Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade42
Mobilspel
Pågående20 213

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lill-IT2013-01-12 01:33
Antal inlägg: 31556

Inget skällsord i min värld..

brava2013-01-12 02:04
Antal inlägg: 1636

Jag är verkligen dumsnäll och lider rättså mycket av att bli missförstådd - som om man inte kan vara intelligent utan att vilja dra fördel av det för egoistiska syften. Jag önskar inget hellre än att ställa min förmodade hjärnkapacitet till förfogande om den kan vara till nån hjälp för att skapa en mer mänsklig värld. Men vad händer? När folk inser att den där lite lagom tjocka, lätt förvirrade tanten också kan haspla ur sig initierade kommentarer och analyser angående värlsdekonomin eller visar sig ha koll på extrema mängder "idiotfakta" som latinska växtnamn och sånt, eller gör en konsekvensanalys a la Will Hunting, JO då blir man plötsligt Hannibalina Lecter och folk säger upp bekantskapen (om inte annat för att vara på den säkra sidan). Jag vill faktiskt bara väl och det är jävligt sårande att "folk" så ofta blir så rädda. Jag har ju liksom inte bett om att ha denna förmåga. Vad ska jag göra? Operera bort en bit av hjärnan?

Lill-IT2013-01-12 02:16

Det är väl någon form av intelligens att kunna anpassa sitt språk och dess innehåll till personen man talar med? :)
Att tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin..

brava2013-01-12 02:19

var det där en respons på mitt inlägg?

Lill-IT2013-01-12 02:24

Ja. :)
Och nej, jag var inte hånfull eller elak.
Mitt inlägg var inte menat så.

brava2013-01-12 02:29

Nej jag tolkade det inte som elakt bara som att jag inte fattar hur det du skrev kan hänga ihop med det jag skrev. Mitt inlägg kom som en reaktion på ditt inlägg 1:17 - men jag kanske läste in för mycket i det.

brava2013-01-12 02:37

Alltså jag kan ha glädje av att umgås med en snäll människa med högt IQ, men bevare mig väl för en elak med lågt IQ. Jag kan nämna - för tydlighetens skull - att mina resultat på sk EQ - test faktiskt också brukar ligga klart över medel. Inte menat som skryt bara som något slags "bevis" på att ett högt IQ inte per automatik sänker ens EQ, vilket populärt hävdas.

Maradona19862013-01-12 02:41
Antal inlägg: 1801

Jag vet inte riktigt vad ett IQ test egentligen innebär, men däremot har jag gjort Mensas test och hamnade i den översta percentilen, d v s topp 1% av populationen.

Jag var inte direkt överraskad. Jag har i olika sammanhang gjort den typen av tester och alltid fått liknande resultat. Däremot tror jag att man måste vara väldigt medveten om vad detta egentligen säger. Det innebär att jag är jävligt bra på att göra ett visst test. Och att förstå geometriska figurer. Och jag skäms inte för att påstå att jag troligtvis har ett högt IQ, även om jag aldrig mätt det och fått en siffra. Men samtidigt måste man vara medveten om testets begränsningar. Intelligens i sig självt är ganska ointressant på arbetsmarknaden. Där efterfrågas snarare specifika erfarenheter, kunskaper eller färdigheter. Intelligens (definierat utifrån ett test) är ganska värdelöst i sig självt.

Lill-IT2013-01-12 02:42

Nej då..
Du skrev att du är dumsnäll men smart. Och att när folk inser det så drar de sig undan. Då menade jag på att du får vara smart och hålla dig på den nivå där de inte blir bortskrämda.

Lill-IT2013-01-12 02:43

Och jag menade såklart inte att man per automatik är elak om man är smart.

