Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 36 |
Mobilspel
Pågående | 19 978 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-02 17:12 | |
![]() | Eftersom du inte orkar läsa mitt första inlägg igen så är jag snäll en gång till, men det är sista gången jag upprepar mig. • Citerar Antonia, 2008-04-02 01:50 • - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - > E solu > Ja, springer du verkligen omkring med pungen hängandes ut, > eller tycker du bara att min åsikt var larvig? En kvinnlig motsvarighet till pungen är inte bröst, utan snarare t ex blygdläppar, eller äggstockar (som blir svåra att visa upp). Att börja blanda in pungen i denna diskussion är inte relevant, mer än att blanda in manboobs, som är den manliga motsvarigheten. Ändå hävdar en del av er att män inte ska behöva skyla sina bröst bara för att de är män. > Jag har aldrig sett någon göra det och vill inte se det > heller. > Det står på badhus att man ska vara påklädd och vara > nyduschad innan man entrar poolerna. De följer inte > reglerna. Tror att många blir sura då. Då borde det isf vara > helt okej att gå in naken trots att man ska ha kläder på > sig, och att alla andra har badkläder då? Reglerna gäller anständighet, och man avvisar badgäster som inte klär sig anständigt. "Anständighet" är ganska godtyckligt. Jag tycker inte att manboobs är anständigt, muslimer tycker inte att kvinnor utan slöja är anständiga. Därav min jämförelse med islamska sharialagar som kräver att man skyler hela kroppen som kvinna. Muslimer som försöker bada iförda klädsel avvisas dock också från badhusen i Sverige. Så det gäller att ha lagom och moderiktig klädsel om man vill vara "anständig" vilket ni ju kan försöka komma fram till (vetenskapligt) var gränsen ska gå. Alternativt göra det enda rätta och ta bort hela förbudet och låta det vara upp till varje individ att avgöra vad som är anständigt. > Ja, vi skyler våra bröst, för att sedan väldigt länge har > det setts som någonting sexuellt. Anser du att det inte är > det? > Anser du att de är lika sedda som mannens? Se mitt tidigare inlägg: "Kanske [är brösten ansedda som sexuella] för att kvinnor skyler sina bröst? Hade de skylt även resten av kroppens hudpartier liksom man gör i många muslimska länder hade även armarna blivit sexuellt laddade kroppsdelar om ett tag, och man hade stenat kvinnor som visade för mycket av ansiktet." | |
hejåhå | 2008-04-02 17:21 | |
![]() | jag har tävlingssimmat,ammat 3 barn, mina bröst skulle ligga på botten kanske bra motstånd för muskulaturen men ser inte vad i jämnställdhetsyfte det skulle ge att visa tuttarna eller inte. Bikini för strandbad och baddräkt för träning i bassäng det är min åsikt. | |
Antonia | 2008-04-02 17:23 | |
![]() | Nej nej, absolut. Men nu skriver du mera klarttext. tack. Nej, pungen är inte motsvarighet. Sa jag inte heller. Menade att om det ska vara jämnställt att kvinnor ska få vara lika "lite" klädd som mannen så lär mannen få vara lika lättklädd som kvinnan och det skulle nog inte fungera. Sista stycket håller jag också med om. träffade en kille på en fest som älskade fötter och gick igång på det. Men när han tog min fot och ville massera den så blir det jäkligt obekvämt när man vet att han går igång på det, så foten drog jag tillbaka. Tror att i muslimerna skyler sig för att tillfredställa männen, men i västvärlden klär vi av oss för att tillfredställa istället, men att det i grund och botten är för någon annas skull. Tycker vi mera går bakåt i utveckling mot jämnställdighet. | |
vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-04-02 17:49 | |
![]() | Vilken diskussion.... Mycket pajkastning och klyschor. Men måste nog säga att de klokaste inläggen kommer från män;) Och handlar jämställdheten om att vara topless i badhus eller inte då kan jag oxå hålla med om att vi går bakåt i utvecklingen?....Hade det varit lika lön för samma arbete hade jag kunnat hålla med! Citat Antonia: "Fattar dock vad du menar med en tjej som inte har några bröst kan jag förstå att det skulle nästan kännas kränkande att TVINGAS bära ett plagg som inte ens kan hållas på plats pga att det är så platt.. det är ett problem, in deed.." Hur jämlikt inlägg är detta!! | |
bove | 2008-04-02 17:51 | |
![]() | I den här frågan tycker väl jag att det är ganska så omöjligt att resonera sig fram till vad som är "rätt", det finns ju inte så många uppenbara objektiva skäl till varför det skulle vara på ena eller andra sättet (anser jag). Det bästa att gå efter tror väl jag är vad majoriteten anser, så länge ingen kan påvisa några mycket tungt vägande skäl till varför något av alternativen skulle vara att föredra. | |
mamman - Ej medlem längre | 2008-04-02 18:25 | |
