Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 792

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2013-08-30 11:12
Antal inlägg: 6854

Bra att skolan stängdes..., det är inte en enskild händelse utan långvarigt och upprepande grova övergrepp som lett fram till det.
Det är nog tillfälligt, den lär säkert öppna igen.

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-30 11:24
Antal inlägg: 11463

Det hade varit intressant att se svar på sjöstans fråga.

Trist för eleverna på skolan, men Lundsberg hade väl samlat ihop till det här med sin tidigare nonchalans kring pennalism och även det utstuderade bidragsfusket de ägnat sig åt.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-30 11:25
Antal inlägg: 14052

"Bra att skolan stängdes..., det är inte en enskild händelse utan långvarigt och upprepande grova övergrepp som lett fram till det.
Det är nog tillfälligt, den lär säkert öppna igen."

Fortfarande är det barn som får ta smällen. DET fördömer jag.

karmannghia2013-08-30 11:27
Antal inlägg: 237

nulltj, det finns givetvis goda föräldrar även bland underklassen. Jag tror inte något är svart eller vitt. Det finns givetvis även goda föräldrar bland överklassen. Men man kan väl inte bortse från föräldraansvar bara för att föräldrarna råkar vara rika och/eller adliga?

Jag tror att man har en enorm nytta av de kontakter man får på Lundsberg o liknande skolor, förutsatt att man lyckats ta sig uppåt i hierarkin. För om man är hackkyckling där vet "alla" att man är en löjlig figur vad man än tar sig för. Det är ju till stor del just det som skolan är till för, att skilja fåren från agnarna och vetet från getterna.

Jag tror inte att man automatiskt får en karriär i present, man kan självklart goofa ur även som gammal Lundsbergare. Men man har nog bättre chanser att göra karriär som Lundsbergare än som gymnasist från t ex Klippan, ambitionsnivå och flit lika.

Alla ur överklassen är givetvis inte ondskefulla.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-30 11:34

"Men man kan väl inte bortse från föräldraansvar bara för att föräldrarna råkar vara rika och/eller adliga?"

Ehh, självklart inte? Aldrig påstått.

F ö, som svar på sjöstan:

Jag både trivdes och vantrivdes på internat. Ganska kylig miljö, hårda krav. Stränga regler, stort auktoritärt tryck; skulle säga att den vuxna närvaron var stor, men sträng. Men tryggt såtillvida att jag hade mina vänner, en fast plats, slapp byta skola ofta (provat det också, och det var betydligt jobbigare).

bobo flux2013-08-30 11:49
Antal inlägg: 11371

Nu vet vi ju inte om ungarna tycker det är jobbigt att byta skola, innerst inne så kanske många drar en suck av lättnad?

le-lou2013-08-30 11:52
Antal inlägg: 17498

Tycker det är för jävligt rent ut sagt, ett riktigt myndighetsövergrepp.

Känns allmänt som att när det går dåligt för någon/något med pengar, så hurrar svenssons och njuter lite lite extra mycket. DET är svenskt om nåt.

karmannghia2013-08-30 11:57

nej nulltj, du har inte påstått det. Det var bara jag som reflekterade över hur det på senare tid så populära ordet "föräldraansvar" inte dyker upp i den här debatten. Det är alltid föräldrarnas fel när underklassens ungar fuckar upp. När överklassens ättlingar fuckar upp kan det däremot t o m vara sossarnas fel =)

Har du själv haft nytta av dina"old school ties" i ditt vuxna liv? Du bör givetvis inte svara för det är onödigt att bli så personlig i en forumtråd. Men det måtte vara bra för en om man vill göra någon slags karriär om de man gick i skolan med nu innehar direktörsposter i eller äger stora mäktiga företag eller sitter på viktiga stolar i rikets förvaltning. "Vi gick i skolan ihop. Hon är bra." Sånt räcker långt och betyder ofta mycket mer än meriter i ett CV medan man fortfarande är hyfsat ung.

karmannghia2013-08-30 12:01

le-lou, jag vet inget annat land där mindre priviligierade människor inte blir åtminstone lite småförnöjda när det går lite illa för de väldigt priviligierade. Jag tror inte svenskar är mer avundsjuka än andra, jag tror människor är avundsjuka. T o m i amerikansk litteratur och film får man ju sig till livs hur det går illa för rika, onda människor, och publiken älskar det.

