Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 894

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bizzzy - Ej medlem längre2010-09-30 07:49
Antal inlägg: 3169

Jag ser inte ner på prostitution. Frågan var om du hade kunnat prostituera dig för att överleva istället för att gå på akassa! Alla har en gräns för vad man absolut inte vill ställa upp på och vissa här har en gräns vid telefonförsäljning och frågan är var din gräns går..
Sen behöver du inte förutsätta att jag är arbetslös bara för att jag tar en arbetslös parti. Jag har kanske mer förståelse för folk som har motgångar här i livet än vad du har.

minyzen2010-09-30 08:04
Antal inlägg: 9

äh, tycker ni e lata som inte har jobb. det FINNS jobb, frågan är ju bara hur ni ska "stand out in the crowd" så att säga.. Jag har själv kämpat superhårt, men fan ge inte upp, ligg inte bara på soffan!

annakarineli2010-09-30 08:41
Antal inlägg: 2519

Jag håller med tidigare inlägg -det finns inte jobb åt alla. Visst kan de flesta nog ordna sig ett jobb och mycket handlar om att verkligen vilja och att visa framfötterna. MEN efter att ha stått utanför arbetsmarknaden ett tag och kanske fått nej efter nej så tror jag att det är lätt att hamna i en negativ spiral med dåligt självförtroende/självkäns la och att det i sig också kan sätta käppar i hjulet. Det blir jobbigt att till och med söka ett jobb. Jag hoppas att arbetsförmedlingens jobbcoacher kan vara en jälpande hand här. Hjälpa till att skriva ett fint CV och peppa, peppa, peppa! Dessutom tror jag också att det är lättare att få ett jobb om du har ett jobb -vilket som helst! Men viktigast av allt. Visa framfötterna och ge dig inte om det är något du verkligen vill. Jag har erfarenheten att det kan löna sig. Slutligen trycker jag ännu en gång för sänsongsarbete för unga och flyttbara. En utmärkt chans att komma in i arbetslivet, få kontakter och ha väldigt roligt! (Men festa med måtta och sköt dina antaganden och skäm inte ut arbetsgivaren genom att vara en personal som svinar!)

remvanrijn2010-09-30 08:55
Antal inlägg: 16500

Jobb finns det nog, men det gäller att vara på rätt plats i rätt tid.

Hotell/restaurang, städjobb i Norge? Inom äldreomsorgen i Norge?
Reseguide.. Jobba på cruiseship? (kolla Caribien utifrån Miami, hårt och inlåst liv ombord, men samtidigt som du tjänar träffar du nya kollegor från hela världen och få se en del på köpet)

Gå en vidareutbildning i nåt praktiskt yrke där det ingår mycket praktik. Gör du bra ifrån dig på en praktikplats , har du större chans att till en börja få kortare vikariat.

Rot & Rut, starta eget. AF kan hjälpa dig på väg, har du en bra affärsplan kan du få starta eget bidrag. I univ. städer har juridikstudenter oftastgratis föreläsningskvällar där de hjälper en genom paragrafjunglen. Granska din bostadsort och se vilka behov som finns. (barnpassning, trädgårdsarbete, städning, cykelbud,bilvård , nåt för dig Jizzmaster?)
Vissa av dessa saker kräver en liten startinvestering, men man kommer sällan ifrån att man måste satsa något för att få något. - man kan inte vinna på lotteri om man inte vill satsa på att köpa en lott..

Brukar inte ni i er ålder har 350 vänner på FB ? aktivera dem Nån som har ett jobb och hör att de behöver - tillfälligt kanske- nån extra.. Och alla dessa FB vänner har släktingar som rör sig på arbetsplatser..

Är du konstnärligt?? jag har en bekant som jag hälsade på under konstrundan här i skåne.. ja du.. garaget hängde fullt med tavlor som jag inte ville ha hemma även om jag fick betalt för det.. prislappar på mellan 800:- / 2000:- av 15- 17 stycken var alla utom 2 sålda..

Ibland sitter man på oanade kvaliteter och många gånger måste man gå utanför de vanliga kanaler. Känns det jobbigt att själv sätta fart med ett sånt projekt? har du några kompisar som befinner sig i samma sits som du som du kan slå ihop dig med?

Var kreativ och orädd/oblyg.. ! Lycka till :-)

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-30 08:58
Antal inlägg: 4429

Bizzy..

Vi kommer från olika världar du och jag. Du jämnställer arbete med prostitution. Jag tycker att det är ett bekymmersamt ställningstagande som inte bidrar till lösningar för seriöst arbetsökande personer. Där jag hela tiden genom tråden har påpekat att jag tror att det föreligger stora hinder för. Jag tror ändå att det största hindret, och det som hade stört mig mest om jag ansträngde mig som en galning att få ett jobb, vilket jobb som helst, hade varit människor som hade avfärdat jobb som under deras värdighet och jämnställt ett förhållandevis tryggt arbete med prostitution. Det ju väldigt nobelt att du inte ser ner på prostitution. Men det gör jag.

remvanrijn2010-09-30 09:04

Mr perfekt.
för ett tag sen hade sydsv. en artikel om några arbetsökande med högskoleutbildning som ställde sig i rusningstrafik på stationen i malmö med en skylt med deras utbildning/kunskap. Några fick napp inom några dagar ! ( fast lite djärvt är det.. men den som vågar..)

