Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 18 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:04 | |
![]() | Nu är det ju inte riktigt så enkelt som att säga att alla som ger sina barn kött är smarta och att veganer är galna. Den som ger sina barn köttbullar från Euroshopper för att sedan sitta 8-16 och upphetsat provocera folk på ett nätforum ger knappast sina barn mer näring än en kunnig vegan, för att ta ett exempel. Att ge någon kött är inte samma sak som att ge den en allsidig kost. Givetvis inte. Men syftet med den här tråden är ju bara att bränna lite tid och förhoppningsvis reta upp någon, inte sant? Ett sista halmstrå när detta inte fungerar tillfredsställande blir då en stilla men ändå upprepad undran om det inte är hemskt när djur äter djur. Svaret blir nej. Varför skulle det vara det? Angående tonåringars behov av kött så är det väl inte direkt relevant för diskussionen, tonåringar brukar själva få bestämma över sin kost. Förhoppningsvis även de med föräldrar som tror att barn hellre äter hemmagjord korv än Scan ;). | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:05 | |
![]() | " | |
| Laserswärd | 2010-12-10 12:10 | |
![]() | Yamaha: Du behöver absolut inte bry dig om svinet, men det får ju en att undra vad annat som inte är värdigt din empati... Vidare så tror jag du underskattar svinet ;) www.suite101.com/con...pi g-a84448 Näringsinnehållsmässigt så finns det ingenting i fläsk som inte går att ersätta med vegetabilier. När du kan erkänna det och kanske ha fisk som din hjärtefråga istället, så har du lite fakta att bygga din argumentation utifrån. | |
| TickOfTime | 2010-12-10 12:11 | |
![]() | Jag själv är vegetarian sedan 10 år tillbaka. Om jag fick barn skulle jag inte vilja stå och laga till likdelar i min stekpanna, men självklart skulle barnet få äta kött på dagis. Dock tror jag verkligen inte att man dör som barn av vegansk kost, bara föräldrarna ser till att barnet får i sig alla viktiga ämnen, vilket verkligen funkar om man är noggrann. | |
| YamahaJet | 2010-12-10 12:11 | |
![]() | Tonåringars behov av kött är väl i allra högsta grad relevant för tråden. Vi talar väl om näringsbehov för människor i uppväxtåldern? Att veganiska atleter baserar sin kost på proteinpulver, som vi utrett, torde vara ett bevis på att renodlad vegankost inte är gångbart för en aktiv människa. | |
| YamahaJet | 2010-12-10 12:16 | |
![]() | Alla ni psykiskt instabila som återkommer till mat som "likdelar" - när utvecklade ni denna fobi? Är det för att era egna föräldrar redan från ung ålder programmerade er att tycka så, eller var det i vuxen ålder som ni plötsligt fick för er att kött är oätbart och vidrigt? Liksom, vad gick snett med er? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:19 | |
![]() | le-lou Du är riktigt rolig i hur du ibland kan förvränga vad någon har skrivit, lägga ord i munnen på folk, och sen går du fullständigt rabiat på den personen. Nu tar vi här från början: JAG skrev: ”OCH, sen finns det hursomhelst en jätteviktig aspekt till. Särskilt OM man har börjat sitt liv med helt kött- och fiskfri kost, så _kan_ det vara stört omöjligt att någon gång senare i livet övergå till kött/fisk (speciellt kött). för risken finns att tarmarna inte alls klarar av detta - någongång. En vegan som vill börja äta kött kan bli totalstoppad av kött. Och detta är nog en aspekt som alla borde ta en funderare på tycker jag. - Och särskilt när det gäller barnen.” Och före det hade JAG skrivit: ”Trots att jag själv är vegan, så ställer jag mig frågande till en hel del grejer, och jag är säker på att jag inte alls sitter på hela sanningen. Men just nu och för min egen del så passar veggiskosten för mig och har så gjort under många år.” ”Men jag är inte säker på att jag skulle ge mina barn vegankost.” ”Det kan hända att barn faktiskt behöver kött, men _absolut INTE_ några stora mängder (tror jag). Däremot så tror jag att jag skulle ge mina barn