Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-15 16:30 | |
![]() | Bra artikel om romska tiggare. www.humanrights.se/v...ro pa-2013/ | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-15 16:37 | |
![]() | jelly. Inte för att jag har skrivit om någon win-win situation men vadå? Det mesta som jag använder mina pengar väljer jag själv och det är ju en vinst i sig. Nu väljer jag att ge lite av dem till tiggare. Jag hjälper till att släcka bränder till dess att någon får ändan ur vagnen och hjälper tiggarna till något mer hållbart leverne. Frågan är väl vad du förlorar på att jag ger bort mina pengar. Du agiterar som om det var dina pengar det gällde. | |
anneriiiiiii | 2014-11-15 16:40 | |
![]() | RambleTamble: Mycket intressant artikel! | |
Minta | 2014-11-15 16:41 | |
![]() | Helt rätt JellyFlower, man ska försöka hjälpa på längre sikt, men det är inte fel att hjälpa på kort sikt heller. Statarna blev inte hjälpta av att vi förbjöd statare utan att erbjuda något annat sätt att försörja sig på. Det förbjöds 1940 och hade då kraftigt minskat pga. mekaniseringen av jordbruket och pga. av att deras usla förhållanden uppmärksammats av bl.a. Ivar Lo Johansson. Man måste förstå att man inte hjälper dem genom att förbjuda dem att tigga, andra saker måste till. | |
janne121212 | 2014-11-15 16:41 | |
![]() | Jag tycker att en intressant del av den här debatten handlar om värdighet. Vi lägger alltid in en aspekt av hur tiggarna känner sig förnedrade. Möjligt att det är så i en del fall, men väldigt ofta finns inte denna känsla av förnedring. Vi ska vara medvetna om att detta är det sätt de blivit uppfostrade, tigga är och har varit naturligt för dessa människor i sitt hemland. T o m så att barn får tidigt lära sig tigga i stället för att gå till skolan, och så länge denna tradition vidmakthålls finns det ju inga större möjligheter att deras livssituation kommer att kunna förbättras. Det blir lite larvigt när vi försöker sätta oss in i tiggarnas situation utifrån vår egen verklighet, men visst tiggarna (eller deras "uppdragsgivare" lyckas ju få oss att öppna plånboken. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-15 16:46 | |
![]() | Ja visst är den, anneriiiiii | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-15 16:48 | |
![]() | Nu vinklade du konstigt. Utgångsläget är väl att dom blir behandlade som andra klassens människor. Dom blir inte integrerade i något samhälle och måste därför tigga. Människor vänjer sig väl med allt om dom är tvungna? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-15 16:48 | |
![]() | Till janne ovanstående | |
jellyflower | 2014-11-15 17:00 | |
![]() | Janne, många afrikanska slavar i USA ansåg sig helt beroende av sina ägare och tyckte inte alls att slavar skulle släppas fria eftersom afrikaner inte kan ta hand om sig själva. De ville hellre stanna hos massa, för det var så de vuxit upp och levt hela sina liv. Var det därför fel att avskaffa slaveriet? | |
Måns_E | 2014-11-15 17:22 | |
![]() | Jelly, att det är lagligt att tigga innebär väl knappast per automatik att man tycker att det är bra med tiggare? Det har påbörjats ett antal processer för att integrera romerna i Rumänien och Bulgarien på EU-nivå. Det arbetet har intensifierats tack vare att det förekommer romska tiggare i andra EU-länder. Då är det väl svårt att säga att det inte är en ögonöppnare för våra beslutsfattare? Romernas situation i deras hemländer hade knappast varit bättre om Rumänien och Bulgarien hade stått utanför EU (och att de därmed inte hade kunnat komma hit för att tigga på våra gator). | |
jellyflower | 2014-11-15 17:55 | |
