Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 791

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MickelRav - Ej medlem längre2015-10-07 20:46
Antal inlägg: 323

Titti skrev:

"Det är ett brott att inte ge en invandrare jobb för att hen är invandrare.
Jag förstår att Du har stora problem i ditt hyresområde.smittspridnin g på 1800- talet känns inte överdrivet relevant just nu.Men det är ditt val att ha stora problem med invandring och flyktingar,Det bygger kanske mest på okunskap och överdriven rädsla"

Jag bor i ett lugnt villaområde. Att det är problem med invandringspolitiken är förvisso sant men jag skulle knappast vilja kalla dem personliga.

Men eftersom det tydligen är ok att påstå vad som helst om andra debattörer så hävdar jag nu att har problem med acne och att du är rasist. Jag har självklart inga belägg för de påståendena men det behövs ju tydligen inte.

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-07 23:02
Antal inlägg: 37631

Kovik kolla ditt inlägg 2015-10-06 09:16 och ni andra som inte sätt det kan också kolla .Och där står exakt som jag skrivit.men du kanske har glömt det.
Istället för tvång på att flycktingar ska lära sig Svenska Geografi och Historia.Så kanske det skulle ställas krav eller tvång på Sverige att lära ut Dito eftersom det är där det brister.
Det finns inga invandrare som bara vill lära sig Svenska Geografi och Historia,3 ämnen tycker det är lågt när dom är civiliserade människor som vill mycket mer.
I morgon är det språk café i våra kyrkor igen,Det kommer ca 80 personer från olika länder som inget häller vill än att lära sig Svenska bristen på folk som vill lära dom Svenska är stor och ändå vill Svenskar lagstifta för att De ska lära av Svenska.Så alla ni som vill tvinga dom till det som dom själva vill mest av allt nämligen lära sig det Svenska språket är välkommna att lära ut Svenska

kryddeluntan2015-10-07 23:20
Antal inlägg: 12360

Men snälla Ttiittii, nu förstår inte jag hur du läser och tolkar det andra skriver???

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-07 23:48

Det behöver Du inte förstå Krydde.

FinPralin2015-10-08 00:16
Antal inlägg: 86

"Det behöver Du inte förstå Krydde."

Gapskratt! Problemet är att det knappast är någon annan du själv som begriper hur du läser texter. Men jag tror heller knappast att någon direkt bryr sig längre. De flesta gör nog som jag - suckar och skrattar sedan högt. :)

kovikstippen2015-10-08 08:26
Antal inlägg: 979

MR_izrd.

Det där med "arbetstillfällen " är ett svårt och luddigt begrepp. Att staten ska skapa arbeten genom att starta statliga bolag är ett sett att omfördela statliga bidragstagare till statliga bolagspengar.

Att staten t.ex. satsar på att bygga upp en ny varvsindustri med miljösmarta fartyg kommer på sikt bli en fantastisk affär (?) För staten. Men på kort sikt och under uppbyggnaden kommer verksamheten mer vara samhällsnyttig än vinstgivande. Alltså kan ingen privat aktör starta detta bolag. Fördelen med varvsindustri är att den inkluderar nästan alla yrken. Såväl högteknologiska som hantverksmässiga. De allra flesta kommer hitta någon del inom branschen där ens egna kunskaper kan användas.

Varvsindustrin är idag utrotad i Sverige, men fortfarande finns det stor kunskap och erfarenhet att bygga vidare på. Genom att starta nytt kan man redan från början bygga bolaget kring miljötänk och därigenom få marknadsmässiga fördelar. Min tanke är absolut inte att skapa ett meningslöst bolag utan ekonomisk styrning, utan ett modern och kommersiell industri som siktar på världsmarknaden.

Men för att detta ska fungera måste man under uppbyggnadsfasen se industrin snarare som ett samhällsprojekt för att skapa nya bra jobb än att generera vinster.

Liksom uppstarten av alla nya bolag kommer detta kosta massa pengar i början. Men ett statligt bolag kan se andra fördelar (minskad arbetslöshet = minskade kostnader för staten) som andra aktörer inte kan räkna med.

Alliansens naiva tro på privata bolag har visat sig inte fungera eftersom moderna företag konsekvent vägrar ta samhällsansvar. Den typen av företag dog med brukspatron.

Men om 10-15 år kommer varvsindustrin åter fungera och staten kan sälja av och ta tillbaka sitt kapital. För i slutändan är staten ingen bra företagare. Bl.a. För att man tenderar att ta politiska beslut snarare än företagsekonomiska beslut.

Nu blev det jobbigt va? Först säger han att vi ska skapa statliga bolag, för att senare säga att statliga bolag är dåliga....... Mitt råd är: läs igen. Båda ståndpunkterna fungerar ihop.

