Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 153 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Amiable | 2008-11-14 08:32 | |
![]() | söt gilliv : Under den tiden jag fanns med i systemet så visade det iaf att det visst gick att ändra på systemet om viljan finns, om man är tillräckligt många som går med enad front. Det finns alltid hinder som t ex, lagförda regler men arbetsrutiner isig i arbetslagen kan förändras - till det bättre. | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-14 08:56 | |
![]() | Nu blir jag riktigt förbannad belugavis! Jag är mitt uppe i traumatiska familjetragedier varje dag! Jag känner, jag gråter ibland när jag jag ska sova, jag lyfter ut barn ur missbrukarkvartar för jag LEVER/jobbar mitt i de artiklar du refererar till! Att jag har svårt med generaliserande ovetande individer innebär INTE! att jag är avtrubbad. Skärp dej! | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-14 09:23 | |
![]() | Och du belugavis. Jag tror att det är på riktigt, på tisdag när jag ska sätta mej i länsrätten för att göra mitt bästa för att få ett barn till 2 tungt drogmissbrukande föräldrar omhändertaget med tvång! Sen om länsrätten trots det säger nej, och barnet får bo kvar, och kanske uppmärksammas av media, och skapar skräckartiklar i media vilka läses av sängkammarexperter som inte kan fatta att fel begås i enstaka fall i alla yrkesgrupper och att de oftare händer i yrkesgrupper som jobbar under stark psykisk press ekonomiskt,tidsmässigt OCH moraliskt just för att de vet att deras jobb är så oerhört viktigt för barnen så får du fatta att man reagerar ! Däremot säger jag inte att inte jag också upprörs av att fall som tas upp här kan inträffa. Det var därför jag en gång i tiden började utbilda mej till socionom | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-14 09:45 | |
![]() | lagaronne Förlåt Det är så himla bra det du gör..! Det syns inte och ingen säger tack men du gör sån himla nytta. Som ringar på vattnet när du hjälper. Jag hoppas också att man hjälper föräldrarna med nåt slags program så att barnen inte behöver bli ryckta från sitt ursprung utan att förstå. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-14 10:04 | |
![]() | Därför..även om man flyttar barn och locket ligger kvar så kan de inte sortera ut vad som hänt. De måste få prata om vad som är vad. Vad är deras fel vad är inte deras fel. Det räcker inte att komma till en ny familj och inte förstå. Det bästa vore att samtidigt sätta dem i en grupp med andra barn som upplevt samma sak. Barn har inga referenser när de föds. En ny familj kan aldrig bry sig på samma sätt ändå. Missbrukare är också människor. Ett barn behöver tydligt lära sig förstå varför droger och annat kommer före dem. Annars lever de kvar i den där bilden. Om föräldrarna gör en massa fel så hör ändå barnet ihop med föräldrarna. Det föräldrar gör är en del av barnet. Då är allt ett pussel där andra måste hjälpa till att sätta bitarna på plats. Att flytta ett barn i tysnad utan samtal efteråt, utan att barnet vet vad som händer med föräldrar kan vara sämre än ett barn som lever kvar i en sjuk familj men får förstå vad som händer, varför det händer och att det inte är deras fel + att de har "koll" på hur föräldrarna har det. Men det fattar du nog. Jag var bara tvungen att skriva det. | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-14 11:27 | |
![]() | Tack! Det är just det där som är kärnan i en socialarbetares liv. Det finns aldrig ngn massmedial uppmärksamhet runt alla de 95% av barnavårdsärenden där faktiskt socialtjänsten fungerar som skydd för barn. Där vi gör skillnad. Däremot generaliseras och raljeras det och svartmålas det runt socialtjänsten när enstaka horribla fall(som givetvis det ska reageras runt) dras upp. Mänskligt? Ja kanske. Onyanserat?Ja. Kan göras en liknelse med en bra fotbollsdomare. Har han/hon gjort ett bra jobb syns han/hon inte , och ingen talar då i regel om dennes insats. Om denne råkar göra ETT misstag kan detta få oerhörd massmedial uppmärksamhet och tränare rasar för att just deras lag drabbades. OBS! Därmed inte sagt att detta kan jämföras med när barn far illa, men man kan ändå göra en symbolisk liknelse. Att man går i försvarsställning när man ständigt upplever detta, och i nästa läge vet i vilken vardag man jobbar och till vilken lön man utsätter sig för hot, aggressioner från en relativt oinsatt allmänhet både när man agerar och inte agerar i barnavårdsärenden är kanske inte så konstigt?Eller? Jag har 4 år på högskola och lyfter en lön på 17000 efter skatt, medan många av mina vänner som saknar högskoleutbildning/studie lån ligger över 20000. Är jag bitter?Nä. Varför? Därför att jag är stolt över att känna dagligen att jag gör en stor skillnad för utsatta barn! | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-14 21:28 | |
![]() | Jag förstår det Det ör verkligen inte de nyttigaste jobben som får bäst betalt om man tänker på tex hur mycket folk som gör reklam tjänar eller annat som man egentligen inte behöver... Bara så du vet är det inte svartmålning jag är ute efter utan maktlösheten som kan vara i systemet ibland. Lite för enkelt att det bara svartmålas eftersom Rädda barnen gjort undersökningar. Men jag förstår om man tar ett enskilt fall som är dåligt och sen säger man att "folk på soc är kalla och gör inte sitt jobb som de ska" Det är ju verkligen onödigt och ganska osmart om man tänker så. Du ska verkligen vara stolt övert det du jobbar med. Inte konstigt att så många blir utbrända i det jobbet eller helt enkelt inte orkar med. Känner 2 st som slutat pga det. Du gör verkligen skillnad | |
