Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-05-23 16:10 | |
![]() | du försvarar köttätande med miljöargument. och jag är okunnig? okej | |
| le-lou | 2011-05-23 16:14 | |
![]() | du är nonchalant mot mig, jag anstränger mig häroch skickar länkar för att du ska förstå vad jag menar och så kan vi prata vidare om det - men du struntar i att läsa och upprepar istället ett mantra som inte håller ens moraliskt för du bryter ju mot exakt det du anklagar mig som käkar kött. Jag försvarar köttätande med fler argument än miljön Challe, miljöaspekten var det du som löjliggjorde dig över, att jag överhuvudtaget kunde tro på nåt så dumt. Det är inte så jävla dumt som du tror men så länge du inte tar till dig mer fakta än vad du själv TROR, så är det meningslöst att lägga tid på att diskutera med dig. | |
| spider_f | 2011-05-23 16:14 | |
![]() | Jo jag skulle nog också vilja påstå att du är okunnig, men framförallt har du inte tänkt färdigt när du drar dina slutsatser, utan nöjer dig med att "alla djur har rätt till sina liv" för att det låter..eh.. gulligt och snällt? Och visst ja, det gällde ju inte alla djur heller.. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-05-23 16:21 | |
![]() | självklart håller det moraliskt att inte äta kött, men däremot håller det inte moraliskt att göra det. | |
| le-lou | 2011-05-23 16:31 | |
![]() | ja precis ... vems moral? förstår inte varför du använder din egen (dubbel)moral som ett tungt argument i debatten....för det första är det din moral - för det andra är den dubbel: du vill inte äta kött men skiter i om det dör typ miljoner djur (bara du slipper se dem) för att du ska kunna käka din pasta och känna dig nöjd över vad du åstadkommit - typ inget. tack och hej. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-05-23 16:35 | |
![]() | hej! | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-05-23 16:36 | |
![]() | som många andra väljer jag att äta istället för att dö. om du vill kalla det dubbelmoral, fine. | |
| tipitina | 2011-05-23 16:40 | |
![]() | Challe- är du emot att man dödar och äter djur generellt eller är det djurhållningen/industrin du inte kan förlika dig med? Efter en veckas studiebesök på olika gårdar, slakterier, hönserier mfl ställen så har jag kommit till slutsatsen att om jag någonsin kommer lägga engagemang på att välja bort någonting så kommer det garanterat vara mjölk och mjölkprodukter. Köttdjur har det generellt rätt så bra under sin livstid och slaktproceduren är hyfsat kort om man väljer svenskt kött. Till saken hör ju då att jag inte tycker att själva dödandet av ett djur till förmån för att jag ska kunna äta det är fel utan endast har svårt för hur vi håller djuren. | |
| i-borg | 2011-05-23 16:45 | |
![]() | Le-lou - Huruvida det är möjligt och hälsosamt att överleva på bara kött är inte intressant. Poängen är är att vi inte behöver kött för att överleva, vilket ger oss ett val huruvida vi vill äta kött eller inte. Det är säkert fullt möjligt att överleva på bara människokött det är dock inte många som propagerar för att det är en bra ide. På samma sätt som det är klarlagt att inuiternas kost baserad på fisk och sälkött kan vara hälsosam så är det helt säkerställt att en vegetarisk kost kan vara det. Nästa argument makes no sens. Faktum är att vi producerar vegetabilier som föda till djur som vi sedan konsumerar med en energiförlust som är enorm. Jag har svårt att förstå situationen då grödorna har dött men det finns fortfarande mat till djuren. Människor i den "avlägsna landsbyggden" har alltid ätit en kost baserad på vegetabilier eftersom det varit den enda möjligheten att överleva (kött har varit för dyrt att producera), jfr. ex. Indien, sydostasien där kosten på landsbyggden nästan uteslutande är vegetarisk. Om antalet grisar på jorden hade varit relevant för den "biologiska mångfalden" så hade det ju kanske varit negativt om alla blev vegetarianer. Tvivlar dock på att det är en utbredd åsikt. Ett verkligt hot mot en biologisk mångfald, genom att ekosystem och livsmiljöer förstörs, är dock de enorma arealer som köttproduktionen tar i anspråk. Köttproduktionen har även andra negativa konsekvenser på en biologisk mångfald. FN beräknar att djurhållningen står för 18 % av världens utsläpp av växthusgaser. Köttproduktionens klimatpåverkan är i övrigt mycket väl utredd. Men självklart är det bra att äta lokalproducerat oavsett om du är vegetarian eller äter kött. Avseende argumentet "varför får inte vi äta djur när andra djur får": Människan har en möjlighet att välja vad de äter. Djur har ingen möjlighet att välja. Man kan inte kräva något av någon om det är omöjligt. | |
| Björn K-hamn | 2011-05-23 17:26 | |
