Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Liftactiv2013-05-23 21:41
Antal inlägg: 783

Loco; knappast några skumma kulturer men visst flyktingar och eller invandrare. Det är bara att lyssna på alla intervjuer med grannarna. Och majoriteten sköter sig naturligtvis exemplariskt, men varför blunda för fakta? Drar du fram "du är rasist"-kortet då? Varsågod! Blir du lyckligare och det som händer bättre då så.

bobo flux2013-05-23 21:43
Antal inlägg: 11371

Jag är nog inne på ett off topic-spår, men jag har skrivit allt nu så jag postar det ändå.
Jag tror att mycket av den frustration som finns idag bland segregerade invandrande människor kan förebyggas om man har en uppfattning om vad dessa människor har för förväntningar. Jag tror också att det blir lättare att hjälpa såväl dem själva som myndigheter och organisationer att från första början sätta upp realistiska mål- och kravbilder. Jag ser inget konstigt med den typen av frågor, tvärtom tror jag att det är nödvändigt med en utveckling inom detta område för att inte skapa illusioner och missuppfattningar om det sociala klimatet. Jobb är exempelvis den kanske viktigaste sociala språngbrädan idag, men arbetsmarknaden tar inte några fångar.

Ska vi sen prata upplopp och vandalism så ska det markeras stenhårt emot när det väl dyker upp. Har det gått så långt som till pyromani och stenkastning mot räddningspersonal så finns det ingen anledning att använda silkesvantar.

Kokonut2013-05-23 22:08
Antal inlägg: 508

Över 150 bilar har brunnit med närmare 30 mille i kostnader för dessa.
Flrsta natten sattes 50 bilar i brand...
Synd för ägarna med enbart trafikförsäkring...

Black Mao2013-05-23 23:12
Antal inlägg: 57

när det rör sig om 12-13åringar borde det inte vara för sent att vända trenden. det måste inte bli så att den generationens förortsungdomar är förlorade för all framtid och startar nya upplopp varje år. vet inte vad jag vill med detta inlägg men jag hoppas att dessa individer i framtiden kommer förändras.

riktigt deprimerande är det hursomhelst, allting. det känns inte som att det rör sig om någon revolutionär glöd heller, även om vissa verkar tycka det. vänsterpersonen i mig hade kanske känt mer förståelse för bilbränder i finare stadsdelar, där lagstiftande politiker och andra man vill åt generellt sett bor. nu sabbar dom istället för andra som befinner sig i lika pissiga situationer som dom själva. fatta tex att som arbetslös och med ekonomi på gränsen få sin bil förstörd. måste ju vara helt fatalt.

vad tror ni att allt detta kommer leda till om man blickar framåt? själv är jag obotlig pessimist och tror att allt bara kommer mala på med denna typ av uppror då och då och mer utanförskap över kommande år. dvs att bränderna inte påverkar någonting på det stora hela.

corlini2013-05-23 23:22
Antal inlägg: 3172

limpan sade något bra en sida bak, det är väldigt synd om alla de 10 000 tals som faktiskt kämpar, vill och härdar ut - de får ta omgivningens fördomar och stämpling idag, imorgon och långt efteråt pga en minoritet idioter bara värda att förakta.

dehär nötterna har just bidragit till att backa den lilla lilla integration som finns flera steg, de har ökat på segrationen iomed att de byggt på vi-dom känslan, avståndstagandet och sättet att se på dessa förorter och deras invånare. svenssons tysta omedvetna reaktion är att hålla på en armlängds avstånd. och jag förstår det, jag vill inte heller ha sån skit här. det är inte värt priset, otack är världens lön sägs det.

de är säkert med i samma klubb som grabben som styckat katter i högsbo och gänget som rånar glassbil. jävla fjantar.

Grundsnygg - Ej medlem längre2013-05-23 23:28
Antal inlägg: 3451

Jag säger låt dem elda bilar, vad är deras alternativ?
Ska de söka sig till unga örnar eller muff kanske. Vi skapar ett samhälle som vi inte vill leva i, vissa av oss har tur att slippa se skiten. Grattis oss!