| mjf | 2008-11-14 22:06 | |
![]() | Vi utredande socialarbetare är fullständigt beroende av att någon annan hör av sig med sin oro. I annat fall kan vi inte ingripa. Man kan och bör ha ett förebyggande arbete som når ut till så många föräldrar som möjligt, men hur når vi dem som verkligen behöver och inte vill? Till tidigare debatt: ja, Föräldrabalken är starkare än Socialtjänstlagen. Mari | |
| dwight | 2008-11-14 22:07 | |
![]() | Undra va männen hade fått för straff i sverige?. städa nån soptunna och sen ut och ha kul.. | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-11-14 22:09 | |
![]() | Antagligen en klapp på axeln och orden "gör inte om det där igen".. | |
| tefatstjuven - Ej medlem längre | 2008-11-14 22:12 | |
![]() | Jag hoppas och tror det. Tack för att du uppskattar min strävan! Fortsätt att reagera när barn far illa, men generalisera inte över socialtjänsten, då lovar jag som befinner mig inom systemet att fortsätta motarbeta att fall som förekommit i denna tråd ska slippa igenom "skyddsnätet"! | |
| tefatstjuven - Ej medlem längre | 2008-11-14 22:22 | |
![]() | Ewaleena! Vi inom branschen kämpar på, men du kan räkna med att även socialarbetare kommer fortsätta begå misstag likt andra yrkesgrupper. Du kan också räkna med att detta kommer fortsätta skapa rubriker i media då det handlar om värnlösa barn. Läkare gör felbedömningar(vilket skapar rubriker), jurister gör felbedömningar(vilket skapar rubriker), kassörskor slår in fel pris i kassan(vilket aldrig skapar rubriker), bagare råkar ha i lite för mkt salt i brödet(vilket heller aldrig skapar rubriker även om köpebrödet blir salt). Du kan inte ändra på det, men vi fortsätter kämpa på så gott vi kan att värna oskyldiga barns rätt! | |
| le-lou | 2008-11-14 23:28 | |
![]() | Att göra misstag sägs ju vara mänskligt men det borde i praktiken vara förbjudet att göra misstag i arbete där man har hand om människor på liv och död och med det menar jag : Misstag som beror på nonchalans, försumbarget och slapphet framför allt. De orsakerna är jag helt övertygad om, ligger i topp fem på varför misstagen händer! Klart även socialarbetare kommer att göra misstag precis som andra yrkesgrupper, men nog är det klart allvarligare när en sån här grej händer, än när frisören klipper fel frissa eller en kassörska på ICA trycker in fel siffra? Tycker du att det är konstigt att det inte kommer i tidningen menar du? Ser du inte skillnaden på att spela med människoliv och att ha i för mkt salt i brödet? Herregud. Den som delar den uppfattningen och som jobbar som socialarbetare här i Sverige...att "tja jag gjorde ett misstag, jag är bara mänsklig" borde byta jobb. Fattar ärligt talat inte ens hur man kan med att skriva på det viset, det är att degradera det allvarliga och viktiga arbete man har som socialarbetare. Nej, rena misstag är aldrig godtagbara när det handlar om en människas liv eller död. Aldrig. | |
| tefatstjuven - Ej medlem längre | 2008-11-14 23:40 | |
![]() | Vad jobbar du själv med Le-Lou? Vi har nu kommit till en punkt där de vettiga människorna har haft en givande dialog. Vi har kommit till en förståelse för varandra, och då kommer du in. Vad ditt budskap är vet inte jag och jag lägger ingen kraft på det heller. Skrik på, för du är så långt från socialarbetarens vardag man kan komma. | |
| tefatstjuven - Ej medlem längre | 2008-11-14 23:46 | |
![]() | Jag försökte ge en bild av att alla människor begår misstag, vilket är mänskligt. Du säger att socialarbetare inte får göra det. Då menar du antagligen läkare också(fast de gör det), och advokater(fast de gör det(, präster(fast de gör det), alla människor som har betydelsefulla jobb när det gäller människors väl och ve(fast de gör det) Vad är det du försöker säga? För övrigt anser jag att man bör tillgodose mångas önskemål om ett standardrum! | |
| le-lou | 2008-11-15 00:07 | |
![]() | precis vad jag säger ja, det står att läsa i mitt inlägg vad jag anser om misstag som beror på försummelse och nonchalans när det kommer till yrkesgrupper ovan nämnda. Det får inte hända, även om det gör det. Och kampen borde i första hand gå mot att minimera dessa misstag, och ett bra första steg vore kanske att socialarbetarna själva kunde erkänna dem? Att det visst inträffar misstag pga just försummelse och nonchalans, precis som det inträffar i vården av exakt samma orsaker? Som sagt, att man kan med att jämföra era misstag som kan sluta med någons död... med kassörskor som slår in fel siffra i kassan - det tycker jag är oansvarigt skrivet av en socialarbetare. Och det står jag för, oavsett om du vill lägga kraft el inte på att diskutera med mig. Dessutom, för att kommentera dina första meningar: Varken du eller nån annan har patent på en tråd här ute, jag skriver det jag tycker när jag läste ditt inlägg , sen är det upp till dig att svara eller sitta tyst. Är du nöjd med din punkt du och dina meddebattörer kommit till - grattis. Men tala inte om för mig vad jag bör göra. | |
| le-lou | 2008-11-15 00:12 | |
![]() | just de , jag jobbar som bonde | |
| tefatstjuven - Ej medlem längre | 2008-11-15 00:28 | |
![]() | Vanvårda ej korna!:) | |
| tefatstjuven - Ej medlem längre | 2008-11-15 00:30 | |
![]() | Jag talar inte om för dej vad du ska göra, men du bryter in med en del onyanserade inlägg. | |
| le-lou | 2008-11-15 00:31 | |
![]() | ska försöka. | |