Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-05-04 00:04
Antal inlägg: 6854

Läs tillbaka i tråden grundsnygg. Jag skrev att jag inte själv kunde amma mer än 2 månader på mina barn. Men inte kände jag mig som andra klassens kvinna för det. Men jag hade gärna ammat eftersom jag anser att det är en del i livet som mamma. Jag tycker att det är vackert och naturligt. Kvinnor har gjort det i alla tider och vi kan göra det av en anledning antar jag.

Jag är inte ute efter att ge någon dåligt samvete. Jag har bara svårt att förstå att man inte vill. Det får jag tycka va?

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-05-04 00:07
Antal inlägg: 3451

Jag läser av princip inte bakåt.

Gautama2011-05-04 00:09

Då kanske du av princip inte ska gnälla så högt!

Tess 082011-05-04 00:13
Antal inlägg: 18003

Jag tycker det låter rätt fördomsfullt, Gautama... Att "slippa" amma pga problem är ok, men vill man inte så är det lite konstigt.
Jag har en kompis vars släkt har en lång historia av depression som utlösts av amning. Hon avstod att amma för att minska risken att få det, fler kanske har samma "släktdrag", men det kanske man inte vill berätta för alla...?

Enda problemet jag hade med amning var mina barn... Mat fanns i överflöd, men barnen åt inte (förutom sista lilla och då gjorde det så jäkla ont att jag bara stod ut i 4 månader).
Innan jag fick första barnet tyckte jag att det var himla naturligt och helt självklart att amma. Så konstigt det kan bli

Tanten M - Ej medlem längre2011-05-04 00:14
Antal inlägg: 5126

tiittii, funderar på en sak... du har många barn som du fostrat har jag förstått.
Hur många är dina egna och hur många är/var andras?
Alltså hur många du fött själv av dom.

Gautama2011-05-04 00:16

Jaha, det tycker du, ok. Ja, kalla det för vad du vill. Jag sa att jag har svårt att förstå de som väljer bort ammning. Jag har en känsla omkring det som de flesta har i olika frågor.
Men det är ju inte så att jag tycker att de är sämre mammor för den skull eller skulle komma på tanken att säga något till en mamma som väljer bort det. Det är upp till var och en.
Men jag kommer aldrig förstå det i vilket fall som helst.

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-05-04 00:18
Antal inlägg: 3451

Oj, jag fick inte yttra mig här.

Gautama2011-05-04 00:19

Förresten så fattar jag inte varför du benämner just mig som fördomfull Tess? Jag svarade på Sylvias inlägg och höll med henne.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-05-04 00:20
Antal inlägg: 31064

Den här vännens vän vet ju inte om hennes amning fungerade för hon provade aldrig. Anledningen hon uppgav var estetisk. Sjukt.

Gautama2011-05-04 00:21

Det får du inte tycka Sylvia, då är du fördomsfull.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-05-04 00:22

Så gärna, det bjuder jag på.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-05-04 00:24

Samma trend som får hollywoodstjärnor att välja ett nätt litet planerat kejsarsnitt istället för att bli uttänjda av en normal förlossning. Sjukt? Ja.

Gautama2011-05-04 00:35

Jag tycker att Tess ska läsa på vad en fördom är!
Hade jag sagt att alla mammor som inte ammar är si och så, då hade det varit en fördom.
Men att utgå från min egna känsla kring ammning och säga att jag inte förstår att man avstår när man kan eller att det är sjukt att välja bort det ur skönhetsperspektiv handlar inte om fördomar.

promenad - Ej medlem längre2011-05-04 06:04
Antal inlägg: 3995

Håller med sylvia

promenad - Ej medlem längre2011-05-04 06:05
Antal inlägg: 3995

Sylvie: det händer inte så mycket med brösten eg.

nystan12011-05-04 06:44
Antal inlägg: 3414

Sylvia - jag tror att tuttarna kan förändras ändå, bara genom själva graviditeten. Om man på några få månader ökar tre storlekar, och sen minskar till sin ursprungliga igen är det nog inte helt ovanligt att brösten ser lite annorlunda ut än innan.
Men det har väl med hudens förmåga återhämta sig att göra, precis som huden på magen, och övriga delar av kroppen som tjockat på sig.

Ska tillägga att dett är min högst personliga fundering, och inget som är vetenskapligt bevisat. Det finns säkert kvinnor som ser exakt likadana ut som innan de fick barn.
Klart står iallafall att mina tuttaregna såg bra mycket bättre ut (i mina ögon) för två år sedan..

Malman, min dotter har alltid somnat med en snutte över ögonen (eller helst hela ansiktet). Från att hon föddes och än idag.
I början försökte jag ta undan den, men det gick visst inte att sova då.. ;)

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-04 07:46
Antal inlägg: 4429

Mina bröst har blivit större för varenda barn jag ammat (Uppe i D-kupa nu efter barn nummer 4 och började på B) Däremot så påverkas dom ju ännu mer av tyngdlag då. Överhuvudtaget så ser jag mer kvinnlig och formad ut efter mina graviditeter/förlossninga r/ammningar än vad jag gjorde när jag började. Men så är jag rejält mycket tyngre också. Jag gick ju ner rejält efter 3:an och återtog något som närmade sig ursprungsformen. Så om man ska utgå ifrån den perioden så var det mer kurvor men mer häng där det hängde.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-04 07:49
Antal inlägg: 4429

Sen det där med att amma. Jag älskar det. När det fungerar är det det mest givande jag har gjort i hela mitt liv. När det inte funkar är det det mest skuldframkallande som finns. Vi behöver ha en generösare inställning mot kvinnor som inte ammar av olika anledningar. Det bästa för barnet är en mamma som får utrymme att njuta på sitt sätt av föräldraskapet.

slånbär2011-05-04 08:03
Antal inlägg: 5539

Mina bröst ser ut precis som före barnen -hängtuttar:-) Har alltid haft det så det vart ingen skillnad alls. Däremot var jag alldeles förundrad över hur stora dom blev när jag började amma. Jävlar Jag skickade sambon att köpa en amnings BH när jag låg på BB för jag insåg ju snabbt att dom jag hade köpt inte skulle funka alls. Det fanns inte så stora som jag behövde så jag blev tvungen att " låna" från BB. Såna där jätte jättestora som ser ut som att man ska ha till basketbollsväska. Som tur var gick dom tillbaka till mer normal storlek efter ett par veckor och nuförtiden är dom likadana som innan. Och då ammade jag ändå barnen i drygt två resp. ett år.

slånbär2011-05-04 08:04
Antal inlägg: 5539

Jävlar i min lilla låda skule det ju stå. Skrev det men det försvann visst. Ser lite konstigt ut med en svordom utan sammanhang sådär.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?