Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2011-05-22 20:01 | |
![]() | Men herregud hur kan ni vara opåverkade av att djuren behandlas som skit, rena tortyren. Kan ni inte offra nåt för den goda sakens skull så redikalt annan djurhållning tvingas fram. | |
| Smegge | 2011-05-22 20:07 | |
![]() | Man måste ju inte sluta äta kött bara för att vissa djur behandlas som skit. Det finns ju alltid andra alternativ, t.ex ekologiskt kött! | |
| Aquilalore - Ej medlem längre | 2011-05-22 20:08 | |
![]() | sååå gott med en grillad bit och en öl så här i sommartider :) | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-05-22 20:13 | |
![]() | Det där med dålig djurhållningen är ju ett enormt dilemma... För jag skulle tro att det till en del är så, att så länge folk _ändå_ köper kött från djur som inte har fått leva under värdiga förhållanden, så bryr sig ju inte producenterna att skärpa till sig. Varför skulle de kosta på en massa, om de ändå kan sälja (jodå, världen är bra cynisk många ggr)? Så nån slags bojkott vore nog inte så dumt, för att kunna tvinga fram rejäla förbättringar för djuren. Och då menar jag alltså att köttkonsumenterna behöver ju inte alls sluta köpa/äta kött, men däremot välja noga var man köper det ifrån. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-05-22 20:14 | |
![]() | Hm...Smegge hann något före... | |
| i-borg | 2011-05-22 20:30 | |
![]() | Ok. Point slånbär. Det som irriterar mig är när någon försöker rationalisera något överhuvudtaget med dåliga argument. Jag blev vegetarian för ca: 1.5 år sedan efter att ha ätit kött i 24 år. Något som förvånade mig var hur oerhört provocerande det verkade vara för folk att jag valde att äta vegetariskt. Man får helt enkelt konstant förklara och försvara varför man är vegetarian. Tidigare hade jag aldrig behövt försvara mina kostvanor. Men i alla fall. Vegetarianer som bara moraliserar utan att tänkt igenom ståndpunkten irriterar mig nog i samma utsträckning. Jag har bara inte stött på det själv. | |
| le-lou | 2011-05-23 09:53 | |
![]() | i borg - ett tips bara: läs om inuiterna om du vill diskutera hälsosam kost eller för den delen - vad människan är gjord för att äta. före snabbmaten, alkholen och den sociala misären tog över i inutiernas samhälle. Detta folkslag var jägare och livnärde sig uteslutande på en köttrik kost under flera generationer och det är välkänt att herde- och jägarfolk inte fick många sjukdomar som vi andra dras med, som tex cancer. Argumenten för köttätande finns det många av - jag är som alltid beredd att hävda att de flesta av argumenten MOT kött är rena myter. betänk fattigdom & en tryggad livsmedelsförsörjning - ju bredare utbud av olika typer av mat som vi käkar, desto mer möjligheter får vi i tider av torka och hungersnöd. Föreställ er en landsbygd vars basföda (grödor) har dött men som fortfarande har djur som kan beta av gräs: om de inte äter kött skulle dessa människor svälta. Fattiga människor världen över äger inte mark - det är för de rika)- men boskap är betydligt lättare att äga. näring - jupp alla våra näringsbehov kan tillgodoses av frukt och grönsaker relativt hyggligt men kött är en extremt bra källa för vissa näringsämnen, särskilt proteinet. Vegetarianism kan vara ett bra val för människor som kan välja mellan ett hundratal olika arter av frukt och grönsaker i snabbköpet. Men för människor i avlägsna landsbygdsområden, där lever de under förhållanden som helt omöjliggör ett så brett utbud av grönsaker. Köttet är nyckeln till näring för människor, det är inte bara vi i väst som räknas. Vad gäller sjukdomar som tas upp -så missar många att de sjukdomar människan idag lider av handlar mer om den allmänna livstilen vi lever i idag, än om kött vs inte kött, dvs det finns andra faktorer som påverkar hälsan och köttet är inte nån bov...trots att det gärna hävdas det. Den biologiska mångfalden, ta