En annan avsaknad bransch som staten kan väcka är Teko-industrin. Massor av invandrarna jobbade inom den sektorn i sitt förra hemland och kan säkert bistå med massor av kunskaper.

Vem vet - i en allt mer upplyst värld kanske fler och fler är villiga att betala lite mer för sin tröja om man vet att den är tillverkad miljösmart och av vuxna människor med riktig lön. Vem vet - kanske blir det "ute" att köpa kläder som tillverkats av småbarn under vidriga förhållanden?

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-08 08:53

Det är ju så här Kovikstippen att det inte spelar någon roll om dina idéer på sikt skulle fungera. Det enda intressanta är att den stora invandring vi nu har lägger en kostnadsbörda på de som redan har ett jobb.

Och de kommer att bli bara förre och färre. Jag har inte berättat det här förut men jag har....vad ska vi kalla det....mycket stor kunskap om hur företagsledare resonerar just nu. Och tro mig, det finns mycket långt framskridna planer, i många både medelstora och stora företag, på att flytta verksamheten från Sverige. Bakgrunden är politisk. Som de flesta förhoppningsvis begripit har svenska näringslivstoppar alltid varit de som egentligen styrt Sverige. Sedan DÖ trädde i kraft har dock det hela förändrats. DÖ innebär att demokratin är satt ur spel (ja, jag vet att det finns många som inte tycker det men det spelar ingen roll så länge som de som har något att säga till om begriper bättre) och då finns heller inte samma arena för näringslivets lobbyverksamhet. Dessutom är man missnöjd med den ekonomiska utvecklingen; man är orolig för de samhällspåfrestningar invandringen innebär.

Sammanfattningsvis riskerar alltså många svenskar att de närmaste åren bli av med sina jobb. Såvida de inte flyttar med till de nya länder det handlar om (vilket säkert många kommer att göra). Skatteintäkterna försvinner. Haveriet är ett faktum.

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-08 08:54

På DEM som redan har ett jobb, ska det förstås vara.

Måns_E2015-10-08 09:42
Antal inlägg: 12027

Det gick ju så bra för varvsindustrin förra gången den var statligt ägd i Sverige.

Eller nä just det, 70-talet och varvskrisen kom visst emellan.

ingson2015-10-08 10:24
Antal inlägg: 4285

Koviks resonemang haltar
Skattebetalarna ska alltså skjuta till stora summor för utveckling till varvs och tekoindustrib så att Sverige så småningom ska kunna sälja de bästa och mest miljövänliga fartygen och kläderna med god vinst

Detsamma borde då gälla bilundustrin eller vilken annan bransch som helst

kovikstippen2015-10-08 10:30

Det stämmer bra Måns. Varvsindustrin var en katastrofalt dyr historia. Men konjunkturerna skiftar och affärstillfällena likaså.

Det som var bra igår är inte lika bra idag.

Men inom sjöfarten sker just nu en omstrukturering. Gamla miljöförstörande fartygifrågasätts allt mer.

Flera storstäder vill börja testa miljösmart båttrailer som komplement till tåg och buss. I Stockholm har vi numera en helt eldriven passagerarfärja i reguljär trafik.

Om man börjar från 0 behöver man inte lägga pengar på omstruktureringar, vilket ger en fördel. Att koppla bolagen till universitetsforkning ger också fördelar.

Men det är klart......... Den som inte vill se någonting bra, gör inte det heller. Att alltid säga nej till allt och påpeka "det går inte" lär inte hjälpa oss att lösa arbetslösheten, integrationen och segregationen.

Är jag fel ute?

Berätta din lösning till arbetslösheten, integrationen och segregationen som just nu sker i en allt snabbare takt i Sverige. Görs ingenting blir de rika rikare och de fattiga fattigare. Är det önskvärt?

Gonno2015-10-08 11:49
Antal inlägg: 464

Tycker vi ska öka subventioneringen av rot och rut istället för att öka anslagen till äldrevården.
Jag behöver städhjälp och köket är slitet.

mz_lzrd2015-10-08 13:22
Antal inlägg: 2498

Koviks, jag kan inte räkna ut hur vi ska kunna klara ut detta. Att vi skulle skapa en jättestor statligt ägd industri som producerar dyra t-shirts i syfte att sätta massor av invandrare i arbete ser jag som ganska orealistiskt.

mz_lzrd2015-10-08 13:33
Antal inlägg: 2498

Det är jättetråkigt att säga "det går inte", men ibland finns det inget man kan rimligen säga. Alternativet är att "tänka med hjärtat" som våra journalister och politiker uppmanar oss att göra. Det fungerar ungefär lika bra som att producera insulin med njurarna eller att pumpa runt blod mha tjocktarmen. Men vad gör det, så länge vi tycker om varandra jättejättemycket och alla är jättevälkomna?

