Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 660

Forumkategorier

Användare Inlägg  
remvanrijn2010-10-01 18:52
Antal inlägg: 16488

Apbur,
om du cyklar i 30-40 km tim undrar jag vem som susar förbi vem , cyklisten eller bilisten .=).

Det ät inte förbjudet.. men man bör väl använda cykelbanor ifall de finns sidan om vägen??liksom man bör använda övergångsställe om den finns inom viss räckhåll?

Bilister måste anpassa sin hastighet efter trafikförhållanden, det kan cyklister också göra på cykelbanor tycker jag = cykla långsammare där det finns många andra på cykelbanan..( bäst vore ju om gående höll sig på gångbanan)

apbur2010-10-01 19:01
Antal inlägg: 9699

Jag var precis själv ute med cykeln och kunde bara på den korta biten konstatera att det var säkrare för mig att köra på vägen än hålla mig på cykelbanan. Cykelbanan löpte parallellt på höger sida med körbanan. En korsning kommer där jag och flera bilister väntar på grönt. Jag ligger till höger om alla bilister men ska svänga vänster och fortsätta på den korsande cykelbanan som dessutom även korsar motsatt fil (som har grönt) innanför korsningen. Hade jag fått följa den övriga trafiken hade det inte skapat lika stor förvirring och varit väldigt mycket säkrare.

YamahaJet2010-10-01 20:07
Antal inlägg: 2239

Påståendet att bilar skulle vara ett "problem" i stan är ungefär som när vänsterväljare tycker att det är ett problem att höginkomsttagare finns. Jag förpassar därför båda teserna till avundsjukans papperskorg.

ttiittii - Ej medlem längre2010-10-01 20:12
Antal inlägg: 37631

yamaha jag är helt säker på att ingen är avundsjuk på dej

apbur2010-10-01 20:52
Antal inlägg: 9699

YamahaJet, jag trodde du hade för vana att gnälla över köerna i stan. Så du tycker inte att det är ett problem med alla bilar i stan?
Jag trodde du var för en ringled men vad ska det vara bra för om det inte finns något problem att lösa?

slånbär2010-10-01 20:52
Antal inlägg: 5539

Titttii-asg-dagens bästa inlägg!!!

justforfun2010-10-01 21:43
Antal inlägg: 406

Hehe, instämmer!

YamahaJet2010-10-02 00:32

Det finns i princip inga köer i stan, det är utanför city på Essingeleden som man sitter fast, och det beror på dålig infrastruktur. Kan inte förstå att jag diskuterar stockholms biltrafik med körkortslösa typer från landet.

pabster12010-10-02 01:07
Antal inlägg: 707

I tingsrätten blev en cyklist som blev påkörd på vägbanan dömd i tingsrätten då det fanns cykelbana! (artikel för någon vecka sedan i svd) Cyklar skall vara på cykelbana om en sådan finns! På landsväg tex på vägen mot Dalarö är det självmordskandidater som cyklar. Det stryker men cyklister där lite då och då.....

F I S T O - Ej medlem längre2010-10-02 23:34
Antal inlägg: 675

@YamhaJet

Ledsen att behöva upplysa dig om att det trots allt finns en överväldigande majoritet, demokratiskt vald, som anser att det är för många bilar i Stockholm, därav trängselavgift. För dig som Stockholmare borde det trots allt låta bekant.

Där det är möjligt bör man begränsa biltrafiken ytterligare genom att endast ha ett körfält i vardera riktning, minimalt med parkeringsplatser, radikalt höjd t-avgift.

En bonuseffekt för oss alla med stor plånbok är att det kommer bli ännu mer av en statussymbol att köra bil i storstan.

För att få ytterligare bättre hyfs i trafiken kan man ge våra taxichaffisar ett extra körprov i vett och etikett - de som inte lyckas uppföra sig som laglydiga billister får vid provtillfället smaka på tio rapp från en blöt läderpiska.

storråda2010-10-03 00:19
Antal inlägg: 85

Intressant att det här fortfarande är ett problem. Själv kör jag ofta och gärna bil, ibland cyklar jag. Lustigt nog tar jag inte med mig mitt trafikvett upp på cykeln (men det beror sannolikt på min ovana att cykla =))
Huruvida det är ett problem eller ej med cyklar i trefiken beror nog väldigt på vilken stad det rör sig om.

Själv bor jag i Göteborg, å här är biltrafiken omfattande inne i stan, framförallt under rusningstid. Om alla hade kört bil hade det varit omöjligt att ta sig fram. Så det är enligt min mening helt fantastiskt att folk väljer cykeln. För då minskar köerna för oss andra =)

Däremot är Göteborg inte en speciellt cykelvänlig stad. Det hade behövts en omorganisering så att cyklar, bilar och gångare tydligare separeras för att undivka olyckor och kollision.

