Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 18 642 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-08-08 12:30 | |
![]() | Jag hade kunnat köpa "tysta" flighter. Men att en 11 åring skulle skapa så mycket mer ljudföroreningar än en 13 åring köper jag helt enkelt inte. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-08-08 12:30 | |
![]() | Tvålis, i de här debatten har det dykt upp mer än barnfria flighter. Överviktiga, pensionärer m.m har tillkommit. Det är inte alls att dra stora växlar. Önskemålen visar mycket tydligt på vilka värderingar man har. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-08-08 12:31 | |
![]() | Det finns inga försäkringar mot oljud. Barnskrik är bara ett i en hel ocean av möjliga ljudföroreningar. | |
| Venatici | 2010-08-08 12:31 | |
![]() | Vi pratar inte om ETT barn, tvålis. Vi pratar om FLERA, i sitt sammanhang trångt utrymme. | |
| Venatici | 2010-08-08 12:33 | |
![]() | Mitch, du påstår alltså att det i din värld inte finns något du kan irritera dig över? Fint, du är en övermänniska. Jag känner flera överviktiga människor. Jag gillar barn. Jag ogillar dem inte. Det handlar om att inte få det man betalar för (i detta fallet en stol på ett plan), eller att välja bort eller lägga till tjänster för att passa ens behov. Btw, när jag blir gammal ska jag bo i ett 55+ hus. Btw, jag | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-08-08 12:34 | |
![]() | Och? Hur försäkrar du dig om ett störningsfritt liv? Är det alltså okej med diskriminering mot barnfamiljer för att det kan innebära att du blir störd på en flight? | |
| slånbär | 2010-08-08 12:36 | |
![]() | Men hur är det diskriminering? Du får ju fortfarande resa med ditt koppel av ungar vart du vill utan att bli undanskuffad. Det är ju dom som vill betala lite extra som åker för sig. Precis som det där med singelresor. Åker du med silja med dina ungar när det är en singelresa? Och inte vill du väl köpa lägenhet i ett 65+hus när du har fem barn. Varför se allt som en kränkning? Det måste ju vara bättre som någon skrev att åka till ett familjehotell med barnklubbar och grejer om man har en massa barn, kunna slappna av och känna att ingen störs av mina barn vilket ger barnen en roligare semester också. Precis som jag om jag inte har barn eller kanske bara vill slippa ifrån barn under en vecka har möjlighet att boka in mig på ett barnfritt hotell. I en annan tråd om rökning så kommer det hela tiden upp argumentet att om man störs av andra så får man väl bo där man inte blir störd men när man i den här tråden pratar om fördelarna med att kunna välja bort sånt man störs av då är det diskriminering? Konstigt resonemang. | |
| lycopersicon | 2010-08-08 12:37 | |
![]() | Låt säga en person med en tjänst som innebär arbetsdagar på 10-16 timmar/dygn och 200 resdagar/år. Personen gör många långflygningar och passar då på att jobba eller sova. Att sitta på ett plan till Singapore med ett kolikbarn längre bak är kanske inte det optimala i ett sånt fall. Visst, det kan finnas berusade människor ombord som skränar och stör (vilket jag antar inte är lika ofta förekommande på reguljärflygningar som charter) men då finns det möjlighet att säga åt dom att lugna ner sig. Att säga åt ett kolikbarn att sluta skrika är svårare. | |
| Venatici | 2010-08-08 12:37 | |
![]() | Men herregud tvålis. Jag diskriminerar inte barnfamiljer i sin helhet. Men när jag reser skulle jag vilja - om möjligt - ha lugn och ro. Du kan inte förneka att det är ganska skönt ibland. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-08-08 12:43 | |
![]() | Men jag störs visst av olika saker. T ex av skrikande barn. Det innebär dock inte, att de inte ska ha rätt att resa på samma tidpunkt som jag. Varför i hela världen skulle jag ens komma på en sådan tanke. Det är skillnade mellan oss Venatici | |
| Venatici | 2010-08-08 12:44 | |
