Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2014-06-10 17:18
Antal inlägg: 3557

Zuck skrev att det var dom han hade stött på, inte att det var ett fakta att okristna var mest sympatiska.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-10 17:43
Antal inlägg: 1910

Ser då inget fel i att sökande människor hittar nått att leva för. Vissa sekter kanske är mindre lämpade dock.
Finns ju även alkohol och droger som kan vara den där Guden.

Sote2014-06-10 19:28

moose jag har heller inte sagt att det är nåt fel att människor hittar nåt att leva för. Det jag säger är att som troende så bör man vara försiktig med att påstå att all tro är frivillig och kommer inifrån eftersom detta är högst individuellt och långt ifrån sant. Men så länge man är lycklig där man är så är det bra. Det enda som jag kan tycka är negativt är att just såna som du Moose gärna vill påstå sig sitta inne med den rätta tron på den rätta guden och gärna ringaktar andra religioner. Det är synd för det gör er själva mindre trovärdiga. Jag vill påstå att alla religioner är av godo så länge folk mår bra och även avsaknaden av religion är bra om man trivs med det och finner mening med livet. Ingen religion är bättre eller sämre än någon annan på det viset såvida den inte skadar personer eller tvingar dom till lydnad och underkastelse.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-10 20:03

Ja men det är ju vad du tycker om religion i sig. Klart att du som icke troende ser alla troende som lika bra eller lika dålig.
Hur kan det göra mig mindre trovärdig om jag tror mig har funnit den enda riktiga sanningen. Tron på den kristna Guden? För mig finns det bara ett som är rätt. Det kommer du som okristen aldrig att förstå.
Sen kan andra människor säkert vara lyckliga i sin tro på sina gudar och det får dom vara.

Sote2014-06-10 20:43

Moose- jag ser inte alla troende som lika bra eller dåliga. Jag ser ALLA som lika bra eller dåliga. Det spelar ingen roll vilken tro, färg, etnicitet eller sexuell läggning folk har. Det finns bra och dåligt folk överallt och bland alla, ingen har monopol på tex godhet. Alla sitter inne med sin egen sanning och det är helt ok så länge man inte säger något annat än att det är vad man tror. Hävdar man att man vet det är då man förlorar sin trovärdighet eftersom det inte finns bevis för varken det ena eller det andra.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-10 20:56

Jaha du menade människan som sådan. Jag menade specifikt olika religioner.Det var väl det du menade att jag ringaktade?

Gr3en - Ej medlem längre2014-06-10 21:10
Antal inlägg: 930

varför skulle man som icke religiös inte kunna förstå hur det "bara finns en tro" för den troende?
är vi för puckade för det eller vad?

är det samma sak för exempelvis singlar tycker du? kan en singel omöjligt förstå hur man bara kan älska en person som sin maka/make?

just när du säger sådana saker, att "ni kan inte förstå", så ringaktar du alla som inte tror. Vad vet du om vad andra förstår och inte?
Det kanske är just därför vissa väljer bort religion, för att dom förstår något om religionen som troende inte gör? då förstår dom inte bara lika mycket som en troende, dom förstår till och med mer.

kryddeluntan2014-06-10 21:55
Antal inlägg: 12360

Moose72, Vännäs, hur många alias har du?

Jag har följt tråden och kan bara konstatera att du för samma resonemang i alla gudstrådar, det finns bara en Gud, den rätta guden, icke troende förstår inte ..... Och så i all evighet.

Sote och gr3en, bra inlägg.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-10 22:14

Mitt förra alias gick inte att använda så då gjorde jag ett nytt. Problem med det. Jag har ju bild så det syns ju vem jag är.

För mig som kristen finns ingen annan rätt tro än att tro på den kristna Guden och hans son. Dom flesta okristna här verkar ju tro att man är konstig om man inte tycker att alla religioner är lika bra. Men du förstår det då gr3en?

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-10 22:18

Kryddeluntan

Du är ju en av dem som tydligt inte förstår då. För mig finns bara en rätt tro en Gud. Med det inte sagt att andra inte blir lyckliga i sin tro.

kryddeluntan2014-06-10 22:20

Jag förstår Moose72, det är inget konstigt med det, var och en får tro som den vill, känner bäst för. Men jag tycker att man ska vara ödmjuk inför att andra människor har andra sätt att tro och leva sina liv.

Bitte - Administratör2014-06-10 22:21
Antal inlägg: 24199

Om nu gud skapar allt elända som man drabbas av så måste h*n ha ett väldigt ont öga till mig för drabbad har jag varit under många år och är fortfarande . Eller så är jag helt enkelt en dålig människa enligt er troende.

Bitte

kryddeluntan2014-06-10 22:51

Du får nog inget svar Bitte

Gr3en - Ej medlem längre2014-06-10 23:31
Antal inlägg: 930

moose: jag förstår att du inte tycker att alla livsåskådningar är lika bra.

jag ska tillochmed förklara lite varför, även fast du antagligen kommer medvetet missuppfatta det.

En ateist har bättre förutsättningar för att kunna göra en objektiv jämförelse mellan olika religioner. En troende är ju redan övertygad att en av religionerna är sann.

min kompis småsyskon tjafsade om vilken superhjälte som var bäst. Det var stålmannen mot batman och några fler, minns inte vilka.

Jag för min del vet ju om att ingen av superhjältarna finns. Ungarna tror stenhårt på att just sin superhjälte är bäst. Jag skulle kunna stolpa upp alla hjätarnas superkrafter och försöka avgöra vad som var bäst vid ett givet tillfälle men ungarna vill liksom inte lyssna på det.
Det hela mynnar snarare ut i ett tjafs där ungarna gapar i munnen på varandra att "nähä, för då gör min hjälte SÅ!"
"-Men det hjälper inte för min hjälte gör sådääär då!"

Och där sitter jag. Självklart får ungarna tro vad dom vill om sina hjältar, jag kunde inte bry mig mindre egentligen. Men jag VET att eftersom jag inte är personligt övertygad om att superhjältar finns så kan jag se på hela saken med en viss distans som just gör mig mer objektiv.

Maradona19862014-06-10 23:40
Antal inlägg: 1801

“He [God] is my favorite fictional character.”

Homer Simpson

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-11 00:10
Antal inlägg: 37631

Gud har inte skapat elände det har vi människor skapat,Vi har skapat droger,cigg,bilar som går för fort,och en massa annan skit.Jesus har klart uttalat att vi ska leva i fred med varandra inte ens det klarar vi av

onlaaajn2014-06-11 00:15
Antal inlägg: 349

Woop! Finns det inte tillräckligt med religösa trådar?
Mitt svar: Det finns ingen Gud mer än dig själv.... Easy ;)

Sote2014-06-11 00:32

En liten rättelse Ttiittii, vi har inte skapat bilar som går för fort. Det är såna som du som kör dom för fort. Oansvariga förare som inte har förmåga att följa givna trafikregler och konstant bryter mot lagen, kriminella som du så gärna kallar vissa andra. Såna som riskerar andra människors liv bara för att dom har svårt att hålla högerfoten i schack. Inte ens det klarar du av, trots att Jesus sagt det.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 00:56

Gr3en

Kan ju ta det som att du anser att ateister är lika överlägsna i förstånd gentemot troende som vad vuxna är mot barn.
För du kan ju inte mena att du VET att Gud inte finns?

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-11 00:59

Sote

När har jesus sagt nått om att köra för fort? Belägg för det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?