Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 717 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-11 12:39 | |
![]() | tog runt 4 timmar för mig när jag städade, men då var ju huset jätte stort. Jag själv har 60 kvadrat. Jag är jävla noga när jag städar. Rengör alltid skåpluckor, lister, dörrar, speglar och så vidare. Och det brukar ta cirka 1 timme och jag kör på utan paus. No big deal. Skulle jag få 400 spänn för att städa, så skulle jag kunna tänka mig att städa flera ggr om dagen :) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-11 12:40 | |
![]() | Tess, sure ;) Tar tåget nu, kan nog vara där om.. 2 timmar? | |
| Tess 08 | 2010-04-11 12:42 | |
![]() | Mitt hus är nog bara 140-160 kvm plus källaren då (som Kapis lovat att städa) så det går fort! :) Eller inte då det är mycket stök (just nu i alla fall). Är på väg mot köket för städ/bak :) | |
| Stubin | 2010-04-11 12:53 | |
![]() | Ja det är bara att rösta på en annan regering om ni tycker att det är så fel att använda sig av detta bidrag. Men då hoppas jag att ni inte heller drar av för resor till och från jobbet eller andra saker för vet ni vad? det är också skattepengar!!! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2010-04-11 12:56 | |
![]() | låter härligt tess! ( med baket ! ) Jag måste fan städa själv idag. Har blivit lat när det gäller mig egen lya, trots att jag är pedant. Städade nästan varje dag förut, nu får det räcka med ordentlig storstädning en gång per vecka, samt lite dammsugning vid behov. Ibland diskar jag inte ens efter jag ätit :O | |
| Nettepette | 2010-04-11 13:02 | |
![]() | Jag gör som Arne Tammer; En kvart om dagen! | |
| chilicrust - Ej medlem längre | 2010-04-11 13:52 | |
![]() | jag med | |
| Tess 08 | 2010-04-11 15:29 | |
![]() | En kvart om dagen räcker inte här! Tror det är närmare en timma om dagen (fast kanske inte varje dag, ibland blir det nog bara en halv...) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-04-11 15:34 | |
![]() | mollee, det hade varit nice:) det är en sådan städning jag vill ha och förväntar mig då någon tar på sig att utföra städningen som ett arbete. grundligt:) | |
| lailala | 2010-04-11 16:00 | |
![]() | Vill man förstå motståndet mot pigavdraget måste man känna pigans historia. | |
| bj-olle | 2010-04-11 16:07 | |
![]() | eller gör som jag; bo stort, äg typ ingenting. då blir det inte så mycket städning. fast nån gång (när det nu blir) ska jag bo nånstans tillräckligt länge så jag kan fylla det med saker. då blir det städning av! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-11 16:07 | |
![]() | Borde finnas enorma pengar i pedanthus som har lättstädade ytor, eventuellt en del funktioner som gör att huset nästan städer sig självt. | |
| pion ekrot | 2010-04-11 16:15 | |
![]() | Canoodling: Jag skulle också ha råd med städhjälp, så varför skulle jag vara avundsjuk. Det rimmar dåligt med nån slags känsla inom mig bara. | |
| lailala | 2010-04-11 16:25 | |
![]() | Det är konstigt att det är medelklasen och liberalerna som kämpar för Rutavdrag så nån kan att städa deras stora hem. Det är inte medelklassen mammor som har varit pigor eller deras döttrar som kommer att bli städerskor. Men det dom som kämpar för vi skall ha Rut avdrag, en piga till var och en som har råd att dra av städningen på skatten. Förut kämpade vi för 6 timmars arbetsdag. Nu skall istället pigorna ordna det. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:08 | |
![]() | Oj vad du är fördomsfull lailala. Du har väl för tusan ingen aning om vem du sitter och dömmer. Bortsett från städerskorna då som du väljer medvetet att vara nedlåtande emot. Jag vet inte vad du vill uppnå, men det känns som att du är långt ifrån målet även ur ett idealistiskt perspektiv. | |
| stefanf | 2010-04-11 19:42 | |
