Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tronvy2012-09-15 16:56
Antal inlägg: 26

Har ingen förståelse för som som anser att jämställdhet är utan intresse. Har äntligen kommit upp i en lön som börjar närma sig jämställd. Helt underbart att känna att min tid har samma ekonomiska värde som mannens tid. Befriande för oss som man och kvinna. Sen är jag galet glad i att jobba i och för sig.

sassa_892012-09-15 17:22
Antal inlägg: 45

Ts, förstår inte riktigt hur du resonerar? Du skriver att DU har ork till sånt som du aldrig hade orkar med som heltidsjobbande..å att du kan gå kurser å träna m.m.

Men din sambo då? Tycker du låter lite ego, din sambo jobbar å sliter häcken av sig mesans du kan gå stickar-kurser träna å yoga.. Eller göra vad du vill,. Hut mår din sambo Igentligen ?? Han är väl trött å slut när han kommer hem från jobbet å orkar inte med nått annat, precis som de var för dig när du jobbade? Du låter alltså han dra det största lasset samtidigt som du använder upp hans pengar?? Hmm låter lite väl ego.. Mesans du är glad å utvilad så gär han snart in i väggen.....

Tommy 19792012-09-15 17:23
Antal inlägg: 1182

Hemmafru: i grund och botten är det givetvis ditt eget beslut. Om du mår bra av att gå hemma och bli försörjd av din man, så go for it, inget ont i det. Men att folk protesterar handlar nog snarare om att båda parter i ett förhållande bör vara ekonomiskt jämställda, och så är inte fallet om det endast är mannen (eller, för all del, kvinnan) som drar in pengar.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-15 17:30
Antal inlägg: 37631

tommy,varför är det viktigt vem som drar in pengar?om den ena älskar att jobba och den andra gör det inte vad är då problemet?jämstäldhet är det när båda trivs i sin tillvaro Eller?

temperance2012-09-15 17:37
Antal inlägg: 2314

Fine för dig ttiittii, men vad menar du med att: "jämstäldhet mellan könenär ett löjligt påhitt som inte borde existera" och "och varför skulle jämlikhet ens vara ett mål för?". Jag tycker att jämlikhet är något bra, på vilket sätt är jag ute och cyklar?

Gautama2012-09-15 17:43
Antal inlägg: 6854

Ttiittii, du gör ju som du vill men i mitt huvud låter det som du är totalt livegen..., du tjänar inga egna pengar, vet inte hur du betalar en räkning, eller har koll på andra viktiga saker kring din ekonomiska situation.
Det grundar jag på vad du skrivit i olika trådar.

Vad händer om du blir lämnad av din man eller på något annat sätt står utan honom en dag?

Jag skulle aldrig vilja vara så beroende av en annan människa. Och jag tror att många känner som jag. Att vara hemmafru under en period när barnen är små är en annan sak, men inte någon längre tid.

slånbär2012-09-15 17:44
Antal inlägg: 5539

Det är ju lätt att idag sitta och tycka att jämställdhet är onödigt men då tycker jag att ni som tänker så bör ta ett rejält kliv tillbaka och fundera över vad detta faktiskt innebär. För innan kvinnor började kräva sin plats i samhället såg detväldigt annorlunda ut. Kvinnor hade inte mängarättigheter överhuvudtaget. Ingen arvsrätt, fick inte behålla barnen vid en ev skilsmässa och då var det aldrig kvinnan som kunde kräva en sådan, ingen rösträtt, hon var inte ens myndig utan det var först pappan och senare mannen som bestämde över henne, hon hade inte rätt att hantera egna pengar, hon fick inte yrkesarbeta, mannen hade rätt att slå henne efter behag och fri abort var det naturlugtvis inte tal om. Är detta någon ni suktar efter ni som är emot jämställdhet? För det som kvinnorna i några generationer före oss kämpade bittert för är idag en självklarhet för dom flesta men det var med dom det startade. Är ni emot jämställdhet då borde ni fundera på vad det faktiskt handlar om och även väga in det historiska perspektivet. Vi hade aldrig varit därvi är idag om det inte funnits dom som slogs för detta och vad ni än tycker i er lilla ankdamm så finns det mycket kvar att göra innan vi kan säga att kvinnor och män är jämställda. Och då pratar jag inte om hur man fördelar arbetet hemma.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-15 17:49

Gautama rätt och jag gillar det,varför ta ett kliv tillbaka? finns ingen anledning nu och frammåt gäller och det är tråkigt att det var sämre förr med vissa saker,bara för att folk dog i blindtarmen förr behöver man inte göra det nu,det handlade om förr inte nu

temperance2012-09-15 17:58

Jag är bara genuint nyfiken på vad du tycker är så dåligt med jämställdhet, ttiittii. Kan du ge några konkreta exempel?

