Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 18 755 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2010-12-12 10:48 | |
![]() | nu är det väl så - på tal om övergrepp hit och dit - att alla barn får köpa läget, barn väljer ju sällan hur de lever eller i vilken kultur el religion de ska växa upp i. Indoktrinering är högst normalt, hur illa man än tycker om det. Barn i tex religiösa familjer blir upptagna i religionen, föräldrar för över sina värderningar på barnen. Jag gillar det inte heller på pappret men vem fungerar själv neutralt då? Inte jag i alla fall. Mina värderingar färgar min dotter såklart. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-12-12 11:59 | |
![]() | Övergrepp tycker jag är fantastiskt överdrivet. Däremot så är jag inte övertygad om att man bör döpa enbart av traditionella anledningar och för att man tycker att det är en "kul" cermoni. Jag tycker att religion är något väldigt fint och jag skulle gärna själv vara troende om jag bara kunde. Lite som att jag slåss för att man ska gå och rösta när du har en möjlighet så tycker jag att du ska respektera religion givet att det faktiskt finns människor som genom tiderna har dött för att få rätten till deras tro. Jag tycker inte att man ska ta för lätt på religion helt enkelt. För mig har kyrkan en mycket tydlig innebörd. Därför har jag gift mig borgeligt och inte döpt mina 3 döttrar. Nu vill min man och pappa till min som döpa av traditionella skäl. I hans värld så är jag fånig och lägger för stor vikt vid det. Och jag skulle så gärna bara vilja kunna rycka på axlarna och säga "ja men då döper vi då". | |
| Satyra | 2010-12-12 13:05 | |
![]() | Zmrzlina - "Övergreppet ligger i att de föddes in i det och därför växt upp med det som norm. Det är vad jag skulle vilja kalla indoktrinering." Men snälla du ... alla värderingar en förälder för över på sina barn under fostran är ju i princip detsamma då - Övergrepp! Man föds ju in i en familjs leverne/värderingar och formas därefter. Och i det ingår ju både eventuell Gudstro OCH politiska aspekter. Det är ju fullständigt ofrånkomligt, om man som förälder är en människa av kött, blod och aktiv hjärna. ;-) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-12 22:43 | |
![]() | man kan barnvälsingna så kan barnen själva ta ställning när de blir stora,jag är kristen och döpt men att döpa barnen vill jag inte besluta om,det är ett beslut dom får ta själva när den tiden kommer,mina barn har en kristen tro och vi är med i en Missionskyrka där får man kofirmeras utan att vara döpt,det är därför det brukar vara stora grupper vid konfirmation,för att det inte är några tvång | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-12 22:44 | |
![]() | numer är alla kyrkor frikyrkor så det vore kul om svenska kyrkan ochså kunde låta konfirmera utan dop | |
| Satyra | 2010-12-12 22:52 | |
![]() | Men den kristna tron, ttiittii, lär väl ändå ha kommit från er som föräldrar, så jag kan inte riktigt se varför det skulle bli mer övertramp av ett dop. ;-) Får Missionskyrkans pastorer utföra "giltiga" dop överhuvudtaget förresten? Eller bröllop? Menar giltiga enligt lagen då såklart. Är det inte alltid "bara" en slags ickebindande välsignelse i alla ceremonier där? Har haft lite med Missionskyrkan att göra som yngre och upplevde det som mycket mer tros-regelstyrt än inom Svenska kyrkan faktiskt, men det kanske mjukats upp lite med åren där också? ;-) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-12 22:58 | |
![]() | ja visst kommer den kristna tron från oss föräldrar ,vad är ett giltigt dop?man behöver inte vara pastor för att döpa,alla kristna församlingar får döpa,begravning och bröllop likaså,svenska kyrkan ,baptistkyrkan pingstkyrkan missionskyrkan,metodistky rkan ,livets ord,är alla kristna församlingar,och likvärdiga, | |
| Trolsa | 2010-12-12 23:01 | |
![]() | Man kan ju döpa sina barn utan att göra det i religiösa sammanhang. Dra ihop vänner och familj och ha en fest där ni döper lilla snoddas på vilket sätt ni nu känner för. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-12 23:06 | |
