Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade23
Mobilspel
Pågående18 966

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2008-11-27 05:01
Antal inlägg: 6214

förstår dina tankar tess...

visst, straff som att hugga av händerna av tjuvar, brännmärka våldsmän och annat är antagligen effektiv avskräckning och gör det också tydligt för omgivningen vad personen har gjort. Att man sedan är märkt för livet, kan ju en del tycka är ok om brottet är grovt (offren är som du säger också märkta för livet).

För mig handlar det om att vi har ett system som inte handlar om att straffa i bemärkelsen att tillföra ytterligare smärta. Jag ser gärningsmän och offer som två olika saker, och jag tror inte att ett offer som fått sitt liv söndertrasat nödvändigtvis återfår det för att gärningsmannen straffas hårt. Möjligen kan en känsla av upprättelse och rättvisa infinna sig, nog så viktigt men det handlar inte nödvändigtvis om att straffet är hårt, så mycket som att offret har fått bli hört och att rättvisan gör en tydlig markering.

Min livsåskådning ger inte utrymme för att tillföra ytterligare smärta, och jag ser inte straff som något som tillför vårt samhälle något gott. Det är nästan omvänd korelation mellan hårda straff och brottsnivån i samhället.

p.s. man kan inte få två år för mord.

_abc_2008-11-27 05:08
Antal inlägg: 2200

Tess: Jag tror att jag förstår vad du menar. Du vill ha dödsstraff för mord? När någon våldfört sig och förstört ett barns liv, eller mördat någon, tycker du att det kanske inte är tillräckligt att sitta säg, 18 år i svenskt fängelse, du vill att det ska vara hårdare straff, typ bibliskt öga för öga, som verkar tillämpas redan i USA i flera stater... Har jag missuppfattat dig eller är det exakt detta du fundera över? Dödsstraff för pedofiler och dödssraff allena finns det redan trådar om... Det där tycker jag är off topic.

Måste understryka det kissed nämner, ni förespråkare för uthängningar, sluta insinuera att vi som argumenterar emot er är pedofilskyddare etc., ni verkar vara totalt förblindade när det gäller den här frågan om ni får det till det.

Tess 082008-11-27 08:01
Antal inlägg: 18003

Nej, _abc_ du har du missuppfattat mig. Du förstår inte vad jag menar

snorklan2008-11-27 10:14
Antal inlägg: 1686

Å ena sidan säger jag häng ut fanskapen så får vi hoppas på att nån slår ihjäl dem! (pedofilerna alltså)

Å andra sidan är jag helt emot att hänga ut dem (återigen pedofiler) pga den oro och det kaos det skulle skapa i samhället.. Vi kan ju faktiskt inte ha "frivilliga rättsskipare" ute på våra gator. Man måste ju också ta i beaktande att vissa faktiskt är oskyldigt dömda. Och de andra har ju faktiskt sonat sina brott.. Det enligt lagboken, inte enligt mina känslor och åsikter.

Hur gärna jag än skulle vilja utrota alla perverterade äckel (pedofiler och våldtäktsmän) tror jag faktiskt att vi får nöja oss med systemet vi har idag och låta bli att hänga ut dem.

varde2008-11-27 11:13
Antal inlägg: 1

öga för ett öga skulle väl egentligen innebära att en 70+ åring kom å spände på sexförbrytarna om något.

_abc_2008-11-27 14:49

Jag får för mig att både jag och dudeniro uppfattade did rätt utefter din formulering. Annars vill jag påstå att du formulerade dig fel medan du menade något annat...

_abc_2008-11-27 16:36

<-- till tess 08

Tess 082008-11-27 19:31

dudeniro

Jag skrev: (längd på dom och annat har jag hittat på, utan att kolla fakta då de egentligen inte är relevant - jag ville bara fundera på en sak..)

Till min fundering hade det gått lika bra att skriva 20 år...

Tess 082008-11-27 19:40

_abc_ Du har rätt att tolka mitt inlägg hur du vill.
Jag har inte skrivit att jag förespråkar dödsstraff eller uthängning. Om du tolkar det så är det upp till dig.

Läste någonstans för länge sen om olika tankar vid olycksfall som slutat med att någon dött och där någon annan varit ansvarig.Alltså inte vid broras, men kanske om någon blivit överkörd eller så.. Och det var då "förövarens" tankar..