Snoosy2013-05-23 23:35
Antal inlägg: 4273

Låt regeringen betala. Det är ju dom som banat iväg för detta!!

corlini2013-05-23 23:37

japp, grattis mig. åter igen har jag fått bevisat för mig att livet på landet med liten gård, djur och jobbet med hästar är ganska idylliskt val av livsstil.

men tyvärr, det är bara någon timmas körning till närmsta underbara förort i form av södertälje, botkyrka, huddinge ... som sagt grattis mig.
avståndet på 15 mil är för mig värt guld.

grundsnygg, alternativet är att ge sig fan på att bryta en trend och lyckas. att bevisa för sig själv tävla mot sig själv sätta mål och övervinna dem. gör något konstruktivt som ger bra avkastning inte elda bilar och sabba för grannar, vänner och familj.

men som sagt, begåvningsnivån är nog begränsad i upprorsmakarna så man kan inte begära mycket.

Snoosy2013-05-23 23:37
Antal inlägg: 4273

Sa för flera rå sen här på betapet. Att det kommer bli mer kriminalitet i Sverige. Klyftorna kommer att öka. Kan ju bara säga att jag hade rätt.

Grundsnygg - Ej medlem längre2013-05-23 23:39

corlini: Vilken märklig tanke, du är alltså smartare än alla unga män i Hjulsta?

corlini2013-05-23 23:47

grundsnygg, beroende på mätsticka ja kanske. jag bränner inte mina broar, sätter inte mina grannar, föräldrar och dem jag delar historik med i än värre sits och jag kämpar tills jag får det jag vill ha på ett konstruktivt sätt.

Snoosy, ja du hade rätt. tyvärr är det en ganska förutsägbar spekulation eftersom det inte kan bli bättre av att fortsätta eller rent av öka redan ofungerande system.

Grundsnygg - Ej medlem längre2013-05-23 23:51

Du liksom jag har kanske bättre grund för att skapa ett vettigt liv. Det kanske är svårare om man har föräldrar som inte ens kan prata svenska.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-23 23:53
Antal inlägg: 1646

Vad är vettigt liv?

Grundsnygg - Ej medlem längre2013-05-23 23:54

gnagelram: vad tycker du själv, för mig är det en bra bostad och en hyfsad inkomst.

betpungen2013-05-23 23:58
Antal inlägg: 161

ett liv där man gör gott och mår gott

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-23 23:58
Antal inlägg: 1646

När man är 14?

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-24 00:04
Antal inlägg: 2109

mitt-i-prick-snoosy har haft rätt igen ser jag. Minns när du prickade i vänsterns valseger här

www.betapet.se/forum...=3 #1422930

och här

www.betapet.se/forum...=5 #1414084

och hur du sedan förstått i flera veckor att det i själva verket var högern som skulle vinna här:

www.betapet.se/forum...-0 #1518183

apbur2013-05-24 00:13
Antal inlägg: 9699

Arkiv-jaap. Här vågar man ju inte ha sagt nåt för fem år sen.

Är man smart satsar man väl på skolan och bränner inte bilar. Oavsett om ens föräldrar pratar svenska eller inte. Inte direkt så att barnen inte kan prata med sina föräldrar, det vore ju faktiskt jobbigt.

Kokonut2013-05-24 07:58
Antal inlägg: 508

70 utryckningar...endast 13 gripna....
Skola nedbrunnen...
Smarta ungdomar...
Dom bränner sig själva på detta...
Dom som blir gripna har nåt att betala hela sitt liv... jävvla sketungar å värdelösa föräldrar som låter sina ungar va ute ...

boffertomte2013-05-24 08:25
Antal inlägg: 1128

Om ens problem beror på att ens föräldrar inte kan prata svenska, då förstår jag inte hur man skall lösa det genom at bränna bilar. Får det föräldrarna att bli mer språkkunniga?

Vill man lära sig svenska så erbjuder samhället den servicen. Vill eller orkar man inte, kanske för att man inte ser några omedelbara fördelar av att kunna svenska (All info för att få samhällets stöd finns i översättning, du får använda tolk vid besök på soc och i sjukvården även om det är 30 år sedan du kom hit osv.) - jamen, vem har då gjort det valet? Ägarna till de brunna bilarna?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?