Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lillmandel - Ej medlem längre | 2012-02-21 17:40 | |
![]() | Precis, vad är det för fel på "den"? | |
| lillmandel - Ej medlem längre | 2012-02-21 17:49 | |
![]() | Jag brukar kalla bebisar i barnvagn för "den", tex "vad heter den"?. Mamman (jo , det är konstigt nog nästan alltid en mamma) kommer då omedelbart att påpeka att det är en han/hon och sedan att han/hon heter si eller så. Garanterat! Prova själv, så får du se. | |
| golden | 2012-02-21 17:51 | |
![]() | av rent språkliga skäl blir det illa med den på lite olika ställen. om man nu bryr sig om sånt vill säga | |
| lillmandel - Ej medlem längre | 2012-02-21 17:59 | |
![]() | Hur böjs hen? han - honom hon - henne hen - ? Enligt SAOL är hen en provinsiell benämning på en brynsten, så där får man ingen hjälp. | |
| lillmandel - Ej medlem längre | 2012-02-21 18:04 | |
![]() | Förslag på fler könsneutrala ord: brandman - brandperson rådman - rådperson grodman - grodperson talesman - talesperson osv... | |
| gnill | 2012-02-21 18:06 | |
![]() | lillmandel, svaret på din fråga finns minst 2 ggr tidigare i denna tråd | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 18:07 | |
![]() | Enligt SAOL är hen en provinsiell benämning på en brynsten, så där får man ingen hjälp. Haha :) | |
| rajden | 2012-02-21 18:26 | |
![]() | "Ramsa med andra nyord från samma bok: En marfor, en bryssling, en halvkvartskusin. Är det lika upprörande?" -Absolut inte upprörande!! Känns mer som en taskig syratripp eller en åkning på magic mushrooms... | |
| lillmandel - Ej medlem längre | 2012-02-21 18:31 | |
![]() | Ja, Gnill, henom! Din formulering "minst" antyder att inte ens du har full koll på vad som tidigare skrivits i tråden. BTW, vad skulle betapets bild bli? hon - katt (?) han - giraff hen - ? | |
| gnill | 2012-02-21 18:36 | |
![]() | klart jag inte har full koll, även om jag deltagit i tråden sedan start, men för att ha full koll skulle jag behöva läsa igenom den en gång till och det verkar ju onödigt därför skrev jag "minst". förslaget tidigare är hen - höna, men jag föreslår hen - daggmask av naturliga skäl- | |
| gnill | 2012-02-21 18:42 | |
![]() | barnböcker, jag tycker att barnböcker som vill vara politiskt korrekta ofta inte är så bra av flera skäl: - formen går ut över innehållet, eller innehållet över formen - de som vill skriva politiskt korrekt skriver ofta hellre än bra - undersökningar på barn visar att i de fall där det korrekta kommer i sensmoralen (typ: handling: man ska inte leka med tjejer om man är kille/ man ska inte ha klänning om man är kille/ man ska inte leka med barbisar om man är kille och sen sensmoral : joho det får man visst det) så minns barnen bara det budskap som hamrats in på de första 5-10 sidorna och inte sensmoralen. Jag föredrar att läsa välskrivna och litterära men kanske politiskt inkorrekta barnböcker med mitt barn och diskutera/problematisera innehållet. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-21 18:57 | |
![]() | >>BTW, vad skulle betapets bild bli? hon - katt (?) han - giraff hen - ? karaff? | |
| bommarna | 2012-02-21 19:00 | |
![]() | Hen- Inte han eller hon. Förälder- Inte mamma eller pappa. Så löjligt! Vad ska dem hitta på nästa gång? | |
| bobo flux | 2012-02-21 19:01 | |
![]() | Hen skulle bli en Succuba :) Det rummet skulle alltid vara smockfullt. | |
| henrik_l | 2012-02-21 19:01 | |
![]() | hahahah fyfan va sjukt :P vad är det för jävla moralkärring som hittat på det här :P | |
| eribro | 2012-02-21 19:07 | |
![]() | Hur böjer man hen? Genetiv:hennes? hens? Objektform:henne? henom? Hen tycker inte om henom på grund av hens bristande sociala förmåga. -??? användandet av "hen" är snarare indexellt (dvs säger något om talaren) än referentiellt (dvs säger något om världen som yttrandet handlar om). /wiktionary | |
| spolmask | 2012-02-21 19:20 | |
![]() | Vad är det för fel på tjejer och killar. Det är ju bra att vi är olika. | |
| gnill | 2012-02-21 19:21 | |
![]() | bommarna: "Hen- Inte han eller hon. Förälder- Inte mamma eller pappa. Så löjligt! Vad ska dem hitta på nästa gång?" eh, ordet förälder är väl inte nytt eller påhittat av någon? och sen undrar jag vilka de där "dem" är som ska hitta på något nästa gång. Tusen gånger hellre ett "hen" än ett felanvänt "dem"... ... och sen undrar jag lite över kommentaren om skattepengar, på vilket sätt går våra skattepengar till detta menar du? | |
| gnill | 2012-02-21 19:22 | |
![]() | here we go again: plötsligt invaderades tråden av folk som tror att man vill utplåna alla könskillnader... | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 19:38 | |
![]() | Tror att en del bara läser trådstartarens inlägg och sedan kastar sig direkt till sista sidan för att skriva ett inlägg. Därför börjar det om från början igen... | |