SämstpåBeta2008-11-30 02:53
Antal inlägg: 1761

Finns det något land som efter 2000-talet har infört dödstraff som inte hade det innan? Det skulle vara intressant att veta!

hjortfot2008-11-30 16:55
Antal inlägg: 280

Häng ut dem och genomför en riktig kastraktion!!!
Har inte riktigt funderat ut hur man ska göra med kvinnliga pedofileroch våldtäktskvinnor...

bobo flux2008-11-30 16:59
Antal inlägg: 11371

hjortfot, könsstympning? det förekommer i afrika och är i mina ögon en fruktansvärd procedur...

hjortfot2008-11-30 17:30

inte värre än att ge sig på oskyldiga människor...

stefanf2008-11-30 18:02
Antal inlägg: 1744

Det är inte så märkligt att diskussionen blir laddad eftersom det rör vidrigheter som vi alla helst vill slippa. Ändå är det faktiskt inte så svårt att reda ut några principiella inriktningar att ta ställning till.

- Att hänga ut brottslingar (oavsett brott) måste likställas med att man, mer eller mindre, godtar offentlig lynchning och livslång förföljelse som en del av straffet.
- Det bör också principiellt innebära att man lämnar åt allmänheten och de anhöriga att utdöma och verkställa denna lynchning/förföljelse.
- Det är ingen tvekan om att systemet kommer att "glida" och ganska snart innehålla alla brott som väcker tillräckligt starka känslor. (jag brukar själv bli förbannad nog när någon stjäl min cykel, vilket skulle kunna vara en liten fingervisning om vart vi hamnar..)

Ovanstående är konsekvensen och den egentligen enda "funktion" som uthängning kan fylla.

Om man ärligt och uppriktigt kan säga att man vill ha ett samhälle enligt de tre punkterna ovan så gör man rätt i att propagera för denna (i mina ögon) tillbakagång till en medeltida rättvisa. Öga för öga säger flera och visst - vi vet ju hur trygga och kärleksfulla såna samhällen är, det finns gott om historia som tecknar den bilden.

OM man alltså vill ha det så här bör man - åtminstonde - försöka styra diskussionen till att det är våra _domstolar_ som utdömer den här typen av förnedringsstraff. Att det är domstolarna som kallar ut folk på torget och ber dem ta med sig högafflarna..

Jag kan personligen mycket väl förstå känslan av hämndbegär som uppstår då man blir utsatt för dessa otänkbara vidrigheter men jag tycker inte att JAG är den som ska döma och utdela straff då jag själv är part i målet.
Det blir den yttersta konsekvensen av denna uthängning och ett sånt samhälle kan aldrig leda till något gott för mig och mina barn.

bobo flux2008-11-30 18:15

"inte värre än att ge sig på oskyldiga människor..."

hjortfot, jag tog upp det här fenomenet i en annan tråd. Är det ok att utföra sadistiska och våldsamma gärningar om det sker med sikte på en pedofil? Tycker du att dessa gärningarna inte skall anses oacceptabla bara för att det är en pedofil som är måltavla?

hjortfot2008-11-30 19:07

Jag tycker att det är ett "rättvist" straff men det ska ju inte ske om det inte är 100% säkert att förövaren verkligen har gjort det den dömts för.
Sen så är jag för dödsstraff också...

neutraltnick2008-12-01 15:41
Antal inlägg: 26

100% säker? Hur kan man veta det? Alla som dömts är väl "100% säkert skyldiga" i både lagens och allmänhetens ögon?

Varför nöja sig med dödsstraff? Vi har ju haft förstärkt döddstraff i Sverige, var ett tag sedan iofs. Men det innebar att man stympade gärningensmännen, piskade dem, slet ut tänderna, torterade dem på ett grovt sätt helt enkelt. Är det så vi ska ha för pedofiler tycker en del?

bobo flux2008-12-01 15:52

hjortfot, ska jag tolka det som att du förespråkar en straffskala med inslag av sadism och förödmjukelse?

BugBig - Ej medlem längre2008-12-01 16:04
Antal inlägg: 200

Låter bra neutraltnick! jag kan vara bödel!

bobo flux2008-12-01 16:05

BugBig, skulle du uppfostra dina barn att begå såna handlingar också som bödel i "lagens" tjänst?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?