Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2012-02-02 14:49
Antal inlägg: 14052

Det gör det inte mer ok? Att jag som inte ofredar ska anpassa mig efter den som gör det?

Nu drar vi mer och mer åt en teoretisk diskussion, som kanske spårat en hel del från TS fråga. Men det är en attityd jag inte ställer upp på, att bara låta det passera.

apbur2012-02-02 14:56
Antal inlägg: 9699

Jag tycker problemet överdrivs. Går jag till ett ställe där folk är väldigt berusade och kladdiga, att bli kladdad på är något jag inte uppskattar och det visar jag genom att inte uppmuntra beteendet, så tar jag lärdom av det och undviker att utsätta mig för en liknande situation.

Ärligt talat, om ni upplever detta som ett stort problem har ni ju uppenbarligen inte lärt er att värja er från det och då är det väl bara att beklaga.
Det är ok att tycka om olika saker och visa med tydlighet vad man inte uppskattar. Det fråntar ändå inte individens ansvar att undvika sånt som man inte gillar istället för att ideligen utsätta sig för det och känna sig kränkt. Man blir ju om inte annat idiotförklarad då.

nulltj - Ej medlem längre2012-02-02 15:01

Jag upplever det inte som ett stort problem, men dom gånger det händer (oavsett hur få dom är) är det inte ok, och att bara acceptera att det är så är fel väg att gå (enligt mig). That's all I'm sayin'.

Gautama2012-02-02 15:03
Antal inlägg: 6854

Själv har jag inga större problem med det. Jag är vuxen och har lärt mig mina gränser.
Men jag skulle vilja höra dina råd apbur om du får barn.
" lilla gumman, om du prompt ska gå på krogen så får du räkna med att killarna kommer tafsa på dig. Undvik krogen och gå till bibblan istället"

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-02 15:06
Antal inlägg: 4315

Jag kommer aldrig att acceptera "lite skit får du allt ta om du visar dig utanför dörren".
Jag äger mig själv och ingen annan har rätt att utan min tillåtelse göra något som jag inte vill.
Det kan aldrig bli mitt fel.

äggsmet - Ej medlem längre2012-02-02 15:10
Antal inlägg: 285

"Det fråntar ändå inte individens ansvar att undvika sånt som man inte gillar istället för att ideligen utsätta sig för det och känna sig kränkt."

Ojdå.
Men om man drar det där resonemanget några varv till då:
Vi VET att det är förknippat med risker att röra sig utomhus, speciellt under vissa tider på dygnet. Vi kan bli slagna, våldtagna, rånade, dödade, mm.
Vi VET (numera) att det är förknippat med risker att åka med helt vanlig taxi. Vi kan bli våldtagna och dödade.

Ska vi då bara sluta med allt detta? Sluta med att röra oss ute? Sluta åka taxi? Utan att ens protestera?
Det är ju inte klokt. Inte nånstans.

apbur2012-02-02 15:14

nulltj, klart du ska få uttrycka att du inte uppskattar ett visst beteende och att du som individ upplever att det inte är ok respekterar jag fullt ut. Att det inte är ok att du ska få behöva uppleva saker som inte för dig känns ok kan jag dock inte respektera. Då har man satt på sig lite väl stora skor.

"Jag äger mig själv och ingen annan har rätt att utan min tillåtelse göra något som jag inte vill."

Så innehållslöst. Så orimligt. Plattityd. Floskel. *kräks*

nulltj - Ej medlem längre2012-02-02 15:15

Precis. Samma resonemang fast med mer allvarliga konsekvenser.

nulltj - Ej medlem längre2012-02-02 15:15

Det är inte ok, även om det är oundvikligt.

apbur2012-02-02 15:17

Sluttande plan. Nu orkar jag inte med att debattera självklarheter.

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-02 15:17

Kräks på du, apbur, jag kunde inte bry mig mindre.
Jag har inget till övers för ditt synsätt om att vi får skylla oss själva, inget alls till övers.

äggsmet - Ej medlem längre2012-02-02 15:24

Det är ett farligt synsätt att vi skulle få skylla oss själva och skickar också ut helt fel signaler.

