Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 15:18
Antal inlägg: 4050

Jag upplever att folk generellt tycker att alla som dricker får svara för sig själva medan de som tar annat på nåt sätt är ansvariga för allt negativt som dessa droger medför.
Även om det ena är olagligt och det andra lagligt så anser jag nog att man är med om att upprätthålla traditioner där en drog förekommer. Jag vet att solidaritet är ute och menar inte att man borde avstå. Men delaktig är man mer än den som inte konsumerar alls.

Måns_E2011-04-18 15:19
Antal inlägg: 12028

Vi kan absolut ta en diskussion om cannabis/kokain kontra alkohol, fast kanske inte i just den här tråden.

Själv tycker jag inte att det är så konstigt om man har större invändningar mot en illegal och inte lika väletablerad drog, även om skadeverkningarna från alkohol ofta är större.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-04-18 15:20
Antal inlägg: 1338

Aha, ok. Nej, jag vet inte vad jag ska svara på det. Jag tror i princip inte att cannabis rent konkret är hälsofarligare än alkohol. Det är däremot en olaglig substans, och man riskerar att hamna i brottsregistret om man röker på. Därför tycker jag jämförelsen blir lite svår att göra.

Jag hade inte blivit glad om jag hade barn som rökte och drack överhuvudtaget... men jag har däremot ganska långt till moralpanik i de flesta lägen tror jag. Folk får vara både präktiga och slarviga så länge de är det under någorlunda acceptabla former. Jag tycker definitivt inte helnykterister gör fel, lika lite som jag tycker det är mänsklighetens undergång att det dricks alkohol bland barn ibland. Men det är ju jag det.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-18 15:38
Antal inlägg: 11463

Det är inte tu tal om att alkohol är den drog som ställer till med överlägset mest skit i det svenska samhället, men den är legal och folk nyttjar den.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-18 15:39
Antal inlägg: 4050

Jag är inte nykterist men jag antar att det är som att vara vegetarian bland köttätare. Jobbigt att vara i minoritet och försvara sin livsstil och så där.

ttiittii - Ej medlem längre2011-04-18 18:26
Antal inlägg: 37631

vi har fest utan alkohol,eftersom vi och våra vänner inte dricker alkohol,mer en nattvardsvinet men det vinet är alkoholfritt i dom flesta kyrkorna i dag

Dersu2011-04-18 18:54
Antal inlägg: 461

Läste sidan hos Folkhälsoinstitet som ngn lankade till tidigare. Fixar fan inte deras domedagsinstallning till allt, känns helt verklighetsfranvänd. Om ngt sa vill man ju fan bara dricka mer i ren protest efter att ha last det där :P

malman2011-04-18 20:26
Antal inlägg: 1457

när det gäller alkohol och jul så säger jag bara
Tomten är far till alla barnen. jag har firat jul i 5 olika fosterfamiljer då jag var ett problem barn. det har förekommit alkohol i 4 av fallen kring jul.
1 en gång åkte pappan i familjen fast för fyllekörning då han skulle köpa jul must. den julen förstörd.

2en annan gång spöade mamman upp farmor i ett bråk båda var berusade men inte stup fulla, polisen kom julen förstörd

3pappan somnade då han var för full och mamman blev vansinnig slutade i bråk julen förstörd

4 det blev bråk mellan mamman och några andra familjemedlemmar då hon ansåg att de inte behövde dricka på jul jag rymde och vet inte hur det slutade.

alla dessa familjer var godkända av socialen och ansågs vara bra föredömen de var underbara men alkoholen på högtiderna förstörde allt. jag förlorade respekten för dom och jag blev mycket värre än jag var från början. ett litet bråk om någe obetydligt kan genast bli stort om man är alkoholpåverkad.

malman2011-04-18 20:30

kan man inte ge fan i alkoholen på familjehögtider så tycker jag att man ska fundera lite på hur stor del alkoholen har i ditt liv,

hur ska man som förälder kunna stå och säga att man kan ha kul utan alkohol till sin 17 åring när man själv dricker på varje fest och högtid tycker det sänder ut fel signaler

Gautama2011-04-18 20:40
Antal inlägg: 6854

Det är jättesorgligt att du behövt uppleva det malman. Men det är ju absolut ingen regel att det behöver sluta så för att man dricker lite på julen. Det är ju bara en dag som alla andra.