både fisk (feta sådana) och ägg.” …………………………………………………. Mitt inlägg ovan kommenterade DU, le-lou, med följande: le-lou 2010-12-10 00:45 ”lillsyrran - vart har du fått informationen om att en person som aldrig ätit kött aldrig nånsin kan börja? Det är rent humbug. Har en person inte ätit kött någon gång, så visst kan magen krångla i början men det där är ju bara inte sant.” le-lou, du är – som sagt - en sån expert på att lägga ord i munnen på folk så som det behagar dig. För ingenstans har jag sagt att en person som aldrig ätit kött ALDRIG nånsin kan börja äta kött igen. Det jag skrev var (och läs noga nu, le-lou): ”Särskilt OM man har börjat sitt liv med helt kött- och fiskfri kost, så _kan_ det vara stört omöjligt att någon gång senare i livet övergå till kött/fisk (speciellt kött). för risken finns att tarmarna inte alls klarar av detta - någongång. En vegan som vill börja äta kött kan bli totalstoppad av kött.” Det KAN vara stört omöjligt att någon gång senare i livet övergå till kött/fisk (speciellt kött) för RISKEN finns att tarmarna inte alls klarar av detta - någongång. En vegan som vill börja äta kött KAN bli så svårt totalförstoppad av kött, skrev jag alltså. LÄS OM, OCH LÄS RÄTT, LE-LOU. I din nästa kommentar riktad mot mig skriver DU: le-lou 2010-12-10 00:58 ”Hittade inget som stödjer det lillsyrran påpekade, inte än i alla fall. Hittade en sida av en dietist som också ställde sig frågande till det.” ……………………………… Sedan svarade JAG dig med följande: 2010-12-10 01:09 ”Men le-lou... Du har en sån blind tilltro till nätet. Hur vore det om du förlitade dig mer på det verkliga livet istället? Jag vet ju iofs inte vad du har för kompisar, men jag har ganska många olika varianter i mina kretsar och kan bland annat räkna upp några stycken som har varit veggisar - inte ens från barnsben, utan från tonåren och ett antal år framåt, och när de sedan har velat börja äta kött så har det varit stört omöjligt. Totalförstoppning. Och hur ska det DÅ inte vara för barn som aldrig har ätit kött, men kanske vill börja nångång t.ex i vuxen ålder? Jag tycker iaf att man kan ta den risken i beaktande när man funderar på sina barns kost. - Sen finns det säkert alla möjliga individuella variationer där _också_ , men det jag har beskrivit är ex från det verkliga livet.” ……………………………. Därefter svarade DU. le-lou, mig: le-lou 2010-12-10 01:11 ”lillsyrran - vem ska jag ha min blinda tilltro till? Eftersom vi befinner oss på nätet så är det väl nätet vi kan använda, no? Om du kan visa nån källa på att finns en människa som varit vegan som sedan har en fysisk omöjlighet att smälta kött - så är jag beredd att ta till mig det. Men nu verkar det mer som det du beskriver är hörsägen.” ……………………………….. JAG svarade dig: lillsyrran_ 2010-12-10 01:15 ”Hörsägen? Du får då verkligen till det, le-lou. Och för min del får du tro precis hur du vill. Jag har inga problem med det.” ……………………………. DU svarade mig: le-lou 2010-12-10 01:17 ”men visa lite underlag för det du påstår istället?” ………………………… JAG svarade dig: lillsyrran_ 2010-12-10 01:21 ”Vad vill du ha för underlag? Ska de regga sig här och ge sin version? Ibland är du bara för rabiat le-lou.” ……………………………………… Därefter kom ZLIPZTEN emellan och skrev: zlipzten 2010-12-10 01:23 ”Lillsyrran_: för min del får de gärna bifoga läkarintyg också.” …………………………………….. Sedan skrev DU, le-lou: le-lou 2010-12-10 07:26 ”om man går på lillsyrrans tes då : föräldrarna ska ha rätt till få fördärva deras barn förmåga att bryta ned mat som vi är gjorda för att äta.” ========================= =========== | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:20 | |