Nu tror jag inte för ett ögonblick att det kommer att gå ett skvatt illa för Lundsbergarna. Det blir kanske lite pyssel med mamma och pappas kalendrar och några suckar och åh, men så besvärligt! Men har man gott om pengar så är det nog ändå alltid lite lättare att finna en lösning än om man är fattig och ens barn mobbas i den kommunala skolan.

le-lou2013-08-30 12:05

Säger bara en sak: skulle alla skolor i Sverige ha rektorer lika engagerade och duktiga som Staffan Hörnberg så skulle vi ha det fruktansvärt bra.
Jag tycker detta stinker så ruttet att jag kan spy. Det finns INGEN som försvarar skiten som de här studenterna gjorde, men jag vill gärna se Skolinspektionen stänga ner kommunala skolor där elever begått självmord tex pga mobbing. Skulle det ske överhuvudtaget? NEJ. Det skulle aldrig hända.
Men Lundsbergs ska här få statuera ett exempel som handlar om något helt annat än om elevers trygghet - nämligen att ni ska inte tro att ni är nåt. Detta är inget annat än rasism.

bobo flux2013-08-30 12:06

"...går dåligt för någon/något med pengar?"
Vi pratar väl om systematisk pennalism och mobbing som pågått under väldigt lång tid med en styrelse och personal som sett mellan fingrarna? Eller är det bara pojkstreck och enskilda incidenter?

Jag hurrar inte över nedläggningen, men jag anser den nödvändig sett till bakgrunden. Nu gäller det bara för SI att vara konsekventa i fortsättningen.

le-lou2013-08-30 12:08

"Nu tror jag inte för ett ögonblick att det kommer att gå ett skvatt illa för Lundsbergarna. Det blir kanske lite pyssel med mamma och pappas kalendrar och några suckar och åh, men så besvärligt"

Varför så nedlåtande ton? Det är precis detta jag menar. Detta handlar ju om BARN, och hur det kan vara så underhållande för vuxna människor med att beskåda hur grupper av dessa splittras, och garva åt hur de här barnen mår och gråter när de inte vet vart de ska ta vägen - well, ni borde skämmas. Jag har sett vidriga kommentarer om detta, det är patetiskt hur en del njuter.

le-lou2013-08-30 12:11

Jasså pratar vi om systematisk pennalism och mobbing? För mycket Ondskan? Vilka andra skolor pågår detta i, eller rättare sagt finns det någon skola utan mobbing? Tror ni på fullaste allvar att personal på Lundsberg uppmuntrat till mobbing? Är det så man får betalande elever?
Vad vet du om det förutom det som media älskar att skriva om? Det är en vidrig vänster - smutskastning som pågår.

le-lou2013-08-30 12:14

Men hurra för att Lundsberg stängs ner, för barnen mådde ju inte bra där.

För ni bryr ju er så väldigt mycket om hur dessa rikemansbarn mår, eller hur ? Särskilt nu när det går fint att retas lite, oj så besvärligt det blev med mammas och pappas kalendrar och lite suckar och så.

Herregud.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-30 12:14

"Varför så nedlåtande ton? Det är precis detta jag menar. Detta handlar ju om BARN, och hur det kan vara så underhållande för vuxna människor med att beskåda hur grupper av dessa splittras, och garva åt hur de här barnen mår och gråter när de inte vet vart de ska ta vägen - well, ni borde skämmas. Jag har sett vidriga kommentarer om detta, det är patetiskt hur en del njuter."

Precis.
Är det ok att vara nedlåtande mot en grupp barn/unga för att deras föräldrar har det väl förspänt?

bobo flux2013-08-30 12:16

"vidrig vänster-smutskastning?"

Det är således inte bara jag som är konspirationsteoretisk?

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-30 12:17

Hur långt ska det behöva gå då innan man stänger ner en skola? Eller ska den möjligheten inte finnas?

le-lou2013-08-30 12:19

Tycker du det är okej med kollektiv bestraffning alltså? Ska vi stänga ner betapet för att några idioter håller på och sabbar?

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-30 12:21

le-lou, jag påstod ingenting. Jag ställde ett par frågor.

le-lou2013-08-30 12:24

Jag ställde två frågor till dig.

En skola ska inte stängas pga vad några individer gör. Det var ju skolan själv som anmälde hela händelsen till Skolinspektionen ju!
Det skulle vara att skjuta sig själv i foten om de själva tyckte detta var helt ok.

Möjligheten att stänga en skola ska finnas, men det ska vara på väldigt starka grunder och det ska såklart då handla om SKOLAN - inte om individer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?