Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| StinaD | 2008-08-15 21:23 | |
![]() | Jag kan inget om brottning.... men visst tycker jag att han gjorde rätt Ara.... Kanske var det lite osportsligt att inte åtminstonde stanna och lyssna på vinnarens nationalsång, men samtidigt varför då..... kanske han hade vunnit om inte domaren hade fått pengar istället för glasögon... :-/ Jag vet inget om korruption heller egentligen, men Kinas regim i övrigt är ju inte den bästa.... så varför inte här också.. och kanske Italien är det mest korrupta land inom sport, det vet jag inte det heller, men jag är ganska säker på att OS är besudlat av korruption både lite här och var.... Jag såg en boxningsmatch där en Armenier missade poäng efter poäng mot en Kines.... (för domarna har ju så kort tid på sig att trycka) hette det då..... Så förvånad är jag inte... men jag tycker att Ara gjorde rätt...... och det va ruttet att ingen ens ville kolla på hans film efteråt.... | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-15 21:29 | |
![]() | Just nu berättas i OS-Studion att Ida_Therese Nerell fått tuffast möjliga lottning. Kan undra om det är nån italienare som varit med och dragit på tombolan??? | |
| ylin | 2008-08-15 21:43 | |
![]() | heja Ara | |
| Idioter | 2008-08-15 21:54 | |
![]() | han är den enda med lite stake! Ara for president! | |
| lilla sessan | 2008-08-15 22:03 | |
![]() | Tycker han hade verkat mer sportslig i att inte brottas bronsmatchen alls. Nu gjorde han ju bara prisutdelningen pinsam och betedde sig som en barnunge...Inget som säger att han hade tagit guldpengen om han blivit rättvist dömd i semifinalen.. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-15 22:05 | |
![]() | Det räcker väl att se Rockyfilmerna.. mutor o sånt skit hör ju liksom till den världen. Fast Rocky är boxning. | |
| millas74 | 2008-08-15 22:05 | |
![]() | PÅ tal om detta med protester,det lämnades in en protest mot domarens agerande i Aras match,vilket inte ens är tillåtet inom brottningen och den avslogs. Har det någonsin hänt,inom alla sporter,att en protest fått genomslag?? Lönar det sig att lämna in en protest? RoddFrida lämnade oxå in en men fick avslag. Jag har funderat på detta men kan inte själv komma på när ett fel rättats till efter en protest. Hjälp mig! :) | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-15 22:07 | |
![]() | Lättare att ta ett guld om man får chans att brottas om det. Att han sen gick upp och brottades hem bronset tycker jag var storartat. Vad gäller prisutdelningen tycker jag nog ändå att det varit bättre att han valt att utebliva från den helt. Vad gäller barnunge kan jag inte hålla med dig lilla_sessan. Han tog lugnt av sig medaljen han fått, gick fram till mitten av mattan och la ner den där. Sen har tidningar skrivit svarta rubriker som att han "slängde från sig medaljen". Inte vet jag vilka bilder de sett då, för det var inte det som visades från Peking i alla fall. | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-15 22:08 | |
![]() | Millas vad gäller protesten så togs Fridas protest i alla fall emot. Brottningsförbundet vägrar att ta emot protester för det strider mot deras regler. I mina ögon är det en jäkla skillnad. | |
| millas74 | 2008-08-15 22:20 | |
![]() | Limerick: Jag undrade bara om det överhuvudtaget någonsin blivit någon ändring i besluten efter en protest. Ville inte jämföra på nåt sätt! | |
| y not | 2008-08-15 22:22 | |
![]() | "Det räcker väl att se Rockyfilmerna.. mutor o sånt skit hör ju liksom till den världen" Överväldigande bevis. Rocky är sannare än vad som helst. Jag ger mig trots att Bamse säger motsatsen | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-16 09:19 | |
![]() | Att de vägrade att videogranska efter den svenska överklagan är skrämmande , det bara visar att detta var liksom klart innan matchen Italienaren SKULLE vinna.. Och Aras prostest var värdig,, läser även i dagens tidningar , det finns inga regler om hur man ska uppföra sig under en prisutdelning så ,, vad han har då gjort som är fel egentligen. Ara har mitt fulla stöd , Bitte | |
| y not | 2008-08-16 09:32 | |
![]() | www.svd.se/sportspel...57 0225.svd | |
| y not | 2008-08-16 09:34 | |
