Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 495

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lejonmix - Ej medlem längre2008-10-03 13:40
Antal inlägg: 2692

Va, One W Du klisrade in en artikel om att Djurgårdare buade ut sina spelare, och sen undrar Du varför AIK-are buar?

Har du hört hur det låtit på Malmö Stadion i år? El Ullevi? El Söderstadion?

Vad menar du? Blandade Du ihop artikelns lag med ditt senare inläggs lag?

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-03 13:46

Vad gäller fotboll och artistskatt anser jag att det handlar om en underhållnigsindustri, tillräckligt stor att klara sig själv. Dock är den beroende av samhällsklimatet. Om vi vill ha hit duktiga utlänningar så MÅSTE vi ha en artistskatt.
Jag är för en sådan. Varför? -Helt enkelt för att fotboll glädjer så många under en så lång tid. Smamhällsklimatet ja, ett samhälles gränser dras ju först där man vill. Jag väljer, för enkelhetens skull att dra gränsera inom Skandinavien.

Att jämföra yrket med andra är en annan debatt, men jag har ändå svarat för fotbollen här som jag gärna skulle vilja se hade egna arbetsmarknadsregler än resten av EU's. Ett annat samhälle helt plötsligt som dock omfattar allt från våra skohyllor alla länder i EU direkt.

Många andra ligor brukar systemet att klubbar själva, beroende på marknadsvärde, tilldelas mer pengar. Antingen via separata uppgörelser (Seria A) eller överenskommelser inom ligan. Att Lagrell vill ha en bred Allsvenska är sedan länge känt. Jag förstår att man som anhängare till Trelleborg tycker det är suveränt. Men är det verkligen rättvist? Jag anser att alla klubbar ska behandlas jämlikt. Men rätten till att sälja sitt evenemang måste diskuteras.

Att bara två lag i Skottland skulle vara i Europaspel är en myt. Visst domineras ligan av 2. Och i Champions leauge har väl bara Glasgow-gängen varit. Men många andra skotska klubbar drar nytta av detta. Ligan rankas högre. Bättre spelare och fler platser i Europa-cuperna.
Det om Skottland.

Liknande scenarion finns dock överallt, fler lag lägger sig i allt mer i andra ligor. Främst Holland, Tukiet, Tyskland. Och tänk tex på hur många Europa-platser England har.

Många säger att det skulle vara bra för Allsvenskan om lag fick "rycka ifrån" ekonomiskt. Jag anser det samma. Alla lag skulle tjäna på det till slut. Ett lag som Trelleborg kommer nog inte ut i Europa oavsett hur länge Sverige kör med detta system. Dock kan det vara så i framtiden att en 5;e plats ger en plats till Europa om vi satsar på ligan. Och visst fasen skulle en klubb som TFF kunna prestera så pass även senare. Se Cheivo i Seria A som ex.

En del hävdar att bredden är bra för Landslaget. Att Landslaget skulle bli sämre om vi hade en bättre liga med skarpare spets lagmässigt. Mer utlandsproffs? -Ja, men med hög kvalité. Inte fler och sämre utlandsproffs i ALlsvenskan
Jag tycker att detta är ytterst fånigt. Jag tror helt enkelt att man skulle ersätta sämre spelare från Argentina med bättre spelare från Argentina.
Vidare tror jag att Svensk fotboll skulle bli ännu mer attraktivt med en bättre liga. Att barn och tonåringar kunde se svenska lag i dom bästa cuperna på TV skulle öka intresset. Fler barn skulle börja spela fotboll. Fler människor skulle söka sig till arenorna. Detta skulle inte leda till färre svenskar som spelar fotboll på seniornivå- hurvida dom sen gör det i Superettan, Alssvenskan el i en utländsk liga är för mig ointressant. Dessa spelare hade knappast varit bättre i landslaget pga en svagare Allsvenska.

Avslutningsvis, men snälla, stirra er inte blinda av förakt pga detta nu, glöm inte bort det övriga jag skrivit. Men handlar ett val någonsin för mig om ett starkt landslag eller ett starkt AIK så väljer jag min klubb varje dag. Min kärlek. Min passion.
Landslaget är mer som en hobby. En kompis man ser ibland.

En kompis som är beroende av bra klubbar. Faktiskt.