slånbär2012-09-15 18:02

Ttiittii det är precis vad det handlar om. Men man kan inte förvänta sig att en sån som du ska kunna förstå det. För det k rävs det att man kan se utanför ankdammen. Kom tillbaka i diskussionen den agen du står ensam och ska klara dig själv. Då lär du inte vara lika glad över ditt livsval. För du vet väl att folk faktiskt både skiljer sig och dör emellanåt. Ingen går säker men en del av oss ser till att vi åtminstone vet hur man gör för att klara sig.

hemmafrau2012-09-15 18:06
Antal inlägg: 41

Svar till sassa_89
Min man TRIVS med att jobba när han slipper komma hem och klippa gräset, byta däck på bilen, betala räkningar, städa, tvätta, laga mat diska, putsa fönster, handla mat... osv osv. Och han får OCKSÅ tid och ork över när han får ägna sig enbart åt sina hobbies eller slappa efter jobbet.

Det var när vi BÅDA jobbade heltid som ingen av oss orkade städa och allt det där när vi kom hem. Att jag är hemmafru är ett GEMENSAMT beslut och hade han inte trivts med uppdelningen hade det inte varit okej för mig heller

anickanick2012-09-15 18:22
Antal inlägg: 64

Fy vad ni är könsfixerade
Vet ni vad en "husmansgris" är ??
Jo en mansgris som konverterat till "hemmafru"..
Och jag trivs med det

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-15 18:34

slånbär,när mim livs situation förändras till det sämre så lovar jag dig att du ska bli den första att få veta det fine.varför kan inte var och en göra det dom är bäst på?varför måste en kvinna stå på huvudet i en bilmotor för att känna sig jämlik?

temperance2012-09-15 18:36

Nu finns det ju kvinnor som är superbra på att meka med bilar, och män som är suveräna sjuksköterskor. Ska de inte få vara det då?

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-15 18:41

självklart ska dom det men jag är säker på att du förstår vad jag menar

temperance2012-09-15 18:48

Nej jag vet faktiskt inte om jag förstår dig, du tycker att alla ska göra som de vill men du har ändå väldigt starka åsikter - som jag kunnat utläsa från andra trådar - om vad som är "riktiga kvinnor" och "riktiga män"? Vi kanske bara har olika syn på jämlikhet, för jag håller såklart med dig om att alla ska göra det de trivs med. Sen kan man ju fråga sig varför människor trivs med det ena eller andra men det orkar vi inte ta här.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-15 18:52

temp,jag kan bara tala för mig och för min person och jag är 100%kvinna och för mig är inte det att stå på huvudet i en bilmotor kvinligt ,sådan är jag,sen om resten av värdens kvinnor står på huvudet i en bilmotor så är det deras sak

temperance2012-09-15 19:00

Jag har förstått att du tycker det, men jag ser fortfarande inte vad bilmotorer har med jämställdhet att göra. Det är väl ingen som påstått att kvinnor måste meka med bilar för att vara jämställda? Lika lön för lika arbete är väl något bra, till exempel?

slånbär2012-09-15 20:39

Jämställdhet handlar ju inte om vem som städar och vem som mekar med bilen. Det handlar om rätten att kunna göra vilket av det man vill. På så sätt kan man ju säga att du och din man är jämställda , ni gör det ni är bäst på.men din syn på vad som är manligt och kvinnligt är verkligen inte jämställt. Inte hellercorlinis syn. Att säga att man hellre skiljer sig och skulle se ner på sin man om han skulle vila vara hemma är verkligen inte jämställdhet. En del av er verkar helt enkelt inte kunna se sambandet mellan nutid och dåtit och framtid. Om man ser det så som tex corlini gör då borde hon även vara emot kvinnlig rösträtt, fri abort och gärna ta emot ett och annat slag när mannen blir lite sur. Det är nämligen några av dom sakerna som jämställdhetsarbetet genom åren har lyckats komma tillrätta med. Man kan ju inte bara ta dom bitar som passar en själv och säga att resten är skit.
Man tycker att det är kvinnoförtryck när en muslimsk kvinna är hemma med barnen och inte kommer in i samhället. Men ofta så är det faktiskt så dom vill leva. Precis som ni som väljer att vara hemmafruar. Är det någon skillnad?

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-15 20:49

jag tycker inte det är kvinnoförtryck om en kvinna är hemma med barnen oavsett om hon är muslim eller inte det är förtryck om en kvinna vill vara hemma med sina barn och inte får,eller det är värre en förtryck

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?