![]() | Såvitt jag vet så var problemet för pigorna att man var i princip livegen och rättslös. Herrefolket kunde göra i princip vad de ville med pigorna som inte ens fick tala utan att be om lov. I värsta fall blev man utsatt för olika typer av övergrepp utan någonstans att vända sig för att få hjälp. Vi levde i ett klassamhälle vilket givetvis förpestade tillvaron för arbetarklassen - oavsett i var/vilket sammanhang. JA, det var ett stort problem - även för många pigor - men det var väl knappast själva arbetet, dvs. städningen, som var problemet. Eller..!? Vi talar här om en yrkeskategori med utbildning (i varierande utsträckning), tydliga arbetsuppgifter och rättigheter vad gäller arbetsmiljö mm. Vakna och vänd blad i kalendern lailala, det är 2010 nu...! | |
| Lillstölla | 2010-04-11 19:43 | |
![]() | M_Gräddnos, vilken jäkla inställning du har!!! Jag vet inte vilket århundrade du lever i men att kalla någon som jobbar som städare/städerska för piga är väl ändå att ta i! Och är nyfiken på var du drar gränsen. Är det okej för din del att någon jobbar med att städa kontor och skolor och sjukhus till exempel men inte att städa hemma hos någon? Personligen är jag för städhjälp. Utan det hade mina föräldrar inte kunnat ha det så rent och fint hemma som de har det. Pappa jobbar halvtid och är sjukpensionär på andra halvan och mamma är sjukpensionär på heltid och har ingen möjlighet att själv städa huset. Så med det de själva kan göra och de supergoa tjejerna och killarna som kommer och städar hos dom så har de det så bra så. Men Ramsay låter ju verkligen som att du ska byta städpersonal, den är dyr och inte särskilt effektiv. | |
| stefanf | 2010-04-11 19:44 | |
![]() | Motsvarande drängar har förresten idag arbete inom lantbruk, jordbruk och (delvis) inom livmedelsindustrin på olika håll. Ska vi även förbjuda dessa arbeten? | |
| Maja G | 2010-04-11 20:29 | |
![]() | Vet inte om jag ska skratta eller gråta... KALLAR FORTFARANDE INTE MÄNNISKOR SOM STÄDAR FÖR PIGOR!! Är man i behov av hjälp, som dina föräldrar så naturligtvis ska man få hjälp. Av kommunen eller privat, det är valfritt.. Men att inte veta hur mycket man ska betala för en städerska hemma, vitt som det är skrivet, det kallar jag lite konstigt. Det finns väl avtal som man går igenom INNAN man anlitar någon? Gör man inte det , så är det oftast svart och OFTAST utnyttjas personen ifråga. Tycker fortfarande att det är en klassfråga i sig att anlita städhjälp hemma, om man nu inte , som i dina föräldrars fall, måste göra det... Annars så tycker jag att man kan göra rent efter sig själv. Det tar kanske 30 min om dagen och som jag har skrivit innan så kan man hjälpas åt så går det mycket fortare.. stefanf: Inom lantbruk så finns avbytare. De har oftast en bra utbildning ( min man har den så jag vet) och det är inte alla som kan göra ett sådant jobb.. Frisörer, , målare osv gör ett bra hantverk som jag inte kan själv så därför anlitar jag dessa experter. En städhjälp i hemmet kallar jag ingen expert utan det är något som alla har lärt sig hemifrån ( förhoppningsvis) Och som TS skriver så klagar hon på sin städhjälp och de kommer inte överens om vad som ska göras. Sådant görs väl upp innan så det inte blir utnyttjande ( piga) En städerska på tex ett sjukhus ( som jag själv har varit) går på många utbildningar och är expert på det. Det är inte bara att svabba på och tro att allt är rent utan det är en hel vetenskap.. Nu lämnar jag denna diskussion. Ni får ha er hemhjälp ifred... | |
| lycopersicon | 2010-04-11 21:05 | |
![]() | M_Gräddnos: TS började med att berätta vad hon betalar för sin städhjälp och ville kolla vad andra med städhjälp betalar för att se om priset var normalt. Är det konstigt tycker du? Det är ungefär samma som när man lämnar in bilen på service och får veta att det ska kosta 3.000,- och så betalar man det men tycker det verkar dyrt och därför hör med andra vad de brukar betala och isåfall letar man upp en annan firma nästa gång. Hon hade säkert kommit överens om priset först och visste vad det skulle kosta men tänkte att man kanske kan hitta billigare. Så du menar att bara de hantverk man inte själv klarar av är ok att anlita hjälp till? Betyder det att du aldrig köper hamburgare eller pizza eller går på restaurang? Så himla svårt att steka en hamburgare är det ju faktiskt inte.... | |