som ex - hur många grisar, och olika typer av svin, skulle det finnas i världen om vi alla var vegetarianer tror ni? Kol och klimatförändring - ett köttätande behöver inte vara förknippad med höga koldioxidutsläpp. Att äta lokalproducerad kött kommer (och har) mycket mindre inverkan på miljön än att flyga runt proteinrika grönsaker runt om i världen för att möta kraven från kräsna vegetarianer. Vegosar bidrar till en ökad konsumtion av socker, bearbetade kolhydrater, och soja eller soja-baserade livsmedel. Är soja bra? Har en vegetarian i mitt hushåll som börjar se kritiskt mot sojan av väldigt bra skäl. Det är rena skiten, rent ut sagt. Etik ..magnusito bla : tror ni att den som inte äter kött inte njuter av sin kost på bekostnad av andras välbefinnande? Det gör ni. Det dör fler djur än ni kan räkna även utan att äta kött, levande varelser gynnas och drabbas genom att dels käka varandra och ätas upp. Det är ett faktum, ett annat är att vegetarianism är en livstil baserad enbart på medkänsla, inget annat. Vi är djur som äter andra djur. | |
| le-lou | 2011-05-23 09:59 | |
![]() | det är mao väldigt enkelt att propagera för en köttfri kost hur som helst, problemet är att man inte ser varken bakåt eller framåt. Det bästa sättet att se till att slaktdjur lever under bra förhållanden är faktiskt att äta kött - men välja noga: närproducerat/ekologiskt uppfödda djur. Ni som dissar kött rakt av, hjälper inte till ett skvatt när det kommer till förbättring av djurens levnadsförhållanden trots att ni verkar tro det. Köper ni inte, så räknas ni inte. | |
| magnusito | 2011-05-23 10:04 | |
![]() | Den köttfria kosten är ju delvis en protest och en vilja till att avstå i hopp om att många ska följa detta exempel och sätta press på djurhållningen. Jag tror många blir så kritiska till veg ställningstagande för att det blir en skuld som görs om till agressivitet. Eller så blir man helt upptagen av att hitta argument som gör att ställningstagandet inte är så bra som det ser ut att vara. Det tråkiga med det är ju att allt bara mynnar ut i skit samma. Vaför bry sig om ett plågat djur om lejon fäller byten på savannen. Mycket tråkiga argument. Vi kan faktiskt engagera oss i tron och hoppet om att det gör skillnad. Vi kan värna om dem som inte kan tala för sig själva. Vi kan ha en djurhållning som präglas av respekt för de som vi nyttjar. Jag hävdar att det är vårt sjukliga behov av vinster och styr och förblindar hela vårt samhälle. | |
| le-lou | 2011-05-23 10:24 | |
![]() | jag vet att det ska ses som en protest... men företag lyssnar på ju på sina målgrupper, och där ingår inte den som inte äter kött. du är ju inte en konsument och de VET att vegetarianer inte kommer börja äta kött oavsett (skälen är generellt helt baserade på moraliska skäl och en bättre djurhållning lär inte få över många vegosar till att äta kött) och därför blir de också helt ointressanta att lyssna på. Pengar styr världen. Är man djurvän, ät (rätt) kött. | |
| le-lou | 2011-05-23 10:31 | |
![]() | och nej, det ligger ingen skuld i detta. jag bryr mig faktiskt inte om den enskilda individ som väljer bort köttet och jag känner själv ingen som helst skuld i det faktum att jag äter kött. Min kille är veg och har varit det i flera herrans år och det är hans val, inte mitt. Men när jag verkligen bryr mig är när det basuneras ut rent ut sagt.... lättköpta lögner, när man går ut med dumheter som att människan inte ens är gjord för att äta kött och detta skulle då leda till slutsatsen att vi mår bättre utan det och att människor som äter kött är rena nutcakes. Ät vad ni vill, men är det någon grupp som är aggressiv mot den andra så är det veg-folket mot köttätarna skulle jag säga. Kött är mord, känns det igen? | |
| magnusito | 2011-05-23 10:46 | |
![]() | jo jo det är nog agressivt från båda håll. Jag tycker bara att man inte ska slå ner på en god sak, ett gott syfte. Jag tror visst att många röster och ökad veg ätande kan göra skillnad! | |
