Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-01-27 11:37
Antal inlägg: 17500

jaa , det där om bästa dagen i ditt liv håller jag med om till 100%. Skumt hur det kan vara va :), smärta och stor lycka på samma dag (förhoppningsvis).

winterdreams2009-01-27 11:47
Antal inlägg: 61

första förlossningen tog 2.5dygn hade all bedövning som kan tänkas hade ffe förbenat ont,min andra tog 8timmar helt utan bedövning men trodde ja skulle dööööööööööööööööööö:( nu bli d inge fler barn om inte männen börjar o föda:p men d skulle dom aldri palla,för dome veklingar som gnäller över en vanlig förkylning mohaha

Snoosy2009-01-27 11:57
Antal inlägg: 4273

Winterdreams,, vet vad du gått igenom.
Skrek att jag skulle dö så det hördes i hela koridoren. (Min sambo var i koridoren). Hade värkar i över 1.5 dygn. Det ville inte öppna sig där nere. Vattnet gick ett dygn före jag skulle föda.
Efter förlossningen så har jag funderat på varför en del får så jäkla lätt förlossning och en del inte. :I För en del går allt på 2 timmar.
Är man olika därnere (Klart man är) men menar .. Så jäkla olika, så det inte vill öppna sig.
När väl krystvärkarna kom, gick det på 13 minuter..

steffin - Ej medlem längre2009-01-27 12:30
Antal inlägg: 180

Det var en tuff match att föda mina två flickor.

Sotfinger2009-01-27 12:41
Antal inlägg: 22361

Det är arbetssamt att föda barn, sen hur pass smärtsamt man upplever det är väl lite olika. Det är bra att förbereda sig genom att ha tränat psykoprofylax, så att man kan tackla sammandragningarna och känna att man har kontroll.
Det är synd att det sprids så mycket skräckskildringar. Förstagångsmammor blir nervösa, spända och förväntar sig ett helvete. Och det är ingen bra utgångspunkt.

Johanna73 - Ej medlem längre2009-01-27 13:11
Antal inlägg: 614

Det är omtumlande att föda barn, läskigt, pirrigt, nervöst, smärtsamt men ändå helt fantastiskt, både sambon och jag säger att det är det mest häftiga vi varit med om. Klart det gör ont, annars kanske man skulle föda barn var och varannan dag hehe... jag säger som CHL några sidor bak, just go with the flow...

Men det är en positiv smärta, det kommer ju nåt utav det, en vän till mig var tvungen att föda sin dotter som hade dött i magen, det kan man kalla för smärtsamt

callisto792009-01-27 13:12
Antal inlägg: 1

Har fött 4 barn utan nån smärtlindring(väntar nr 5 i mars) Tycker inte att smärtan är så farlig. På en skala 1-10 skulle jag sätta en 8a. Det är värre att ha migrän tycker iaf jag. Värkarna vid en förlossning är ju positiva, man vet att det händer nåt och att man får lön för mödan ;-) Tror att mycket har att göra medvilken inställning man har redan innan. Var 17 när jag fick första, och borde kanske varit livrädd, men kvinnor har ju fött i tusentals år, så varför skulle man inte klara det?

Johanna73 - Ej medlem längre2009-01-27 13:13
Antal inlägg: 614

sotfinger: Bra inlägg, så tycker jag med, mina kolleger på den tiden jag väntade första sonen berättade det ena värre än det andra..inte så kul då man är 22 och skitnervös, en vecka senare föddes min son, gick hysat snabbt, gjorde ooont, men inte alls så som de berättat.

trashone - Ej medlem längre2009-01-27 14:01
Antal inlägg: 18678

Statistiskt sett har man knappt något att oroa sig för iaf.

