Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 18 757 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tess 08 | 2011-01-24 22:54 | |
![]() | Vet att Birsta City (Sundsvall) har en liten lugn hörna med mysiga fåtöljer, närhet till toaletter (med skötbord tror jag) och lite handfat och så...mysig belysning och lite lugnare. Verkar vara ett ypperligt ställe just för att det är lugnt där. Nu är det en bit ifrån vuxenmaten, men det tar ju bara någon enstaka minut att gå dit | |
| Tess 08 | 2011-01-24 22:54 | |
![]() | F.ö tycker jag bilden är jättefin! | |
| ppppete | 2011-01-24 22:59 | |
![]() | Lyssna på Magdalena Ribbing; www.dn.se/blogg/etik...al lt-7254/ www.dn.se/blogg/etik...-a mma-918/ Har jag betalt dyra pengar för att äta en romantisk middag eller bara koppla av med vänner på ett cafe - Inte vill jag se någon fläka fram ett bröst och mata sin unge. Som säkert skrikit lite också - Och där kommer väl poängen in. Jag tycker inte man ska ta med små barn till sådana miljöer. Det finns barnvänliga alternativ - välj dem. För barnens och omgivningens skull. Ibland är det ju nödvändigt att amma, som ni säger. Barnet kan bli hungrigt närsom. Vad är så fel med att gå undan lite, för att få lugn och ro och slippa störa omgivningen? Och välja kläder som döljer lite. Ni kan tycka det är hur fint och naturligt som helst, men alla gör inte det. Det handlar om respekt och hänsyn. | |
| henrik_l | 2011-01-24 23:00 | |
![]() | Isenvirong: Alltså nej, han frågade och jag ställde en motfråga. Om jag tyckte det var äckligt med bögar som hånglade. Men tydligen ville han bara veta ifall jag tyckte det var motbjudande med folk överhuvudtaget. Det är möjligt att han var ironisk men min första motfråga var mest för att vara säker på att det var det han menade eftersom det egentligen inte har med ämnet alls att göra. Då kan jag ju sitta och räkna upp hundratals saker som stör mig som folk håller på med. Petar sig i näsan i korvkön och kollar in fångsten, småbarn som kletar med maten, folk som grovhånglar på bussen en halvmeter från mig 5 sekunder efter att dom bett mig stänga av ljudet på mobilen, folk som visar halva sitt håriga arsle, folk som spottar osv. Varför då dra in bögar helt plötsligt? Jo, för att få mig att säga att jag ogillar homosexuella. Eller nåt. Men se det gick inte. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2011-01-24 23:01 | |
![]() | Isenvirongs inlägg är ju fantastiskt bra. La mig inte i den där diskussionen som uppstod mellan henrik_l och behringer men så här är det ju: så länge vi inte utsätter andra för hälsofarliga eller illaluktande ämnen, till exempel, så får vi nog acceptera att vi är olika och därmed tycker att olika saker kan vara störande. Själv stör jag mig mycket på dem som ofta blir störda. För övrigt vägrar jag ge mig och tjatar på om det här att jag inte alls tycker att kvinnan ska behöva "gå undan" eller gömma så mycket bröst som möjligt och så vidare, när hon ammar. Vi pratar om att mata små barn - inte om blottare. | |
| henrik_l | 2011-01-24 23:02 | |
![]() | ppppete det är just precis det jag menar. men så tänker inte alla. Dom tror att dom gjort ett underverk för hela världen när dom fött fram ungen och att alla ska tycka att ungen är underbar. Ungefär som med hundar har jag märkt. Har tex hört "ok du avskyr hundar men MIN hund gillar du väl?" - öh nej. | |
| henrik_l | 2011-01-24 23:06 | |
![]() | Ahnad: tro mig, jag är inte den som går fram och säger till eller ger sura blickar till nån. Jag håller mig undan istället. Däremot kommer jag aldrig nånsin att ändra åsikt om nånting egentligen. Det jag tycker är äckligt tycker jag är äckligt. Och måste jag göra nåt jag kan anta att andra tycker är vidrigt så gör jag det så disket jag nånsin kan. | |
| ppppete | 2011-01-24 23:11 | |
![]() | Ja precis. Barn är fint och framtiden och allt det där. Och för mamman och pappan förmodligen bland det finaste de är med om. Men för oss andra så handlar inte allt om ert barn. Barnskrik och runtspringande (och amning) kan vara påfrestande / jobbigt / störande för många, därför finns det barnvänliga alternativ för många saker - resturanger, bio osv. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2011-01-24 23:12 | |
