Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sjöstan2015-02-05 09:01
Antal inlägg: 729

Har dessa duktiga och lyckade barn helt slutat intressera sig för tidningar, radio och TV som kanaler för kunskapsinhämtning?

Är det bra?

Är inte en okunnig människa extremt lätt att dupera?

Hur ska vi få tillbaka insikten om att omvärlden är viktig?

Beror detta på att skolorna slutat prenumerera på morgontidningar? Är det rätt prioritering?

Personligen anser jag internetnyheter som torftiga och extremt tidsödande. Det finns oändligt mycket information på internet, men vem kontrollerar att det som skrivs är riktigt? I radio, TV och tidningar sker en utvärdering av en redaktion. Inte ens då blir det alltid rätt.

Vi hävdar att våra barn blir duktiga på "källkritik". Jag tror det är skitsnack. För att kunna ha källkritik behövs ganska djupa insikter i det man ska kritisera. Annars blir det bara att bjäbba emot i käbbel.

Vissa säger att våra barn är så himla kunniga och belästa. Men är det inte så att en liten liten klick ungdomar är extremt pålästa, men att den stora massan är helt oinformerad?

I min generation var alla mer eller mindre tvingade att ha lite koll. Var det helt fel?

sjöstan2015-02-05 09:07

tiiittti.

Fråga runt bland dina 7-8 barn och rapportera resultatet.

Känner dom till Charlie Hebdo?
Vet dom vem som utförde dåden?
Vet dom varför?
IS?
Stadsminister, utrikesminister, finansminister i Sverige?
Vad kostar en liter mjölk, 1 kg köttfärs?
Hur hög är boräntan? inlåningsräntan? vad är ränta?
Varför diskuteras det så mycket om Grekland just nu?

Jag tror många vuxna kommer bli förskräckta över våra ungdomars bristand insikter i det vi anser som självklarheter

boffertomte2015-02-05 10:02
Antal inlägg: 1128

Jag begrep inte skillnad på riksdag och regering när jag var 16 och det är ca 500 år sedan. Jag har tagit mig sedan dess.

Måns_E2015-02-05 10:15
Antal inlägg: 12023

"Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare"

Som Sokrates sammanfattade det för runt 2400 år sedan.

Inte mycket tycks ha hänt sedan dess :)

kryddeluntan2015-02-05 10:52
Antal inlägg: 12360

Så sant Måns. Fast jag måste protestera lite. Min upplevelse är att dagens ungdomar är artiga, tex. Jag behöver aldrig stå i en buss, alltid någon som erbjuder sin plats.

Att alla skulle vara okunniga till omvärlden, vad som händer etc. stämmer inte heller. I alla mätningar som görs ligger våra ungdomar långt framme vad det gäller omvärldsuppfattning och kritiskt tänkande. Pisa mäter bara en bråkdel av det ungdomar ska kunna.

sjöstan2015-02-05 13:55

Din argumentation tyder på att allt hela tiden blir bättre. Men att vi är där vi är idag trots 2400 års utveckling av ständigt duktigare barn är sorgligt. Det går ganska långsamt..... Typ 300 generationer.

Pisa jämför sin samtid. Om alla blir sämre kan även en försämring ses som en förbättring.

Mina högst ovetenskapliga iakttagelser bygger på möte i mitt arbete där jag träffar alla typer av människor i synnerligen olika situationer. Det är min bestämda uppfattning att ungdomar av idag generellt blir allt mindre kunniga om allt som inte är "inne".

Därmed inte sagt att dom kan mindre än andra generationer. Bara att dom föredrar att lära sig om andra saker - mode, datorer, spel, internet - och väldigt lite om sin omvärld.

Men det är tydligen bara jag som uppfattat detta, alternativt tycker det är ett problem

Minta2015-02-05 14:18
Antal inlägg: 20042

Föräldrarna tar ibland för stort ansvar. De ringer och skriver till lärarna och kräver att de ska göra som de säger, kräver bra betyg mm.

TotteBakar2015-02-05 14:51
Antal inlägg: 373

Jag tror att många föräldrar idag som ju jobbar mycket och inte har så mycket tid glömmer bort att den sas " bekräftelse" som är störst för ett barn kommer från föräldrarna. Att klippa bort utbildning som en fristående del barnet och skolan gör på egen hand är att ta bort en stor del av dynamiken att känna sitt barn-vara intresserat av barnets tankar och vad det just nu lär sig. Vad är troligt mest effektivt? Tjat som "har du gjort dina läxor?.." "Gör läxan" kontra "Vad håller ni på med nu?" "Aha, vad kul, det har jag nästan glömt lite av..."" Du kanske kan berätta sen" "Det är ju bra att kunna sen när..."Jag förhör gärna dig". Att ha en positiv person som läser läxorna med barnet hemma som funkar som en kompis kan nog också vara effektivt om föräldrarna verkligen inte har tid förutsatt att föräldrarna helhjärtat regelbundet intresserar sig för vad barnet lärt sig

TotteBakar2015-02-05 14:57
Antal inlägg: 373

Barn med "dyra mobiler" vars föräldrar inte kommer på föräldramöten har i hög grad barn med rastlös energi och de barnen förstör lika mycket i skolan som de barn som har annan problematik hemma som man normalt förknippar med ska ge utslag i skolan....min observation när jag jobbade tre år på en skola..Så föräldrar måste fortsätta visa stort intresse och lära känna sitt barn, även när barnen blir äldre och mer självständiga..

