Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 18 649 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-16 16:46 | |
![]() | i går hittade mina vänner en halv sopsäck med isbergs sallad 7 st broccoli 3 kg sid fläsken kasse med pasta 5 gurkor 2 kladdiga flaskor diskmedel 2 pkt daddlar 15 pkt ströbröd 5 ostar 10 nätpåsar brysselkål 7 plattor ägg,4 öl | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-16 17:11 | |
![]() | Det var inte illa, ttiittii. Den här nyheten www.dn.se/nyheter/sv...-1 .1227859 hörde jag i morse och tänkte om inte glassen kunde ha gått som grismat åtminstone. | |
| maran9 | 2010-12-16 17:15 | |
![]() | Har inte läst alla inlägg, men blandar mig i ändå. Jag tycker ANDERStG är modig som letar i containrar. Skulle göra det själv om jag vågade... Klart man ska använda riktig mat om det finns! Sen att den ligger i en container, ja, det beror förmodligen på att datumet gått ut. När jag var liten fanns ingen datummärkning, man fick förlita sig på smak och doft. Det funkar fortfarande och rekommenderas också läste jag någonstans helt nyligen, apropå att vi kastar alldeles för mycket felfri mat. Här hemma kastas nästan inget utan det åker in i frysen och äts upp senare. Jag hejar på ANDERStG!!! :) | |
| ANDERStG | 2010-12-17 15:11 | |
![]() | Några klargöringar bara: Jag har aldrig klättrat in i en container, jag smutsar inte ner kläder i onödan. Jag skulle gärna pröva på att leta mat, men jag har aldrig gjort det på allvar. För lat och för upptagen. Men jag är glad att så många tänker på liknande sätt. Motståndets argument har inte övertygat. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-18 12:31 | |
![]() | Roade mig med och bedrev lite detektivarbete. Hittade också en del småintressanta inslag på nätet, och kom att tänka på att det kanske är dessa som har inspirerat ANDERStG? - Eller sen inte. Hur som, i vanlig ordning bidrog de här inslagen inte bara till den egentliga informationen utan väckte även del andra tankebanor: * bland annat den om finlandssvenskarnas benägenhet att så ofta snegla på storebrorsan, istället för på de inhemska finskspråkiga förmågorna. Jag konstaterar bara att det _tycks_ vara så (jag kan ha fel också) utan att (än så länge) vilja lägga någon värdering i om det är "bra eller dåligt". * den totala avsaknaden av mediaträning hos vissa :D HUR kan man släppa fram vem som helst i etern? * att finnarna OFTA har SÅ lustiga efternamn :) * med mera Nu till inslagen. Läsa först: Varje år hamnar flera miljoner kilogram mat och råvaror på soptippen. Borde vi ändra våra konsumtionsvanor och beteendemönster? Varför kan inte mera mat doneras bort eller återanvändas, och vilka problem uppstår när det biologiska avfallet skall hanteras? areena.yle.fi/audio/15028 16 Lyssna sen: areena.yle.fi/player...an guage=fi - OM någon är intresserad av och lyssna, så gör för guds skull inte samma misstag som jag och bli paralyserad av den mediaOtränade Kjell Olenius sätt att tala. ;D Jag blev nämligen helt fascinerad och istället för att lyssna på diskussionen så började jag räkna ihop Kjell's "...vad heter det..." och "...vad heter...". Under hans ändå relativt korta repliktid så lyckades han stuva in 57 stycken "vad heter det - vad heter". :D Och på tal om namn, heter kocken i inslaget Kenneth Oker-Blom. - Jo, det verkar som att han heter så på riktigt. Vad är det för fel på Åkerblom då *?* - Och vet ni förresten hur man i Finland uttalar Borgå (en stad i södra Finland)? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-18 12:50 | |
![]() | Kenneth Oker-Blom - Oker-Blom :D *jag dööör* :D Nej, nu ska jag vara seriös. Han tycks hur som helst ha en ganska nyttig hemsida. - Visserligen hänvisar han till en del källor HÄR i landet, istället för några inhemska, men det är väl egentligen inte så konstigt. Vi ÄR ju bra här. :) Oker-Blom (jiiiiiises :) nämnder på sin sida bland annat saker som: * Boskapsindustrin är sannolikt den största globala förorenaren. *I Finland åt vi 76,7 kg kött per person år 2007. Det betyder att vi i medeltal åt 1,475 kg per vecka. Det är en mycket ensidig kost som kan vara direkt farlig. * En fyra personers familj förorenar således mera genom sitt köttätande än genom att köra med en bil, som har en medelförbrukning under 40 000 km per år. I Finland äter vi så mycket kött att det motsvarar samma förorening som vi åstadkommer genom att köra bil 50 000 000 000 km. * Det är fruktansvärt att inse i vilket slags slit- och slängsamhälle vi västerlänningar lever i idag. I Finland slängde vi bort 60 kg mat per person år 2007. Det betyder att vi slängde bort 300 000 000 kg mat. * Kanske kostnaden för den mat vi har köpt, tillrett och slängt bort närmar sig 20 % av matkostnaderna. Och så vidare... Läs folks. Det finns mängder med intressant läsning på hans sida. www.kennethokerblom....mp ;lang=fi | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-18 18:10 | |