![]() | "Däremot kommer jag aldrig nånsin att ändra åsikt om nånting egentligen. Det jag tycker är äckligt tycker jag är äckligt." Du blandar ihop åsikter och känslor, henrik. Jag tror vi kan lära oss mycket om oss själva genom att studera och försöka bearbeta våra känslor av obehag. | |
| SpaderRos | 2011-01-24 23:16 | |
![]() | Har aldrig haft några problem med att sitta på ett café eller restaurang och amma. har lagt en liten snuttefilt eller något över axeln/bröstet tror ingen knappt har märkt av något. Kvinnor med barn är också människor och det är inte meningen att vi ska hålla oss inne första året p.ga. att vi ammar. Att sätta sig inne på toa som jag gjorde en gång är ingen popularitet det heller när jag kom ut var det minst 10 i kö som suckade djupt haha.. men..men.. skulle jag sitta bredvid en mamma som ammar på t.ex ett fik och utan filt skulle jag inte bry mig och det tycker jag inte att andra borde göra heller. sköt dig själv och skit i andra. inte meningen att man ska glo ändå. | |
| henrik_l | 2011-01-24 23:20 | |
![]() | Ahnad: Mina känslor jag får ger mig en åsikt. För mig är det samma sak som att jag skulle dra fram en burk med en stor spindel i på en restaurang och tycka att det var konstigt om alla tjejer där tyckte den var vidrig. Men jag kan verkligen hålla med om att ammning inte är något i jämförelse med småbarn som skriker och springer omkring och smetar med maten. Det är RIKTIGT äckligt enligt mig. | |
| SpaderRos | 2011-01-24 23:24 | |
![]() | ja och då är det bättre att amma så att bebisen blir nöjd och slutar skrika ett nöjt barn med en nöjd förälder med nöjda kunder runt om en så ser jag på saken | |
| SpaderRos | 2011-01-24 23:26 | |
![]() | skulle någon ta fram en burk med en spindel i skulle jag förmodligen inte märka det för varför ska man kolla vad alla runtomkring en gör för något? så nyfiken är iaf inte jag | |
| malman | 2011-01-24 23:28 | |
![]() | jag tycker det är helt okej att amma offentligt. men man kan ju sätta sig lite i skymundan. om det går | |
| henrik_l | 2011-01-24 23:28 | |
![]() | SpaderRos: Testa! :) Ta med dig en burk med en fågelspindel in på en fullsatt restaurang, sätt dig i mitten, ta fram burken och klia den på ryggen. Märker ingen detta så blir jag mkt förvånad :P Men jag håller med, varför vara så nyfiken. | |
| SpaderRos | 2011-01-24 23:40 | |
![]() | sant men det sas inget om att ta fram den. men visst kan det väcka uppmärksamhet. men tycker inte att den gemförelsen hör hemma i en amnings tråd heller. för det är inget man kan gemföra med. som andra sagt i tråden så finns det kvinnor som visar mer bröst utan att amma. | |
| henrik_l | 2011-01-24 23:50 | |
![]() | precis lika mkt som det hör hemma att börja prata om bögar som den där andra killen gjorde :) Men återigen jag håller med! | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-25 00:02 | |
![]() | Ååh, du skulle behöva jobba på dagis i ett-par månader så skulle du komma på andra tankar, henrik_l. Du skulle älska de små efter det. :) | |
| henrik_l | 2011-01-25 00:10 | |
![]() | Nejnejnej!!! Uhhhh! Det låter som en av helvetets kretsar för nån synd jag begått. Jag vet inte varför men jag känner stort obehag av småbarn. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-01-25 07:56 | |
![]() | Det är uppenbart att många tycker att det är så att en kvinna som ska amma sitt barn behöver lämna det sociala samanhang hon befinner sig i för att inte störa andra "normalt" sociala personer så ställer jag mig frågan vad som finns kvar som är OK? Är det så att det är OK att en person läser mail påsin telefon, eller ska dom gå undan? Snyta sig? Hostningar irriterar folk sig på, samt höga skratt. Grälla färger? Mycket parfym/lite parfym? Stora näsor? Fel språk? Ni skrämmer mig med hur lättvindigt ni ser ner på och förkastar ett beteende bara för att ni inte hittar ett bekvämt förhållningsätt till det. Och alla barnvänliga alternativ ni pratar om? För det förta, vilka är dom? Varför skulle resten i ens sällskap vilja äta 50 års middag på en barnvagnscafé? Er tolerans är beklämmande låg och ohumanistisk. | |