I det fallet tycker jag Malmö är en föredömlig stad. Där är det breda cykelbanor och gångbanor och plats för alla!

remvanrijn2010-10-03 00:32
Antal inlägg: 16488

men med tanke på hur vi kör i malmö är det nästan ett måste med breda fina cykel-gångbanor om vi vill undvika en befolkningsminskning pga trafikdödligheten bland oskyddade trafikanter :-)

alcohol2010-10-03 00:58
Antal inlägg: 101

man cyklar på vägen för att det är mer bekvämt. visst det finns bilar, men folk är ivägen men det är mindre ojämnheter

YamahaJet2010-10-03 02:50

"Ledsen att behöva upplysa dig om att det trots allt finns en överväldigande majoritet, demokratiskt vald, som anser att det är för många bilar i Stockholm, därav trängselavgift. För dig som Stockholmare borde det trots allt låta bekant."

Vänta lite, när du talar om en demokratiskt vald majoritet - menar du borgerliga politiker? Dessa som valdes till makten på löftet att trängselskatter skulle vara ett minne blott? Eller menar du folkomröstningen som även den gav ett nej-utfall?

Jag kan förstå att man en lördag kväll, under modest berusning, finner mod att gå in på Betapet och försöker skriva något som ska sätta Serb-Yamaha på plats, såsom att exempelvis "ledsamt upplysa" mig om en icke-existerande majoritet som jag "omöjligen kan ha undgått".

Ett tips är emellertid att bara inte göra det. Titta på min profilbild här på Beta. Memorisera den. Nästa gång du berusat dig och får dylika infall, låt mitt anlete göra dig påmind om att aldrig någonsin i förödmjukande ordalag försöka kontra ett av mina ställningstaganden, eftersom du i bästa fall själv blir ståendes med byxorna nere till följd av faktafel liksom ikväll. Gå därför bara direkt till sängen nästa gång, för jag äter små svennar. Razumes?

Förekomsten av trängselskatter är för övrigt inte en indikation på "för många bilar i stan", utan kan också röra sig om att man behöver finansiering till övriga projekt, exempelvis jobbskatteavdraget. På samma sätt har vi världens högsta avgifter på arbete, men inte av anledningen att vi anser oss ha för mycket av detta.

F I S T O - Ej medlem längre2010-10-03 09:32

YamhaJet - du är både rolig och arg när du är på fyllan! Man kan lätt konstatera att "du ser dig själv i andra". Så min fråga är enkel, hur full var du egentligen inatt klockan tio i tre.

Det märks att du har läst Wikipedias vinklade artikel. Här får du ändå lite korrekt info, så att du inte går omkring och tror på felaktigheter. 51 procent röstade ja till trängselskatter, 45,5 procent nej. Vad kranskommunernas befolkning hade för åsikt har tyvärr ingen betydelse.

Vi har nyligen haft val. Det finns en bred politisk överenskommelse om att ha kvar trängselavgiften, men även på sikt höja den. Om du, i din fradgatuggande tillvaro har sett något annat så får du gärna posta en källa på det.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-03 09:55
Antal inlägg: 181

"...för jag äter små svennar."
"... i din fradgatuggande tillvaro..."

med mera, med mera...

Håhhåhhååå ;D

F I S T O - Ej medlem längre2010-10-03 09:56

Din debattstil påminner lite om Bo Lundgrens. Hur kan du ens försöka relatera till en annan, för ämnet, totalt ovidkommande skattefråga. Det märks att du var på fyllan med tanke på ditt maniska tunnelseende. Skål på dig, i efterhand - hoppas att du inte är allt för bakfull idag. :)

"....exempelvis jobbskatteavdraget. På samma sätt har vi världens högsta avgifter på arbete..."

F I S T O - Ej medlem längre2010-10-03 10:04

"Det finns i princip inga köer i stan, det är utanför city på Essingeleden som man sitter fast, och det beror på dålig infrastruktur"

:)

Jag brukar försöka att låta bli att cykla på Essingeleden - tror faktiskt aldrig att jag har cyklat på Essingeleden, det är nog ganska svårt att cykla på Essingeleden.

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-03 10:44
Antal inlägg: 4429

Det är med skräckblandad förtjusning som man läser denna tråden... jag måste ta av mig hatten för YJs konsekventa argumentations teknik. Tänk att flytta något av den burdusa stämning som råder här inne sippra ut till en valdebatt? Tänk er själva till nästa val.. Betapartiet... Pax för att vara finansminister... YJ kan få vara infrastrukturs minister och Fisto kan vara partledare om han tar med sig looken från bilden :-)

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-03 10:45
Antal inlägg: 4429

Apbur kan få vara jämnställdhetsminster :-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?