| magnusito | 2011-05-23 10:47 | |
![]() | I framtiden med 10 miljarder människor på jorden kommer vi nog att tvingas till betydligt mer veg ätande, jordens resurser är inte oändliga. Det är många experter tämligen överens om. Så börja vänja er i tid. | |
| le-lou | 2011-05-23 11:04 | |
![]() | utarmning av jorden pga grödor är också ett problem som lär öka. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-23 11:05 | |
![]() | positiva klubben, hej | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-05-23 11:12 | |
![]() | Nåja...mord och mord...men faktum är ju ändå att köttätarna tar livet av levande varelser, och detta i syfte att sedan kunna äta upp deras köttfibrer. Så är det ju, det kan man inte blunda för. Så, om man mördat, eller tagit livet av, blir väl mest en definitionsfråga, som - enligt mitt sätt att se - inte har någon större betydelse i sammanhanget. - Eftersom ingetdera av dom leder till åtal. ;) Men slutresultatet blir alltså hursomhelst ett och samma (dött är dött - liksom) oavsett vad man sen väljer att kalla det för. Det där ovan påpekar jag mest för ordningens skull. För jag tycker _ändå_ att visst ska de som vill, få äta sina biffar (fast Yama tror jag bestämd skulle behöva dra ner på konsumtionen, OM han någonsin ska få en chans att bli gift), men helst då åtminstone välja vettig kött. Sen vill också passa på att dementera den påstådda aggressiviteten som det hävdas skulle vara så typiskt för veg-folket. För så är det inte. | |
| le-lou | 2011-05-23 11:22 | |
![]() | nej, det är ingen som blundar för det? Vi är ju djur, ska vi tvinga alla rovdjur att gå veggo av ett moraliska argument som vi människan har kommit på - att det helt enkelt fel att äta andra? "Sen vill också passa på att dementera den påstådda aggressiviteten som det hävdas skulle vara så typiskt för veg-folket. För så är det inte. " Att dementera något i just den saken är ingen dementering dock hehe. Det är en åsikt, som både du & jag har rätt till. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-23 11:47 | |
![]() | Jag känner faktiskt ett ganska stort mått av skuld i mycket av min konsumtion. Kött är inte på något sätt utmärkande där, även om jag känner skuld även där. Jag tror starkt på att vi som människor mår bra av att äta kött. Men tror ännu mer på att vi mår bra av att äta kött som är producerat i samklang med ett drägligt liv för djuret. Jag kan inte skilja på etik och mat. Tycker att maten är alldeles för viktig för det. För mig behöver jag som konsument ta ett stort ansvar i inköpsmönstret. Inte minst för att det också finns fem barn i huset som jag är förebild för. Tack och lov så tar fler och fler människor ansvar för sin konsumtion och på samma sätt som man kunde förbjuda rökning i många miljöer trots otroligt starka lobbygrupper och offantliga mängder pengar från industrin så har vi lyckats vända på det med. Etik är morgondagens hårdvara tror jag. Även när vi äter kött. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-05-23 11:52 | |
![]() | Apropå nonsenspåståenden, här ett till: le-lou: "Är man djurvän, ät (rätt) kött." Är det sånt där du "matar" folk med i det verkliga livet också? :-) le-lou: "Vi är ju djur, ska vi tvinga alla rovdjur att gå veggo av ett moraliska argument som vi människan har kommit på - att det helt enkelt fel att äta andra?" Nja...Det börjar nog bli en megastor tramsvarning på detta hela hördu. För enligt ditt resonemang (om du alltså rakt av vill likställa djuret med mänskan och blaa blaa blaa) så skulle man också kunna ställa den briljanta frågan om vi ska tvinga alla rovdjuren att också supa sig redlösa, röka sig till lungcancer, äta sig sjuka av socker mm? Skärp dig nu, le-lou. | |
| klasåkerblmo | 2011-05-23 12:04 | |
![]() | Jag tar mig gärna en köttbit då och då. | |