Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 835

Forumkategorier

Användare Inlägg  
promenad - Ej medlem längre2011-04-15 05:17
Antal inlägg: 3995

Vågar man skriva nånting någonsin igen?

ttiittii - Ej medlem längre2011-04-15 08:01
Antal inlägg: 37631

jag har dyslexi och kan inte lära mig,eftersom jag inte ser mina egna fel,så kan jag inte störa mig på dom

Guldplate2011-04-15 08:34
Antal inlägg: 1212

Apropå din. ttiittii:s. dyslexi så gillade jag en av de trådarna du skapade och där du stavat fel i titeln. Så fort jag såg tråden så förstod jag att det bara var en tidsfråga innan någon kände sig tvungen att kritisera stavningen.

Kritiken kom men det tog nog en hel forumssida innan kommentaren kom.Något som måste anses vara en lång tid för språkpoliserna att reagera. Det sköna sen var mothuggen kommentaren fick. Den som kritiserat stavfelet bad t.o.m. om ursäkt för sitt inlägg och påstod samtidigt att han inte kände till din dyslexi.

De är enda gången jag sett någon av de sk. språkpoliserna bett om ursäkt för att ha kritiserat en felstavning.

Maja G2011-04-15 08:49
Antal inlägg: 10730

Här på nätet stör det mig inte ett dugg..Men i offentliga sammanhang eller på TV så stör jag mig något fruktansvärt.
Jag själv gillar att stava som det låter, lite dialekt är alltid roligt,men bara här på nätet alltså.
Ang. särskrivningar så blir ordet ibland uppdelat utan att jag vill det...Varför?

apbur2011-04-15 09:46
Antal inlägg: 9699

Man kan visst förbättra sina skrivkunskaper trots att man har dyslexi. Gör man konsekvent fel kan man bara göra tvärtom så blir det konsekvent rätt. Att det blir fel då och då får man nog räkna med när man har dyslexi.

Jag kan komma på mig själv att särskriva någon gång då och då men det gör jag enbart när jag skriver på tangentbordet. Aldrig när jag skriver för hand. Det är för att man kopierar det man tänker i huvudet och blir det en liten paus i huvudet kan man råka trycka in ett mellanslag helt automatiskt.

Guldplate2011-04-15 10:13
Antal inlägg: 1212

Det är oftast, som apbur är inne på, när man sitter vid tangentbordet som stavningsfelen och särskrivningarna kommer. Det är inte lika ofta när man sitter med papper och penna.

Alla råkar vi då och då ut för att fingrarna slinter på tangentbordet och det blir en bokstav för mycket eller för lite, vi glömmer ett mellanslag eller får in ett extra som råkar skapa en särskrivning, m.m. Vi alla vet om att det händer och det är det som gör att jag kan tycka det är tråkigt att se folk konstant rätta andra för deras felskrivningar. Speciellt när det är på ett nedlåtande sätt.

jamendååå2011-04-15 10:46
Antal inlägg: 115

Angående särskrivningar; de flesta rättstavningsprogram föreslår ofta just det, som nu t.ex. Särskrivning skall vara två ord. Väljer man då att rättstavningsprogrammet ska rätta automatiskt kommer texten alltså verka ganska lustig.

jamendååå2011-04-15 10:54

Hade för lite sen en diskussion med mina kolleger, alla lärare, med dock inte i svenska språket. Den ena personen jobbar även som journalist sedan många år. Ett exempel som journalisten störde sig extremt på var när man skriver "idag" som ett ord, enligt vad han har lärt sig ska det skrivas "i dag". Grunden till detta påstående var enligt honom att "i" är en preposition och "dag" är ett substantiv. Skulle man då säga "påbordet" eller "ibilen", undrade han.
Men här på beta som ju rättas enligt "saol" godkänns "idag". Mycket intressant, det blir roligt att se vad han har att säga om saken

jamendååå2011-04-15 10:55

Ha ha, glömde ett par kommatecken, förlåt alla språkfascister!

Skugga2011-04-15 10:55
Antal inlägg: 6559

Fråga honom om man då också ska skriva i går?

jamendååå2011-04-15 10:57

På tal om kommatering, det är en hel vetenskap enligt mig. Men som den dyslektiker jag är fick jag lära mig i skolan att skriva så korta meningar och koncisa meningar som möjligt, men det kan i sig bli ganska knepigt. Det blir lätt väldigt stakigt när man läser det som är skrivet.

AMF2011-04-15 11:04
Antal inlägg: 335

Vad är särskrivning?

Skugga2011-04-15 11:09
Antal inlägg: 6559

Särskrivning är sär skrivning. :) Skämt åsido; att man skriver isär ord som ska vara ihopskrivna.

Tregga2011-04-15 11:18
Antal inlägg: 112

Jag har full förståelse för att man kan vara dyslektiker, eller helt enkelt dålig på att stava, men irriterar mig väldigt på särskrivningar.

Det stör mig också när man inte använder ordet dem på rätt sätt.

Brukar dock aldrig gå in och agera språkpolis förutom om någon ber mig.

AMF2011-04-15 12:17

Jag skriver oftast som jag snackar. Mej, dej, säj tex. Använder mej oxå av min dialekt som i mitt fall är Stockholmsslang. Tycker det är härligt med dialekter och värt att värna om. Kul oxå att en del dialektala ord är godkända i spelet ( som knia tex.)
Jag irriterar mej inte på andras sätt att stava. Vi vet (oftast) inte vad den person som vi spelar med har för handikapp och det ska vara fritt fram för alla att ha en trevlig stund i spelet.
Vad jag däremot retar mej på är dom som är ohyfsade men det är en annan historia.

En sak som jag tagit fasta på från skoltiden är att man ska använda ordet jag istället för mej. Tex; han är längre än jag. Man ska kunna sätta är efter ordet och det går ju inte om man skriver; han är längre än mej. Så ofta man hör detta språkfel.
Inte retar jag mej på det men uppmärksammar det gör jag.

Yamma2011-04-15 12:23
Antal inlägg: 2285

Jag stör mig ganska mycket på felstavningar och särskrivningar. Oavsett om personen som gör dem har dyslexi eller ej.

Yamma2011-04-15 12:24
Antal inlägg: 2285

...uppenbara nedslagsfel bryr jag mig däremot inte om. Typ "itne" eller "knaske".

treapplen - Ej medlem längre2011-04-15 13:14
Antal inlägg: 110

Oxå är tabu.

AMF2011-04-15 21:11

Tack Skugga för din förklaring.
Oxå har jag börjat använda på senare tid. Lärt mej här i spelet.

Alvwera2011-04-16 18:28
Antal inlägg: 30

Om jag chattar stör jag mig inte på om personer stavar fel, men läser jag en tidning/bok där det förekommer stavfel då reagerar jag på det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?