Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 4 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 68 |
Mobilspel
Pågående | 20 155 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
karmannghia | 2013-08-30 12:29 | |
![]() | Javisst är det barn, men de här barnen har de bästa förutsättningarna i världen. Det är lite som att gråta över att prinsessan Estelle kommer att få det så svårt med all uppmärksamhet från media och vojne, hon får inte själv välja yrke. Mitt hjärta blöder. Men trivs de små battingarna så låt dem för all del gå kvar på en skola där pennalism omhuldas som gammal fin tradition medan skolledningen tittar bort - föräldrarna betalar trots allt för deras barn ska få just den här typen av kamratfostran. Det är ingen hemlighet. Och om den här skolan måste slå igen (vilket förmodligen är sossarnas fel) så finns det ju skolor i andra länder. Överklass är internationell, den vet inte av nationsgränser. | |
karmannghia | 2013-08-30 12:34 | |
![]() | le-lou, är det inte så att man ansett att skolan misslyckats i sina försök att få rätt på just detta problem trots upprepade uppmaningar från myndigheternas sida? Detta handlar ju om händelser som upprepas vartenda år. Skolledningen tycks stå handfallen. Vad ska man då göra? Säga asch, ni får väl ha det så här då, vadå om nån individ blir lite bränd med ett strykjärn, det är ju bara nån enstaka ibland och hen hade säkert själv varit dum. Man får bjuda till lite själv om man ska bli omtyckt på ett internat! | |
le-lou | 2013-08-30 12:37 | |
![]() | Här har Skolinspektionen stängt ner en skola helt utan utredning. Polisutredningen är inte ens klar, de vet inte vad som egentligen hände med nollningen, det snackas och ryktas men saken kvarstår: Utredningen är inte klar. Med detta i ryggen går Skolinspektionen in och stänger skolan? Och detta hyllar ni. Och karmannghia - du menar att det är mer ok att håna den som faktiskt har? Är det dessa barns fel att deras föräldrar har gott ställt? Har föräldrarna på något sätt per automatik skott sig på de fattiga? Eftersom de har pengar, menar jag? Ett rikt barn i sorg är inte lika lätt att ömma för för som ett fattigare? Din inställning till dessa barn och människor överlag tycker jag är beklaglig. Hur man kan skilja på person och person på ett så ynkligt vis, det begriper jag inte. Och folk undrar varför världen ser ut som den gör. "De små battingarna"... ja jag säger inget mer, riskerar för mkt då. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-30 12:40 | |
![]() | detta har inget med höger eller vänster att göra le-lou,stäng alla internat för länge sedan,En tjej var Rom som bodde där, då hette det tattarjävel och hon fick stryk varje dag för att hon var Rom,mannagryn ut hällt bland kläderna så gott som varje dag, sadistiskt lagd personal.Och gröt varje morgon jag åt inte jag blev smal som en kluven tandpetare,och fick åka med en personal till Läkaren det var det roligaste som hände under vistelsen på internatskolan.Den gröna skivspelaren kunde lånas ut till äldre för att slippa stryk.Det går inte att gämföra betapet och ett internat,Folk må käfta här men det är svårt att slåss eller att smörja in någon hel och hållen med ketchup på betapet | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-30 12:43 | |
![]() | "Javisst är det barn, men de här barnen har de bästa förutsättningarna i världen." Med den barnen-i-Afrika-retoriken kan man hävda att jämfört med gatubarn i Rio de Janeiro har alla svenska barn det jävligt bra ställt och så kniper vi käft. Hur vet du förresten att dessa barn har de bästa förutsättningarna i världen? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-30 12:43 | |
![]() | problemet är inte att utredning saknas,problemet är att dom inte tagit pennalism på allvar och stängt skolan för länge sedan.Och att Rektorn inte förbjudit nollning när någon blev stucken med nålar eller behövde strippa,är bara mer tragiskt | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-30 12:44 | |
![]() | nultj,barn på internat har inte dom bästa förutsättningarna barn på internat får en kärlekslös uppväxt,Och det är dåliga förutsättningar | |
Rålex | 2013-08-30 12:49 | |