![]() | Jag skriver under på allt som Tvålis skriver ovan och tror att människan trots att vi kan överleva på vegetarisk kost är optimerad för blandad kost och att hjärnan på lång sikt mår bra av animaliska fetter och proteiner. Jag tror möjligen att man kan argumentera för vegetariskt + fisk och blötdjur men att det i slutändan ändå hamnar i en vågskål mellan bränsle/spannmål/kött/fis k och miljöförstöring på kort eller lång sikt, och att diskussionen ganska snart hamnar i tråden om storleken på jordens befolkning. Var och en blir salig på sin egen kost, tack för jobbiga länkar Le-Lou, men faen vad du kan vara provocerande och snabb att till att ta fram basebollträt för att banka vett i din utvalda antagonist. | |
| cole n son | 2011-05-23 17:42 | |
![]() | lol. att vi "inte bryr oss om spindlar" för de är inte är lika "söta som kossor" är på samma nivå som "men gräset då? det har också känslor, och morötter! ni skiter i gräsets lidande och är därmed hycklare" har ni dragit upp det än le-lou eller spider_f? ett tips annars. en klassiker är att veggos måste antingen göra allt (dvs sluta äta) eller inget (dvs äta kött) för att inte hyckla. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-23 18:17 | |
![]() | Challe_b, du skriver att det inte håller moraliskt att äta kött. Jag kan förstå din ståndpunkt och även till viss del sympatisera med den. Men sen blir det problematiskt. Vi pratar om flygresan till London, bilen till affären och godiset. Och efter det blir det ännu mer komplicerat för då handlar det om att du som konsument av kläder stödjer barnarbete. Hur har växterna i ditt boende kommit hit? Och möblerna från IKEA kanske inte är lokalproducerade. Man kan säga mycket om dagens människa, men börjar vi lyfta på lagrerna så kvarstår nog bara alternativet att flytta ut i vildmarken och knyppla sina egna kläder av halm för att hålla sig till ett fullständigt etiskt försvarbart liv. Och någonstans tror jag att när man väl sitter där ute i vildmarken och magen kurrar och du har chans att överleva genom att fånga ett djur. Då tror jag att det djuret ligger pyrt till. Jag håller med om att människans konsumtionsbeteende är omoraliskt. Men jag ser inte nödvändigtvis konsumtionen av kött som en av de värsta synderna. | |
| slånbär | 2011-05-23 18:29 | |
![]() | Är inne på tvålis linje där- hörde idag att en Schäfer är en större miljöbov än en stadsjeep vad gäller utsläpp och sånt som genereras när man producerar maten till den. Sånt tänker man heller inte på. Det har även diskutterats i tråden om en vegan kan ge sitt djur kött eller om hunden och katten också måste leva på veganmat. En del hävdar att det går jättebra medan andra vegetarianer inte ser något problem med att ge sina djur kött. Då är det inte lika äckligt att hantera köttprodukter trots att någon var av den åsikten att dom inte ville hantera kadaver i sitt hem. Man kan vända och vrida på saker i det oändliga och vi kommer aldrig att bli överens i den här frågan. Jag bryr mig ärligt talat inte ett skit om hur andra lever så länge dom respekterar mina val utan att hoppa på mig med en massa argument som talar för det dom tror på. Jag äter kött för att det är gott och nyttigt , äter aldrig fisk och skaldjur helt enkelt för det är så jäkla otäckt och luktar för illa, mycket grönsaker och gärna vegetarisk mat också när tillfälle ges och den verkar god som på en buffe tex. Då kan jag nog äta mer vegetariskt än kött för jag äter helt enkelt det jag tycker verkar gott. Inga konstigheter. | |
| le-lou | 2011-05-23 18:43 | |
![]() | i-borg. om du visar mig en full studie som klarlägger att den vegetariska kosten är bättre än en kost med kött (ta jägarkosten som ex) så fine. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-05-23 18:53 | |
![]() | Väl talat, Tvålis. | |
| cole n son | 2011-05-23 19:14 | |
![]() | Slånbär: "Jag bryr mig ärligt talat inte ett skit om hur andra lever så länge dom respekterar mina val utan att hoppa på mig med en massa argument som talar för det dom tror på." Problemet är väl att det oftast (som TS) är köttätare som har åsikter om hur vegetarianer lever, och inte tvärtom. Men det här har ju stötts och blötts i evigheter. Köttätare som tycker att vegetarianer är löjliga, överdriver, anser sig förmer än andra, är dåliga vegetarianer osv (en spindel kan ju dö!) medan jag faktiskt aldrig har upplevt något liknande personligen. Dvs: vegetarianer som hackar på allätare eller på andra vegetarianer och ifrågasätter deras val. Det är i nästan 100% av fallen en köttätare/allätare som vill börja debattera/diskutera kosthållning och val, och när en vegetarian förklarar (moral, miljö, hälsa eller vad nu den enskilda har för orsaker) blir köttätaren aggressiv och anser sig påhoppad - kött är lika nyttigt, kött är ännu nyttigare, vi har ätit kött i alla tider, kött var ursprungligen orsaken till att vi fick större hjärnor, även vegetarisk kost kan skada miljö/ och eller djur osv osv i all oändlighet. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-05-23 19:23 | |