Moose72 - Ej medlem längre2015-02-05 15:42
Antal inlägg: 1910

Allmänbildad blir man ju av att få och söka information hemma lika väl som på skolan. Föräldrar som pratar med barnen om vad som händer i världen och hur saker och ting fungerar.

Bisonbox2015-02-05 16:26
Antal inlägg: 1360

En viktig uppgift som skola har är att ge barn en bra start oberoende av deras förutsättningar, där föräldrarna oftast är ett stöd men tyvärr inte allt för sällan är ett hinder. Att skolan baserar undervisningen eller förutsätter ett bra föräldrastöd är därför ingen bra eller fungerande lösning.

Det vore rätt deprimerande om en 16 åring hade samma samlade kunskap och erfarenhet som du själv Sjöstan (60+?). Det är lätt att ta färdigheter för givet när man väl har dem, (omedveten kunskap).

Har i 40 år hör på nyheterna att det blir sämre och sämre och nu borde det riktigt uselt. Det är förstås inte korrekt det har aldrig varit bättre, men det finns alltid saker som kan bli ännu bättre

limpan__22015-02-05 17:30
Antal inlägg: 2847

"Föräldrar som pratar med barnen om vad som händer i världen och hur saker och ting fungerar."

Jo för föräldrar är ju såklart lika lämpade att lära ut allt från matte och naturvetenskap till språk och samhällsvetenskap som utbildade lärare...

Moose72 - Ej medlem längre2015-02-05 18:52

Limpan

Känner dom till Charlie Hebdo?
Vet dom vem som utförde dåden?
Vet dom varför?
IS?
Stadsminister, utrikesminister, finansminister i Sverige?
Vad kostar en liter mjölk, 1 kg köttfärs?
Hur hög är boräntan? inlåningsräntan? vad är ränta?
Varför diskuteras det så mycket om Grekland just nu?

Om du måste anlita en utbildat lärare för att berätta sådant för dina barn så är det ok för mig.

limpan__22015-02-05 20:12

Om det är allt du tror att skolan lär ut är jag än mer övertygad om att det är vettigt att se till att barn inte endast för sin skolning och fostran från föräldrar.

Minta2015-02-05 20:19
Antal inlägg: 20042

Det handlar väl om ålder också. Jag tror att barn under 2,5-3 år egentligen inte behöver dagis. Men i dagens situation är ju alla barn på dagis och då blir ju de som är hemma ganska ensamma, både barn och föräldrar. Ett bra dagis för mycket små barn gör kanske ingen större skada, men ett dåligt kan göra det. Å andra sidan är en mycket bra sak med dagis är att barns miljö inte längre är så dold. Det märks om ett barn inte har det bra och dagis kan reagera och i viss mån kompensera kanske. I de bästa av världar, men vi har ju sett hur dåligt även detta kan fungera.

Moose72 - Ej medlem längre2015-02-05 21:40

Limpan

Vet inte om du har svårt att förstå, men om du läser vad sjöstan skrev om ungdomar och att dom kan vara hur duktiga som helst i skolämnen men sakna kunskap om det som händer i världen och runt omkring dem.

Finns mycke som ungdomar kan lära sig hemma av föräldrarna, tv, tidningar och internet.

Men du måste väl få fortsätta att tro att det bara är utbildade lärare som kan lära barn och ungdomar det väsentliga i livet.
Inte underligt att du tycker att små barn inte ska vara hemma allt för länge innan dom börjar förskolan. Enligt dig kan ju barn bara få kunskap från skolan.

limpan__22015-02-05 22:03

Nä det tror jag inte, och om du endast syftade på ett tidigare inlägg tar jag tillbaka min kommentar. Det var lätt att feltolka ditt inlägg om man inte kopplade det till sjöstans inlägg. Visst har föräldrar en viktig roll, likväl som skolan. Det verkar vi vara överens om.

Moose72 - Ej medlem längre2015-02-05 22:44

Bra att du förstod nu, vet ju att du tillhör dom smartare här.

Måns_E2015-02-06 00:29
Antal inlägg: 12023

Ungdomar idag läser väl någon form av samhällskunskap? Där går man väl vanligtvis igenom dagsaktuell politik emellanåt?

Jag tror att sjöstan överdriver lite, allternativt att det var en ointresserad tonåring. Jag känner förresten även vuxna som har noll koll om dessa saker, så rent åldersknutet verkar intresset inte heller vara.

RambleTamble - Ej medlem längre2015-02-06 00:40
Antal inlägg: 2728

Tonåringar är som folk är mest.

Intresserade sv olika saker.

Så var det i alla fall då jag gick i plugget.
Plugghästar, politekerintresserade, elevrådsaspiranter, målmedvetna, konstnärstyper, ekonomer, casanovor, små lillgamla tanter, hästtjejer, moppekillar...

Alla fanns de.
Att tala om "tonåringar" är att ha glömt sin egen ungdom och blivit en stenstod.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?