![]() | Utan att engagera mig i alla inlägg här så måste jag få fundera lite på ursprungsfrågan. Ska kvinnor TVINGAS bära överdel till bikinin i badhus? Min motfråga: Hur kan detta vara så viktigt att det ska ta upp så mycket tid och plats? F'låt, men jag fattar inte riktigt vitsen. Jo, jag fattar att vi borde ha rätten att göra det och jag fattar de som är emot... Men är det en så viktig del i våra liv huruvida vi kan visa brösten på badhuset? Inget illa menat om er som tycker detta är viktigt... jag kan tyvärr inte tycka det, finns miljoner saker som är viktigare för mej.... | |
ordgrävaren - Ej medlem längre | 2008-04-02 18:29 | |
![]() | mamman, min omedelbara tanke blir att om vi faktiskt fokuserade på de delar av samhället som faktiskt är ojämlika så skulle vi till slut komma fram till målet, det skulle i sin tur göra genusforskning meningslös, kvinnorättsorganisationer skulle tvingas slå igen och Gudrun Schyman skulle putsa skor på centralen. Det finns så gott om folk som lever på omjämlikheten idag att vi faktiskt inte har råd med rättvisa :) | |
mamman - Ej medlem längre | 2008-04-02 18:30 | |
![]() | Aj fan! F'låt då.... | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-02 18:53 | |
![]() | Ni som tycker att det vore viktigare att diskutera "lika lön för lika arbete" eller vad ni nu tycker är den heliga gralen för jämlikhet, diskutera det istället då och se om ni får något intresse. Men jag tror att man redan har lagstiftat om att det ska vara lika lön för lika arbete. Däremot har man fortfarande inte lagstiftat om lika anständighet för lika klädsel. | |
hundskallet | 2008-04-02 19:01 | |
![]() | jg tror inte så många vill bada toppless.. tanter med häng bröst eller vems bröst är inte kantiga eller hängiga tröts ålder?? kvinnor använder bikiniöverdel för att lyfta bröna med... och en del överdelar ör fullproppade med "push up" | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-02 19:02 | |
![]() | Det finns definitivt de som vill bada topless, det vet jag av empiriska fallstudier på badstranden. | |
hundskallet | 2008-04-02 19:03 | |
![]() | de är nog enbart femenist föreningen vill ut och sticka ut | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-02 19:03 | |
![]() | Får nog ta och flytta till Danmark tror jag. De har i alla fall fattat det här med liberalism. | |
Marby | 2008-04-02 19:15 | |
![]() | Tycker att det är bra att det finns en del gränser. Gränser är för det mesta bra. Om syftet med att tillåta tjejer att bada topless på badhus är för att skapa jämställdhet har man nog missat att ta en del aspekter i beaktan som också bör vägas in. Hur ser vi på sexualitet? Vad är jämställdhet? Har kvinnors och mäns bröst lika "laddning"? Vad ska vi utsätta barn för? Och framför allt; varför skulle det vara bättre att gå omkring topless på ett badhus? Visa upp sig? För blickar skulle man få. Eller möjligen för att det kan vara skönare att slippa behån? Nej, håll kvar förbudet. | |
Antonia | 2008-04-02 19:43 | |
![]() | vita syrenen. Tror inte du har läst igenom ( många inlägg, förstår att det är mycket) men nästan alla har samma åsikter som du, därbland jag och alla tjejer förutom ca 3 killar... så nej, det är inte bara killar med vettiga åsikter. Det vi diskuterade var att bröst ska täckas, men hur då med manboobs som många tycker är rätt obehagliga. Ska de täckas. Och det kan kanske vara lite tråkigt för de som inte ens har bröst att tvingas ha det trots att det känns löjligt. Jag måste ha BH på mitt jobb, trots att jag inte behöver BH. Sa aldrig att det ÄR kränkande för de med platt byst, försökte mötas halvvägs i en diskussion. | |
Äppelkatten - Ej medlem längre | 2008-04-02 20:22 | |
![]() | Jag tyckte det var som fräschast på den tiden då både kvinnor och män bar baddräkter. Dagens samhälle strävar förvisso efter total avsexualisering, avspänning och avmattning. Skyll er själva sen när ni börjar glo på djurporr eftersom vanliga människokroppar inte längre gör er upphetsade :P Som fräschast och snyggast är det iofs just med dem med s k "platt byst". Liksom i klänning. Gäsp, jag börjar tröttna på dessa diskussioner - som i slutändan resulterar i att folk diskuteras varandras avhängen - eller avsaknad av dessa. | |
Imbattibile - Ej medlem längre | 2008-04-02 20:25 | |
![]() | Tyvärr kommer de nog bara va kärringar med hängbröst som kommer bada utan BH | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-02 20:41 | |
![]() | Håller med Äppelkatten! | |
Antonia | 2008-04-02 20:43 | |
![]() | Bra Äppelkatt!! Håller helt med dig. | |
Itzahk | 2008-04-02 21:05 | |
![]() | Behån fyller väl inte någon hygienisk funktion, som badbyxorna/trosorna gör. Därför tycker jag att det ska vara upp till var och en om man vill ha den på eller inte | |