Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade75
Mobilspel
Pågående19 405

Forumkategorier

Användare Inlägg  
daniidalby2012-05-08 23:17
Antal inlägg: 10

Haha, om viktproblem endast hade att göra med att slopa godiset och motionera så skulle jag vara en tunnis. Stressigt liv har gett en hög kortisolhalt som i sin tur har gett en låg förbrännning. Nä, om människor levde ett mindre stressat liv, där man slapp klona sig för att hinna med jobb och (läs övertid) karrär, familj, hus, gamla föräldrar, socialt liv och dessutom vara god, vältränad, vacker omtänksam sexig etc.Överösas av information, valsituationer, oro över ekonomi, förverkligande, utbildning och hälsa. Tror inte man löser problem med övervikt genom att fördöma dem som har viktproblem då det finns så många olika orsaker till det - sociala, genetiska, medicinska, ekonomiska. Men för all del har länge väntat på att man ska förbjuda godiset vid utgången (mest för barnens/föräldrarnas skull. Mindre stress) och motion är bäst för en balanserad hälsa fysiskt och psykiskt varken man är överviktig eller normalviktig.
Haha på dem som tror att övervikt är ett karaktärsproblem. Det är ett stort samhällsproblem - vissa klarar av detta stressiga samhälle sämre vissa bättre. Och för vissa är dett lätt att förenkla problemet med enkla lösningar.
Nä, jag säger fixa så att folk kan leva ett drägligt liv där de slipper stressa så mycket. Stress = är oro över att inte ha full koll och påverkan på sin situation.

apbur2012-05-08 23:34
Antal inlägg: 9699

Jag upplever inte att det finns speciellt mycket godis vid kassorna. Det är ju mest tuggummi och halstabletter. Möjligtvis nån mentos.

bobo flux2012-05-09 00:11
Antal inlägg: 11371

Problemet är kanske att de placerat kassorna vid godiset? Flytta kassorna!

strömavbrott2012-05-09 00:19
Antal inlägg: 316

Övervikt sitter ofta i psyket. När jag hade ett vedervärdigt jobb gick jag upp femton kilo. Stress och vantrivsel och avsaknad av kontroll över det egna livet, där har vi orsaken till övervikten. Håller med daniidalby till fullo.

otaxam2012-05-09 01:07
Antal inlägg: 71

kan inte vara lätt att vara politiker...

corlini2012-05-09 07:12
Antal inlägg: 3172

ska staten vara dadda åt folk som stoppar i sig utan att bry sig?

har lite svårt för att ge förslaget stöd eftersom jag tycker det är upp till den enskilde om den vill fortsätta stoppa sig fullare och fullare trots att den sväller för varje år som går.

det finns skitmånga tjockisar men valet är fritt, antingen gör man sig tjock eller så gör man det inte.

Bitte - Administratör2012-05-09 07:52
Antal inlägg: 24199

corlini,, Ibland är det inte det egna valet som gör det , utan man kanske drabbas av någon sjukdom eller annat som gör att du går upp i vikt , och att sitta och tala om medmänniskor som fula ,, ja trist attityd.

Sedan till ts och artikeln, det är knappast så enkelt som Hägglund tror,

Bitte

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-09 07:59
Antal inlägg: 11463

Vad då enkelt som Hägglund tror? Han vill bjuda in folk till en diskussion för att se vad som kan göras.

Säg nu Bitte, vad är det för korkat med det.

Och vem är det som pratar om sina medmänniskor som fula?

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-09 08:02

Och du kan väl själv berätta vad som borde göras, du som vet. I stället för att bara sitta och säga att andra är korkade.

boffertomte2012-05-09 08:15
Antal inlägg: 1128

Corlini, det är ju samma sak i så fall med alla droger, valet att ta droger är helt fritt. Om man slutar blir man drogfri.

Men av någon orsak, som för dig torde vara utomordentligt mysteriös eftersom du saknar den där lilla talangen som gör människor mänskliga, dvs inlevelseförmåga, så gör dom inte det trots att det ju teoretiskt sett är rent löjligt enkelt.

Fetma är ett samhällsproblem. Det är en tragedi för individen, men det kan man ju skita i. Man kan moralisera över människans fria val i evighet till ingen nytta, faktum är ändå att fetma ger en befolkning med suboptimal hälsa. Man behöver inte ett uns människokärlek för att begripa att en fet befolkning är en sjuk befolkning och att det därför är av största vikt att något görs åt problemet.

Det är där som staten kommer in, förstår du.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-09 08:21

Av största vikt, hoho.

Bra inlägg!

Furios2012-05-09 08:26
Antal inlägg: 253

Göran vill göra det enkelt att vara hälsosam. Jättebra tycker jag! Precis som med tobak tror jag inte man blir en lyckligare människa om man trycker i sig mycket socker.

Dock tror jag inte att kosten är det viktigaste för hälsan/vikten. Det viktigaste är fysisk aktivitet.

Mia W2012-05-09 08:38
Antal inlägg: 180

Handeln borde uppmärksammas på att ta sitt ansvar. I den ICA-butik som ligger närmast min bostad, där har chips, jordnötter, ostbågar o s v en hel vägg på ca 15 m medan ekovarorna göms undan bakom brödet och frukt och grönt är en bortglömd ofräsch avdelning. Godiset befinner sig en bit från kassorna men på ett sånt ställe att det är mest naturligt att passera förbi där = ökad försäljning av sådant. Så länge lönsamheten för totalt onyttiga saker är god, så får inte handlarna ändra på sin exponering.