![]() | le-lou Sammanfattning: Det DU, le-lou, (OCH zlipzten) säger är att det som inte går att verifiera via nätet, DET finns inte och DET behöver man inte bry sig om. Sånt som inte finns verifierbart på nätet är HUMBUG enligt dig, le-lou. Det DU, le-lou, säger är att barn visst kan äta vegankost hela sin uppväxt och vill det sedan nångång i vuxen ålder börja äta kött så fungerar det utmärkt (för tarmarna) eftersom något annat inte finns skrivet PÅ NÄTET. - Att någon som har ätit vegankost från födelsen skulle ha svårt att sedan i vuxen ålder få TARMARNA att tackla kött är bullshit enligt dig, le-lou, EFTERSOM DET INTE STÅR NÅGOT OM DET PÅ NÄTET. Det du menar, le-lou, är att jag snackar bullshit. - Och zlipzten vill ha ett läkarintyg om mina kompisar innan HON kan tro det jag har berättat. Och nu ska vi kika en gång till på vad jag EGENTLIGEN har skrivit. Nu ska vi hålla oss till det jag HAR skrivit, och INTE till det du har FÖRVRÄNGT mina ord till, le-lou. JAG skrev (och läs NOGA igen, le-lou): ”OM man har börjat sitt liv med helt kött- och fiskfri kost, så _kan_ det vara stört omöjligt att någon gång senare i livet övergå till kött/fisk (speciellt kött). för risken finns att tarmarna inte alls klarar av detta - någongång. En vegan som vill börja äta kött kan bli totalstoppad av kött. Och detta är nog en aspekt som alla borde ta en funderare på tycker jag. - Och särskilt när det gäller barnen.” Och NU ska JAG uttrycka mig så övertydligt så att även du ska förstå, le-lou: Jag förlitar mig för det första hellre på det verkliga livet än på nätet. Jag har alltså veganer i min vänkrets som har ätit vegankost från tonåren och ett antal år framåt (mellan 10-20 år) och sedan har de försökt att gå tillbaka till kött, men inte kunnat för att deras tarmar inte har kunnat längre ta emot kött, utan de har blivit totalförstoppade. DETTA ÄR bevis nog för MIG om att man ska ta detta i NOGA beaktande om och när man står inför sitt val att vilken kost man ska ge sitt lilla spädbarn. För redan MISSTANKEN OM RISKEN att man med vegankost skulle kunna riskera att förändra ett barns tarmfunktion så definitivt att barnet senare i livet inte skulle kunna äta kött (om barnet själv skulle vilja) på grund av att inte tarmarna fixar det, BÖR få vilken förälder som helst att fundera en extra gång. Den misstanken räcker för mig utan att jag alls behöver hitta några bevis varken för eller emot på nätet. Mina vänner och vad de har erfarit är FÖR MIG bevis nog. Men något sådant är alltså inte ALLS bevis nog FÖR DIG, le-lou (eller för zlipzten), utan DU måste ALLTID hitta dina bevis på nätet innan du kan tro på något alls. DET SOM INTE FINNS PÅ NÄTET, FINNS INTE FÖR DIG, LE-LOU. JAG anser nämligen att med sig själv (som vuxen) får man göra precis som man vill, men när det gäller ett barn och vilka beslut man tar för ett barns vidkommande, så är det andra premisser som gäller. JAG anser nämligen INTE att jag på något sätt skulle ha mandat att ta ett så drastiskt beslut för ett barns vidkommande att jag skulle ge barnet vegankost OM jag därmed skulle riskera att barnet sedan senare i livet aldrig skulle kunna äta kött (eller få mycket svårt för det, för tarmarna) om han eller hon skulle vilja det. För så kan man inte göra med någon annans liv, anser jag. Och sen finns det naturligtvis en massa andra aspekter också. Precis som jag har skrivit tidigare, så trots att jag själv är vegan, så inser jag naturligtvis att jag sällan skulle kunna hävda att jag sitter på några absoluta sanningar och när det gäller det växande barnets kost så är det inte alls säkert att vegankost är det optimala, och främst just med tanke på hjärnfunktionerna (omega3 mm). Fast nu vet i faen. Om alla köttätare är lika tröga i tanken som du, le-lou, så ska jag kanske tänka om även när gäller barns kost. Det kanske ändå är veggiskosten som borde gälla för alla (även för barnen), för optimal hjärnfunktion. ;D | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:22 | |
![]() | - Och sen finns det ännu massor med andra aspekter jag hade kunnat ta med, men jag stoppar här. ;) | |
| TickOfTime | 2010-12-10 12:26 | |
