Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 10 |
Inloggade | 29 |
Mobilspel
Pågående | 19 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rhotheta | 2016-01-14 19:36 | |
![]() | OT Jag PM:ar en gissning på land för skojs skull. :-) | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-14 19:47 | |
![]() | Hahah, shoot :) | |
micro113 | 2016-01-14 19:48 | |
![]() | Locomondo Den naturliga reaktionen är alltså inte att identifiera människor utifrån som medlem i den egna folkgruppen .. är det vad du säger? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-14 19:52 | |
![]() | Hur menar du? | |
micro113 | 2016-01-14 19:58 | |
![]() | Locomondo Precis det jag säger - du har tydligen utländsk bakgrund vilket innebär att du inte ses som etnisk svensk - och hos din släkt ses du inte som tillhörande den folkgruppen (vad det nu är) utan som "svenne". | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-14 20:15 | |
![]() | Skillnaden är att släkten skojar med mig... | |
micro113 | 2016-01-14 20:22 | |
![]() | Locomondo Då bör du kanske berätta för släkten att du inte gillar det utan tycker att det är "tragiskt" att de ser dig som "svenne" ... | |
micro113 | 2016-01-14 20:23 | |
![]() | Lät ju inte som om du uppfattade det som skämt ... Loco: "Det är däremot lite tragiskt ibland när jag tänker på det att här hemma är jag utlänningen och när jag åker ner till släkten så är jag svennen (hur andra ser på mig alltså, inte jag själv)." | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-16 00:53 | |
![]() | Jodå, det gör jag. Precis som jag uppfattar dig. :) | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-16 11:56 | |
![]() | Loco Säg att jag har en lägenhet som behöver renoveras - den är ganska nedsliten. Sovrummet behöver målas om och ha nya el- installationer. Köket är ännu värre. Golvet måste rivas upp, väggarna har stora hål som behöver spacklas upp, vattenledningar måste tätas och avloppet göras om. Jag ringer till en hantverkare. När han ser röran blir han helt perplex och utbrister "var ska jag börja? Det går nog inte detta - det är för mycket!" Jag säger till honom - vi tar en sak i taget, vi börjar i sovrummet och ser vad som behöver göras där. Sen tar vi köket, när sovrummet går att sova i. Jag tycker att det är bra ibland, att diskutera avgränsade områden. Det betyder inte att man struntar i allt annat. Jag diskuterar gärna könsroller och beteenden på olika nivåer. Men om man ska diskutera "allt hela tiden", så blir det rörigt. | |
Syster-Häxan | 2016-01-16 13:56 | |
![]() | Så jag är inte svensk då trots att jag är född i sverige av svenska föräldrar för min farfar kom till Sverige som barn och min farmor var same. Eller så är jag mycket mera Svensk än någon annan då jag kommer från vår ursprungsbefolkning. Eller kanske är vi alla världsmedborgare och ingen äger ett land eller kan på något sätt påstå sig vara mer svensk, norsk eller what ever | |
Ruckzuck | 2016-01-16 14:21 | |
![]() | Det är med att ha en "etnicitet" (eller en "identitet") är bara tjafs. Jag kan inte fatta varför det är så viktigt för folk. Jag förstår heller inte varför det skulle vara viktigt att definiera vem som är "svensk", förutom i högst byråkratiska sammanhang när det gäller vem som ska få ett pass o.s.v. | |
Bisonbox | 2016-01-16 15:14 | |
![]() | Klart etnicitet är viktigt för rasisterna Hur kan man annars kunna skapa och livnära sig på motsättningarna vi och dom. | |
kryddeluntan | 2016-01-16 15:21 | |
![]() | Nä du syster- häxan, i micros ögon är du inte svensk. Den som vågar berätta att man är en 64:e dels vallon, är heller inte svensk. Du måste kunna bevisa hela din stamtavla och härstamma från en hästmördare i Småland. | |
Ruckzuck | 2016-01-16 15:23 | |
![]() | Bisonbox: Etnicitet är viktigt för rasisterna, men det bevisar också hur tramsiga (och farliga) de är. | |
Rhotheta | 2016-01-16 15:29 | |
![]() | Hela världen är full av människor som tycker att ursprung, rötter och historia är viktiga. Sedan finns det ett antal som inte alls tycker det. Tydligen bor nästan alla i Sverige. Hårklyverier om vem som är lite same, lite dansk, adopterad är inte viktigt. Sådana diskussioner förs bara av den som vill ifrågasätta att det existerar en svensk folkgrupp, av vilka alla inte är lika intresserade att göra sällskap med samer, indianer, hettiter, yazider, assyrier och många andra folk. Då är nyckeln att man utgör en ointaglig majoritet i sitt eget land. Alternativ sv.wikipedia.org/wik...#D emografi Beirut almashriq.hiof.no/le...bo urg1.jpg Beirut www.whale.to/c/u64q7...ma rine.jpg | |
janne121212 | 2016-01-16 15:29 | |
![]() | Etnicitet är väldigt oviktigt för de flesta svenskar, däremot är det livsviktigt för de flesta invandrare, därför hittar du också idag de värsta rasisterna i den kategorien. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-16 17:10 | |
![]() | Etnicitet är intressant i historien, folkvandring, spridning och sånt. Men totalt ointressant när det används för att visa på att någon (kalla det ras) är bättre/sämre än någon annan eller mer brottsbenägen eller annat skit. Jag fattar inte att folk går på sånt fortfarande? | |
Rhotheta | 2016-01-16 18:03 | |
![]() | Jag vet inte om du möjligen är kvar på 30-talet när man försökte hänföra beteende och värderingar till gener. Om du stjäl ett spädbarn i Solna och låter det växa upp i en by utanför Raqqa, kommer det att tänka och bete sig som övriga i Raqqa. Om du tror att det är identiskt med om det växt upp i Solna blir jag förvånad. Din invändning är väl att just negativa beteenden som brottslighet inte alls påverkas av att livsbetingelser, utan att det är något universellt mänskligt. Det enda som påverkas, är mat, musik, kläder & språk? Annars förstår jag inte riktigt din motvilja mot att säga att olika kulturer uppskattar olika saker och att det som den ena tycker är bra tycker någon annan är dåligt. Som att gå utan heltäckande klädsel eller utan alla sina bröder. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-16 19:33 | |
![]() | Mer eller mindre brottsbenägen i Raqqa? | |