SirMattBusby2012-05-09 08:48
Antal inlägg: 1813

Det är ju ett bra försök men folk som är överviktiga kommer ändå köpa onyttigheter, jag vet verkligen hur det är.
Att det är ett missbruk kan jag hålla med om sen handlar det mycket om självkänsla.

Har själv vägt över 200 kilo trots att jag varit idrottare på elitnivå, tränat konstant i hela mitt liv men under en livskris gick jag upp mycket och maten fungerade i början som en tröst sen eskalerade det bara.

Jag vet verkligen hur jag ska gå till väga och vad jag ska äta för att gå ner men min låga självkänsla i kombination med folks blickar och tisslande bakom ryggen gjorde att man gick hem stängde dörren och åt mer.

Kan bli rätt less på alla som tror att det "bara" är att äta mindre och röra på sig mer, vore det så enkelt så skulle det nog inte finnas en enda tjockis för ni kan ju på allvar inte tro att vi tjocka (ser mig fortfarande som tjock) är korkade??

Sen är jag för alla saker som kan hjälpa folk att må bättre men jag ser nog hellre att man flyttar godiset från kassorna för barnens skull för det kommer jag ihåg kunde vara en ren pina ibland.

Furios har rätt i att fysisk aktivitet är det viktigaste, av så många snledningar.

Om nån undrar så väger jag idag 98 kilo till mina 188 cm men jag kommer alltid se mig som en tjockis.

Jag är dock stolt över att jag fått överviktiga i min vänkrets att ta tag i sig och börjat röra på sig, får rätt ofta höra vilken inspriation jag varit och DET gör mig stolt.

Och ja, jag är fan lika stolt som vilken missbrukare som helst som slutat för det har varit en kamp de senaste två åren.

SirMattBusby2012-05-09 08:49

Blev lite rörigt men jag berörs av ämnet...:)

peter2012-05-09 09:40
Antal inlägg: 1710

Känner igen detta som du skriver SirMattBusby...var oändligt tjock hela min barndom och ungdom...ett exempel är 90 kg och 168cm vid 13 års ålder...och periodvis i vuxen ålder....Nu är ytan "normal"..men..mentalt lämnar fetman mig aldrig....måste alltid förhålla mig till siffror på vågen innan jag börjar dagen....det är min lilla sinnessjuka...men det funkar....
Idrottade aldrig som barn och ungdom...men hittade Friskis & Svettis för tio år sen och kör sen dess två gånger i veckan medeljympa och 10 000 m rodd på 10:an..vilket lär vara bra utan att ha konsulterat nån expertis..

SirMattBusby2012-05-09 10:02

Roddmaskin är mycket bra, tränar hela kroppen nästan och ger grym kondition:)

Hinken76 - Ej medlem längre2012-05-09 10:03
Antal inlägg: 1194

Bra inlägg där SirMattBusby.
Inte för att vara elak eller så, men jag måste ändå säga emot lite: Ekvationen ÄR enkel: Förbränner man mer än man stoppar i sig går man ner i vikt.

Jag tror inte att alla överviktiga är korkade, däremot är jag tämligen övertygad om att de stoppar i sig mer än de förbränner. Det kan finnas tusen olika anledningar till det. I många fall är det fullt förståeligt, flera inlägg här beskriver till exempel olyckliga livssituationer som lett till en eskalerande övervikt. Men samtidigt finns det även många fall som beror på helt vanlig lättja, ointresse eller karaktärslöshet. Kalla mig gärna idiot, men jag lever i tron att dessa fall är i majoritet.

Att sträva efter en befolkning som äter lite sundare och rör sig lite mer kan aldrig vara dåligt. Därför är jag positiv till Görans initiativ. Det är självklart ingen heltäckande lösning men det tror jag inte att någon har hävdat heller.

För övrigt plussar jag för boffertomtes inlägg!

jonisk - Ej medlem längre2012-05-09 10:09
Antal inlägg: 7985

>> Det är självklart ingen heltäckande lösning men det tror jag inte att någon har hävdat heller.

Just så.

SirMattBusby2012-05-09 10:11

Jo, självklart är det så att man ska förbränna mer än man tar in...Det säger jag inte emot men som alla missbrukare hamnar man i en ond cirkel.

När jag skulle försöka ta tag i mig själv hade jag nått 175 kilo och orkade gå 200 meter sen sa ryggen ifrån...trots det gick man hem och käkade lite till eller mycket är mer rätt...

Man gömmer sig, vill inte gå ut utan sitter hemma, bara sån enkla saker som att ta en taxi till vänners fester gick inte...fick inte plats i en vanlig bil ju:(

Sitta på toa var en utmaning...Och ändå slutar man inte äta.

Min ögonöppnare var att jag fick diabetes och insåg att jag inte ens skulle leva länge nog för att se mina barn ta studenten.

Svalde stoltheten och bad om hjälp vilket jag fick.

Diabetesen är nu ett minne blott, mår bra och har fått en andra chans som alla missbrukare får...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?