Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
bj-olle | 2010-06-13 16:24 | |
![]() | ööhhhh.. DU kanske ska läsa artikeln igen KUNGEN ska man hedra | |
Gautama | 2010-06-13 16:26 | |
![]() | Men herregud det blir inget över av deras pengar, deras apanage som de använder sig av för att driva kungahuset. De pengar som jag pratar om och som höjer Sveriges BNP är pengar som tillfaller turistnärningen, affärer som blir av pga bra reklam som kungahuset gör i sina besök i andra länder osv. | |
Gautama | 2010-06-13 16:29 | |
![]() | Kungahuset har ett apanage på 45 miljoner kronor per år men drar in över en miljard till Sverige vilket höjer Sveriges BNP och även Sverige i konkurrens till andra länder. | |
stefanpbb | 2010-06-13 16:30 | |
![]() | Som informationschef på UD arbetar Cecilia Julin med att ”sätta Sverige på kartan”. Hon medger att hovets nytta inte kan fastslås med vetenskaplig exakthet och jämför med det oklara värdet av ett företags marknadsföring. Men hon hänvisar till två studier från 2003 och 2004 som uppskattade värdet på varumärket kungen till mellan 1 och 5 miljarder kronor per år. – Vi kan konstatera att vårt svenska kungapar får väldigt mycket mer uppmärksamhet när de är ute och reser än vad Schweiz president får, säger Julin. Kan hovet göra dålig pr? – Ja, det är klart. Om vi hade ett kungahus som bar sig illa åt så skulle vi erodera det här varumärkesvärdet. Men nu har vi ju en kung som sköter den här biten väldigt proffsigt. Såväl Cecilia Julin som Ulf Berg, vd för Exportrådet, anser att statsbesöken är en dörröppnare för svenska företag till beslutsfattare. Men vilka dörrar som skulle kunna vara stängda för en svensk president vet ingen. Att mäta kungahusets värde i ordersummor låter sig alltså inte heller göras. | |
Gautama | 2010-06-13 16:32 | |
![]() | ?? Och vad ville du ha sagt med det inlägget stefan? Det talar ju för det jag säger?? Ska du inte argumentera emot mej nu? | |
stefanpbb | 2010-06-13 16:32 | |
![]() | VEM ÄR SÅ ################# att han/hon tror att Bernadotte drar in över en miljard till Sverige ? Har inte sett det argumentet ens på monarkisternas hemsidor | |
Gautama | 2010-06-13 16:37 | |
![]() | Men du länkade ju själv ett utdrag där det hävdades 1 till 5 miljarder? Du höjde ju mitt 1 miljard t.om. Fattar inte hur du argumenterar faktiskt. Det skrivs på flera länkar att kungahuset drar in det som sagts, det är forskare, professorer som sagt det. Jag tror mer på dem än på dej stefan. Så du får gärna tycka att jag och dessa forskare är ########### Vad nu det ska betyda?? | |
torebror | 2010-06-13 17:09 | |
![]() | Idiotiskt inlägg tycker jag, särskilt med iden om en president istället, en grå minst lika dyr president - hur tänkte du där? Vårt kungahus ger 100-tals miljoner varje år i PR, öppnar dörrar för affärer i andra länder och skänker lite klass och stil i Sverige som ska vara världens gråaste o tråkigaste land, utan traditioner. Det finns mycket som kostar i Sverige, dock ej Kungahuset. Läs på! | |
stefanpbb | 2010-06-13 17:25 | |
![]() | Gautama I den länken di hänvisar till finns det inget som säger att kunga huset drar in över en miljard | |
Hoodman - Ej medlem längre | 2010-06-13 17:31 | |
![]() | Om inte svenskarna skulle vara så avundsjuka skulle inte den här diskussionen existera! | |
Gautama | 2010-06-13 17:31 | |
![]() | " Det svenska kungahuset får årligen en publicitet värd mer än en miljard kronor, säger Mats Urde till tidskriften Awa Information. Mot det kan ställas apanaget på 45 miljoner kronor. Forskarna pekar också på det kommersiella värdet. " | |
Gautama | 2010-06-13 17:34 | |
![]() | Håller med dej Hoodman. Skulle vilja se en sådan här diskussion i t.ex. Thailand där kungen verkligen respekteras och hyllas. Folket känner en stor stolthet till sin kung. | |
Gautama | 2010-06-13 17:39 | |
![]() | www.gp.se/ekonomi/1....-m iljarder Vill du ha fler artiklar stefan så får du leta själv. Det kryllar av fakta. | |
Tvålis - Ej medlem längre | 2010-06-13 17:44 | |
![]() | Det handlar inte om avundsjuka eller pengar. Det handlar om hederlighet och demokrati och att det är avskyvärt med ärvda titlar &jobb. | |
Hoodman - Ej medlem längre | 2010-06-13 17:46 | |
![]() | Tvålis: Om du skulle födas till kronprinsessa, skulle du då avstå det och istället bli ''vanlig''? | |
Gautama | 2010-06-13 17:47 | |
![]() | Absolut tvålis den inställningen har jag inga problem med att förstå. Man kan tycka vad man vill om kungahusets vara eller icke vara men att skylla på att det kostar för mycket för oss medborgare och komma dragande med att jag vill inte betala deras bröllop det får de göra själva, det håller inte eftersom de drar in en så pass mycket pengar till sveriges BNP som gynnar oss alla. | |
Tvålis - Ej medlem längre | 2010-06-13 18:07 | |
![]() | Hoodman, jag hade nog njutit av mitt ämbete och dom förmåner som följer med det. Sen är jag ganska omoralisk och egosistisk så att bygga samhällen på personer som jag är ingen god idé. Jag har en ideolgisk uppfattning däremot som är starkt demokratisk även om jag ibland har min tillkortakommanden. Och i mina värderingsgrunder så ska du inte vara mer eller mindre värd när du föds. Praktiskt så är ju det omöjligt med rättvisa, men att stoltsera med att så tydligt visa att det är skillnad på folk och fä genom att ha kvar ett kungahus är i min värld osmakligt. Lägger vi sen till den blodiga historien och alla människor som har fått leva liv i misär för att kungahus ska kunna ha det flott så är det en styggelse. Men det är bara jag... | |
AlvedonW - Ej medlem längre | 2010-06-13 18:10 | |
![]() | Det orimliga och odemokratiska i saken är att det till kungahuset alltså avsätts (enligt ovan) 45 miljoner i apanage. Vilken annan 3-barnsfamilj får tillgång till den årliga summan? Här man man hänvisa till skötsel av diverse slott etc men, i ärlighetens namn så roffade kungamakten åt sig mängder av olika rikedomar från folket, pengar, ägodelar, fastigheter, egendomar som rätteligen inte borde anses vara deras idag. Att i ett land som sägs vara och som skryter om att vara, demokratiskt, tillåta att människor ärver titlar är rent av pinsamt. Lika pinsamt är det att läsa saker i stil med " prinsessan "si-eller-så njuter av en välförtjänt semester i Florida, Karibien eller liknande efter sitt hårda arbete!" Den kungliga familjen har inte den blekaste aning om vad "hårt arbete" betyder. | |
bj-olle | 2010-06-13 18:31 | |
![]() | det jag tycker är pinsamt med sveriges demokrati är att när jag tänker på att jag ska komma hem till sverige och det kommer vara politikerna kommer vara på teve hela tiden inför valet och jag tänker bara "uff... fyfan vad jobbigt". | |
Pocaloca | 2010-06-13 18:49 | |
![]() | det värsta är nog att vi skattebetalare, får betala allt vi äger och har i alla fall.....med eller utan vårt kungahus... | |