Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade29
Mobilspel
Pågående20 283

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2013-07-06 10:03
Antal inlägg: 24120

Men vad sjutton är svenskt , kan någon tala om detta ??

Bitte

Triss - Ej medlem längre2013-07-06 10:05
Antal inlägg: 417

Nä, Bitte! Det finns faktiskt ingen som kan tala om det. Svenskt för mej är hemma hos mej, medan svenskt för dej kanske är hemma hos dej. Det är olika saker för oss alla.

Triss - Ej medlem längre2013-07-06 10:11

Det finns en bok i ämnet: På jakt efter svenskheten av Qaisar Mahmood. Han försöker verkligen ta reda på vad som är svenskt.

stuvelsberg2013-07-06 10:36
Antal inlägg: 954

Jag tror det är enkelt att säga vad som är svenskt, d.v.s. det vi uppfattar som svenskt, men som en del bekanta jag har som är allt ifrån albanier till italienare,vilket land där befolkningen inte vågar yppa ordet svenskt, vi uppfattas som flata ointelligenta och allmänt intetsägande, ja det är verkligen på goda grunder.Men som sagt, det intressantaste är dock vår övertro på politiker, deras makt är begränsad till en ram satt av kapitalet vilket gör valet ointressant, nästan, om vi inte väljer mer tydligt än M eller S.

Triss - Ej medlem längre2013-07-06 10:42

Jag tror att svenskheten ser olika ut beroende på vem du frågar. Man får ett svar i Göteborg, ett annat i Stockholm osv. Tror det skiljer mkt i svenskhet mellan Tomelilla och Pajala tex.

Porla - Ej medlem längre2013-07-06 10:48
Antal inlägg: 1471

Att vara svensk och vara stolt över det har för mig har tidigare varit när man kommit till andra länder och kunnat säga typ " I Sverige får man minsann tänka och tycka vad man vill. Man får ha vilken tro man vill. Man får ha vilken sex med vem man vill. Alla betraktas som enskilda individer". Ska vi ändra på det? Ska vi bli lika trångsynta som dom är i de länder där religionskrig och raskrig förekommer?

corlini2013-07-06 10:56
Antal inlägg: 3172

Triss, du efterlyser de skatteintäkter arbetet kring invandringen genererar. sant sant, till en minimal del bestående av underleverantörer i den privata sektorn men uteslutande så är ju alla dessa arbeten kring invandring, migration, stadsdelar, AF, soc, kommun osv osv faktiskt avlönade av statliga medel, dvs av andras skatter och allas våra momser osv. dvs det är inte vinstgivande arbeten. det är en enorm bikostnad utöver vad själva invandringskostnaden presenteras som. en kommunalt eller statlig person betalar skatt, men lönen före skatt kommer inte från kapital intjänat eller hur? en myndighet betalar en annan myndighet men vem finansierar alla myndigheter?

att påstå en avdelning är självförsörjande är lögn, den fakturerar ut lika mycket som den kostar men då fakturan går till annan statligt finansierad verksamhet är det fortfarande en ren och skär samhällskostnad. omskrivning eller ej, budgetflyttningar och namnbyten eller ej så är dessa arbeten, arbetsmarknadsprogram, utbildningar, kurser och alla arbeten förknippade med detta fortfarande en utgift som inte genererar kapital in till staten i någon ände.

Triss - Ej medlem längre2013-07-06 10:58

Jag frågade efter nettokostnaden/flykting. Trodde du kände till den då verkar så insatt.

Triss - Ej medlem längre2013-07-06 10:58

*du*

stuvelsberg2013-07-06 11:16

Det är oärligheten som är samhällets stora problem, exemplen kan göra oändliga för det utgör så stort inslag i vårat samhälle, ett enda ex. reinfeldt säger att vi ska sänka ersättningen för sjuka för att få dom i arbete???? VEM ANSTÄLLER EN SJUK????????????Just det, INGEN,detta vet naturligtvis reinfeldt om men säger det inte för det vore politiskt självmord, ej heller att kapitalet styr, av samma anledning, skulle dessutom få valdeltagandet att sjunka avsevärt.