![]() | "IOK har behandlat ett liknande ärende förut. Det var 1992, under OS i Barcelona, sedan den ryske (då OSS) OS-lyftaren Ibragim Samedov vägrat ta emot sin bronsmedalj i ilska över ett beslut av tävlingssekretariatet i tyngdlyftningens lätta tungvikt. Domen blev mycket hård. IOK ansåg att Samedov bringat OS i vanrykte, han fråntogs medaljen och diskvalificerades på livstid. – Vi har regler som förbjuder protester och demonstrationer på prispallarna och i OS-arenorna överhuvudtaget, säger Gunilla Lindberg. " | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-16 09:43 | |
![]() | men läs själv han vägrade ta emot medaljen Ara tog den och gick,, viss skillnad där Bitte | |
| y not | 2008-08-16 09:53 | |
![]() | Bitte skrev "läser även i dagens tidningar , det finns inga regler om hur man ska uppföra sig under en prisutdelning" vilket jag jämförde med dagens SvD "Vi har regler som förbjuder protester och demonstrationer på prispallarna och i OS-arenorna överhuvudtaget," | |
| y not | 2008-08-16 09:54 | |
![]() | jag tycker i alla fall att det är viss skillnad på de påståendena. Sen vet inte jag vilken tidnings påstående som är det sanna. Utan jag har bara större tilltro till SvD än tex Aftonbladet även om de har samma ägare. | |
| stefanf | 2008-08-16 10:09 | |
![]() | Det är inte alls ovanligt att sporter innehåller möjlighet till protester - och att dessa beaktas. I motorsport är det mycket vanligt, i friidrotten likaså. Dessutom har man alltså i ganska många sporter möjlighet att använda videogranskning av specifika situationer/domslut under matchen. En av dessa idrotter är alltså brottningen men man vägrade alltså att ägna några minuter för att granska en situation som var så osynlig att ingen hade sett den - likväl så avgörande att den påverkar vem som går till final i ett OS.. För att ta ett jämförbart exempel: - Tänk dig en OS-semifinal i ishockey mellan Sverige och Italien i slutet av matchen. Italienarna har kämpat heroiskt, Sverige har inte riktigt levt upp till förväntningarna men ändå, det står 1-1. - Med enstaka sekunder kvar uppstår en tilltrasslad situation framför Sveriges mål men målvakten räddar. Det var farligt nära att pucken var över linjen men alla kan se att så inte skedde. - Strax efter tar matchen slut och spelarna förbereder sig för förlängning. De flesta har noterat att italienarna går på knäna nu och troligen inte kommer att orka hålla emot i förlängningen. DÅ sammanträder domarna (varav de viktigaste parterna är släkt med varandra och landsmänn, via släkt i ett fall, med italienarna.). Plötsligt dömer man MÅL, i efterhand. Vilda protester, självklart, och man begär att situationen ska granskas av måldomarna (vilket är en normal hantering) men domarna säger alltså NEJ, vi VILL inte att situationen ska granskas..(!) Jag har själv varit tränare/ledare och har en hyggligt grundläggande idrottsbakgrund på hygglig nivå samt idrottslärarutbildning. Min grundinställning är att ALDRIG gnälla på domaren och ödsla onödig energi - de gör i regel färre misstag än utövarna och är värda respekt för sitt arbete. Vad gör man då när själva _systemet_ är korrupt? Ska man vara snäll och tyst? Nej, självklart inte. Då gäller inte längre överenskommelser och fair play. Då måste man göra uppror och revolution. Att brottningen är och har varit korrupt är ingen nyhet och givetvis har det gjorts försök att komma till rätta med detta. Det har lagts förslag för att få till öppnare/roligare och mer utslagsgivande brottning (en förlängning av tiden främst) samt regler/praxis som försvårar mutor/korrumption (lotta fram domare strax före match). Hittills har dock pakten i internationella förbundet varit för stark. Jag kan tycka att det Ara gjort är den _enda_ möjligheten att få ögonen på internationella brottningsförbundet och _kanske_ tvinga fram någon slags förändring.. Visst kan ett alternativ vara att kliva av och inte ens delta då förbundet är korrupt. Att vara snäll och tyst och låta mobbarna fortsätta att mobba (andra). Om man älskar sporten och verkligen vill få chansen att visa vad man kan - i andra hand (ev.) låta andra killar få chansen att brottas fair.. Ja då kan jag inte se något bättre sätt att bidra till en vädring av byken än en tydlig protest inför världens ögon. Heder. Sannolikt offrar Ara sig själv, sin medalj och sitt anseende (i vissa kretsar) på kuppen. I den mån han har någon ekonomisk bonus från ev. sponsorer (vet ej men det är ganska så vanligt i sponsorskontrakt) så förlorar han dessutom ekonomiskt.. Notera att han alltså inte gör någon som helst vinning, det är en hederssak. Någon reagerade förresten på att han inte säkert hade vunnit guld. Nej, självklart, det var inte ett uteblivet guld han protesterar emot - det var att han inte ens fick chansen att försöka. Skulle han förlorat en fair guldfajt hade han säkert varit besviken men accepterat sitt öde.. | |