![]() | Förlåt Måns, du kanske inte tycker det är bra med tiggare, jag fortsatte på den nya tråden (som snabbt stängdes med hänvisning till denna) om fördelarna med tiggeriet. I den tråden verkade en del rätt nöjda med den egoboost som kommer av möjligheten att utöva välgörenhet med lite fickskrammel. Enligt min mening borde varken Bulgarien eller Rumänien fått vara med i EU innan de skärpt sig väsentligen. Men nu ville EU ha en buffertzon mot Ryssland och det är ju möjligt att det behövs. Att Sverige ska ta det ekonomiska ansvaret för de fattiga bulgarerna och rumänerna är icke desto mindre absurt. | |
skrutta00 | 2014-11-15 19:07 | |
![]() | Mycket sant i det du skriver jellyflower. Men jag tror problemet är att Sverige VILL vara en frälsare så att andra länder kan tycka att det är ett fantastisk land..Sverige VILL gärna slå sig för bröstet och tycka de är bäst.Jovisst måhända är det så på vissa områden men att undergräva de faktiska problem som finns med egna hemlösa...utförsäkrade från båda en dåligt fungerande försäkringskassa...långti dsarbetslösa...bostadsbri st...haltande äldrevård och sjukvård..en utbildningspolitik som accepterar att nivån sjunker för godkända avgångsbetyg...att gå ur ej läskunnig och ha stora hål i sin kunskapsbank från 9de klass..jovisst.Men att inte se och göra drastiska ändringar på hemmaplan är väl också en av Sveriges fantastiska förmågor..hoppas Världen utanför applåderar de bristerna också.Eller dom vet ju inte..glömde det. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-11-15 19:48 | |
![]() | Sverige har ju valt romer som en av sina fem nationella minoriteter. Samt är anslutet till Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter. | |
Minta | 2014-11-16 01:08 | |
![]() | jellyflower, du vet ingenting om de personers drivkrafter som ger pengar till tiggare. Men du tycks säker på att det är en egoboost och att man gör det för att känna sig präktig. Tror du att tiggarna bryr sig om varför någon ger? Jag tror att de flesta som ger inte ett ögonblick tror att de idkar välgörenhet i den meningen att de kronor de ger gör en så fantastisk skillnad i dessa människors liv. Jag tror att man gör det för att det är svårt att se människor i den situationen. Det hedrar dem tycker jag. | |
Måns_E | 2014-11-16 01:53 | |
![]() | På vilket sätt hade romerna haft i Rumänien och Bulgarien haft det bättre om dessa länder inte varit medlemmar i EU Jellyf? | |
ingson | 2014-11-16 08:09 | |
![]() | En intressant fråga som ingen tycks våga ställa är huruvida majoritetssamhället bör tvångsassimilera! Dvs, era barn måste gå i majoritetssamhällets skolor, ni måste lära er dess språk, ni får inte ha en egen rättsskipning osv | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-11-16 08:32 | |
![]() | Jag tycker att frågan är så intressant att du borde starta en ny tråd om det ämnet. Då kanske fler vill vara med och diskutera. Jag kan tänka mig att många har slutat läsa den här tråden eftersom det bara är upprepningar hela tiden. | |
Mouche - Administratör | 2014-11-16 20:27 | |
![]() | Tråden öppnas igen. En del inlägg är raderade, några av dem hängde med när de felaktiga rök. Inga fler "xxxx bör flytta. ZZZZ bör göra si eller så!" tack! Personliga påhopp av det slaget är enbart pinsamma i ett ämne som definitivt bör anses som seriöst. Mouche | |
janne121212 | 2014-11-16 21:42 | |
![]() | Lär väl bli mer av denna sortens aktiviteter i framtiden. Jag tycker dock det är lite märkligt eftersom det ju som bekant inte är lönsamt att tigga ;) www.expressen.se/kva...ha lvtimme/ | |
kryddeluntan | 2014-11-16 21:55 | |
![]() | Låter som en tråkig utveckling janne121212, men absolut sannolik. Om det inte var lönsamt att tigga här skulle de väl inte komma hit, eller tänker jag fel? | |