![]() | Jag själv bestämde mig vid 9 års ålder att bli vegetarian, utan att varken min mamma eller pappa var det. Jag såg ett inslag på tv som visade på hur man behandlade djur i Belgien. Så för mig är det ingen som propagerat om vegetarisk kost, utan jag själv som tycker att det är fel med den kött industri som råder. Att vi exempelvis idag avlar fram djur som består i princip av bara muskler och knappt kan gå för att vi skall kunna äta är hel vrickat. Det enda humana är om vi jagar eller har våra egna gårdar med djur som faktiskt har namn och inte heter "E1220" och de få ha ett värdigt liv tills dagen är kommen. Men hur som helst, även om jag tycker att det är humant med jakt (om det utförs på rätt sätt) skulle jag aldrig vilja äta kött. Min kropp mår bäst utan. Det kan ju (visat i undersökningar) bero på vilken blodgrupp man har i vad man måste få i sig för mat. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:27 | |
![]() | HUR får man i en 1-2-åring nog mycket protein utan animalier alls? Håller med om att djuruppfödning över lag är under all kritik och att svin inte bara är svin. Jag har haft gris själv och vet att de är helt i klass med hundar angående intelligens och emotionell status. De rullar sig i gyttja för att skydda sig mot solsken (de blir lika rödbrända som en blekhyad människa) och insekter men de älskar att bada och hålla sig rena. Jag avskydde att min granne samlade kultingarna och kastrerade dem utan bedövning, ett förfarande som är helt godkänt...:( Men lillsyrran_ - please? | |
| YamahaJet | 2010-12-10 12:28 | |
![]() | Om vegankost är likvärdig den normala, varför är alla veganer/vegeterianer så bleka och spinkiga? Va? Varför råkar de bara se undernärda ut? | |
| Laserswärd | 2010-12-10 12:36 | |
![]() | Jag är faktiskt inte blek (låt inte min profilbild lura dig), har alltid en mörkare hudton än de flesta helsvenskar. Spinkig är jag inte heller, det skulle min serbiska sambo nog inte ha uppskattat :P. Har också idrottat på relativt hög nivå (hade inga ambitioner att ta det ett steg längre) på vegan och vegetarisk kost, vilket har fungerat alldeles utmärkt UTAN tillskott. Har aldrig haft näringsbrist (de gånger jag kollat), inte ens järnbrist, vilket är vanligt bland kvinnor av helt naturliga orsaker oberoende av ideologiskt ställningstagande till mat. Nu är jag visserligen inte hälsan själv längre, men det har inte med att göra att jag valt bort kött. | |
| Fiver | 2010-12-10 12:39 | |
![]() | YamahaJet: Fast så är det ju inte. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:39 | |
![]() | YamahaJet 2010-12-10 12:28 "Om vegankost är likvärdig den normala, varför är alla veganer/vegeterianer så bleka och spinkiga? Va? Varför råkar de bara se undernärda ut? " Men Yama, den där är ju bara en ren estetisk värderingsfråga. Någons personliga uppfattning om det rent estetiska bör ha mycket lite betydelse i en sånhär diskussionen. Då kan jag iofs bidra med att tala om att köttare i mina ögon ser i regel alldeles för stabbiga ut. Ofta lite osunda sådär, och dessutom luktar de ofta illa. *blääää* ;) | |
| TickOfTime | 2010-12-10 12:40 | |
![]() | Haha, spinkig är jag då inte. Mitt BMI ligger på 22,5. Blek har jag alltid varit. Jag har även som Laserswärd aldrig heller haft näringsbrist och idrottat utan tillskott. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-10 12:40 | |
![]() | *diskussion. Minus "en". | |
| TickOfTime | 2010-12-10 12:42 | |
![]() | OCH jag måste säga att avföringen och de gaser som kommer ut inte luktar alls på samma sätt som köttätares. Jag kan gå och fisa utan att någon som helst märker det, om det inte låter vill säga. :P | |
| YamahaJet | 2010-12-10 12:44 | |
![]() | Jo, men ni är lite som alla med ätstörningar - spinkiga och bleka men tror att ni är friskare och mår bättre än alla som äter bra mat. Hade ni varit helt psykiskt friska så hade ni inte heller haft alla dessa klimat- och moralinvändningar mot mat. | |
| magnusito | 2010-12-10 12:52 | |
![]() | Jag skulle vilja argumentera mot dig men du är så kraftfull och sexig så jag får ge mig. | |