Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 693

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blytyngd - Ej medlem längre2011-09-09 23:33
Antal inlägg: 86

Min poäng är att ängsligheten inför barn som äter för mycket eller för lite grundläggs på BVC. Sen spinner det på i fsk och skola. Fokus på andra missförhållanden är viktigare. Dåliga tänder tex. är en mycket större indikation på att det finns försummande föräldrar.

slånbär2011-09-09 23:43
Antal inlägg: 5539

Vi på skolan kan inte ha några som helst matrestriktioner för överviktiga barn om det inte kommer som ett önskemål från föräldrarna. Vet inte om pedagogerna har den möjligheten eller om det ens är deras sak. Vi i köket kan inte göra någonting åt barn som äter för mycket eller barn som äter för lite-vi är bakbundna-vi ska endast tillaga och servera maten resten ska personalen ta hand om. Vi kan dock inte alltid låta bli för vi ser ju när det är barn som alltid slänger mycket eller barn som verkar ha något bekymmer kring maten. det finns barn som vill sitta kvar och äta klart men som slänger för att kompisarna har gått och dom är rädda för att hamna utanför en redan startad lek. Vi uppmärksammar alltid personalen när vi ser sånt här för dom inte alltid har den möjligheten då dom är alldeles för få att kunna sitta en vid varje bord.

slånbär2011-09-09 23:45
Antal inlägg: 5539

Blytyngd- dåliga tänder är inte alltid tecken på försummande föräldrar. det är mycket vanligare bland barn i invandrarområden då dom rent kulturellt har ett helt annat förhållningssätt till mat, sötsaker och tandborstning. Det i sig gör dom inte till försummande föräldrar bara okunniga enligt vårt sätt att se det.

le-lou2011-09-09 23:47
Antal inlägg: 17500

heja EpsilonNoll.

wertigo2011-09-09 23:50
Antal inlägg: 172

Det handlar nog inte heller om att truga i nån mera mat, utan att sitta still i de 15 minuter det handlar om
Inte heller sitter det föräldrar o matar sina barn i skolan inte ens i ts lilla värld. Var i hela världen har människan fått det ifrån?

blytyngd - Ej medlem längre2011-09-09 23:57

Inte alltid slånbär. Men korrelationen är större mellan svaga föräldrar och dålig tandstatus jämfört med svaga föräldrar och under/överviktiga barn.

blytyngd - Ej medlem längre2011-09-09 23:59

Jag talar förstås om att upptäcka utsatta barn

Kirkelina2011-09-10 10:10
Antal inlägg: 972

När det gäller matrestriktioner för överviktiga barn så är det absolut ingenting som varken vi pedagoger eller matpersonalen bestämmer. Det är beslut som är tagna mellan föräldrarna och skolhälsovården och det gäller för tillfället endast ett barn, så vitt jag vet. Detta barn får äta sig mätt men ska äta mer grönsaker och inte hämta mer annan mat, typ korv och sådant. Och det är ingen som sitter och vaktar på detta barn utan h*n går på regelbundna kontroller och samtal hos skolsköterskan och får där råd om hur h*n bör äta. Skölsköterskan har även samtal med föräldrarna. Sen vet inte jag alla detaljer i detta fall.

frukantarell2011-09-10 11:45
Antal inlägg: 251

Barn skall sitta ner och äta. En kvart är inte lång tid att sitta stilla. I min familj serveras sällan halvfabrikat vid middagsbordet. Vi äter inte bara, vi pratar också och sitter oftast längre än en kvart. Tandstatus behöver inte betyda någonting. Här borstas tänder morgon och kväll. När barnen var små var det lördagsgodis som gällde. Vi serverar sällan halvfabrikat och äter tillsammans. Ett av mina barn har ärvt mitt tandanlag = katastrof.

Satyra2011-09-10 11:50
Antal inlägg: 4561

Har bara ögnat igenom första halvan av tråden, ska jag erkänna först. Hur som helst - I mina öron låter till och med en kvart som en kort tid att i lugn och ro hinna tugga i sig lunchen, utan att få magknip/stressymptom på kuppen! Känns väl inte som att skolan i första hand är en plats för fri lek och/eller fysisk rörelse (för att hålla koll på kilona...). Tror att miljön i skolan kan vara stressande som det är för många, ska man då dessutom kasta i sig maten och knappt hinna bli mätt, så lär det inte gagna någon - smal som rundare.

Pingvinfrack - Ej medlem längre2011-09-10 11:59
Antal inlägg: 71

ttiittii, när du startar trådar om sådana ämnen så bör du enligt mig vara beredd på att få motfrågor där svaret bör vara mer än ett ständigt upprepande.
Läser du alla inlägg?

Nu frågar jag IGEN: Vad var lärarens argument/motivering? Var det verkligen bara det du skrev i trådstarten eller fanns mer?

Är det bara den här klassen det gäller på skolan eller är "minst en kvart policy på hela solan/stadiet?