![]() | vännerna har hittat 200 värmeljus 3 10 kilos pkt med tvättmedel knöliga,11 isbergsallad huvuden4st fårstek ,två förpackningar 6 pack med energiglödlampor 2 lampor trasiga,1 kladdig yes diskmedelflaska,1 öppnat paket pampers,i låda vörtkrydda,7 st 1 kilos påsar med bassets vinigum 1 stor knippa blad persilja,dom åker numer varje dag till 4 affärer och dom ska öppna en Loppis där dom säljer ,tvättmedel,sköljmedel diskmedel,rengöringsmedel och dyligt,hoppas att det kommer att gå bra för dom, | |
| Aceofhearts | 2010-12-18 21:34 | |
![]() | Att kunna bättre planera och minska svinnet är en stor utmaning för mänskligheten om vi ska kunna överleva i framtiden... ...dock hade jag önskat att det skett på ett annat sätt än att vi börjar evolveras till råttor.... | |
| ANDERStG | 2010-12-18 21:52 | |
![]() | ttiittii: Tack för rapporterna, intressant att läsa. :) lillsyrran: Tack för länkarna. Gällande mediaträning så finns det en regel som säger att i en kort presentation ska man ha ETT ENDA TYDLIGT BUDSKAP, allt annat är förvirrande. Nu är jag inte säker på vad din huvudtes är, att finlandssvenskar är en dråplig kuriositet eller att du själv befinner dig i limbo mellan två länder och flera kulturer? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-18 22:30 | |
![]() | ANDERStG Måhända kan den regeln gälla vid en presentation (i betydelsen, inledning), men under ett antal repliker så bör man nog enligt mitt tycke få med något mer än dessa "vad heter det - vad heter". Jag tror att lyssnarna förväntar sig också något mer än så. Med andra ord, för kort kan också det, bli förvirrande. Du vet, sopivasti on useimmiten paras juttu. - Och mina huvudtes ska jag återkomma till när jag samlat tillräckligt med mod. ;D - Och hunnit se till att jag har myyycket på fötterna. :D | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-18 22:32 | |
![]() | *Minus ett A då. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-19 10:07 | |
![]() | morgonraport från vännerna som hittat följande,4 annanas,32 par strumpor,1 par strumpbyxor stl 50 cl,1sopsäck badtofflor flippflopps,67 stycken freesbes,en luciakrona,4 flaskor rengörings spray,5 knöliga förpackningar tros skydd,2 porslinsmuggar felfria,49 tuber atrix handcrem felfria,dom lägger ner ca 1 timme och 10 mjnuter /dag och dom åker bil,är det miljövänligt de dom gör?alla kläder flippflopps freesbees lämnas till seconhand så går pengarna till behövande,detta är deras livs stil ,förra vintern hittade dom 20 par vinter stövlar som dom lämnade till Ria så det var många som blev glada för stövlarna,jag tycker att dom är starka och miljömedvetna dom hittade 30 flaskor klorin en gång det hadde blivit vita avlagringar på flaskorna ,dom tog med sej flaskorna till återvinningen och lämnade dom där ,klorin är gift,vad tycker ni om dessa människor som förövrigt är helt som du och jag ? | |
| ANDERStG | 2010-12-19 11:42 | |
![]() | lillsyrran: Jag talade om dig, inte om personen i radioprogrammet. "Du vet, sopivasti on useimmiten paras juttu." Case in point. | |
| Tess 08 | 2010-12-19 12:06 | |
![]() | YamahaJet vill ha en kinna med plastbröst och gräslig klädsmak?? Det kan inte vara så svårt att hitta | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-19 21:02 | |
![]() | 2010-12-19 11:42 Synd. :( Jag hade gärna spånat vidare. | |
| ANDERStG | 2010-12-19 21:50 | |
![]() | Varsågod, men lite mer på temat. :) | |
| apajävel | 2010-12-19 22:00 | |
![]() | Det här med att slänga kopiösa mängder hellre än göra något vettigt för det är tråkigt. Tänk på typ McDonald's, som slänger burgarna när de legat "för länge". Det har tydligen inte med hygien att göra, bara att de smakar sämre! Rea ut dem vetja, så kan man köpa dem billigare, eller skänk vid stängning sånt som blev över. Men att gå i sopcontainrar och sånt - naej, det tror jag inte är min grej och det äcklar mig en aning. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-19 22:04 | |
![]() | 2010-12-19 21:50 Tssss :) Kan du länka till sidan du citerar här ----> 2010-12-15 06:28 | |
| ANDERStG | 2010-12-20 10:58 | |
![]() | www.dyykkarit.net/ www.dyykkarit.net/ph....p hp?t=491 | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-20 11:03 | |
![]() | Hyvä juttu. Kiitos. | |