| stefanf | 2008-08-16 10:09 | |
![]() | Det är inte alls ovanligt att sporter innehåller möjlighet till protester - och att dessa beaktas. I motorsport är det mycket vanligt, i friidrotten likaså. Dessutom har man alltså i ganska många sporter möjlighet att använda videogranskning av specifika situationer/domslut under matchen. En av dessa idrotter är alltså brottningen men man vägrade alltså att ägna några minuter för att granska en situation som var så osynlig att ingen hade sett den - likväl så avgörande att den påverkar vem som går till final i ett OS.. För att ta ett jämförbart exempel: - Tänk dig en OS-semifinal i ishockey mellan Sverige och Italien i slutet av matchen. Italienarna har kämpat heroiskt, Sverige har inte riktigt levt upp till förväntningarna men ändå, det står 1-1. - Med enstaka sekunder kvar uppstår en tilltrasslad situation framför Sveriges mål men målvakten räddar. Det var farligt nära att pucken var över linjen men alla kan se att så inte skedde. - Strax efter tar matchen slut och spelarna förbereder sig för förlängning. De flesta har noterat att italienarna går på knäna nu och troligen inte kommer att orka hålla emot i förlängningen. DÅ sammanträder domarna (varav de viktigaste parterna är släkt med varandra och landsmänn, via släkt i ett fall, med italienarna.). Plötsligt dömer man MÅL, i efterhand. Vilda protester, självklart, och man begär att situationen ska granskas av måldomarna (vilket är en normal hantering) men domarna säger alltså NEJ, vi VILL inte att situationen ska granskas..(!) Jag har själv varit tränare/ledare och har en hyggligt grundläggande idrottsbakgrund på hygglig nivå samt idrottslärarutbildning. Min grundinställning är att ALDRIG gnälla på domaren och ödsla onödig energi - de gör i regel färre misstag än utövarna och är värda respekt för sitt arbete. Vad gör man då när själva _systemet_ är korrupt? Ska man vara snäll och tyst? Nej, självklart inte. Då gäller inte längre överenskommelser och fair play. Då måste man göra uppror och revolution. Att brottningen är och har varit korrupt är ingen nyhet och givetvis har det gjorts försök att komma till rätta med detta. Det har lagts förslag för att få till öppnare/roligare och mer utslagsgivande brottning (en förlängning av tiden främst) samt regler/praxis som försvårar mutor/korrumption (lotta fram domare strax före match). Hittills har dock pakten i internationella förbundet varit för stark. Jag kan tycka att det Ara gjort är den _enda_ möjligheten att få ögonen på internationella brottningsförbundet och _kanske_ tvinga fram någon slags förändring.. Visst kan ett alternativ vara att kliva av och inte ens delta då förbundet är korrupt. Att vara snäll och tyst och låta mobbarna fortsätta att mobba (andra). Om man älskar sporten och verkligen vill få chansen att visa vad man kan - i andra hand (ev.) låta andra killar få chansen att brottas fair.. Ja då kan jag inte se något bättre sätt att bidra till en vädring av byken än en tydlig protest inför världens ögon. Heder. Sannolikt offrar Ara sig själv, sin medalj och sitt anseende (i vissa kretsar) på kuppen. I den mån han har någon ekonomisk bonus från ev. sponsorer (vet ej men det är ganska så vanligt i sponsorskontrakt) så förlorar han dessutom ekonomiskt.. Notera att han alltså inte gör någon som helst vinning, det är en hederssak. Någon reagerade förresten på att han inte säkert hade vunnit guld. Nej, självklart, det var inte ett uteblivet guld han protesterar emot - det var att han inte ens fick chansen att försöka. Skulle han förlorat en fair guldfajt hade han säkert varit besviken men accepterat sitt öde.. | |
| Danilo1977 | 2008-08-16 10:14 | |
![]() | Tänk att ägna hela sitt liv åt att uppnå en Os-guldmedalj och bli fråntagen den på detta sätt, träna varje dag sen man är 5år, tror de flesta i världen skulle reagera likadant om man var i samma situation. All respekt åt Ara och hans agerande! | |