Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Steve Zissou - Ej medlem längre2010-03-20 15:40
Antal inlägg: 1821

Varsågod Linn... men det varierar enormt mellan olika delstater. På sina håll är tobakspriserna högre än i sverige.I Kentucky är skatten på ett tobaksbaket 3 cent, i New Jersey över 2 dollar!

och man får t.ex. inte röka ens på utomhusserveringar i en del delstater, medans i andra stater (främst de som producerar tobak) knappt reglerar rökningen alls.

Ungefär som i Europa slog det mig nästan...

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-03-20 15:43

Jo Robban, det är en motsägelse i sig självt. Ansvaret sträcker sig väl till ett erkännande (woaow!) att rökning är skadligt och att tobaksbolagen nu måste erbjuda information och hjälp till de som vill sluta röka.

(I USA är det senaste draget att rikta in sig på att sälja snus! Tyvärr rent marknadsmässigt alltså verkar Swedish Match o Co ha legat och sovit eller varit för besatta med att försöka få kränga snus i EU att man missade den möjligheten. Det är nu Camel som säljer en produkt med namnet SNUS i usa. Det marknadsförs som väldigt "rent" och ofarligt)

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-03-20 15:43

Jo Robban, det är en motsägelse i sig självt. Ansvaret sträcker sig väl till ett erkännande (woaow!) att rökning är skadligt och att tobaksbolagen nu måste erbjuda information och hjälp till de som vill sluta röka.

(I USA är det senaste draget att rikta in sig på att sälja snus! Tyvärr rent marknadsmässigt alltså verkar Swedish Match o Co ha legat och sovit eller varit för besatta med att försöka få kränga snus i EU att man missade den möjligheten. Det är nu Camel som säljer en produkt med namnet SNUS i usa. Det marknadsförs som väldigt "rent" och ofarligt)

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-03-20 15:44

sorry x2

Minta2010-03-20 15:54
Antal inlägg: 20042

Ja, de täcker väl "luckorna". Jag läste snabbt i länken som bj-olle postade. Det var bara 4 personer som kunde får miljardbelopp, men det var 2008.

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-20 15:56
Antal inlägg: 552

Vilken tabbe av Swedish Match. En hyfsat stor marknad de gick miste om där.
Men det kanske inte är för sent ännu. Svenskt snus lär vara överlägset det som Camel producerar. Det kan vara läge att köpa aktier i Swedish Match. :-)

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-03-20 16:00

Fast de lär ju få det svårt om Camel redan tagit hela marknaden när de väl får arslet ur vagnen (om man nu skall tycka att det är bra att Swedish Match lanserar sig i USA).

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-20 16:02

Man kanske inte ska stödja tobaksindustrin. Men eftersom jag själv snusar ser jag inget fel i att ta del av företagets vinst. Lite ersättning vill jag ha för mina blottade tandhalsar. :-)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-20 16:03
Antal inlägg: 4050

Det jobbiga med drickandet är att det liksom har blivit en definition av att ha kul. Gillar man inte alkohol som drog eller de som festar är man tråkig.
Synd om ungdomarna också som tror att man måste skynda sig att ha kul medan man är ung eftersom alla 30-åringar är så slitna av allt festande. Snacka om ond cirkel ;)

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-20 16:06

Det är ju ingen höjdare att festa med fyllskallar om man själv är nykter. Antingen dricker jag, eller så skiter jag i att gå på festen (såvida det inte är en nykter tillställning, förstås).

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-20 16:15
Antal inlägg: 4050

Robbanhof: Jag kan komma in i stämning utan alkohol. Det alkoholen gör är väl att man står ut med idioter lättare. Såna man inte skulle stå ut med annars.

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-20 16:19

Nu förstår jag äntligen varför jag drack. :-)

apbur2010-03-20 16:24
Antal inlägg: 9699

Alla droger är ju kul i den bemärkelsen att det påverkar vara sinnen och gör att vi slappnar av och släpper lite på de vanligtvis tydliga spärrarna.
Man blir lite mer lättsam helt enkelt, tar inte livet på så stort allvar.

