Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 385

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2014-06-01 13:42
Antal inlägg: 31064

Varför reagera på det? Han är värd det för sin chef och för den kapitalism han tjänar väl. Personligen tycker jag det är osmakligt, men mina åsikter på ett forum kommer inte ändra världsordningen. :)

Mojäng2014-06-01 20:12
Antal inlägg: 115

Tja, tills något annat inträffar så får vi väl nöja oss med den definition av "legio" som SAOL och SAOB tillhandahåller, det är ju de som faktiskt definierar vad som gäller. Och SAOL tar ju ständigt in nya betydelser så skulle "legio" glida iväg så kommer det att visa sig där. Men jag får ge en eloge för nytänkande och entreprenörsanda, även om förklaringen tydligen var en autokorrigering. :)

Några ord om förskollärare också:

För mig känns det osmakligt och lite korkat när någon skriver att det är ett "lätt" jobb som "med all rätt" inte är så välavlönat. Då menar jag så här:

Själv är jag högutbildad och det är min partner också. Men alla år vi pluggat skulle vara bortkastade och alla våra viktiga arbetsuppgifter omöjliga att genomföra om förskolan inte fanns. Av den orsaken är förskollärare ett av de yrken som skulle vara allra bästa betalda. I stället är det tvärtom och förklaringen är enkel: det handlar om relativt lågutbildade kvinnor och det är av tradition ingen stark grupp på arbetsmarknaden.

Så:

Även om det skulle göra vår vardag betydligt jobbigare ett tag skulle jag gärna se att landets förskollärare gick i strejk. Inte mycket som skulle funka om de gjorde det. Vilket väl visar vilket viktigt yrke det är.

Mojäng2014-06-01 20:19

Ska lägga till att jag är väl medveten om att det inte bara är förskollärare utan mer allmänt personal på förskola som diskuterats. Spelar ingen roll för mig; de är lika viktiga ändå.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-01 20:22
Antal inlägg: 2999

Jodå, alla med stålars skulle skaffa en barnflicke-pool inom loppet av 5 timmar och endast de som redan stretar för att få vardagen att gå ihop skulle få lida.
Som med allt i dagens samhälle.

spelteori - Ej medlem längre2014-06-01 20:23
Antal inlägg: 714

Ja du kan ju ta det så om du vill. Då måste du iofs ignorera det faktum att jag pratade om min lön (som du inte vet något om) och min arbetssituation (där vet du lika lite) och inte om förskolläraryrket som sådant. Det är iofs inte första gången sakligheten offras för att få tillfälle att ta till brösttoner.

vira5 - Ej medlem längre2014-06-01 21:21
Antal inlägg: 757

Relativt lågutbildade... Minst 210 hp är väl inte att definiera som lågutbildad!

Daggdroppe2014-06-01 21:54
Antal inlägg: 1078

Jag jobbar i kök och med tanke på mina kallskänke-vader så borde jag få en lönehöjning. Men jag är väl rätt nöjd ändå.

Spira - Ej medlem längre2014-06-01 22:20
Antal inlägg: 310

som mjölkbonde jobbar jag i stort sett gratis, helger också... nog tycker jag att jag borde vara värd mer men kanske inte eftersom jag uppenbarligen är totalt vrickad :( Som tur är har jag ett jobb till.

kryddeluntan2014-06-01 22:20
Antal inlägg: 12360

Undrar just hur många hp man ska ha för att inte räknas som lågutbildad? Vad tror du Mojäng?

roja c panda - Ej medlem längre2014-06-01 23:25
Antal inlägg: 875

Ah den där helt oförblommande mjölkbondelögnen. Helt sjukt att mjölkbönder har mage att så skamlöst gnälla på det där sättet. Miljarder i stöd för att de ska monopolisera marknaden med produkter vi inte behöver. Jobbar 24 timmar om dygnet -- men inte mer än att de samtidigt kan ha ett annat jobb. Hade gårdsstödet delats ut med samma stränga regler som andra bidrag hade alla bönder varit återbetalningsskyldiga.

Mojäng2014-06-02 00:59

Hej och hallå till alla som reagerat över mitt ordval "lågutbildad" i mitt förra inlägg om förskolan.

Tja, nu tar det väl hus i helvete men ja, jag ser en förskollärare som ganska ´"lågutbildad". Att man har gjort om en massa utbildningar till "högskoleutbildningar" innebär inte med automatik att de har något med högre akademiska studier att göra.

Däremot, än en gång, så tycker jag att all personal på våra förskolor utför några av de viktigaste arbeten som finns och att deras löner borde vara avsevärt högre. Minst dubbelt så mycket som i dag borde personalen ha, i alla fall.

Gloria562014-06-02 09:21
Antal inlägg: 437

Misson 21/5 17.59: Tack för det - du är klok du!
Förstår nu när jag är pensionär att jag valde fel yrke. Pensionen går inte att leva på. Jovisst, om man är nöjd med att pengarna räcker till hyra och mat. Att man inte kan unna sej utelunch, bio, kafe' - det som sätter krydda på tillvaron.
Att i vården ge, ge, ge och slita ut kroppen för en skitlön. Kommunal måste vara sämsta facket som aldrig lyckas höja vårdlönerna till en skälig nivå!

toonfisken2014-06-02 10:25
Antal inlägg: 732

Håller med ovanstående , för gammal för att byta , men jag skulle ALDRIG valt vården om jag fick börja om !

mistmaster2014-06-02 15:30
Antal inlägg: 4621

ligger väl kring 22-23000 rent i månaden som skiftgående processoperatör. tycker det är helt ok.
jobbar ungefär 13-14 dagar per månad.

Rultatultan2014-06-02 18:33
Antal inlägg: 2446

Som 4-9lärare tjänar jag för lite. Delvis mitt eget fel då jag ännu inte har min examen. Men även om jag hade det så vore de 26.000 jag eventuellt för en heltidstjänst i den kommun jag arbetar i nu, för lite.

calle342014-06-04 19:03
Antal inlägg: 403

Jobbet: Att man trivs sedan en lön

calle342014-06-04 19:05
Antal inlägg: 403

Politiken hör inte hemma i tråden..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?