Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 865

Forumkategorier

Användare Inlägg  
öhmöh - Ej medlem längre2011-05-24 17:52
Antal inlägg: 675

Hm...blir ganska förvånad över att Alla tycks vara just på dig, slånbär.
Alla pekar med hela handen, Alla slår ner på just din livsstil, Alla provocerar dig, skuldbelägger dig, är på dig om dom, citat, "äckliga likdelarna" du stoppar i dig osv. Jobbigt hördu.

Challe_B - Ej medlem längre2011-05-24 17:53
Antal inlägg: 5853

att du orkar

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-24 17:57

i-borg 2011-05-24 16:37

"Borde inte dessa personer kunna diskutera vilken metod som är bäst för att komma till rätta med problemet utan att bli anklagade för hyckleri?"

Ja, det tycker jag absolut.
Diskutera i den andan som jag uppfattar dig mena, kan vara väldigt givande.

slånbär2011-05-24 17:59
Antal inlägg: 5539

Men herregud- öhmöh. Jag har väl för sjutton inte sagt någonstans att just jag lider av det ena eller andra. jag har inga som helst problem med folks egenheter och allt dumt dom häver ur sig (bortsett då från det där med likdelar som ärligt stör mig personligen) Jag för en diskussion i tråden där jag framför mina åsikter och bemöter andras påståenden. Gör detta mig till ett offer? För isåfall är tråden full av offer dig själv inräknad. Det är inte så många i tråden som har vänt sig specifikt till mig men i de fall då detta har skett har jag bemött det dom skriver -det trodde jag var helt ok i det här forumet?
Detta är ett forum-man framför olika åsikter- eller tycker du att man ska ha trådar där alla skriver precis samma och är rörande överens om allting? Det verkar ju jättespännande.

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-24 18:05

Men då kanske du ska läsa dina egna inlägg en gång till, slånbär.

slånbär2011-05-24 18:31

öhm-har gjort det du föreslog och tyvärr-hittar endast ett inlägg där jag skriver lite mer om min personliga reaktion i frågan -
2011-05-24 16:14 Öhmöh - så jag kan inte tala om dubbelmoral men ska behöva respektera att någon snackar om likdelar när dom pratar om det jag och min familj äter? Jag nedvärderar inte andras livsval men vänder mig starkt emot att andra dömer mig och mina val.

I mina andra inlägg talar jag i mer allmänna ord om man och bör och framhåller på många ställen att jag är av den åsikten att var och en har rätt att själv bestämma så länge man inte ger sig på andra. Men du tolkar kanske inläggen annorlunda än jag. Så nej -jag är verkligen inget offer och du behöver inte bry dig om det nåt mer. Jag blir absolut inte provocerad eller upprörd över hur andra tycker och gör men jag har åsikter och dom framför jag precis som du och en väldans massa andra här i tråden. Är det ok med dig så kan vi kanske gå vidare?

cole n son2011-05-24 19:02
Antal inlägg: 13

le-lou. Vad menar du med det här? "Det som däremot är hyckleri är när man inte äter kött pga av att "djuren har rätt till ett liv" - och sen till råga på använder detta som ett argument mot köttätaren - när (och nu kommer den berömda stenen i glashuset)- man själv gör samma sak - är medskyldig till miljontals djurs död i världen genom det man väljer att äta, skit samma om det är kött el inte. Varför är det bättre att äta en produkt som blir till på bekostnad av en massa olika djur fast man inte äter själva djuren( man ser dem inte och därmed existerar inte det) - mot att faktiskt äta själva djuret? Kontentan blir same same, någon har offrats för att du ska äta din mat.

Vad är det för miljontals djur som dör för att jag en veg. äter bönor? Om fler vore vegetarianer skulle inte alla dessa slaktdjur födas upp öht i djurfabrikerna, och grödorna skulle föda fler människor, eftersom 80-90% av näringen försvinner i omvägen genom kossan.

Det jag tror att många menar med "rätt till liv" är att de inte anser att människan har rätt att föda upp djur till lidande och död för att vi har lust att äta kött, och att det dessutom är ohållbart i längden om maten skall räcka till alla. Alltså, att vi tar oss själva rätten att utnyttja andra levande varelser aktivt, för att vi kan.

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-24 19:06

slånbär
Ja, jag tycker att tråden ska få gå vidare utan det här (meningsutbytet) nu ska bli ett maratoninslag i den.

Men först ska jag svara dig med ett exempel på vad jag bland annat menade:
Ett av i-borg’s sakliga inlägg bemötte du med följande kommentar:

slånbär 2011-05-22 18:22
"Herregud-för att orka ta sig igenom det låååånga och tråååkiga inlägget så måste jag nog äta mig en redig biff innan. Annars får det vara!"

Och här ovan skriver du: "Jag blir absolut inte provocerad eller upprörd över hur andra tycker och gör...."

Blir du inte det?

Jag uppfattar det nog - ärligt talat - som att vegetarismen är lite av ett rött skynke för dig. :) Men jag kan ju ha fel förstås.

_athena - Ej medlem längre2011-05-24 19:08
Antal inlägg: 147

Men orka!!!!

Ät vad ni vill och var glada!!!!

