Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående18 942

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bipbipbip2013-12-04 21:43
Antal inlägg: 5

Hela poängen med vaccin är att så många som möjligt vaccinerar sig; det är inte en kur avsedd i första hand för den enskilda individen utan att förhindra smittspridning (via massan) till individer inom riskgrupper. Ni som rakt över avfärdar vaccin som humbug har inte en susning om vad ni snackar om.

xDiamondx - Ej medlem längre2013-12-04 21:46
Antal inlägg: 199

Gr3en: De var inte alltför längesedan just dessa rödakorsets insamlade bössor förskingrades i pengar av SJÄLVASTE CHEFEN som då ska vara den som fördelar pengarna och att det då kommer fram till BEHÖVANDE som då är syftet med hela insamlingen!!?? :-/ :-/

Alltså..??? Vilka organisationer kan man lita på eller inte lita på??? :-/

Vem fan vill skänka pengar till organisationer där övervägande eller mkt. av insamlade pengar direkt slinker ner i självaste CHEFEN/CHEFERNAS privata ficka!!??? :-/

jin172013-12-04 21:54
Antal inlägg: 129

Vad har rakitis med detta att göra. Det är ingen ingen sjukdom du kan vaccineras mot utan beror på D-vitaminbrist. Spanska sjukan däremot (eller någon liknande pandemi) lär vi få uppleva inom en inte alltför avlägsen framtid, och även om du förlitar dig på turen kanske du ångrar dig om dina närmaste skulle drabbas och avlida. Ditt ansvar kommer att vila tungt på dig när du förstår att du övertalat människor att inte ta emot hjälpen som förhoppningsvis kommer att finnas tack vare våra kunniga forskare.

micro1132013-12-04 21:55
Antal inlägg: 17540

bipbipbip
Vem har sagt att all vaccin är humbug?

En del vaccin delas ut in den är ordentligt testad - och det kritiserar jag. Skall jag vaccinera mig så äger jag rätten att själv avgöra om jag tycker det är värt eventuella biverkningar eller risker.

Jag anser att många av de vaccin som nu delas som smågodis inte är värda det. I synnerhet inte att relativt oprövade ges till barn och unga.

Och givetvis vaccinerar man sig för sin egen skull - altruism är bara skitsnack.

Tror du på vaccin och inte vill riskerar att bli sjuk - vaccinera dig då, ,det är ditt ansvar och ditt beslut - inte mitt.

bipbipbip2013-12-04 22:00

Jag snackar inte om altruism, jag snackar om att vaccinets styrka (när det gäller att mota epidemier) ligger i att merparten vaccinerar sig.
Är du klinisk eller preklinisk forskare? Troligtvis inte. Du hittar på när du säger att det inte ligger åratal av forskning bakom, det är inte rena chansningar. Men visste vi allt om hur människan funkar så skulle varken cancer eller aids finnas, ibland måste man överväga att testa en relativt ny kur för att nyttan ändå är större än risken.

micro1132013-12-04 22:02

jin17
Dubbeldiagnoser har betydelse för personens förmåga att klara sjukdomar och återhämtning..

Nej, jag ångrar mig knappast om mina närmaste fattar ett beslut om att avstå från vaccin av olika slag - det är nämligen upp till dem att själva fatta beslutet, deras ansvar, inte mitt..

Jag skulle däremot ha ångrat mig om jag prackat på mina barn ett vaccin som gav narkolepsi, MS eller någon annan livsförödande sjukdom..

Jag förlitar mig inte på "turen" utan på mitt immunförsvar i kombination med hälsa och tillgänglighet till både näring, rent vatten och sjukvård.

kryddeluntan2013-12-04 22:05
Antal inlägg: 12360

Ja, det är sannerligen en tråd för stollar.

Vill man skänka pengar i bössor, gör det, eller låt bli. Du har inga garantier för vart dina pengar tar vägen.

Vaccin, tja , alla har ett eget ansvar och ett eget val. Själv tar jag reda på fakta, läser på det jag kan om biverkningar och beslutar själv vad som är bra för mig. Enkelt :-)

xDiamondx - Ej medlem längre2013-12-04 22:07

Gr3en & jin17: Om ni kollar lite närmare på vad jag tidigare skrivit om då just vaccin? Så skrev jag och med samma åsikt som Corlini .
Att tidigare så har vaccin aldrig tagits fram på en kafferast som de nu verkar kunna göra det på!!??? :-/
Utan tidigare så har det alltid tagit väldigt många år att testa och pröva ut ett vaccin innan de godkännts? Och då talar vi allt från 10år till kanske mer än 20 års tid?
Och tidigare framtagna vaccin som fortfarande står sig? och som arbetats fram på ett mer seriöst sätt i överlag än vad de nu verkar likna som? Dessa vacciner som för polia..stelkram..spanska sjukan, hepatit A,B,C etc. och ev.hjärnmeningit? Dessa vacciner kan jag känna mer förtroende för..