![]() | Jag har varit elev på Lundsberg och det var därför jag startade tråden, ville höra vad andra hade för åsikter om det som hänt, liksom om skolan i stort. Som f.d. elev (66-75) är jag naturligtvis färgad av att ha gått där, men tycker att det är att gå för långt att helt stänga verksamheten, vilket jag redan sagt. Invigningsriter, auktoritära äldre elever, regler och förordningar, så även bestraffningar, absolut. Dock ej den "pennalism" som flertalet här tror förekommer. Det HAR förekommit händelser (som detta med strykjärnet) men många tycks tro att dessa händelser snarare är regel än undantag och så är inte fallet. Vill återigen påpeka att idiotiska påhitt inträffar på alla våra skolor, internat som kommunala. Omöjligt att ha koll på samtliga elever 24/7, vissa rötägg finns det alltid. Trivdes oerhört bra på skolan. | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 12:55 | |
![]() | Nånstans måste man dra gränsen för vad som är skolans fel och vad som är enstaka individers ansvar. Du får det att låta väldigt enkelt, jag tycker att det är svårt att dra den skiljelinjen. Om du förklarar vad du menar med "kollektiv bestraffning" ska jag gärna svara på den frågan, även om jag tror att den var retorisk. Stängningen av Lundsberg är knappast avsedd som sådan, även om du tycker att den kanske är det. Syftet är väl att skydda eleverna mot en potentiellt farlig miljö? (N.B. Jag pratar bara om syftet. Jag vet alldeles för lite för att kunna uttala mig om beslutet var riktigt eller inte.) | |
bobo flux | 2013-08-30 12:55 | |
![]() | www.skolinspektionen...-s kola.pdf De har ju enligt rapporten påvisat ett flertal brister tidigare som bevisligen inte har hanterats. Men hela SI är förstås en bevarad Stasi-cell som spyr ut vänsterpest i det svenska skolsystemet? | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 12:58 | |
![]() | *tömmer en flaska ketchup på ttiittii* | |
SämstpåBeta | 2013-08-30 12:59 | |
![]() | Klart skolan ska stängas ner, det har pågått tvivelaktigheter på Lundsberg under alldeles för lång tid, stäng ner, byt ut, in med ny kraft, nya idéer, ny personal, införståelse och utbildning i den problematik som Lundsberg och liknande skolor är drabbade av. MEN: Belyser man på det sättet som man belyser Lundsberg så gäller då att alla internatskolor skall på samma premisser vara under samma lupp. I Sigtuna händer det hemskheter som också ska belysas på samma sätt och inte bara Lundsberg för att media tycker det är så häftigt för att kungafamiljen inte har gjort så många knop där! | |
Rålex | 2013-08-30 12:59 | |
![]() | Kollektiv bestraffning är när 99% av skolans elever tvingas bort ifrån skolan. Om syftet är att "skydda eleverna mot en potentiellt farlig miljö" så borde alla skolor stängas! | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 13:00 | |
![]() | Mitt inlägg var till le-lou. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-08-30 13:00 | |
![]() | "nultj,barn på internat har inte dom bästa förutsättningarna barn på internat får en kärlekslös uppväxt,Och det är dåliga förutsättningar" Ledsen ttiittii, men det där är generaliserande skitsnack. Så för vissa, ja, men det sker även utanför internat. Dessutom var frågan ställd till den som tyckte att just dessa elever har dom bästa förutsättningarna. | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2013-08-30 13:03 | |
![]() | SpB, har kungafamiljen inte gjort många knop på Lundsberg? Det var väldigt vad du verkar ha ingående kännedom om deras studieiver. | |
Rålex | 2013-08-30 13:06 | |
![]() | Alltför många tyckare, här... | |
Lillstölla | 2013-08-30 13:25 | |
![]() | Blir nog väldigt få kvar i tråden om det bara är ni f.d Lundsbergselever som "vet" som får säga er åsikt Rålex. Kanske var droppen som fick bägaren att rinna över nu den senaste i raden av många kamratuppfostrande tilltag från skolan. Måste ju även påstå att det är en grym underdrift att kalla det för ett "korkat påhitt" att ge sig på någon med ett strykjärn. Tortyr är vad det är. | |
le-lou | 2013-08-30 13:27 | |
![]() | Så sent som i april var skolan mer eller mindre en mönsterskola i jämförelse med andra, med uppemot 40% bättre resultat än snittet vad gäller upplevd trygghet och andra relevanta faktorer (källa: Studio Ett igår). Skolinspektionen visste om det, men valde att helt bortse från att utvecklingen uppenbarligen inte bara gått åt rätt håll, utan faktiskt gått väldigt långt också. Istället valde de att peka på saker som de själva medger ligger "väldigt långt tillbaka i tiden". De valde att helt bortse från proportionalitetsprincipe n, något de som myndighet inte får lov att göra. De 170 elever som nu drabbats väldigt hårt av något de inte haft något med att göra, kan åtminstone glädja sig åt att beslutet till del grundats i händelser som ägde rum när de själva gick i blöjor. Hur orättvist måste inte det kännas? | |
Rålex | 2013-08-30 13:35 | |
![]() | Syftade på SpB's inlägg, Lillstölla. Och händelsen med strykjärnet var helt förkastligt vilket jag redan tog upp i starten. | |