Måns_E2015-10-08 14:29

Kovik, jag tror att beskattning på arbete måste bli lägre, och beskattning på kapital högre, det måste bli billigare att anställa för att fler skall få jobb.

Att det kommer att leda till större lönespridning behöver i sig inte vara något jättedåligt. Men man bör ju efterstäva att de fattigaste inte blir fattigare.

kovikstippen2015-10-09 10:13

Jag håller med dig till fullo, Måns.

MR izrd
Vad jag vet produceras ytterst få T-shirts i Mellanöstern. Textilindustrin kan ju även vara t.ex. mattor, gobelänger, handdukar, sadlar och massor av andra produkter. Man kan ju välja!

Du och jag har olika infallsvinklar MR izrd. Jag ser massor av invandrare och ett antågande problem som behöver lösas. Du verkar se massa nya invandrare men vill att dom antingen ska försvinna eller i vart fall inte hjälpas. Din ståndpunkt kommer snabbt att bli ohållbar.

Statliga bolag skulle förädla våra arbetslösa kompetenser. Bygga upp nya kompetenser. Bygga upp nya nischer där Sverige kan bli Världsledande. Ge universiteten nya uppslag. Varvsindustrin är liksom vapenindustrin en generator för väldigt många nischer. Nästan alla yrken behövs för att bygga ett fartyg.

Marknaden för miljösmart sjöfart är på väg uppåt och allt fler forskare anser dagens sjöfart väldigt belastade på miljön. Många storstäder tittar på möjligheten att åter igen använda vattnet för att frakta folk mellan stadsdelarna. Eldrivna moderna passagerarfartyg kommer bli vanligare.

Branschen kommer generera massor av jobb och staten kommer kunna bygga upp ett stort värde, som i sinom tid kan realiseras. Men under uppbyggnaden har man fått mängder av arbetslösa att få jobb.

Även om det låter fint kan inta landet bara bestå av lärare, läkare, spelutvecklare, musiker och jurister. Väldigt många människor passar inte in i den mallen och för dom skulle en ny industri vara en välsignelse.

Sverige behöver framförallt fler yrken inte mer av det som redan finns.

kovikstippen2015-10-09 10:19

Ett förtydligande.

Att lönekostnader måste minska och att det ska bli billigare att anställa får absolut inte innebära låglönejobb.

Alla som arbetar heltid ska kunna leva på sin lön. Annars är jobbet inte tillräckligt attraktivt för att utföras professionellt.

Men att minska löneskatter är en framkomlig väg. Troligen i samverkan med lag på minimilön. Fackets vilja att företräda alla arbetare har ju starkt reducerats och idag kan facken inte sägas företräda arbetsmarknaden. Därför behövs lag om minsta timersättning.

ttiittii - Ej medlem längre2015-10-09 11:06

Det har aldrig varit mer lönsamt att vara företagare en idag.Polska byggjobbare jobbar för 10 kr i timmen.

Ta in 5 fas 3:or så här Du 25000 skattefritt i månaden

Sen går det utmärkt att anställa folk med lönebidrag staten betalar 70% av lönen.

Skulle det bli hårt gått det alltid att ta 3 familjehemsbarn med diagnos och dra in 70000 till i månaden.

Att företagen skulle ha problem är fel.Men inget fel att klaga det lönar sig som företagare att klaga.
Undrar hur många helt friska människor tx Ica har anställda 10%?
Sen kan det bli dyrare med spetskompetens men det är avdragsgillt ,Och fler timmar en man behöver behövs inte köpas går bra med en konsult Och det är avdragsgillt.
Självklart klaga mycket Så får nog företagen mer betalt för att anställa

Måns_E2015-10-09 11:13

Det handlar inte om det titti, det handlar om att det skall vara billigare att anställa men att kapital, alltså den vinst företagen plockar ut, blir dyrare.

En omfördelning vad man beskattar mest helt enkelt, för att företagen hellre skall anställa Svenskar än att flytta sin verksamhet utomlands eller köpa in tjänster utifrån. Som exempelvis med Polska byggjobbare.

FinPralin2015-10-09 11:15
Antal inlägg: 86

Ett litet inlägg apropå följande:

"Jag ser massor av invandrare och ett antågande problem som behöver lösas."

Tänker inte du på flyktingar som kommer nu? Det finns inget som säger att dessa människor ska stanna här i landet. Tvärtom så fungerar ju asylrätten så att om/när konflikten som gjorde att asyl gavs är undanröjd så ska personen återbördas till sitt land. Så är jag också ganska säker på att man kommer att göra, just av de orsaker du själv målar - det finns inget liv här för dessa människor.

Om det nu var andra horder av invandrare du tänkte på så låt höra.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?