annakarineli2010-09-30 09:12
Antal inlägg: 2519

Jag vill fortf. hävda att det inte alltid finns jobb att söka för alla. Ta en kik på platsbanken och kolla in Bollnäs eller Söderhamn. Ponera att du är en ensamstående med barn i Söderhamn. Realistiskt är att du förutom i Söderhamns kommun också kan söka jobb i Bollnäs tätort samt i Hudiksvalls tätort dit det är goda pendlingsmöjligheter. Se på antalet jobb, räkna kanske bort jobben som optiker och andra med krav på specifik utbildning. Ränka antalet jobb och tänk dig in i den faktiska situationen att VÄLDIGT många är arbetslösa i den här delen av Sverige.

remvanrijn2010-09-30 09:16

Är VÄLDIGT många arbetslösa i den delen är det kanske extra anledning att flytta därifrån. För det första finns det då för många konkurenter om samma jobb, för det andra inte nog med köpkraft om du vill starta eget och behöver köpstarka kunder..
Ensamstående med barn.. du har inget jobb.. vad håller dig kvar där??

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-30 09:21
Antal inlägg: 37631

en kompis till oss ,bor i Jädraås och fick jobb i östhammar 15 mil ca hon fick jobb i barnomsorgen där (hon har inte körkort)dom tyckte hon skulle pendla dit ,vilket innebbär att hon skulle gå upp innan hon gått och lagt sej,Jädraås ligger mitt ut i ingen stans,undrar då om inte Östhammar har nog av sina egna arbetslösa,skulle hon då sälja huset vilket är lika enkelt som att vinna 1 miljon på Lotto,skilja sej för att få jobb är en lösning,men det ville hon inte heller,hitta en lösning på detta ?

remvanrijn2010-09-30 09:26

Alla gör man sina val av utbildning och bostadsort Titti, men får jag fråga om kompisen har haft jobb innan? Eller hur har hon tänkt att hon skall få jobb inom cyckelavstånd i Jadraås som tydligen ligger mitt inne i ingenstans??
Jag menar; väljer man att bo sådär måste man ha körkort och tillgång till varsin bil om inte maken är lantbrukare och ta traktorn till jobbet..

YamahaJet2010-09-30 09:26
Antal inlägg: 2239

Ingen lösning på det titti, skattebetalarna ska betala hennes hus i Jädraås tills drömjobbet dyker upp just där.

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-30 09:38

hennes man betalar för henne

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-30 09:41

4 timmars resväg till jobbet dit och 4 timmar hem,det lyser narsisism,deutom kommer familjen bli splittrad hon har jobbat i 32 år och betalat en del skatt så jag tycker hon borde ha rätt till utdelning nu

remvanrijn2010-09-30 09:42

Ja, och det får han fortsätta med, man kan knappast kalla det att stå till arbetsmarknadens förfogande om man bosätter sig på mars.

Inget ont menat, men man få tänka till när man köper ett hus. det var nog billigt, naturskön läge, stor tomt, men långt till allt, och det får man räkna in när man bestämmer sig var man vill bo.

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-30 09:49

dom har bott där jämt att sälja ett hus i jädraås är inte helt lätt,och båda har jobbad jämt han är pensionär och hon narhågra år kvar dit,när dombosattesej där så var läget helt annorlunda ,det var på den tiden då du balde jobben och inte jobben dej,efter att ha bott i ett hus i 40 år ska man behöva flytta då?

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-30 09:54

ska alla flytta från avkrokarna till tx stockholm ,där möjligheterna är störst?men det fins inga bostäder i stockholm ,och utan jobb ingen bostad moment 22 hur göra med alla avkrokar ? deras hus i avkrokarna är kanske belånade och ganska oatraktiva ¨på husmarknaden ?fad fins det för möjligheter i avkrokarna egna företagare för en del kanske men för resterande ?

SuperUlf2010-09-30 10:01
Antal inlägg: 63

Miss_JK: Ja, det stämmer och just nu finns det ungefär 400 jobb att söka här. Det enda är att mer än hälften antingen kräver erfarenhet eller körkort. Jag har varit på två intervjuer och jag söker alla jobb jag kan.

YamahaJet2010-09-30 10:05
Antal inlägg: 2239

Det är just därför vi kommit till den situation att vi inte längre kan välja och vraka bland jobb, eftersom vi numera är ett fattigt land på grund av att alla betraktar statskistan som sin egen, tror att den är obegränsad och anser sig ha rätt att plocka ur den mest hela tiden.

Byborna vill ha bidrag på grund av sitt avstånd till närmaste arbete och stockholmarna liksom Delicious tycker att man ska ha bidrag eftersom jobb kan vara tråkiga ibland.

Lyssna på holländaren istället. Nederländerna är en av världens rikaste nationer och hela Europa avundas deras arbetsmarknad med i princip obefintlig arbetslöshet. Det är för att holländarna är orädda, flexibla, framåtsträvande och kompetenta. I Sverige är man mest inaktiv och det enda man orkar lägga energi på är bidragsdebatten. Det är också därför IKEA och Saab numera är holländska, Scania tyskt och Volvo PV kinesiskt.

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-30 10:07

even Holland har en baksida

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-30 10:08

Ya,saknar du helt empati?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?