Spelrum
Giraffen | 7 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 7 |
Mobilspel
Pågående | 19 962 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mrPingu | 2015-01-22 14:59 | |
![]() | Alltså du fattar inte ens hur sjukt det låter när du pratar om människor på det föraktfulla sätt du gör...... Springa omkring i pyjamas och låta skägget växa, säger du utan att fatta att du låter som en riktig obehaglig typ... Vet du förresten om att det är högre statistik på kristna våldsattentat mot olika grupper i världen än statistiken på våldsbrott av muslimer... Och sen så är det mkt mera våld av kriminella grupper och mkt mera "attentat" av högerextremister än alla dessa "krigare" som springer runt i pyjamas här i Sverige... | |
mrPingu | 2015-01-22 15:07 | |
![]() | Hur du pratar om "dom där" påminner om en gammal historia (dessutom helt sann sådan) om hur det lät när folk i Luleå fick höra att det var en " NEGER " i Luleå hamn på ett fartyg. Ett ganska stort antal åkte till hamnen för att titta och reaktionen när dom fick se killen gå längs relingen var, att en kar skrek förvånat: -MEN HAN ÄR JU LÖS! Det här var ju länge sen såklart men jag får nästan samma vibbar från dig... Fast att de är 2015... | |
mrPingu | 2015-01-22 15:15 | |
![]() | Och även så har du helt fel när du tror att yttrandefrihet inte har med att kunna ha kläder eller attribut och få ha. kulturella uttryck med eller utan politiska/religiösa tillhörigheter... Enligt svensk lag får man även ställa sig på gatan eller offentligt torg med en fet stor skylt med budskap på utan att ens söka tillstånd... Bara vid folksamlingar uttrycka åsikter i grupp måste man ha tillstånd.. | |
mrPingu | 2015-01-22 15:19 | |
![]() | Och så måste det kunna få vara... Om jag har lust måste jag kunna ta på mig en t-shortsen med motiv av Jesus och Mohammed som har sex med varandra om jag känner för det... Yttrandefriheten är grunden för all verklig demokrati.. | |
janne121212 | 2015-01-22 15:22 | |
![]() | mrPingu du har rätten att göra det men råder dig att låta bli, i alla fall i vissa stadsdelar i Malmö. | |
mrPingu | 2015-01-22 15:37 | |
![]() | Jag kommer inte ha rätten att göra det om man ska börja förbjuda attribut eller långt skägg som du verkar störa dig på.... Och idén om t-shirten kom från en flykting med arabiskt ursprung som tryckte en egen sån tröja för han sa att det blev mkt snack då han hade den (på den tiden bodde jag i Gbg) killen var inte religiös som så många andra från Mellanöstern jag träffat. | |
mrPingu | 2015-01-22 15:39 | |
![]() | Sorry Janne det var inte du jag syftade på när ja skrev om störa sig på skägg! | |
kovikstippen | 2015-01-22 15:44 | |
![]() | Har du rökt på mrPingu? Du skriver som en som just gått ur skolan och lrt dig att det fint att säga emot. Tagga ner och kom med i matchen. ....... Vi pratar inte om din rätt till det ena eller det andra. Ingen har sagt någonting om begränsingar i vår grundlag. Men man ska heller inte kunna gömma sig bakom dessa rättigheter. Ty en rättighet för dig innebär alltid en skyldighet för någon annan. Jag skiter fullständigt i religion och dess utövande - gör som ni vill - men jag kan inte acceptera att många som bor i Sverige känner sig trakasserade och hotade. Verkligheten hängde inte med i dina röriga notoriskt. I verkligheten sker en massa skit i religionens namn. Även här i Sverige. Det ogillar jag...... Det vill jag förändra. Det enda förslag som presenterats är att förbjuda religiösa attribut i det offentliga rummet. Men att inte göra något innebär ju attman stöder att judar bombas med ägg. Att synagogor och moskéer brinner och att att fler svenskar ansluter sig till IS. Ser fram emot att få se hur dina förslag ser ut ! | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2015-01-22 15:46 | |