Palini2008-10-03 13:58
Antal inlägg: 1381

Ett bra inlägg, Lejonmix men jag tror ändå inte att det funkar i landet Lagom. I bästa fall kan vi komma upp i Danmarks nivå, där Bröndy och FC Köpenhamn nån gång ibland kan nå CL, tack vare en gynnsam lottning eller en maxprestation vid precis rätt tillfälle.

Att lyckas i Europa kommer alltid ytterst att handla om ekonomi. Grejen är den att i andra länder, som rent befolkningsmässigt och rent ekonomiskt kan mäta sig med Sverige, så fokuseras det så oerhört mycket mer på fotbollen än i här i Sverige. Sponsorpengar, TV-pengar etc. Det är helt andra nivåer vi talar om, och det beroende på ett helt annat intresse.

Fotbollen har en helt annan särställning i dessa länder. Här är det inget tal om att "slösa" bort talanger på andra sporter som ishockey, innebandy, pingis, längdskidåkning, golf, segling, slalom eller vad det nu än kan vara. Och det är precis samma sak inom näringslivet i dessa länder. Det är inget tal om att slösa sponsorpengar på andra sporter än fotboll. Och det här är en särställning som fotbollen förmodligen aldrig kommer att få i Sverige.

Sen finns det i och för sig väl inget som hindrar en snuskigt rikt oljeshejk från att plöja ner 600 miljarder i Ljungskile och göra laget till en stormakt i Europa... Det är nog svenska lags enda chans. Att göra en elitisering av allsvenskan tror jag inte bidrar till några större framgångar, en de redan nämda i paritet med Danmark. Visst, det är väl bättre än de nivåerna som de allsvenska klubbarna ligger på nu, men allsvenskan tror jag för alltid kommer att vara en mellanstation till något bättre och större.

Det där om landslaget håller jag dock inte alls med om. Landslaget är inte det minsta beroende av bra klubbar. Det enda landslaget är beroende av, är bra spelare. Och ju tidigare dessa spelare lämnar Sverige, desto bättre är det - oftast.

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-03 14:09

Bra klubbar = mer pengar = mer resurser för tid, tanke och vett långsiktigt

...resulterar i att spelare inte behöver lämna landet som 15-18-åringar för att få en adekvat juniorutbildning. Detta och fler spelare som barn gör att fotbollen drar till sig talangerna mer kraftigt. sponsorer kommer på kuppen.

Allt detta tror jag att Landslaget tjänar på.
MEN det är inte det inlägget handlar om. Utan en starkare Allsvenska.

bobo flux2008-10-03 15:10
Antal inlägg: 11371

Landslaget är enligt mig väldigt beroende av Allsvenskan, framförallt i början av spelarnas karriärer. Konkurrensen utomlands är stenhård, och en bättre Allsvenska leder till fler exporter också som kan hävda sig bättre i bättre ligor. Inget nytt under solen där. Det jag mer ser som Allsvenskans primära påverkan på landslaget är antalet spelare som kan komma ifråga för landslagsspel.

Visst, det kommer att dyka upp en supertalang á la Zlatan Ibrahimovic emellanåt, men sån talang hade tagit spelaren till de stora ligorna i princip nästan oavsett var han varit född. Det jag ser som Allsvenskans uppgift gentemot landslaget, om man nu använder en sån jämförelse, är att producera kvalitetsspelare i sådan mängd att det ska finnas mer än ett alternativ på varje plats i en EM- eller VM-trupp. Jag pratar inte om 50 Zlatan, utan mer om att basutbudet på så kallade truppspelare blir överlag bättre och större.

Utopin är, för att illustrera det på ett roligt sätt, att de 2-3 bästa spelarna från Trelleborg eller Ljungskile ska vara såpass välutbildade att de inte gör bort sig om de skulle bli uttagna i en landslagstrupp. Idag finns inte de pengarna för att kunna skruva upp kvaliteten på den allsvenske "medel-spelaren".

En mer kvalitativ Allsvenska med mer pengar ger större utvecklingsmöjligheter för fler spelare, vilket resulterar i fler utlandsproffs och i längden ett starkare landslag. Hur de pengarna ska pumpas in är en annan fråga som jag och lejonmix drivit lite i tråden "LSK i allsvenskan" (jag tror tråden hette så iaf). Oljeshejker eller förändrade skatteregler för att locka bättre spelare och höja marknadsvärdet är väl två lösningar som ligger i tiden...