Och slutligen. Jag antar att ett av dina barn då går i den här klassen. En tioåring som äter middag på sex minuter hemma. Pratar ni inget under middagen? Tar de alltid bara en portion? Och hur länge äter de frukost?

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-10 12:17
Antal inlägg: 493

le-lou - tack! Ett egendomligt motstånd mot insikten om att det i första hand är VAD vi äter och inte hur MYCKET. Och detta pga insulinpåslaget när vi äter kolhydrater. Kroppen försöker skydda mot för hög blodsockerhalt(bsh) genom att skicka signaler att lagra `sockret`som fett - att förbränna det är i praktiken svårt (enkel högstadiematte visar det), särskilt idag med all datortid. Dessutom ger socker, stärkelse etc. ojämn bsh med snar hungerkänsla. Överviktiga barn borde få slippa denna kollektiva och omhuldade(underligt nog!) okunskap som hindrar dem från att nå optimal vikt.

Gautama2011-09-10 13:00
Antal inlägg: 6854

EpsilonNoll då blir de ju normalviktiga men de lär ju inte ha någon användning av sin hjärna i långa loppet.

Känns lite som att du är med i en GI-sekt, för du kommer alltid in på detta ämne i varenda tråd. Är du betald för att göra reklam för det?

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-10 14:15
Antal inlägg: 37631

lärarens motivering var att barnen var dåliga på att äta inte alla,men många,och då kanske dom åt en smörgås till eller en morot,vad är det för snack att ungar inte kan sitta still ?det gör dom halva dagarna

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-10 14:20
Antal inlägg: 37631

hm,BVC anmäld det är frivilligt att gå till BVC,med mina senaste 7 barn kanske jag varit till BVC 1 gång per barn,har egen våg om jag skulle behövt väga dom

MaadMaxx2011-09-10 14:41
Antal inlägg: 349

15 minuters lunchtid är i min värld ett helt rimligt krav. Under förutsättning att det är en stilla och lugn matsal. I en miljö av "hela havet stormar" (som jag sett att det faktiskt är på ett gäng skolor då jag vikarierat) pallar inte ens jag, som vuxen, att sitta mer än fem minuter. Jag tycker att personalen bör vända på problemet och fråga sig VARFÖR det är så svårt för kidsen att sitta stilla i lugn och ro och få i sig maten. Först då tror jag man kan få till en bra lösning.
Ett exempel jag har är en skola där man satte upp skiljeväggar lite varstans i matsalen, eftersom det var en stor matsal där många elever åt samtidigt. Detta dämpade ljudnivån och barnen blev heller inte lika störda av att andra ätit färdigt och lämnade matsalen. De införde även lunchen mittemellan två kortare lektioner. Detta innebar att efter eleverna ätit upp gick de således inte ut på frilek, utan tillbaka till klassrummet där de fick fortsätta med det de hållit på med innan lunchen.
Rent genialiskt ur min synvinkel.

Prärieklocka2011-09-10 16:24
Antal inlägg: 11487

15 minuters lunchtid är inte samma sak som 15 minuters ättid. Eleverna kommer till matsalen, det är kö. Det tar sen en stund att plocka på sig det man ska ha och gå bort till sin plats. Även om du skulle vilja ha en andra portion, kanske det upplevs för jobbigt att stå i kön igen (I en del skolor behöver man inte köa andra gången, men i andra måste man det). Många elever äter knäckesmörgåsar för att bli mättare och det tar lite tid att gå upp och bre en ny smörgås. En kvart är inte mycket!

le-lou2011-09-10 16:32

Gautama, man ska inte helt utesluta kolhydrater. Men det finns bättre kolhydrater istället för den smörja (pasta och liknande) som vi trycker i oss och våra barn idag.

Gautama2011-09-10 16:38
Antal inlägg: 6854

GI-metoden ger jag tyvärr inte ett skit för. Det kommer visa sig med tiden, sanna mina ord.
Tror på en normal blandad kost kombinerat med motion. Ät allt men inte för mycket.

le-lou2011-09-10 16:45

Oavsett diet Gautama, så kommer du aldrig hitta en läkare eller näringsfysiolog som säger att kolhydrater är BRA för kroppen. Hjärnan behöver framförallt glukos.

"Kolhydrater stimulerar bukspottkörteln att producera insulin mer än vad både fett och äggviteämnen gör. Samtidigt är det dessa båda sistnämnda som gör att vi blir mätta och inte behöver äta så snart och så mycket igen. Skall vi undvika de ämnen som gör oss
mätta och i stället äta kolhydrater får vi mycket insulin i blodet och blir snabbt hungriga igen och äter då mellanmål. För att undvika fett tar vi kolhydrater igen, kanske som ungdomar söt dricka. Insulinet strömmar till och vi är snart hungriga igen och så vidare i en aldrig upphörande cirkel. De stora mängderna kolhydrater lagras som fett i kroppen och de höga insulinnivåerna gör att inget fett bryts ned. Vi blir fetare och
fetare. "

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?