Själv brukar jag inte dricka på julen och om jag gör det så är det en öl till maten och någon glögg så det är inget försvar för mina egna handlingar som jag kommer med.
Men jag har trots att mina egna jular bestod av en stupfull pappa inte haft nolltolerans i mitt hem. Och aldrig någonsin har någon blivit stupfull och burit sig åt som ett svin för att de tagit lite alkohol på julen.

Anledningen till att jag inte själv dricker då är att jag inte tycker att det smakar med alkohol till julmaten om jag jämför med ett gott glas rött till någon annan måltid.

Tvålis - Ej medlem längre2011-04-18 21:02
Antal inlägg: 4429

Nu har jag läst nästan alla inlägg. Detta är onekligen ett ämne som är engagerade för alla oavsett om man har eller inte har barn. Det är väl lite det att barnen är allas barn och vi alla ansvarar för att måna om dom om deras föräldrar inte fungerar.

Jag håller mig ändå till sidan att barn mår bra av att vara delaktiga i deras föräldrars liv. Även vid fester.Sen är jag övertygad om att likaväl som en man eller kvinna som är kontrollfreak kan påverka barnens bild så kan en berusad människa också göra det.

Men på samma sätt som jag vet att barnen kalar av andra ovanliga personligheter (så som helt nyktra männsikor som är stygga mot varandra) så tror jag att dom klarar av att människor dom känner och älskar blir berusade.

Personligen så vet jag inte om den här nolltoleransen till felande föräldrar är rätt i längden. Jag tycker att det är orimligt att alla föräldrar ska ha samma brister.

ttiittii - Ej medlem längre2011-04-18 21:41

malman,det är tydligt att vilka idioter som helst kan bli familjehem,dessa barn kommer från problem familjer eller kanske föräldrarna dött,och sen alkoholen ovan på det,det borde vara ett krav att familjehemsbarn ska bo hos nyckterister,men som värre är att barn växer upp med föräldrar som dricker varje helg att dricka alkohol med sina barn är ett sjukt beteende,barn vet att deras föräldrar ändrar beteende efter 2 glas vin,barn behöver trygghet,tycker inte att det handlar om vad barnen klarar av,man ska alltid utgå från barnens bästa alltid alltid ska man göra det

Dersu2011-04-18 21:49
Antal inlägg: 461

"att dricka alkohol med sina barn är ett sjukt beteende". Du tycker inte du tar i lite nu?

Gautama2011-04-18 21:51

Jag ändrar beteende när jag är sjuk, kär, arg, ledsen, orolig, stressad också. Hur ska mina barn klara det då?

malman2011-04-18 21:51

i vissa fall tror man att barnen inte tar skada av några öl men alla barn är olika. vissa barn tycker det är kul och vissa tycker det är otäckt när föräldrarna blir högljuda.

jag dömer ingen jag hoppas och antar att ni här på beta vet vad som är bäst för era barn. Det är era barn och om ni tycker det är okej att dricka inför era barn så är det upp till er. men jag avstår helt och hållet för det anser jag vara bäst för min dotter.

Gautama2011-04-18 21:55

Frågar för sjuttioelfte gången nu och hoppas någon kan svara mig. HUR tar de skada? Vad kan ske?

Blir de traumatiserade för hela livet eller blir de alkoholister eller vad är det som kan hända?
När visar det sig? Om man druckit en gång tillsammans med sina barn och aldrig mer kan de ändå visa sig när de är vuxna att man skadat sitt barn?

Måns_E2011-04-18 22:01

Om all trygghet försvinner för att en förälder dricker ett par öl eller en halv flaska vin nån fredagskväll emellanåt så borde man nog inse att alkoholen i sig inte är det stora problemet.

I så fall behöver man se över betydligt mer än så i sin relation till sina barn.

malman2011-04-18 22:02

den bästa jul jag firat är med en fosterfamilj som är troende. ingen alkohol men f*n vad kul vi hade har aldrig skrattat så mycket på en jul,

men det är ju inte bara jul som är en högtid, vi har ju den som är bland de värsta när det kommer till att dricka alkohol
MIDSOMMAR när jag körde lastbil för systembolaget så körde vi upp 600pallar ca 1 ton styck per dygn i en vecka inför midsommar, och det var bara till Stockholm, det är ca 4200 pallar med olika former av alkohol. det kan ni fundera lite på

ttiittii - Ej medlem längre2011-04-18 22:06

Gautama fråga dina barn när dom är stora,så får du höra hur dom tagit skada,det är lite olika för olika barn

Måns_E2011-04-18 22:07

De är ju stora, hur har du kunnat undgå det Ttiittii?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?