Miss_jk2008-10-03 15:14
Antal inlägg: 8941

Lejonmix, OneW kopierade inte bara artikeln om att DIF buade, utan hon kopierade även ett av mina gamla inlägg där _jag_ sågade aikpubliken för att dom buade ut sina egna. Nu var det våran tur, och det var inte första gången i år heller. Jag säger samma sak som jag sa om aik: Inga vidare supportrar i mina ögon. Det gäller DIF's publik, aiks publik, bajens publik... You name it. Buar man åt sina egna så är man ingen supporter. Det hörs väl nästan på namnet. Jag kan vara skitarg och grymt besviken på DIF's spel, vilket jag har vart efter måååånga matcher denna säsong, men buar gör jag bara inte.

Cekt2008-10-04 10:05
Antal inlägg: 250

Jag buar inte heller, aldrig. Och vad gäller Hockeyn håller jag stenhårt på Bajen Fans i div 4! Skulle aldrig kunna heja på något annat lag oavsett sport.

Maybach2008-10-04 12:43
Antal inlägg: 2664

Jag har aldrig varit med om/hört om att Hammarbys publik buat åt sina egna spelare i alla fall.

Tobbelille2008-10-04 13:47
Antal inlägg: 496

haha skojar du eller? tror nog att Bajen buat ut sina egna nångång

Miss_jk2008-10-04 18:06
Antal inlägg: 8941

Ja, det har jag hört själv maybach. Ska jag vara helt ärlig så är jag helt övertygad om att alla lag har blivit utbuade av sina supportrar någon gång. Vore mycket konstigt annars. Däremot har vissa lags supportrar förmågan att göra det var och varannan förlorad match.

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-05 01:23

Jag har sett Hammarbys matcher på TV många ggr. Efter dåliga resultat så buas det på söder. Fråga Palini.

Gillar inte heller buande. Dock har det hänt att jag buat. EFTER match dock. Säsongen 04 hände det säkert efter någon match. Inget jag är stolt över.

Det har dock blivit en väldig skillnad på Råsunda sedan dess.

Mest bu-rop oavsett säsong, tror jag MFF får.

/En klubb - EN kärlek. Bengaler är inte huliganism.

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-05 07:08

"Jag håller på bajen i fotboll, men bara i fotboll. I hockey är det Leksand som gäller." Det skönaste är att det är riktiga bajare som berättar dessa saker varje gång. Om hur mkt dom avskyr dessa semi-bajare, oftast inflyttade till sthlm från norr. Som nya stockholmare lägger då dessa personer sig till med att hålla på bajen.
Mest kunde man läsa om dessa på olika forum för Hammarbyare i höstas och vintras då deras hockeylag ännu levde.

För något år sedan skrev t.o.m. en Krönikör i DN om detta på ett mkt bitskt sätt. Om nyinflyttade som tar bajen till sitt.

Notera att jag berättar vad jag själv läst 100-tals ggr på forum för bajare. Det är bajare som "avskyr" bajare. Detta resonemang "leksand i hockey och bajen i fotboll" är dock en riktig klassiker i sthlms-omr. Och det skönaste är ju att bajare som ÄLSKAR Hammarby är dom som hatar dessa som inte håller på samma lag i alla sporter.

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-05 07:09

enligt många med mig är det fullkomligt främmande- men jag förstår att man kan få känslor för ett lag om man vistas på ett ställe en längre tid. Dock kan du inte vara uppväxt med bajen om du inte håller på bajen i alla sporter du är intresserad av. Får du en klubb, med en massa sektioner aktiva, med dig med modersmjölken så är det omöjligt.

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-05 08:07

snälla kolla

Avd: tjejer kan

www.aikfotboll.se/Me...ts mal.aspx

Cekt2008-10-05 08:33

Lejonmix - tack för att du påminde mig att Weezer finns. =)

Cekt2008-10-05 08:34

Det var snygga mål också, förresten...

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-05 08:44

Tack Cekt.

Det är AIK-redaktionen som har bra musik-smak.

Dom lirade Glasvegas i Högtalarna senaste hemmatchen på Råsunda.

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-05 08:50

Ang det vi prata om i Pm för Cekt. DU har inget att be om urs för=) Det va mest att det fanns fler inblandade;)

Snygga är Tjejerna som gör målen oxå.

Cekt2008-10-05 09:11

Det var nästan så att jag hade börjat misstänka det... =)

lejonmix - Ej medlem längre2008-10-05 09:29

Jag e så stolt att AIK satsar fetto cash på damerna.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?