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-24 19:16

Hahhahaa. Ååhh vad sköna ni är. :))

Dom som inte orkar kan ju spara på sin energi genom att hålla sig ifrån tråden.
Inte sant? :)

i-borg2011-05-24 19:19
Antal inlägg: 11

Det funkar såhär i denna tråd. Någon säger att metod (X) (äta ekologiskt, äta vegetariskt osv) är en bra metod för att nå mål (Y) (bra djurhållning eller whatever). När någon sedan påstår att metod (Z) är en bättre metod för att nå mål (Y) så är denne en hycklare om personen i fråga i övrigt inte är konsekvent (ex äter spindlar/kvalster/ägg, ger sina husdjur kött etc). Problemet är att vad personen gör i övrigt är inte överhuvudtaget relevant för huruvida metod (X) eller (Z) är den bästa metoden att nå mål (Y).

Om någon påstår att det är bra ur djurhållningssynpunkt att äta ekologiskt och lokalproducerat kött och jag då hävdar att det är bättre att äta vegetariskt så är jag i enlighet med era resonemang en hycklare eftersom jag dödar spindlar, äter kvalster eller ger mina katter kött. Faktum kvarstår dock att mina handlingar i övrigt knappast är relevanta för huruvida det är bättre att äta ekologiskt lokalproducerat kött eller att äta vegetariskt.

Det är således inga problem att argumentera för en vegetarisk kost och samtidigt ge sina katter kött. Det är bättre att äta en vegetarisk kost och ge sina djur kött än att äta kött (som inte är eko/lokal producerat osv) och ge sina djur kött. På samma sätt som det är bättre att äta en kost där lokalproducerat och ekologiskt kött ingår än att äta en kost där köttet inte är lokalproducerat och ekologiskt.

_athena - Ej medlem längre2011-05-24 19:28

öhmöh: =))

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-24 19:48
Antal inlägg: 4429

i-borg. Jag håller med dig och alla andra som anser att det finns en flexibillitet i det moraliska ställningstagandet. För min del så är det så däremot att jag lyfter blicken en lite aning från det isolerade köttätandet till att se oss som konsumenter som helhet. Jag har en moral i min konsumtion, den moralen tillåter köttätande men inte bananer som inte är ekologiskt odlade. Den tillåter köttfärs som jag köper hos slaktaren från närproducerade djur, men skulle aldrig drömma om att inte köpa ett ägg som inte är kravmärkt.

När vi sen blandar in välgörenhet och andra faktorer så har jag ändå minus på karmakontot som alla andra. För min del är ett ansvarsfullt och moraliskt ställningstagande så mycket mer än en köttbit.

slånbär2011-05-24 20:06

öhmöh- du är rolig du- rött skynke? Så här är det -jag har själv varit vegetarian i många många år men äter idag kött. I mitt arbete ingår att tillaga vegetarisk mat så det är någonting jag i allra högsta grad är insatt i (och jag är en fena på mitt jobb) Samma sak gäller ekologiska produkter och livsmedel övh- jag jobbar med det -jag är väl insatt i även den biten som gäller bra och mindre bra råvaror, men privat köper jag det av ekonomiska skäl inte(lönen suger tyvärr) Så nej-ärligt talat-jag blir verkligen inte provocerad. Och du mitt inlägg som du refererar till var menat som ett skämt-faktiskt-du vet-sånt som man liksom säger eller skriver utan att riktigt mena allvar (det är också ok i forumet vad jag vet så länge det är i snack) .Inlägget jag syftade på var verkligen otroligt långt och faktiskt mer som en c-uppsats än ett inlägg vilket föranledde mitt inhopp (eller påhopp om du föredrar det). Så för min del så återgår jag till trådens innehåll och lämnar vårt lilla meningsutbyte till handlingarna.

le-lou2011-05-24 20:33
Antal inlägg: 17500

cole´nson - om du på fullaste allvar sitter och ställer mig samma eländiga som vi redan gått igenom flera gånger och som jag svarar på fler ggr än jag kan räkna - så kan det kvitta. Förslaget är att du backar några sidor och läser vad jag skriver, man kan också faktiskt klicka på länkarna och läsa.

le-lou2011-05-24 20:35

och i-borg , du har uppenbarligen inte kopplat i vilket sammanhang det där hyckleriet uppstår, du läser om texterna som skrivs och tolkar saker som det passar dig känns det som. Märker att det kvittar att vi försöker förklara, så vi droppar det.

Vegofia2011-05-24 20:36
Antal inlägg: 5

Sidan som nedanstående länk går till innehåller ingen skräckpropaganda, det är en faktisk redogörelse om hur vardagen ser ut för många djur i svensk livsmedelsindustri. I detta fall grisar. Många har redan sett detta. En del väljer att inte se, och fortsätter konsumera.

Svensk djurindustri är, i måga fall - inte alla, otäck. Riktigt otäck. Ett legaliserat djurplågeri som var konsument självklart bör ta ställning till. Visst, våra djurskyddslagar tillhör de bättre här i världen heter det. Men bättre än vad? Hur upplyst är genomsnittskonsumenten egentligen?

Naturligtvis väljer man ekologiskt/kravmärkt om man nu "måste" äta kött.

www.ettlivsomgris.se

le-lou2011-05-24 20:37

helt rätt. den borde alla se.

promenad - Ej medlem längre2011-05-24 20:45
Antal inlägg: 3995

fy fan

_athena - Ej medlem längre2011-05-24 20:51

uff

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?