Sen behöver man naturligtvis inte med vilje eller trots utsätta sig för "vad-som-helst" (fatta mig rätt nu) heller, men det är en annan diskussion det.

bobo flux2012-02-02 15:29
Antal inlägg: 11371

Delicious, du ifrågasatte varför jag jämförde Sverige med kulturer där man stenar kvinnor. I dessa kulturer är det samhällsmässigt sanktionerat att förnedra och kränka kvinnor. Finns denna samhällsmässiga sanktioneringen i Sverige? Knappast. Videon var ett exempel på att de patriarkala strukturer som finns i vårt samhälle inte är så omfattande som de varit tidigare. Finns problemet kvar? Ja, det gör det. Det har alltid funnits folk med taskiga attityder och sneda värderingar, men är dessa attityder och värderingar sanktionerade av samhället? Frågar du 1000 personer på stan om de tycker att polisens beteende med batongen och "lilla gumman" är okej så kan jag satsa en äggvisp på att en majoritet kommer att säga nej.

gnill, man behöver inte göra det svårare än att om folk får vara som de vill vara utan att det skadar någon annan så är det bra. Småpojkar som springer in i tjejernas omklädningsrum ska ju givetvis tillrättavisas. Poliser som använder batongen och "lilla gumman" på det vis som i artikeln ska ställas till svars för det. Vad mer ska samhället göra?

apbur2012-02-02 15:29

"Vi kan bli slagna, våldtagna, rånade, dödade, mm."

Det här har man kommit överens om att det inte är ok under några som helst omständigheter. Därför regleras det i lagen, med vissa få undantag där det är överenskommet. Vi kan inte lagstifta fram att alla människor ska slippa vara med om något de inte vill. Mycket får lov att vara självreglerande så länge det inte medför stort lidande och stor skada. Det går alltså inte att hävda att man ska få slippa vara med om allt man finner obehagligt eftersom det då blir andra människors skyldighet att se till att du inte tycker något är obehagligt. Fullkomligt orimligt och en barnslig, naiv inställning.

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-02 15:33

Alltså gör man som kvinnan och anmäler för ofredande.
Det är tyvärr lite svårt att göra det med alla vardagskladdare, de gör det ju i skydd av en folkmassa så de är svåra att peka ut sen.
Härligt med sådana fegisar och jag kommer alltid att förbanna dem, alldeles oavsett vad du tycker, apbur.

nulltj - Ej medlem längre2012-02-02 15:38

apbur>> Men det är väl för fan andra människors skyldighet, och inte min, att inte tafsa? Att det inte är andra människors skyldighet att se till att jag inte utsätts för spindlar, eller att slippa bli störd av tuggummismaskande på bussen, DET håller jag helt och hållet med om.

Men tafsande är inte bara något jag upplever som obehagligt, utan ett fel som den andre begår.

Skblole2012-02-02 15:51
Antal inlägg: 922

Ni som hävdar att kvinnan har rätt till sin kropp och allt vad det är får det ju att låta som att hon blev sexuellt ofredad. Om det hade varit fallet är det självklart att hon skulle ha anmält.

apbur2012-02-02 15:51

Tycker du, ja. Andra kvinnor kanske vill bli tafsade på när de dansar utmanade på ett nattklubb. Likaså kanske en man vill ha en kvinnas hand på sin vältränade mage när han kämpat så på gymmet. Gör då den man/kvinna fel som tolkar signalen från vederbörande rätt och berör? Ska sexuell beröring alltid ses som fel om vederbörande inte klart och tydligt med ord gett sitt samtycke? Alltså, den här frågan är ju så förstoppad och onyanserad.

Jag uppfattar exempelvis all beröring från främmande människor som obehaglig. Jag vill inte hävda att den människa som rör vid mig har gjort fel för att jag inte innan gett mitt samtycke. Däremot om det händer igen efter att jag tydligt visat att det inte är något som uppskattas gör vederbörande fel.

äggsmet - Ej medlem längre2012-02-02 15:53

2012-02-02 15:29

Fast poängen är att man inte ska kapitulera, utan fortsätta att protestera och ställa krav mot rätt riktning, inte tvärtom.

Du, apur, tycks ju förespråka något annat, d.v.s att vi bara ska acceptera de här begränsningarna och rädslorna i tillvaron.

Och - jag säger det här egentligen väldigt, väldigt ogärna, för det blir som att spela SD i händerna, men - faktum är ändå att en del (OBS, en del) av invandrarmännen har en beklagligt snäv kvinnosyn (skiljer sig i vissa avseenden markant från svenska männens syn på oss), och då gäller det för samhället att vara _övertydlig_ i vad som accepteras/gäller och vad inte.
Övertydlig mot alla så klart, men de som är ovana med kulturen/kvinnosynen, med mera, här i landet, behöver ju få det extra klart för sig.
Så nej, vi ska INTE acceptera eller retirera, utan protestera istället. Det här är jätteviktigt att förstå.

nulltj - Ej medlem längre2012-02-02 15:55

Om någon som jag inte överhuvudtaget uppmärksammat eller visat något intresse för tafsar, då gör den personen helt fel. Du får tycka vad du vill apbur, men jag kommer fortsätta tycka att det är ett ofredande, om än inte ett jätteallvarligt sådant.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?