Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 46 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2014-12-17 19:33 | |
![]() | Roligt? Sandlådan är en lämpligare plats för dem. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-17 19:36 | |
![]() | Det är härligt att någon reagerar mot vår andre vice talmans rasistiska uttalanden. Jag hoppas det sprider sig..... | |
kryddeluntan | 2014-12-17 19:54 | |
![]() | Det lär det göra totravel | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-17 20:02 | |
![]() | Personer med den typen av värderingar borde inte få inneha posten som andre vice talman. Tänk om Urban Ahlin och Tobias Billström faller ifrån pga olika anledningar. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-17 20:08 | |
![]() | Jag tror tyvärr att ironiska små nålstick i riksdagen, lika väl som facebook-inlägg av typen "sd:s väljare är dumma jävla nazistsvin" tyvärr inte övertygar någon om att sluta rösta på sd. Man måste gå den jobbiga vägen och försöka nå fram med förnuftsargument. Men det är så sjukt mycket enklare att säga ett "kraftfullt" uttalande och casha in likes från de som redan är tryggt på icke-sd-sidan. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-17 20:15 | |
![]() | Den här protesten handlar inte om att övertyga någon om att inte rösta på SD. Det handlar om att man inte kan yttra sig hursomhelst när man samtidigt representerar Sveriges Riksdag som talman. Jag tror även att det är få som tycker att SD:s väljare är nazister eller ens rasister. Det är däremot SD:s ledning skäligen misstänkta för att vara. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-17 20:26 | |
![]() | Och min poäng är att man bör framföra kritiken sakligt, med argument. I debattartiklar eller i debatter i kammaren. Att börja tilltala med "shalom" eller andra finurliga kampanjer kommer att upplevas som mobbning och härskarteknik och stärka sd. | |
Måns_E | 2014-12-17 20:31 | |
![]() | Problemet är dock att man kan yttra sig hur som helst när man representerar Sveriges Riksdag som talman. SDs väljare fungerar inte heller riktigt som andra partier, för när de begår snedsteg så verkar det istället öka stödet. Likaså verkar protester mot att SD beter sig som de gör stärka övertygelsen bland SD-sympatisörer om att de skall rösta på SD. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-17 20:31 | |
![]() | Å andra sidan verkar ju allt stärka sd så jag förstår ju lite att folk resignerar. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-12-17 20:34 | |
![]() | Respekt ska man förtjäna. Samiska är dessutom ett av Sveriges minoritetsspråk. SD är inte mottagliga för vare sig kritik eller argument. Jag känner för egen del att jag måste göra ett val. Vi kan fortsätta att låta dessa "mobbare" hålla på medans vi fortsätter att trippa på tå för dem. För egen del vill jag visa mitt förakt för att få våra svenskar som är drabbade av deras hat att känna att jag föraktar SD och står på deras sida. Fy fan vad de måste må dåligt av det här. | |
Måns_E | 2014-12-17 20:34 | |
![]() | Ja, det är väl ett tecken på ett allmänt utbrett politikerförakt misstänker jag. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-17 20:40 | |
![]() | Å andra sidan har det funnits starkt rasistiska partier att rösta på under lång tid. Sd:s nuvarande väljare kan alltså inte vara räddningslöst förlorade rasister allihop. Någonting har gjort att de nu samlat nästan var 6:e svensk. Rimligen kan något flytta dem därifrån igen. | |
Måns_E | 2014-12-17 20:46 | |
![]() | Nej det tror inte jag heller. Dessutom så är det en trend som vi ser mer eller mindre i hela Europa. Det är väl inte omöjligt att det hänger ihop med en mer globaliserad värld, där vissa grupper har fått det svårare att hävda sig i samhället, och söker efter enkla svar. Jag har svårt att tro att det enbart har med invandring att göra. | |
Rhotheta | 2014-12-17 20:53 | |