![]() | då är det namngivning eller så att döpa görs i Jesu kristi namn | |
| Satyra | 2010-12-12 23:15 | |
![]() | "alla kristna församlingar får döpa,begravning och bröllop likaså,svenska kyrkan ,baptistkyrkan pingstkyrkan missionskyrkan,metodistky rkan ,livets ord,är alla kristna församlingar,och likvärdiga," Ok, bara jag som är oupplyst i saken då för "förr" var det väl ändå så att pastorer ur andra samfund än just Svenska kyrkan inte fick utföra lagligt giltiga vigslar, tex?!? | |
| Trolsa | 2010-12-12 23:29 | |
![]() | ttiittii Jo, fast jag kan väl kalla det döpning om jag vill, men det var väl ändå inte poängen med mitt inlägg vad man ska kalla det. | |
| minigrisena | 2010-12-13 00:06 | |
![]() | själv är jag inte med i svenska kyrkan. fick en muslimsk namngivning. jag undrar om det inte är så att man, döpt eller inte, föds in i ett kristet samhälle. med det tänker jag främst på den kristna kyrkan som en viktig institution i det svenska samhället. vi är ju så pass sekulariserade att ett dop inte är någon väldigt stor sak. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-12-13 01:46 | |
![]() | Eftersom kristen tro närmast är en sorts förälskelse/relation till Gud som direkt beskrivs som Kärlek kan ingen alls bli tvingad att bli en kristen. (Då vore inte Gud präglad av kärlek!) Däremot har väl vem som helst, barn eller vuxen, större chans att bestämma sig om den blir informerad om alternativet, eller hur? Varför ska info just i denna fråga så ofta bli betraktad som övergrepp/pådyvling etc? Ur kristen synpunkt (iaf) så har man större möjlighet att göra ett fritt val om man är välinformerad. I annat fall är risken stor att man helt är utsatt för och präglad av de vanligaste fördomarna och vrångbilderna som så lätt uppstår i dagens kulturella klimat. Gud äär faktiskt kärlek och kan därför inte alls tvinga oss till att ha en innerlig relation till honom utan världen får se ut som den gör så länge... men till slut kommer Han att räta upp historiens gång oavsett vad vi nu råkar tro i den saken. Till slut; man är inte kristen bara för att man tror att Gud finns till - men det kan ju iofs vara en god början! | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-12-13 01:49 | |
![]() | Att inte alls "indoktrinera" sina barn med de positiva värderingar man råkar ha är lika smart som att inte rensa ogräs i trädgården och då försöka intala sig att den har chansen att bli riktigt bra om den får sköta sig själv. | |
| minuz | 2010-12-13 09:31 | |
![]() | Alla mina barn är döpta, jag konfirmerad, men inte kristen. Men det känns som det är något som tillhör. Det är en mysig och fin stund i kyrkan vid ett dop. Det är något speciellt helt enkelt. Men smaken är som baken.................... ... delad. *S* | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-02-09 08:11 | |
![]() | Det blir dop i alla fall för vår del. Min underbare man fick vinna denna. Får prata med prästen och förklara min ståndpunkt för vederbörande så att han kan anpassa cermonin. | |
| poke ball | 2011-02-09 08:28 | |
![]() | Det förekommer en sammanblandning av begreppet "humanism" här. Humanism är något helt annat än föreningen "humanisterna" med Christer Sturmark i spetsen. De försöker kapa begreppet. Det går utmärkt att förena humanism och kristen tro. Erasmus av Rotterdam, moralfilosof och kristen, drog fram de första riktlinjerna kring humanism. | |
| Huzan | 2011-02-09 08:32 | |
![]() | minuz.. blir inte det lite hyckleri? att lova att uppfostra sin unge i kristen tro om man inte själv är kristen? exakt samma som med kyrkliga bröllop..skulle aldrig i livet stå och först höra massa dravel om gud, sen lova en gubbe som jag inte ens tror finns, en massa saker.. | |
| mats201 | 2011-02-09 09:04 | |
![]() | Inte döpt mina fyra barn. Hoppas inte de faller för någon religion senare heller. Det finns ingen gud. | |
| Engelein | 2011-02-09 09:07 | |
![]() | Min dotter är inte döpt. Vill att hon ska kunna bilda sig en egen uppfattning innan hon ingår i ett "förbund"! Jag är döpt, konfimerad men gått ur Svenska kyrkan. | |