mobilen eller något, men de brukar finnasisg direk och gör något så det blir plats.
Men ett inte försvinnande antal har uppmärksamheten helt klart på att någon kommer för att sätta sig, men gör INGENTING förrän vederbörande blir tillsagd. Man riktigt ser att de hoppas att den andre ska välja att inte vilja sätta sig.
Det är dåligt beteende i kollektivtrafiken!
Normalhyfs är att med en blick eller gest erbjuda den plats som finns bara man är beredd att maka på sig och sina grejer.

magnusito2012-12-20 20:36

Om det är en generationsfråga och flera tonåringar har föräldrar som resonerar som många här, att man bara gör som passar en bäst helt enkelt då är det desto viktigare att det finns andra vuxna som kan säga till och inte väljer att skamset stå istället för att göra anspråk på ett ledigt säte.

apbur2012-12-20 20:36
Antal inlägg: 9699

Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon trumpet flyttat på sin väska när jag bett om att få sitta. Jag har med ett leende frågat om platsen varit ledig varpå vederbörande genast flyttat på väskan med ett "javisst!". Leende, leende tillbaka och ett "tack!" Den som är väluppfostrad i den här situationen är jag som inte anser att det är min förbannade plikt att morra åt människor för småförseelser. Man ska inte klaga på att andra är otrevliga när man inte bidrar själv till att skapa en trevlig atmosfär.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-20 20:37

Jepp, magnusito. Det är jag och Daggan! :) Instämmer i ditt inlägg.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-20 20:38

Vem har pratat om att morra?

bobo flux2012-12-20 20:38
Antal inlägg: 11371

Fast vänder man på steken så finns det ju en lika obefintlig uppoffring i att göra sätet jämte tillgängligt utan att man ska behöva tala om det. Den handlingen är ju själva urhandlingen kan jag tycka. Måste man säga ifrån så har ju ett tidigare steg i en person/säte-systemet inte fungerat.

Principen för en buss med 50 passagerarplatser ska väl i större utsträckning innebära att 50 passagerare ska kunna sitta ner snarare än att 50 passagerare ska kunna sitta ner under förutsättning att ett visst antal av dem säger ifrån?

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 20:38

Menar du att det är ovanligt att folk blir förnärmade av hypotetiska diskussioner i detta forum? Oj tjena. Mitt fokus ligger varken på påstigaren eller ockupanten eftersom jag inte har ngn ribbingsk uppdelning av Vem Som Bör Göra Vad. Antingen flyttar man på väskan eller så ber jag om det.

Som sagt är gamla människor oftast precis lika bra som unga på att ha lite självdistans och inte ta det personligt när andras uppmärksamhet fladdrar iväg. Likaså är det i andra länder där folk ser samtal med medpassagerare som något trevligt och inte tecken på sinnessjukdom.

apbur2012-12-20 20:39

Tycker det morras rätt ordentligt här.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 20:40

Detaljerat, bobo! Så kul när man försöker trycka in livet i ett flödesschema.

kajix2012-12-20 20:40
Antal inlägg: 7767

människor med empatisk förmåga förstår att en medmänniska av olika anledningar är sämre på att ta kontakt i sociala situationer. om detta gäller den sittande eller den påstigande eller några i tråden vet jag inte. jag saknar själv empati.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-12-20 20:41

Men Apbur, jag antar att du menade att man morrar i situationen?

magnusito2012-12-20 20:41

:)

apbur, då har du haft tur. Jag har varit med om situationer som du beskriver, de är nog vanligast. Men ett alltför stort antal gör faktiskt en sur grej av att man gör anspråk på den lediga platsen, även om man bara helt enkelt säger till på ett trevligt eller neutralt sätt.
Dessutom missar du utgångspunkten , initiativet har den som breder ut sig.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 20:42

Apbur 20:36, exakt så är det för mig också, och jag vägrar tro att det är för att vi bor i Göteborg.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-20 20:43

Folk som blir sura för att man säger till är dock fuckade i huvet, inget snack om saken.

apbur2012-12-20 20:44

Inombordsmorrning är inte heller trevligt, Sylvia.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?