rockshit2009-01-27 14:07
Antal inlägg: 150

Kul tråd! Min tvillingsyster väntar på att lilla Leo ska födas, han kommer beräknat till den 14 februari, då jag blir moster igen. Det är hennes första barn, hon pratar på vitt och brett om bebisar, om trimestrar hit och dit och om vad som händer i magen vecka efter vecka. Men jag har inte hört henne säga ett ljud om förlossningen. Själv upplever jag bara avsmak och rädsla när jag ser på förlossningsprogram på tv. Naturligtvis är det något av det naturligaste som finns att föda barn men jag kan ändå inte skaka av mig skriken, smärtan, ansträngningen som så tydligt syns på dessa svettiga kroppar. Sen att de flesta av dessa kvinnor som ställer upp i dessa program påstår att det skulle vara bland det bästa de har gjort får mig att tvivla på om det är så sant. Men det är väl precis som många sagt att smärtan är så kortvarig och att den glöms bort. För lyckan är större!

En bekant till mig berättade om hennes förlossning då hon väntade sina tvillingpojkar. (Hon födde dem naturligt) Hon var hög som ett hus, men upplevde själv att hon hade så fruktansvärt ont och naturligtvis ville hon ju ha mer lustgas. Hon skrek och gormade till personalen "Jag dör jag dör, ge mig nått nu..." Men det var ingen som brydde sig, då lägger hon sig ner platt fall och låtsas dö. Men det är fortfarande ingen som bryr sig, hennes man har berättat i efterhand om hur hon kikat med ena ögat runt om kring i rummet för att se om hon får nått medlidande, men icke. Till slut kom de söta pojkarna efter 8 timmars galen värk och mycket ansträngningar. Hon säger att det är bland det värsta hon gjort.

Kirre2009-01-27 14:19
Antal inlägg: 44

Jag har fött både vanligt och sen är en av töserna kejsarinna. Jag tycker att kejsarsnittet var det jäkligaste jag varit med om (och då är jag opererad flera ggr i rygg och mage)! Mina "normala" förlossningar var en piss i havet. Hade gärna blivit surrogatmamma om det inte hade varit för just ryggoperationerna. Men ens upplevelser är ju så olika, det finns nog lika många olika åsikter om att föda som det finns kvinnor som föder. Det löser sig när du kommer dit.

Lindalainen2009-01-27 14:49
Antal inlägg: 651

ngn skrev när jag skrivit att om man inte kan garantera en bra uppfostran så är det ok med abort.. "skulle man leva upp till dem så skulle ingen utanför Danderyd och Djursholm kunna skaffa barn.."

snacka om att se svart på vitt.
dessutom skulle jag helldre vilja att min unge bodde på djursholm än på gatan.

micro1132009-01-27 15:06
Antal inlägg: 17542

Lindalainen

Ngn var jag, och att se svart och vitt anser jag att man gör när man tror att det bara men lever upp till en uppsättning yttre attribut så blir man en bra föräldrer -- eller tvärtom att för att man inte lever upp till dessa attribut så blir man en dålig förälder.

Ingen kan garantera sitt barn en bra fostran eller en bra uppväxt -- helt enkelt för att ingen vet något om framtiden.

Själv tycker jag det är viktigare att man mitt barn har torrt om fötterna, tak över huvudet och en kärleksfull uppväxt, än att det sker i Djursholm eller ens i egen lägenhet med första hands kontrakt.

MissT2009-01-28 22:45
Antal inlägg: 1110

Rokshit jag är också beräknad till den 14/2 me min slempropp gick förra fredagen och jag har öppnat mig tre cm så den kan nog komma närsomhelst. Lite jobbigt att det är så långdraget bara när man längtar så mycket :D

Maja G2009-01-28 22:50
Antal inlägg: 10730

Vi håller tummarna för dig, MissT, att lille Lucas kommer snart!
Följer med spänning din blogg...

MissT2009-01-28 23:04
Antal inlägg: 1110

Tack Gräddnos, känns skönt med allt stöd det har varit en lååååång och osäker resa!

Ceckes2009-01-29 04:56
Antal inlägg: 3734

Vilket rekommenderar du som fött barn, kejsarsnitt eller vanliga vägen? Jag vet att läkarna säger vanliga vägen..Men om man fött med kejsarsnitt så vill jag höra hur det upplevdes, jag menar man har ju ändå fött barnet fast det inte var den naturliga vägen..EN del säger ju att det är inte samma sak o att man hellre hade fött genom den vanliga vägen.. Det verkar som det är mer praktiskt magen faktiskt. Jag vet dock att det är jobbigt minst 2 v efter ett operationsärr på magen att komma ur sängen, hosta, lyfta ett mjölkpaket odyl men bortsett från det!!