![]() | Pingu verkar leva i sin egen lilla värld. Ungefär som Gustav Fridolin som inte kunde se ett samband mellan islam och islamiska staten. Vad man nu sen vinner på att blunda för fakta... | |
Bitte - Administratör | 2015-01-22 15:51 | |
![]() | Nu låter vi tråden handla om ämnet och inte en massa påhopp på debattörer Bitte | |
Sote | 2015-01-22 18:40 | |
![]() | Varför inte helt enkelt vara lite ärliga och skriva rent ut att det är attribut som är förknippade med Islam som ni vill förbjuda och inte nåt lull lull om religiösa attribut. Det är ju bara skitsnack i alla fall för talar vi om att förbjuda religiösa attribut då innefattar det naturligtvis alla religioner inkl. Kristendomen vilket gör det hela rätt knepigt med tanke på alla våra kyrkor, kyrkogårdar för att inte tala om julens alla attribut där mycket har ett ursprung i den judiska och kristna tron. Och hur tänkte ni att man skulle göra med skäggen? Helt förbjuda män att öht odla långt skägg eller förbjuda en specifik modell? Kanske införa att ens religiösa tillhörighet står i leget så att bara dom som kan visa att dom inte är muslimer får lov att ha långt skägg? Lite lagom åsiktskontroll? Att förbjuda människor att utöva sin tro skapar bara ännu större problem med utanförskap som leder till våld och maktlöshet. Ett sekulärt samhälle där alla har rätt att tro på vad dom vill eller inte alls är naturligtvis den enda möjligheten i ett demokratiskt samhälle. Åh vad jag önskar att någon riktigt kunnig inom området kunde hänga här på Beta ibland som tex Mattias Gardell som är professor i teologi och religionshistoriker. Han är expert inom området och det hade ju inte skadat med någon som kunde komma med lite på fötterna istället för alla som bygger sitt tyckande på sånt dom hör på stan och läser på div ställen som avpixlat och flashback eller grundar i nån bokstavstroende kristen församling. | |
mz_lzrd | 2015-01-22 19:14 | |
![]() | Jag håller inte med dig om att enbart uttryck för islam skall förbjudas. Men jag tycker att vi kan få ha kvar våra svenska kyrkor eftersom de ingår i vår historia och tradition. Du kan kanske själv läsa in dig på teologi och religionshistoria och återkomma när du vet mer. Varför inte säga rent ut att alla som tycker annorlunda än du här på beta är obildat vulgotrash som tycker fel? Varför inte bara säga rakt ut att andras åsikter här är oviktiga och dumma? Det här handlar väl inte om förbud att tro? man kan måhända inte själv välja om man tror eller ej. Men vilka uttryck man låter sin tro ta, det kan man fan tag mig välja. | |
Poppy Björk | 2015-01-22 20:11 | |
![]() | Byta ut något totalitärt mot något annat? Det låter riktigt korkat. Som flera andra sagt är våld och mord redan förbjudet. Våldets mekanismer kan inte förklaras av att folk tror, våld ursäktas på alla_möjliga_vis. Att folk är religiösa innebär även att en massa gott i samhället görs p.g.a detta, men det spelar ju ingen roll egentligen för förbud mot religionsfrihet är inget annat än fascism och borde ses som tillräckligt illa. | |
Sote | 2015-01-22 22:07 | |
![]() | Mz lz- är det mig du vänder dig till? Jag har inte skrivit att JAG tycker att islamiska attribut ska förbjudas utan att det är så som det verkar att en hel del som skriver angående detta verkar tycka fast dom inte vågar säga det rätt ut utan luddar in det på äkta SD vis. Vi kan naturligtvis inte peka ut en så stor världsreligion och säga att just här i vår typ av demokrati som vi har i sverige så har vi religionsfrihet för alla utom just Muslimer. Detta låte sig icke göras i en demokrati. Och vad gäller religionshistoria så är jag väl insatt och påläst men inte i närheten av Gardell som är oerhört kompetent inom just islam och framförallt Islam och politik. Hans kunskap och erfarenhet skulle inte vara fel i en sån här diskussion. | |
mz_lzrd | 2015-01-22 22:17 | |
