Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 385 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-06-01 09:10 | |
![]() | Man ska ha hängt med i tidigare trådar för att förstå det Mojäng, ämnet telefonförsäljare har varit uppe på tapeten förr och anses vara ett besvärande fenomen för majoriteten. Därav lika mycket irritation över de som arbetar som... och ja det "hånades" till slut. Detta är ju ändock Betapet :) | |
| gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-01 09:36 | |
![]() | (famo: mojängen drygar sig över själva ordet "legio" - det betyder "många", inte "legitimt" eller "standard".) | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-06-01 09:56 | |
![]() | för mig betyder legio i detta sammanhang... helt ok | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-06-01 09:58 | |
![]() | spraktidningen.se/ar...ro r-pa-sig | |
| gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-01 10:03 | |
![]() | Språktidningen är som vanligt liberalare än dn :) mobil.blogg.dn.se/sp...90 6/?brs=d | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-06-01 10:04 | |
![]() | Jag är böjd att hålla med dn, iofs :) | |
| gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-01 10:09 | |
![]() | Jag tycker ofta det skär mer i öronen när det är "fina" ord som betydelseglider eller används "fel". Då kunde man ju lika gärna använt vardagssynonymen. Men naturligtvis är det inga problem att förstå vad som avses i nästan alla fall. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-06-01 10:16 | |
![]() | Tar till mig den här biten: Det är stor skillnad mellan många och legitim, och ett ord förändras ganska sällan till något som är helt annorlunda än det ursprungliga. Men med en utveckling som har gått via vanligt och regel blir varje enskild förändring inte så stor, och fullt begriplig. Språkbrukare har inte för vana att måna så särskilt mycket om just ursprungliga betydelser. Inlånade ord får ofta en ny tolkning i sitt nya språk. Och i betydelsen utvalda, hopsamlade har legio aldrig använts i svenskan. I alla fall har det inte varit legio. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2014-06-01 10:18 | |
![]() | sen skrev hon det inom "parantes" ... | |
| gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-01 10:24 | |
![]() | Alltså, ingen utom mojäng "klagar" på spelteoris användning så det behövs nog inget försvar. :) Som med alla andra betydelseglidningar kan de kännas mer eller mindre off för olika läsare. Och mer eller mindre "ordbokskorrekta". | |
| spelteori - Ej medlem längre | 2014-06-01 10:39 | |
![]() | "Jag menar, du som verkar ha det så lätt för dig måste ju rimligen också vara lite mer slipad än vi andra vad gäller språkbehandling." Holy shit. Så långsökt att jag blir lite rörd. Förklaringen har du fått här ovan, tror dock att jag egentligen velat skriva "legit" men att mobilen autocorrectat. Och nej, legit är inte svenska. Och ja, jag språkväxlar. Men tack för denna möjlighet att reda ut ett 1,5 vecka gammalt stavfel. | |
| F_Errari | 2014-06-01 10:41 | |
![]() | Gymnasielärare, strax över 30000. Helt ok. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-01 10:49 | |
![]() | Jag skulle vilja höra ett lite fördjupat resonemang från dem som hävdar att förskolelärare är ett svårt yrke. Vad exakt är svårt? | |
| bobo flux | 2014-06-01 11:04 | |
![]() | Är tillfreds med min lön. Kan dock tycka att den skulle kunna beskattas lite hårdare. | |
| kajix | 2014-06-01 11:19 | |
![]() | Legio betyder legion, inte många. :) Jag skulle vilja veta vad föräldrar som har barn på förskola tycker att förskollärarna är värda. Kanske mer än de som kör tåg (att (undantagsvis) framföra ett fordon på räls? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-01 11:42 | |
![]() | Alla människovårdande yrken är mycket värda, men hur gör det dem svåra? Det var frågeställningen. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-01 11:43 | |
![]() | Jag brukar använda legio precis som spelteori. Märkligt. | |
| Ruckzuck | 2014-06-01 12:06 | |
![]() | Folk som anställer människor på en förskola eller vad det vara månde betalar väl vanligtvis inte vad de anställda är "värda" i något slags samhällsnyttig eller moralisk aspekt, utan de betalar snarare den summa som behövs för att de ska kunna hitta den rätta personalen. På så sätt är människor "värda" den lön som utbudet och efterfrågan säger att de är värda. Att vara poet kan vara ett mycket värdefullt värv ur något slags kulturell aspekt, men poeter är inte "värda" mycket på arbetsmarknaden. Det omvända kan kanske gälla generaldirektörer. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-01 12:13 | |
![]() | Precis. Det är därför poeter jobbar med allt annat än just det. :) | |
| ingson | 2014-06-01 13:35 | |
![]() | Jag tar för givet att Maradona1986 skrev att han hade en månadslön netto på över 100 000 kr/ månad. Förvånad över att ingen Betapetare haft synpunkt på det. Eller är den allmänna meningen att man kan ha för låg lön och vara värd mera men inte ha för hög lön, som man inte är värd? Slutar inte det med att vi alla får mer luft i lönekuvertet? | |