Guldplate2013-01-12 03:10
Antal inlägg: 1212

Klart är i alla fall att en enkel siffra som svar på hur bra man klarade ett test väcker debatt. (detta är 171 svaret i denna tråd, som startades igår)

Så rubriken till tråden kanske får sig ett visst erkännande!? ;-)

brava2013-01-12 03:10

Ok jag tolkade in det i ditt sätt att uttrycka dig. Jag glömmer bort att folk blir rädda och kanske tror att man är manipulativ bara för att man möjligtvis skulle kunna vara det, för att det verkar vara en allmänt spridd fördom att smarthet på något sätt medför känslokyla. Jag vet ju att jag är snäll! Ganska egocentriskt kanske, men det är svårt att hela tiden komma ihåg att ta hänsyn till den typen av reaktioner. Varför inte bara slappna av?

Maradona: Du ger uttryck för en ganska vanlig uppfattning som tyvärr medför att det sitter en massa idioter som inte har tillräckligt med självkritik för att inse att de inte är tillräckligt kompetenta, för att sköta sina jobb på ett tillfredställande sätt, på en massa viktiga poster i samhället. Nyckelordet här är självkritik och intelligens för att undvika maktmissbruk. Men tyvärr handlar det mer och mer om att kunna ljuga på ett trovärdigt sätt. Nä Usch va bitter jag låter det är nog dags att säga GODNATT.

brava2013-01-12 03:11

Absolut Guldet

Tevvelina2013-01-12 11:04
Antal inlägg: 136

Guldplate
Ok många tester alltså. Såklart när jag tänker efter ;)
Du kommer att bli en utomordentlig lokförare, hoppas jag får åka med dig någon gång :)

pabster12013-01-12 11:40
Antal inlägg: 707

Brava lösningen är att skaffa lika intelligenta vänner. Diskussioner blir lite intressantare. Ett par av mina närmaste vänner är med i mensa och flera andra kanske skulle vara det om de var intresserade av testa.
Intelligens och lyckad karriär hör ihop för flera jag känner. Det förutsätter dock att man har ett jobb som kräver det.

Anledningen till att många blir så provocerade av andras intelligens är att det får dem att inse sin egen begränsning och att de är betydligt dummare relativt än de trott.

brava2013-01-12 13:34

pabster: ok jag skulle ju kunna hänga på det synsättet för det vore kanske det enklaste, lika barn leka bäst osv.

men det jag vill sträva efter är egentligen raka motsatsen till någon slags elitism. Som att vi föds med så väldigt olika förutsättningar - helt oförtjänt - och att det blir väldigt fel när man börjar värdera dessa. typ smart är bra trög är dåligt. varför kan man inte bara acceptera att vissa personer har bättre förutsättningar att sköta vissa uppgifter.

Jag tycker att det system vi har för utbildning/karriärval är skitdåligt på att göra det det är ämnat för dvs hjälpa oss att hitta vår potential och förbereda oss för, och hjälpa oss att utvecklas till kompetenta yrkesmänniskor som känner att vi har hamnat nånstans där vi kommer till vår rätt i samhällsbygget.

sky_spy2013-01-12 15:18
Antal inlägg: 46

Anledningen till att iq test existerar är ju för att det är ett bra sätt att bedömma en persons förmåga att tänka konstruktivt och se samband, förstå hens intelektuella förmåga. Att påstå att de som är bra på iq test enbart är bra på just iq test är lika fumt som att man skulle få icke godkännt på det nämnda.

icy2013-01-12 16:30
Antal inlägg: 868

Maradona1986: Jag betvivlar inte att du är duktig på IQ tester, vissa har lätt för det logiska..:), men...om du gjort Mensas test på riktigt så får du en intelligenskvot där, alltså en siffra. Men då måste du ha gjort det riktiga provet på plats, inte genom nätet...
Hade varit skönt om man hade kunnat börja mäta EQ också...då kunde man kanske gallrat bland sina vänner..:)

jonisk - Ej medlem längre2013-01-12 17:38
Antal inlägg: 7985

Nja, genom att göra mensas test (irl) får man reda på ungefärlig siffra, sen gör man ett vidare test genom ett samtal med en psykolog för att få ett mer exakt resultat. Vad man nu ska ha det till, annat än för att få komma med där.

lamaglama2013-01-12 18:01
Antal inlägg: 439

Intelligens och snällhet hör ihop. Dumma människor är ofta elaka.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?