![]() | Cole n son: Jag skulle nog hävda motsatsen. Att det är vegetarianer/veganer som har åsikter om köttätare medans köttfolket inte bryr sig om nån annan vill äta gräs? Desto mer kött till mig =) Militanta veganer och djurrättsaktivister har väl alla hört talas om men har du nån gång hört talas om köttisar som vandaliserar ett grönsakstorg eller liknande? | |
| le-lou | 2011-05-23 19:25 | |
![]() | och argumentet att vi överlever utan kött - för det första varför ska jag avstå från att äta kött? nån säger moral, nån annan säger att vi inte behöver kött (men frågan kvarstår fortfarande om jag tycker kött är gott) och om jag nu ska sluta: med vilka produkter ska jag ersätta det med undrar jag? Nämn dem gärna och låt oss se hur nyttiga de är i jämförelse med kött. Jag kommer iofs aldrig blir övertygad då det för mig är lika dumt att skippa köttet för att "jag kan", som att skippa bo i lägenhet för att jag kan bo i en buske. Nej jag kan inte för att jag i grund och botten är övertygad om att kött inte går att ersättas med något annat i längden. Att inte äta kött måste handla om ett personligt medlidande för djur, nåt annat argument som håller - finns helt enkelt inte. Det mesta är rena myter som är enkla att slå hål på dessutom. Jag köper vår absolut största mängd kött från gårdsbutiken utanför stan, jag har gjort ett aktivt val att käka kött och jag köper kött ur en miljö som jag ser har en god djurhållning. Ur miljösynpunkt lär det vara bättre än att importera Hälsans Kök från Israel. Ur näringssynpunkt bättre att äta kött än att äta en burk vitaminer. men ja, ni kan säkert överleva på dajm också, och äta era vitamintillskott men förr eller senare får ni brist på något. Överleva ja... hur länge och mår vi bra av det? Vilket samhälle finns det / har funnits som levt på vegetarisk föda i generationer? Typ - inget ? Vi kan och jag har gjort det förr i den här tråden, djupdyka ner till vitaminer och mineralerna - men det är inte så enkelt som en del här tycks tro ....att allt går att äta tillskott för. .. ett vanligt exempel som ofta nämns är b12, som vegan måste du käka tillskott..jag undrar hur vissa veganer resonerar om detta , speciellt det här om att människan inte är skapt för kött , inte när man tittar på hur det fungerar när en människokropp ska ta upp b12. B12 finns inte i nåt annat än i animaliska produkter. I växter som alger tex finns ett ämne som i ganska hög grad liknar detta b12 - dock är det inte alls lika biotillgängligt som riktigt b12 och inte heller är tillskott man äter lika upptagningsbart av kroppen som det riktiga b12. Indien nämns också som vanligt argument- och det dras slutsatser om att indier minsann inte får brist av b12 trots en vegetarisk kost (det finns extremt få indier som lever på enbart vegetariskt för det första) - men det finns en annan förklaring till det också som jag inte ens orkar dra men den kan och ska enkelt uttryckt- inte tolkas som ett tecken på att det "fungerar" med vegkost - men googla den gärna, det finns att läsa sig till det också, länkar skiter ju folk i så då gör vi så. Om vi måste äta konsturerade tillskott för att kroppen ska fungera - är det då rätt kost för människan? Nej. Vegetarisk kost skyddar mot sjukdomar som benskörhet, njursjukdomar, hjärtsjukdomar och cancer sägs det ibland. De här sjukdomarna är relativt nya i den omfattningen som är idag - medan människan har ätit kött sedan urminnes tider och var friskare då än nu. Skärp er nu. Det handlar om snabbmat -alkohol- annan skit- miljö än om rent och nyttigt kött. finns det någon anledning tror ni - att mängder av de som blev veggos på tex 70 talet - idag i hög omfattning återgår till en blandkost? har de bara tröttnat eller har brister i hälsan visat sig? Det är få människor som kör veggokost livet ut om de startat i yngre år. Dalai Lama som varit strikt veggo brukar benämnas i trådar som detta ...han äter numera kött. På inrådan av sin läkare. | |
| le-lou | 2011-05-23 19:27 | |
![]() | och med kött så menar jag självklart all kött. Fisk, nöt, gris, kyckling, skaldjur. för att inte förvirra någon som sist. | |
| le-lou | 2011-05-23 19:30 | |
![]() | så att säga att "kött är mord" är inte att ha åsikter och ganska provocerande sådana mot köttätarna? jag har aldrig startat en diskussion med en vegetarian, däremot har flera startat dem med mig. På jobbet satt en brud och stirrade med avsmak på min fisklåda tills jag frågade vad problemet var och hon svarade : du äter ju lik juhh. duuuh ja det gör jag sa jag. hela nivån var så låg att den gången var det inte ens nån ide att börja prata. | |