![]() | Om man orkar knäppa på sin radio, upprepades flera gånger en intervju med Björn Söder där han tilläts utveckla att han, trots att han anser att nya minoriteter som immigrerar till Sverige skall assimileras och anamma vissa svenska markörer, vilka han nu avser med detta, så gäller inte detta krav för de fem erkända svenska minoriteterna, då dessa har lika stor rätt till landet sverige som vilken annan infödd svensk som helst, vare sig de har lust att köra volvo och spela bingolotto, eller leva i kåta och samedräkt och pyssla med renskötsel. Han erkänner sålunda dessa fem minoriteters fulla rätt att existera mångkulturellt, trots att sd principiellt är emot mångkultur. Man kan möjligen tycka att han är en usel människa som är emot mångkultur, men att den dagen skulle komma när våra minoriteters rätt till sin egen kultur och särart skulle ifrågasättas på bred front, hade jag inte väntat mig. Vidare, hade Björn Söder sagt att han ville att otrogna kvinnor och homosexuella män skulle stenas offentligt, vill jag att våra folkvalda protesterar å det skarpaste. "Herr talman! Talmannens åsikter är inte värdiga en demokrati och jag och mitt parti har helt tappat förtroendet för talmannen och kommer därför att hemställa om misstroendevotum i frågan. " Eller liknande. Jag vill inte att man pissar på vår konstitution, lika lite som jag vill att man slår kungen på käften på nobelfesten eller bajsar i dopfunten i storkyrkan eller dricker starköl i Göteborgs moské. Man kan ha synpunkter på andras åsikter, men man skändar dem inte på sin hemmaplan. Det är idiotiskt på många nivåer, men inom demokratins ramar, att dela ut flygblad med nidteckningar av Björn Söder, så länge man inte råkar vara riksdagsman. En riksdagsman visar talmannen och därmed den svenska konstitutionen respekt. En åklagare och en försvarsadvokat visar rättens ordförande och därmed svenskt rättsväsende respekt. En tilltalad, eller ett vittne har inte valt sin situation, så där ser jag mellan fingrarna. En läkare visar sin patient respekt även om denne är världens jobbigaste och mest svårbehandlade människa. När vi bestämmer oss för att somliga i samhället inte är värda ens vår formella och professionella respekt, är det bara att vinka in nazisterna och sätta igång med bokbålen och koncentrationslägren. Då har vi gjort oss av med det vi en gång kallade för en demokrati. Demokrati är inte det samma som allmänna val. När jag växte upp i den fria demokratiska starka industrinationen Sverige, kunde jag inte föreställa mig att det någon gång i framtiden skulle finnas anledning att skriva dessa rader. Tydligen är alltför få som har sett the wave och förstått budskapet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-17 20:58 | |
![]() | En trolig anledning till att de har fått så många röster är att de har valt ut vissa missnöjda grupper i samhället och lovat reformer i dessa gruppers riktning. Det känns lite svårare att förklara att stödet för dem fortsätter öka när de har kastat dessa löften på budgetbrasan. Är vi verkligen så rädda för invandring? Migrationsströmmar har historiskt sett varit en källa till mänsklig utveckling. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-17 21:05 | |
![]() | Rhotheta, Jag har inte hört vidareutvecklingen av Söder. Är det efter den första intervjun eller är det i samband med den (material som inte kom med pga redigering)? Hotet mot demokratin lär inte komma från det hållet som du anger och ett visst pissande på konstitutionen är i mina ögon uppfriskande. En talman som har rasistiska värderingar ska inte få sitta kvar. Däremot håller jag med dig om de övriga yrkesgrupperna du nämner. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-17 21:12 | |
![]() | Om vi har en konstitution som inte kan kritiseras hamnar vi i ett samhälle som är statiskt och oföränderligt på alla sätt. Då krävs ett helt annat pissande på den för att få den i rörelse igen. Jag föredrar att man småpissar på den och på så vis förändrar den än att det sker genom någon slags revolution eller liknande. Sedan kan man ha åsikter om hur pissandet går till. | |
Rhotheta | 2014-12-17 21:14 | |
![]() | Du menar judarna som migrerade till Levanten? Dem är du ju väldigt förtjust i. Eller han-kineserna som tar över Tibet? Indianernas välgörare? Boerna. Ryssarna som migrerade till Baltikum är ju förbannat uppskattade. Signalkräftan som förde med sig kräftpesten. Conquistadorerna. Migration kan vara positiv eller negativ. Vem? Hur många? Vart? Varför? Rätt avgörande frågor. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-12-17 21:17 | |
![]() | Rhoteta. Du bekräftar själv din tidigare tes emedan du verkar ha en naturlig fallenhet för att häva ur dig fnoskler som ingen har efterfrågat. :) | |
Rhotheta | 2014-12-17 21:19 | |
![]() | Söder intervjuades av SR i samband med att Dinamarca som sagt pissade på vår konstitution, i stället för att kritisera den, vilket går alldeles utmärkt att göra. I övrigt bemöter jag dig inte. Jag var tydlig. | |