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 13:22
Antal inlägg: 92

Tänk att folk inte fattar att skatteintäkter från jobb som betalas med skattepengar är en förlustaffär.

kiwiskal2013-07-06 14:22
Antal inlägg: 2684

PostumCred, allt du gör är att sitta här och skriva om hur dumma alla utom SD är.

stuvelsberg2013-07-06 14:23

Skatten är till för allas väl och ve, iaf är det meningen och det är klart att regeringens inhumana politik och skattesänkarideer inte direkt förbättrar det som ska betalas gemensamt.Den nuvarande regeringen är kapitalets önskedröm och dom tjänar ofattbara pengar, därtill det stora problemet med ägarstrukturen av företag. En ohållbar situation som förr eller senare kommer resultera i enorma problem, var så säker.

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 16:21

Javisst, men man blir trots allt förvånad då det påstås att flyktingarna skapar jobb, men inte fattar att skattebetalarna betalar dessa jobb.

corlini2013-07-06 16:29

Triss, det finns ingen sådan siffra. ingen har lyckats räkna på det och ta med alla indirekta kostnadsposter.

det den enskilde får till mat, hyra, omkostnader är bara en liten liten del av vad den enskilde faktiskt kostar. och detta är månad in månad ut i åratal, inte ens om barnet växer upp och börjar jobba fort, skattar högt så är den familjen uppe på "noll" inom 5 generationer.

Migrationsverket
2 690 milj
Ersättningar och bostadskostnader
4 619 milj
Migrationspolitiska åtgärder
420 milj
Domstolsprövning i utlänningsärenden
548
Kostnader vid domstolsprövning i utlänningsärenden
159
Offentligt biträde i utlänningsärenden
305 milj
Utresor för avvisade och utvisade
274 milj
Från EU-budgeten finansierade insatser för asylsökande och flyktingar
215
Ramöverenskommelse om migrationspolitik
5 milj
Summa
9 504 000 000

detta är alltså 9 504 000 000 = niotusen miljoner och innefattar endast uppräknade poster. INTE inräknat AF, FK, soc, skola, dagis, förskola, tandvård, SFI, läkare, pensioner, vård och bostadskostnader efter asylsökningsperioden.

är det konstigt att folk reagerar när det inte finns pengar till rena lakan på långvården, vad kostar ett set vid köp av mängd??
kan det vara 20:-

men vi har niotusen millar årligen bara till hanteringen av migrationen.

jag tycker som sagt det är ett under att SD inte fått fler röster. tror det beror på att folk inte orkar, inte vill och inte ids kolla saker trots att det är de själva som via sänkt pension, sänkt sjukpeng, ökad karens och stigande kostnader betalar detta. det är ju inte så att någon annan betalar, det är vi alla som gör det med några tusen var om året bara för den årliga hanteringen, ta en funderare på vad man betalar för resten då.

jag tycker man äger rätten att faktiskt få ifrågasätta och begära ärliga svar. men si det går inte så bra, för då måste någon bära ansvaret.

Bitte - Administratör2013-07-06 16:32
Antal inlägg: 24120

Ja jösses vad ska vi då göra med alla som jobbar statligt & kommunalt för då betalar vi ju även dessa löner

Bitte

corlini2013-07-06 16:37

ja, och det bör vi göra för annars faller vår välfärd. MEN man måste få ha rätten att ställa frågan, är det rätt att lägga tiotusentals miljoner på invandring när tex våra tidigare världsberyktade sociala tryggheter som vård och skola rasar i kvalitet och våra köer och kostnader bara ökar i takt med att kvaliten sjunker? betalar jag en sak vill jag veta vad jag får för pengen och jag tycker inte jag gör en bra affär längre.

Salka12013-07-06 16:44
Antal inlägg: 670

9 miljarder av den totala skatteintäkten på 1300 miljarder är egentligen inte så stor bit av kakan.

PostumCred - Ej medlem längre2013-07-06 16:55

Men då kakan inte räcker åt äldre som jobbat och betalt skatt hela sitt liv. Äldre som inte har råd att hämta ut sin medicin. Då är 9 miljarder för mycket.

corlini2013-07-06 16:56

tja det är 24 000 undersköterskor ungefär, vårdkris??

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?