![]() | Jag tyckte att du argumenterade genom att svärta ned dina meningsmotståndare, sote. Finns det någon annan religion som tar så stort utrymme i det offentliga rummet som Islam? Nån annan religiös grupp som ställer så stora krav på särbehandling? Nej. Därför hamnar islam i rampljuset. Andra religioners anhängare verkar ha betydligt lättare för att sköta sina religiösa sysslor privat och utan att kräva att omvärlden anpassar sig efter dem. Därför kommer ett förbud mest att "drabba" muslimer. Andra grupperingar klarar uppenbarligen av att leva utan särbehandling, för dem skulle skillnaden inte ens märkas. Vi har massor av människor från sydostasien här, men dem hör man sällan ställa krav på särskild mat, skilda klassrum, bönepauser och att slippa fira skolavslutning i en svensk kyrka. T ex. | |
hove - Ej medlem längre | 2015-01-22 22:49 | |
![]() | mz_lzrd. Du säger att vi ska värna vår kultur. Att få klä sig som man vill kan man väl ändå säga tillhör vår kultur. Att bestämma vad som är ok eller inte att klä sig i trodde jag var något som just delar av den världen du verkar förakta som pysslar med. | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2015-01-22 22:57 | |
![]() | Som flyktingarna från Syrien som hade mage att klaga på att de blivit flyttade från en plats till en annan. De tyckte att de inte fått tillräckligt med info före. Först tar Sverige emot dem med öppna armar, allt är ordat och betalt, och de börjar med att KLAGA. Fy satan åk hem då om det som erbjuds inte är upp till er standard !!! | |
kryddeluntan | 2015-01-22 23:05 | |
![]() | För något år sedan hade vi en hätsk bebatt där jag bor, skolavslutningar i kyrkan? Jehovas vittnen satte stopp för det i en liten by strax utanför staden. Religionsförbud, nej. De som har en en tro kommer aldrig att övertygas om nåt annat och det får vi leva med. Religiösa attribut och förbud mot det tror jag heller inte på. | |
Sote | 2015-01-22 23:08 | |
![]() | De muslimer jag känner och har känt genom åren tar verkligen ingen stor plats eller skpar stora problem utan det är andra som gör det till ett problem. Under alla år jag jobbat med invandrarbarn och tillsammans med invandrare så har det aldrig varit några konstigheter med specialkost och annat. Det är först nu som alla andra runtomkring ser det som ett problem. Vi har nu på skolan en ortodox muslimsk familj och det som skiljer deras barn från de andra är att dom inte deltar i lucia, jul och påskfirandet och äter vegetarisk mat för att inte besvära med halalkött som dom faktiskt har rätt till. Den största skillnaden på dessa barn är att det är de mest väluppfostrade, lugna, hänsynsfulla och flitiga barnen på skolan. Jämfört med de flesta andra. Vi har även barn som är Laestadianer och dom får inte delta i något med dans och musik eller se tv och film. Dom är nog mer annorlunda än de muslimska barnen i så fall. Den enda gången jag upplevt en personlig påverkan var när mina barn var små och deras dagbarnvårdargrupp brukade gå till kyrkans öppna förskola en gång i veckan. Det var jättetrevligt där med kanonfin personal, rolig verksamhet och fina lokaler. Dom blev tvugna att sluta gå dit när det började ett barn vars föräldrar inte ville att deras barn skulle delta i kristen verksamhet. Då det var en kommunal dagbarnvårdare så var dom tvugna att sluta gå dit vilket var jättetråkigt. Det enda religiösa inslaget var några barnsånger på samlingen i slutet. Och nej dom var inte muslimer, det var svenska högutbildade akademiker med riktigt högt uppsatta positioner inom sina företag/ organisationer dom arbetade i. Dom var ateister och ville inte attderas barn skulle få någon religiös påverkan under uppväxten. | |
Sote | 2015-01-22 23:09 | |
![]() | Stinky lomax- det där har väl ändå ingenting med den här tråden att göra? | |