Men inte den goja de rör ihop idag? För nu ska allt göras såå..biligt som möjligt..och säljas ut såå.. dyrt som möjligt!! Allt handlar BARA om pengar!! Och därför känner man snart inte särskilt stort förtroende för något som produseras eller framställs oavsett om det handlar om vaccin eller annat..För antingen skadar det människor,djur och miljö..Eller också får djur plågas, eller barnarbete, för att nåt ska kunna framställas såå..billigt som möjligt..så att företagen/ el. hajarna=mellanhänderna ska få såå mkt. kosing/dollar som möjligt i sin ficka..Eller privata ficka!!

micro1132013-12-04 22:08

bipbipbip
Vaccin har alltså ingen verkan för den enskilda individen som väljer att ta vaccin .. Där ser man - ännu ett argument för att skippa det med andra ord .. Det är ju tydligen verkningslöst.

Och svininfluensavaccinet var inte ordentligt testat - inte alls på barn faktiskt, innan det började delas ut.

När det gäller Gardasil vet man fortfarande vilka konsekvenser det faktiskt kan ge eller något om långtidseffekterna .. Det kallar jag experiment med barn.

bipbipbip2013-12-04 22:09

Du förstod inte vad jag skrev, alltså. Det förhindrar smittspridning genom att immunisera den vaccinerade. Det är viktigare för en population än enskilda individers överlevnad.

Salka12013-12-04 22:12
Antal inlägg: 674

Finns det vaccin mot spanska sjukan? Den härjade vid förra sekelskiftet och många miljoner människor dog, eftersom det inte fanns något vaccin.

micro1132013-12-04 22:14

bipbipbip
Om den som är vaccinerad blir immun behöver denne alltså inte bekymra sig om huruvida jag valt vaccin eller inte - är man immun så blir man inte sjuk.

Alltså - eget val, eget beslut, eget ansvar, för sin egen skull.

bipbipbip2013-12-04 22:17

Nä, men för att förhindra att smittan sprider sig till riskgrupper som inte kan ta vaccinet, och för att utrota smittan genom att smittspridningen hindras bör majoriteten vaccinera sig vid en epidemi.

micro1132013-12-04 22:19

Salka1
Svininfluensa vaccin .. ?

2005 publicerades virusets fullständiga genuppsättning i Nature och Science.[11][12][13]
Undersökningar av Spanskavirusets hölje har visat att det är ett influensavirus av typ A och ytgenerna är av typ H1N1.[9] Detta bekräftar att det var en fågelinfluensa.

Under 2009 skedde ytterligare ett pandemiutbrott av A(H1N1), se H1N1-utbrottet 2009.
sv.wikipedia.org/wik...sk a_sjukan

H1N1-utbrottet 2009
Den tidiga mediarapporteringen benämnde utbrottet svininfluensa vilket kommit att bli den allmänna benämningen.
sv.wikipedia.org/wik...ot tet_2009

micro1132013-12-04 22:20

bipbipbip
Tycker du ja. Personligen har jag inga som helst tankar på att vaccinera mig för att människor som borde hålla sig undan smitta inte vill ta ansvar sin hälsa.

Sorry.

LadySol - Ej medlem längre2013-12-04 22:21
Antal inlägg: 33199

Nej, de har inte lyckats hitta något vaccin mot spanska sjukan.

bipbipbip2013-12-04 22:28

Haha, det var det dummaste argumentet någonsin.

micro1132013-12-04 22:29

bland andra vaccinet Pandemrix. Detta vaccin innehåller en adjuvans med skvalen vilket är kopplat till en 7 ggr högre risk för narkolepsi.

[...]
Den 17 augusti 2009 startade GlaxoSmithKline kliniska prövningar på 9 000 personer (128 stycken 18-60 år i Tyskland med två doser med tre veckor emellan) [23] av Pandemrix-vaccinet, variant av H5N1 (Prepandrix).[24]

Under mitten av oktober startade massvaccination i bland annat Sverige.
sv.wikipedia.org/wik...ot tet_2009

välutprovat .. tjena.

micro1132013-12-04 22:31

bipbipbip
Fullt gångbart för mig - och det är ju enbart inför mig själv jag behöver motivera mitt beslut faktiskt.

xDiamondx - Ej medlem längre2013-12-04 22:52

Micro113: Ja..det är heeelt otroligt det här med svininfluensavaccinet ang. vaccination för småbarn?? När det då blev masshysteri om att alla skulle vaccineras? Ja..då går de såkallade kunniga folket gällande ämnet och säger att? Barn under 3år ska INTE vaccineras!!

Okej..??? Sedan efter 1-2veckor kommer de plötsligt fram att Jajjamen.. vi ska nog vaccinera spädbarn också..Och spädbarnen ska DESSUTOM HA 2 Injektioner med några veckors mellanrum!!??? VHA?? :-/

Förväntas det att man ska känna starkt förtroende efter ett såna tveksamheter från de som då ska vara kunniga och också känna till fakta gällande vaccinet!!? :-/

Om det inte de såkallade kunniga för vaccinet som sådant,varken känner till eller från början kan ge klara besked eller fakta om ett vaccins ev. biverkningar,symtom etc.? Och heller inte från vilken ålder på småbarn vaccinet får sättas in??

Ja..då verkar det deffinitivt inte finnas varken riktig fakta eller information om vad som gäller ??

Och då säger jag det till er som verkar stötta vaccinationsframställning där människan tydligen inte har nån rätt att få klara besked?

Tycker ni det känns HEELT OKEJ att inte ens de såkallade kunniga ens vet? eller?? :-/

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?