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-29 08:45
Antal inlägg: 1003

Ja, det är läskigt att föda.
Det gör ont, det är blodigt, det är svinjobbigt.
Ibland är det bajsigt!
Det är inte kul.
Jag har alltid hävdat att om män skulle föda barn, så skulle det antingen ha upphört eller vara HELT smärtfritt!
Jag menar inte att män är vekare än kvinnor, vad gäller smärta, för det är personligt och inte könsbundet.
Jag menar att det är fånigt att tycka att "det ska göra ont att föda barn"!
Vad är det för svammel? Om jag hade hunnit och det hade funnits något som inte var farligt för det lilla barnet, så hade jag gärna, nej, jag menar GÄRNA, fött helt smärtfritt.
Det hade inte förändrat mina känslor för min dotter om jag hade haft mindre ont och man inte hade behövt använda tång!

Jag älskar henne så att det gör ont, men det är en annan, skön smärta!

Om smärtan att föda henne var värt det? Ja, det är klart! Så här i efterhand, ja!
Jag ska inte ha fler barn, dock!

ewaleena - Ej medlem längre2009-01-29 09:36
Antal inlägg: 1977

Jag har gjort 4 snitt! Ett planerat, 2 halvakuta och en jätteakut! Skulle aldrig föda normalt även om snitt inte är en dans på rosor :D.
Visst kan jag tänka mig känslan när man efter mycket möda får upp sin lilla slemmiga :) bebis på magen, men den känsla behöver inte försvinna för att man snittar då man i de flesta fall får ha bebisen vid sitt ansikte en stund när det är klart. Sedan får pappa (eller annan som är med ) följa med och mäta, väga, bada och klä på den lilla medan mamma tar igen sig lite på uppvaket. Sedan får man sitt barn som alla andra. Jag har heller inte upplevt att snitt skulle vara värre ur smärtsynpunkt om jag jämför mig själv med dom tjejerna som gick framåtlutade som åldringar och måste ha en gummisittring för att ens kunna sätta sig någonstans.. Visst gör det ont i operationsärret men inte mer än vid vilken operation som helst!
Har heller inte haft problem med att knyta an till mina barn, som någon utbildad människa på sjukhuset så kunde hända när man snittas, utan jag har vetat och känt att det varit mina barn och mjölken kom igång som den skulle direkt. Kanske inte med jätteakutsnittet då, men det var i v 28 så jag hade inte ens fått någon mage så graviditeten syntes inte ens utåt, det var bara jag och min mamma som visste om att jag skulle ha barn. Det är det enda barnet jag flaskmatat, men det hängde mest på att hon låg i kuvös första 3 månaderna och då hade sond i näsan hela tiden.
Jag har både bikinisnitt och akutsnitt, från navel till blygben, och jag kan säga att akutsnitt är hemskt! Jag trodde uppriktigt att magen skulle spricka när dom tog bort stygnen. Bikinisnittet syns ju inte på samma sätt och blir belastat på ett annat sätt än akutsnittet.

Med ett av mina barn har jag faktiskt legat på sjukhus med värkar i 32 timmar innan jag fick dom att fatta att det inte skulle gå att få ut bebisen den vägen! Då skrek jag faktiskt att jag skulle gå hem om dom inte tog bort smärtan. Jag bad min kille att ta med mig hem, bort från sjukhuset och smärtan. Men efter de 32 timmarna fick jag äntligen bli snittad och då hade han navelsträngen 2 varv runt halsen och var mörklila hela han, och ingen andning. Han är dock normal(!!??) idag, förutom att han säger att han är adopterad eller möjligen bortbytt!!
:D

superbitch-12009-01-29 11:04
Antal inlägg: 5

Det är inte läskigt och det gör inte så ont som många säger.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?