Hur som helst så är ju faktiskt inte dessa egenskaper så skoj alla gånger. Lättsamma optimister är ju fylleskallar på heltid. Oerhört irriterande människor :)

Robbanhof - Ej medlem längre2010-03-20 16:26

När jag är på fyllan tar jag inte livet av mig på så stort allvar. :-)

Satyra2010-03-20 20:00
Antal inlägg: 4561

Fortfarande - oavsett om alkohol anses "finare" än tobak så ÄR det väl rent faktamässigt så ATT alkoholbrukande i sig för med sig en jävla massa våld/brottshandlingar, vilket jag inte kan se att vanligt tobaksbrukande gör. Så fortfarande - varför ska man utrota rökare SAMTIDIGT som man till och med tycker det är ok att göra öppen reklam för alkohol?

Vet inte om min undran varit oklar på något vis men de flesta kommentarer här verkar handla om andra aspekter. ;-)

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-20 20:20
Antal inlägg: 4279

iofs har jag inte sett till ngn "utrotning" av rökare, men absolut för alkohol med sig en massa icke-önskade konsekvenser.

apbur2010-03-20 20:27
Antal inlägg: 9699

Jag tycker också att Satyra målar upp en lite orättvis bild. Tycker inte alls att denna attityd råder där man vill utrota det ena men inte det andra. Tycker mest det är varningstexter på allting.

Du kan läsa mer här satyra: www.riksdagen.se/tem...__ 331.aspx

muppe-m2010-03-20 20:47
Antal inlägg: 20

Om sanningen ska fram så törs ingen fatta ett beslut om att förbjuda alkohol det är nog den drog som är dyrast för samhället men rökning drabbar ju oxå oskyldiga, inte sant.

Tvålis - Ej medlem längre2010-03-20 21:39
Antal inlägg: 4429

Ingen som törs? Vem har rättigheten? Är ni så mycket för överförmynderi ni som en anser att det är ett beslut som någon har rätt att fatta över er? Att ni skulle bli kriminella för att ni drack vin? Bara i Sverige gott folk, bara i Sverige....

Satyra2010-03-20 21:48
Antal inlägg: 4561

Ok, man kanske måste vara rökare för att se det som mer eller mindre en ren "häxjakt" på rökare, vad vet jag.

Att reklam för alkohol, framför allt genom TV, ökat är inget jag bara inbillar mig. Oavsett att man i Sverige stramat till regleringen genom krävande av varningstexter.
www.dn.se/ekonomi/al...t- 1.723227

Och ja muppe, men i förhållande till den mängd skador alkoholrelaterade brott drabbar oskyldiga tror jag ändå rökarnas skadeverkning på andra är rätt liten. Speciellt sedan man införde rökningsförbud på offentliga platser.

Jag menar inte att det egentligen var ett felaktigt beslut, eller att man ska förbjuda alkohol, utan menar att man kanske ändå inte ska vara oförmögen att se att medan den ena "drogen" totalt förkastas och bekämpas med näbbar och klor så släpper man till och med den andra "drogen" mer lös genom tillåtandet av t.ex TV-reklam.

Jaja ... tror inte jag kan förtydliga mer och fler gånger vad jag menar och är ute efter i frågan än jag redan gjort.

En annan rätt irriterande punkt i sammanhanget förresten, är att man i samma veva som man började ta krafttag mot rökning, även stängde ned de rökavvänjningskliniker som fanns i Stockholms län tidigare. (Hur det sett ut i andra delar av Sverige har jag ingen aning om. Och/eller hur det ser ut exakt just idag, senast jag pratade med någon läkare om saken var dock för bara några månader sedan.) Allt för att underlätta för den som vill sluta röka?? Eller? Förstår ingenting av den kluriga ekvationen faktiskt. :-o Och det gör inte heller de läkare jag träffat och pratat med om saken.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?