Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cait2008-04-18 15:38
Antal inlägg: 222

Oeronbarn

kul

att litteraturbonda

Gillar ju Henry James också - The Portrait of a Lady

och Jude the Obscure av Thomas Hardy lite i samma genre

men läs Wuthering Heights

Cait2008-04-18 15:54

Bra svenska böcker:

Katrineholmssviten av Kerstin Ekman
4 delar: Häxringarna, Springkällan, Änglahuset och En stad av ljus

Sara Lidman
De fem första delarna av Jernbane-eposet
Din tjänare hör - Vredens barn - Nabots sten - Den underbare mannen - Järnkronan

Lars Ahlin
Natt i marknadstältet

och så Selma igen - geniet.

asboi2008-04-18 16:06
Antal inlägg: 463

Världens sista roman - Daniel Sjölin (känd från Babel)

var ska man börja? Den är allt allt allt, otroligt välskriven. Surrealistiskt stuk med en smak av James Joyce men samtidigt ingenting som James. Nu veckor efter att jag läst den tänker jag på den i allt jag ser.
läs läs läs läs!

bennyboll - Ej medlem längre2008-04-18 19:20
Antal inlägg: 8806

just nu läser jag Catharina Ingelman-Sundbergs bok Brännmärkt

Jättespännande bok som handlar om medeltida Stockholm och maktkampen melaan Tyskland och Sverige.
Väntar med spänning på andra boken, hoppas den kommer snart!

Halfdwarf2008-04-18 19:39
Antal inlägg: 9

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
De Osynliga städerna av Italo Calvino
Håller helt med Cait och Oeronbarn om The Magus
Ender-böckerna av Orson Scott Card
Allt av Lord Dunsany förutom pjäserna
Allt av Umberto Eco
Momo av Michael Ende

Zmul2008-04-18 19:45
Antal inlägg: 198

stolthet och fördom Jane Austen
Svindlande höjder Bronte
patient 67 dennis lehane
Sagan om isfolket ( heike böckerna) Margis Sandemo
Stieg Larsson Triologon Salander äger..=)

kokills2008-04-18 19:59
Antal inlägg: 67

"Tärningsspelaren" av Luke Rhinehart.

salix - Ej medlem längre2008-04-18 22:07
Antal inlägg: 106

Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. Fantastisk bok, läs den!

icy2008-04-18 22:51
Antal inlägg: 868

Om ni gillar böcker från andra världskriget, med skildringar från gettot och fångläger, måste ni läsa Martin Gray`s -I namn av de mina.
En sann berättelse om hur en ung jude kämpade för att överleva i gettot, fly från fångläger, se sin familj mördas, komma till USA för att starta ett liv. Bygger upp sitt liv genom att handla med antikviteter och blir förmögen, för att sedan bli vittne till att hans familj blir innebrända i deras slott i Frankrike.....
Gripande berättelse. Avslöjade kanske lite för mycket, men den är grym....

glitter2008-04-18 22:55
Antal inlägg: 34

Tionde kretsen! Bästa på länge!

mantikoran2008-04-18 22:57
Antal inlägg: 183

"oeronbarn" Ser att du gillar Salinger som är en av mina kultförfattare men du borde (o kanske redan har) läsa de övriga : "Till Esmée - kärleksfullt och solkigt" eller "Franny och Zooey". Ofta stulna (liksom Bradburys tidiga) på biblioteken men gör ett försök, Själv försökte jag samla ihop översättningarna från 60-talet men hittade inte F och Z. En bibliotekarie kom med den på min födelsedag, baxad ur biblamagasinet...(:

mantikoran2008-04-18 22:58
Antal inlägg: 183

"Skrattets rike" av Jonathan Carroll- skruvad o underbar.

Cait2008-04-19 00:26

Han har ju redan läst F och Z...

veggie_d2008-04-19 00:49
Antal inlägg: 1187

Jag blev lite sugen på att läsa Vägen av Cormac McCarthy efter den här recensionen: sydsvenskan.se/kultu...31 6841.ece

Annars läste jag The Dragons of Eden av Carl Sagan nyligen, visserligen något daterad men väldigt intressant. Och Kodboken av Simon Singh (som har skrivit flera mycket läsvärda böcker), den är svår att läsa utan att hjärnan börjar spinna igång och hitta på egna teorier. Till exempel undrade jag varför man inte dubbelkrypterade vanliga substitutionskrypton när de började knäckas med frekvensanalys, och så har jag bestämt mig för att komma på någon smart metod att faktorisera jättestora tal (eftersom det ännu inte bevisats att det inte finns någon genväg känns det som att en sådan nog finns). Böcker som får en att tänka är ofta bra :)

veggie_d2008-04-19 01:03
Antal inlägg: 1187

..och så läste jag Världens Mått av Daniel Kehlmann. Mycket läsvärd, även om det tog en liten stund att komma in i hans sätt att skriva. Den där Alexander von Humboldt verkar ha varit en sjukt produktiv/energisk man, hann med mer på ett år än de flesta gör under ett liv. Inte konstigt att det dräller av djur/platser/företeelser som lånat hans namn.

Cait2008-04-19 01:10

Nu ska jag vara provokativ.

Böcker som är dåliga som folk tycker är bra:

Plats ett: Den hemliga historien

(Den är så dålig att den får stå där själv)

Böcker som är jätte-dåliga som jag inte vet om någon tycker är bra:

Plats ett: Ladies av Mara Lee (fy fan vilken smörja usch)
Plats två: Snabba Cash (???? WTF!)
Plats tre: Metaforskeppet Björn Ranelids samlade svada

sanlin2008-04-19 01:11
Antal inlägg: 1462

Allt av Camilla Läckberg är kanonbra!!!!!!!!!!!

oeronbarn - Ej medlem längre2008-04-19 03:51
Antal inlägg: 2288

mantikoran: har väl inte stenkoll, men Salingers publicerade har jag nog allt läst. är hemskt sugen på "The Ocean Full of Bowling Balls", men det är ju en bit till Princeton. men har man vägarna förbi en vacker dag så.

fröken gul2008-04-19 08:15
Antal inlägg: 3

Härlig tråd :)
"Vi måste prata om Kevin" är av Shriver är helt suverän! Mamma till skolskjutarkille berättar om hans uppväxt och alla små tecken som fanns...
Läste att patient 67 av Lehane redan fanns med, men den är värd att namnas igen - jösses vad han vände världen på huvudet där, jag gillar inte hans andra böcker men den här - mumma.
Jag tycker att snabba cash är mer än bra! Dessutom känns det som att den skulle kunna vara helt sann. Spännande hela tiden.
Och gillar man reportage i landet runt om gamla bygdeorginal ska man läsa söta Rapsbaggarna av Brunk Homqvist.
Berlinpopplarna håller jag på med nu - väldigt trevlig bok om än inte världsomvändande.
Självklart Stieg Larsson-trilogin. Min favorithjältinna Modetsy Blaise har blivit omsprungen av Lisbet Salander!
Trevlig dag till alla er bokmalar där ute.

Bellalicious2008-04-19 08:31
Antal inlägg: 2

Har många boktips men Mannen under trappen med Marie Hermansson eller Tunnelseende av Kieth Lowe är två av mina favoritböcker eller varför inte Snabba Cash av Jens Lapidus

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?