![]() | Ingen skillnad mot tysta vagnar på tåg. Det är inte så att familjer INTE får flyga alls. Eller hur??? | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-08-08 12:47 | |
![]() | Stort | |
| slånbär | 2010-08-08 12:47 | |
![]() | Men det är ju i så fall jag som reser på en annan tidpunkt än dom. Är det en singelresa på en båt varför ska en barnfamilj tvunget åka just då? Verkar ju lite konstigt? Och är det diskriminering att betala extra för vissa saker då måste man ju direkt plocka bort möjligheten att resa första/buisinessclass. | |
| Venatici | 2010-08-08 12:47 | |
![]() | Vadå stort? Bra svar. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-08-08 12:54 | |
![]() | Mitt resonemeng kring diskriminering är en kompott av flera olika saker. Dels så är det en stark magkänsla, dels så är det så att man väljer att minska ett utbud vilket oundvikligen enligt alla nationalekonomiska läror (för här är dom överens) innebär ett högre pris i sig, dels så är det en i grunden diskriminerande handling att säga att "barn under 12 år är störande, därför är det lagligt att göra undantag för dessa". Jag tycker att det är märkligt resonemang som säkert är startat av flygbolag som ju faktiskt vet om att dom kommer att kunna debitera samtliga grupper ett högre pris. Jag har inga problem med lugn och ro. Det finns massor av sätt att uppnå det. Men att garantera bort segment ur vår demografi är i mina ögon en i grunden diskriminerande handling. | |
| munsterfrass | 2010-08-08 13:00 | |
![]() | Jag tycker det verkar koncentrationsläger jag , Tyskarna kändes sig nog också lite trötta på judar , romer och annat löst folk , för att få lugn och ro när de skrek för att höras ,Skickades de någonstans .. och innan dess umgås man inte med dem , så de gör judedelar på restauranger på tåg och andra inrättningar .. samesame but diffrent .. fram för mänskliga rättigheter för de som inte kan föra sin egen talan .. för ska det gå 2 flyg till samma destination lär det bli dyrt för både passagerare och flygbolag Och det är en mänsklig rättighet att bli behandlad som en sådan , men det är ingen mänsklig rättighet att köpa lugn och ro .. inte heller att vara den som leker gud och sorterar ut vem som inte får vara med (nu menar jag i vilket spann är man barn?) 0-5 , 0-10 , 0-15 ?) vem bestämmer det ? eller är det flygbolagsstyrt , där de flesta räknar att man är barn upp t.o.m 12år ... vilket säkert passar en del , Jag skulle ju påstå att ungdomar mellan 15-19 år värst och de förekommer på reguljärt och på charter i grupp (fotbollsrsa , konfirmation , sol och badresa au-pair eller språkresor ) Ska vi passa på att rationalisera bort dem på en gång ? .. Jag tycker diskussionen är galen ... | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-08-08 13:03 | |
![]() | Kanske sätter någon paragraf stopp för denna nyordning, men om barn portas från vissa flyg är det knappast något paradigmskifte som leder till att vi börjar titta snett på barn. Att det finns särskilda familjevagnar på en del tåg beror väl både på att de är roligare för barnen och för att andra tågpassagerare ska slippa dem (fast det sistnämnda är det väl ingen som törs säga). Själv har jag förmågan att "stänga av" om det blir för busigt runt om mig. Jag har inget emot att flyga med barnfamiljer eftersom jag har fullt sjå med att hitta en bekväm sittställning till mina 191 cm. | |
| lycopersicon | 2010-08-08 13:13 | |
![]() | Att jämföra flygbolag som vill erbjuda barnfria flygningar med koncentrationsläger får iallafall mig att inse det meningslösa med att fortsätta diskussionen. | |
| munsterfrass | 2010-08-08 13:21 | |
![]() | Finns det något flygbolag som VILL inför barnfria flygningar ?? vilket då? hade ingen aning om det .. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-08-08 13:27 | |
![]() | Dalapower gav en länk till det någonstans i början av tråden.. www.bortabra.se/Nyhe...-f lyg.html | |