Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 911

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 16:41
Antal inlägg: 4050

Skulle man inte gradera sig själv och uppskatta hur mycket intelligens man ägde snarare än att gissa var man låg i förhållande till genomsnittet?

Om någon frågar hur språkkunnig jag tycker att jag är svarar jag ju väldigt lågt då jag vet att det finns många språk man kan tillägna sig oavsett om jag skulle råka kunna mer än genomsnittssvensken.

Jag jämför med de mer intelligenta eftersom de förmodligen äger intelligens. Då blir det ju uppenbart att jag inte gör det.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 16:44

"universalintelligens" nämndes som enda referens, aldrig någon befolkning man skulle jämföra sig med? Jordens, Europas, Sveriges? Nej, tankarna gick till Leonardo D och co.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 16:53

Sen har man ju träffat många intelligenta maskiner som givit en dåligt självförtroende. Svininfluens, underbar studie btw :)

carlmartin - Ej medlem längre2009-06-28 17:02
Antal inlägg: 4590

med universalintelligens menade jag det samlade intryck av människors intelligens som var och en har tillägnat sig under sin tid på jorden. om någon har erfarenheter om intelligens som har sitt ursprung någon annanstans vill jag väldigt gärna höra om det.

men jag tycker att du angriper frågan på ett intressant och generöst sätt. inte alla skulle skylta med att de tycker att de är ointelligenta. men kanske finns det vissa drag av både fåfänga och masochism i ditt sätt att resonera, att du väljer endast att jämföra dig med kapaciteter som överstiger din egen?

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 17:20

Eftersom jag är uppvuxen med intelligenta personer omkring mig tycker jag att jag kan känna igen hög intelligens (medfödd och tillägnad).
Samtidigt har jag träffat fattiga barn i Afrika som knappast haft någon utbildning och därför inte skulle göra bra ifrån sig på iq-test trots att de inte var ointelligenta på något sätt.
Ska jag uppskatta hur många som har utbildning och hur många som saknar måste jag använda google till hjälp. Jag kan inte göra någon kvalificerad gissning.

Ska jag jämföra mig med en hjärndöd bara för att den är människa? När en maskin eller ett djur kan anses ha viss intelligens?

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 17:23

På frågan Hur bra är du på att sjunga? svarar jag dålig oavsett hur många som sjunger sämre än jag efterom jag sjunger dåligt med alla mått man kan använda för att bestämma vilken sång som är skön eller falsk.

carlmartin - Ej medlem längre2009-06-28 17:53
Antal inlägg: 4590

larv -"Ska jag jämföra mig med en hjärndöd bara för att den är människa?"

bara om du tycker att det är roligt :)

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 18:06

"för enkelhetens skull tycker jag att vi använder en 10- skala. universalintelligens dvs. matematisk, språklig, och känslomässig intelligens (och alla andra intelligenser) vägs mot varandra och resulterar i ett tal mellan 1 och 10.

jag börjar

7. ingen Einstein, men hyfsad koll på språk och känsloliv. "

Hur kommer det sig att du hamnar över medel på den skalan? Du är hyfsad på två av sakerna? Använder du ordet hyfsad som en underdrift och menar att du är mycket mycket bra?
Räcker det ens att vara överdängare inom två intelligenser för att hamna över medel på denna skala som avser universalintelligens (alla andra intelligenser)?
Medel borde väl antyda att man antingen var ytterst mångsidig eller otroligt bra på ett fåtal saker?

brava2009-06-28 18:14
Antal inlägg: 1636

Intelligens, vad är det? Ändamålsenlighet, att tänka och reagera som en människa, lyckas att själv må bra, få andra att må bra, vara kreativ, vara duktig manipulatör, ha bra minne, högt IQ, högt EQ, ...?

Svinflunsa: Jag tyckte också att det var en intressant studie, men är det inte egentligen rätt intelligent att tro att man är det fast man inte är det? Åtminstone borde det betinga högt EQ. Eller med andra ord - man måste vara rätt smart för att fatta att man är dum.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-28 18:20

Medel borde väl antyda att man antingen var ytterst mångsidig eller otroligt bra på ett fåtal saker?

Över medel borde väl... menade jag...

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-06-28 18:49
Antal inlägg: 517

IQ Badboll är mitt andranamn.

Billy Rubin2009-06-28 18:51
Antal inlägg: 214

10+

Tedacious2009-06-28 23:15
Antal inlägg: 1445

Vindsus
Nej, jag är ateist med allt vad det för med sig.

min "sanning" är att det inte finns något hopp för mänskligheten, generell optimism rörande mänskligheten är bara slöseri. Vi har kört oss själva ner i födärvet och vi är endast på väg längre ner, tack vare oss själva.

Människan är av naturen självisk, alla val individen gör är endast för individens egna vinning.

Religion är ett fördummande opium för folket som folk endast tar till för att fly från ansvar och reson.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-06-28 23:49
Antal inlägg: 2521

Muntergöken Ted har talat. :P

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-06-28 23:54
Antal inlägg: 2521

Jag menar...att om det nu ändå skall gå åt hell så varför inte se till att ha lite roligt på vägen till...hmm..hell..

Tedacious2009-06-29 00:36
Antal inlägg: 1445

Jag är väldigt pessimistisk, ja:)

Det säger jag inte emot! jag må ha en bestämd åsikt om allt det där, men med det menar jag ju även att det inte går att göra något åt, och då kan jag lika bra ha roligt (jag, liksom alla andra är ju självisk och gör allt för min egen vinning).

Dock är jag väldigt emot det här också, att känna "äh jag behöver inte göra nånting", vilket är helt fel.

apbur2009-06-29 00:50
Antal inlägg: 9699

Jag tror ofta man gör lite fel när man vill skilja på logisk förmåga och EQ. Har man en god logisk förmåga kan man också se orsak och verkan, lätt greppa ett sammanhang och förstå sin omgivning vilket gör en sådan person vass socialt med.
Självfallet kan man vara drabbad av empatistörning hur intelligent man än är. Men IQ och EQ hänger ihop tror jag.

mrperfect2009-06-29 01:08
Antal inlägg: 11437

IQ och EQ hör definitivt INTE ihop, se exempelvis på rånaren ochmördaren Clark Olofsson, han har hög IQ men sjiter i sina brottsoffer som det där klientelet lätt har förmågan att göra, ingen EQ där inte

apbur2009-06-29 01:38
Antal inlägg: 9699

mrperfect, jag tror du precis förstörde hela min tes genom att hitta en person med hög IQ som har gjort nåt dumt. För du läste väl sista meningen i mitt förra inlägg?

Tufflan2009-06-29 01:42
Antal inlägg: 1254

Jag är en slätstruken femma, pinsamt medelmåttig och tillfreds med vardagslunken, jag utför inga stordåd, räddar inte världen eller nåt sånt. Min största bedrift är att jag lyckats föda 6 barn, vilket på sikt gör att om 1000 år har jag rätt stora chanser att några av mina gener delvis fortlever. I övrigt är jag inte genial på något plan. Vet inte om det är så mycket och ha dem där generna heller, men jag har dragit mitt strå till artens fortlevnad iaf.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?